Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gripa har varit länge på klubben idag. Nästan 3 h. Och vi tränade massor passivitet då hon är laddad till tusen när vi kommer dit. En nackdel som lätt blir när man är iväg och tränar är att en hund körs i taget. Så varje gång man kommer dit är hon laddad till tusen och vill att något händer NU NU NU då det oftast blir korta intensiva pass. Band henne vid ena sidan av planen och hjälpte/pratade med @emma82maria när hon tränade sina. Det gick faktiskt förvånansvärt bra. Lite pratade hon när vi gjorde något extra intressant men mest satt/låg hon och vilade.

Sen tränade vi såklart lite lydnad också :D Laddad till tusen var hon och jag ville egentligen inte ha bollen i handen för det kändes som att hon gick i atomer :angel: Men hon har börjat tränga och då hjälper det att ha bollen i vänsterhanden. Syns skillnad på klippet på att hon även lägger sig lite snett när jag inte har bollen. Men, det är ju inget extremt och det brukar vara lätt löst med att mata in henne i rätt position i början samt att belöna bakåt ofta till en början.

Men alltså. Så jäkla rolig är hon. Hon passar mig verkligen så himla bra och jag blir så glad av våra träningspass :love:

Hon har varit skönt nöjd idag. jobbigt att sitta och kolla på när andra tränar ju :D


Bara ett tips. Prova att dra ner lite på bollen. Gripa har massa motor och är så följsam att arbetet med dig är belöning nog till stor del. Hon kan bli lite övertaggad av bollen och tränga.
Det ser jättebra ut och går hon sådär på BH-provet så fixar ni det lätt :)
 
Bara ett tips. Prova att dra ner lite på bollen. Gripa har massa motor och är så följsam att arbetet med dig är belöning nog till stor del. Hon kan bli lite övertaggad av bollen och tränga.
Det ser jättebra ut och går hon sådär på BH-provet så fixar ni det lätt :)

Det är när jag slutar ha bollen i vänsterhanden som hon tränger :D Inte haft den i vänsterhanden knappt sen jag var hos er och då kom det tillbaka nu igen. Men det är lite av en balansgång. Jag vill inte att hon vänjer sig vid att den är där alltid då det blir en stor omställning när vi tävlar. Men ja, man "måste" belöna bakåt lite då och då så hon inte glider fram :D

Men tror det löser sig med att mata in positionen lite och sen belöna lite tätare innan hon hinner glida fram. Hon sneddar ju gärna lite då och lägger sig snett :angel: Vet inte hur petiga dom är i IPOt sen med sneda lägganden?

Jag är mest nervös över platsen då den är så lång tid och med inkallning med den andra hunden. Sånt som vi inte riktigt tränat på innan :angel:
 
Det är när jag slutar ha bollen i vänsterhanden som hon tränger :D Inte haft den i vänsterhanden knappt sen jag var hos er och då kom det tillbaka nu igen. Men det är lite av en balansgång. Jag vill inte att hon vänjer sig vid att den är där alltid då det blir en stor omställning när vi tävlar. Men ja, man "måste" belöna bakåt lite då och då så hon inte glider fram :D

Men tror det löser sig med att mata in positionen lite och sen belöna lite tätare innan hon hinner glida fram. Hon sneddar ju gärna lite då och lägger sig snett :angel: Vet inte hur petiga dom är i IPOt sen med sneda lägganden?

Jag är mest nervös över platsen då den är så lång tid och med inkallning med den andra hunden. Sånt som vi inte riktigt tränat på innan :angel:

Så länge hon inte drar någon annan stanns än till dig vid plasten så är det lugnt :)
Vitsen med provet är att se att du har kontroll på hunden och inte är farliga för andra ekipage. De ser på helheten och diskar sällan för något för enstaka moment.
 
Idag tog jag, maken och brukshundarna en tripp till Läckö Slott, gick en promenadslinga och fikade vid en strand så hundarna fick plaska lite. Jättemysigt! Jag är ju en av dem som älskar det här vädret, 15+ och lite regn :love: .

220D0565-893F-4ED2-A40A-5D462151B6BE.jpeg
 
Så länge hon inte drar någon annan stanns än till dig vid plasten så är det lugnt :)
Vitsen med provet är att se att du har kontroll på hunden och inte är farliga för andra ekipage. De ser på helheten och diskar sällan för något för enstaka moment.

Det är väl lite det jag är orolig för. Att hon ska dra efter den andra hunden vid typ inkallningen. Har ju typ inte tränat på det. Men får se hur hon känns här nu. Ska försöka hitta folk och hundar att träna på :D
 
Bara en vecka kvar med gänget nu. Idag var vi i skogen, det var uppskattat :) Vi passade på att åka bil också! (hela typ 350 meter :D )
cqH6ymi.jpg

YZqKBya.jpg

7KmEUOA.jpg

BPrMzLz.jpg


Högt blåbärsris på sina ställen!
SthFra8.jpg

FvYHcuu.jpg


När vi skulle åka hem drog alla...
CHtS4sa.jpg


meeen tur att de är i alla fall lite lydiga på visselpipan :D
lZS7DJD.jpg


Sorry för bildspam :angel:
 
Tränade precis lite med hundarna. Blött och kallt ute, och jag var trött, såå det blev småpill på saker hemma i vardagsrummet.

Jag är inte så förtjust i småpill med detaljer, vilket nog är anledningen till att Aysu blivit slarvig i fotpositionen och en hel del andra "problem", så nu bestämde jag mig för att fokusera på sådant. Jag var jättepetig med position och att hon skulle hålla bra fokus osv, även i långsamt tempo (där hon annars gärna börjar hoppa jämfota och sprattla iväg). Det gick skitbra, när jag väl var tydlig med vad jag ville. Såklart. Duktiga hund :love: Jag bestämde mig också för att få till alla sättanden i fotposition. Hon har börjat backa när jag säger "sitt" (nej, jag vill inte att hon sätter sig automatiskt när jag stannar. Det är opraktiskt i rallylydnaden). Men så testade jag några sättanden under gång, och åtminstone för det här träningspasset så löste det problemet utmärkt, när vi fick mer fokus på att komma framåt än bakåt :p

Med Ebrah testade jag knepigare kombinationer av rallymoment efter varandra, och mest bara njöt av hur otroligt fint hon följer. Hon har fantastisk position, attityd och följsamhet hela tiden. Sådär så att jag undrar hur sjutton jag lyckats lära henne det :D Sedan tränade vi mer på "sitt framför" (det är svårt att få det riktigt rakt!) och på lägganden. Det gick åtminstone bättre än väntat.

Så, just nu känns det som om jag har två riktigt duktiga damer här hemma! Om inte annat till helgen ska jag nog försöka träna i garaget eller på någon gräsplätt. Än så länge är det ju tillräckligt varmt åtminstone på eftermiddagarna...
 
Det är väl lite det jag är orolig för. Att hon ska dra efter den andra hunden vid typ inkallningen. Har ju typ inte tränat på det. Men får se hur hon känns här nu. Ska försöka hitta folk och hundar att träna på :D

Bara nöta på.
Här har maken lagt in en extraväxel. Medans maten stod i ugnen hann han med ett spår på andra sidan vägen. Efter maten for han till klubben och körde lydnad. I morgon är det skydd. Ett spår om dagen är målsättningen nu.
Han är tröttare än Helga :D
 
@linnsan , nu har maken sett filmen.
"Jättebra, det där blir inga problem" hälsar han.

Föresten. Snyggt läggande under gång :up:
 
:eek: Va nää hösten lååångt borta! Augusti är en sommarmånad och september sensommarmånad, först i oktober kommer hösten!
/hon som älskar sommaren :p

Här har det ju varit 12-15 grader och regn i flera dagar. :p
 
Det är väl lite det jag är orolig för. Att hon ska dra efter den andra hunden vid typ inkallningen. Har ju typ inte tränat på det. Men får se hur hon känns här nu. Ska försöka hitta folk och hundar att träna på :D
Vi testar inkallning med Salle nästa gång och ser hur hon hanterar det. Tror visserligen inte det blir några problem för henne att ligga kvar men klart vi ska träna på det :)
 
Bara nöta på.
Här har maken lagt in en extraväxel. Medans maten stod i ugnen hann han med ett spår på andra sidan vägen. Efter maten for han till klubben och körde lydnad. I morgon är det skydd. Ett spår om dagen är målsättningen nu.
Han är tröttare än Helga :D

Hahaha ja det är tur man har hundar med arbetslust :D
Håller verkligen tummarna att det går bra för er också. Ska bli kul att få se!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
24 25 26
Svar
509
· Visningar
36 981
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 419
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
347
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
1 001
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp