Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick tråkiga nyheter från Norge idag. En av uppfödningar behöver omplaceras :(
Tydligen så har den äldre tiken fått grova agg mot den yngre efter att hon började löpa.
De ansåg att den yngre var lättare omplacera då hon var mer okomplicerad och bara 1,5 år.
Givetvis ska vi vara behjälpliga med att hitta ett bra hem. Lite svårt när man inte har träffat tiken sen hon var 9 v och hon så långt bort.
Men det ska väl lösa sig. Suck.

Men så tråkigt :(
 
Alltså att mushblocken är billigare börjar bli mindre och mindre tjusigt desto längre jag måste försöka reda ut hur fasen jag ska dela upp dem. I högsäsong kommer det bli enkelt med Tinja, då blir det rätt och slätt 3 block per dag.. Men i lågsäsong blir 1,5 block precis för lite.

Don't even get me started on Asni.. :meh:
 
Alltså att mushblocken är billigare börjar bli mindre och mindre tjusigt desto längre jag måste försöka reda ut hur fasen jag ska dela upp dem. I högsäsong kommer det bli enkelt med Tinja, då blir det rätt och slätt 3 block per dag.. Men i lågsäsong blir 1,5 block precis för lite.

Don't even get me started on Asni.. :meh:

Vi har tur just nu att Breeze ligger på 3 block om dagen hela tiden, men det var ett tag som vi höll på att lägga till några mushköttbullar här och där för han såg lite tunn ut.

Du kanske kan köra varannan dag 2 block och varannan dag 1.5 block? Fast då blir ju halvan liggande för länge...
 
Alltså att mushblocken är billigare börjar bli mindre och mindre tjusigt desto längre jag måste försöka reda ut hur fasen jag ska dela upp dem. I högsäsong kommer det bli enkelt med Tinja, då blir det rätt och slätt 3 block per dag.. Men i lågsäsong blir 1,5 block precis för lite.

Don't even get me started on Asni.. :meh:
Du får investera i en bandsåg eller liknande så kan du såga blocken i precis lagom storlekar när dem är frösna. :D
 
Alltså att mushblocken är billigare börjar bli mindre och mindre tjusigt desto längre jag måste försöka reda ut hur fasen jag ska dela upp dem. I högsäsong kommer det bli enkelt med Tinja, då blir det rätt och slätt 3 block per dag.. Men i lågsäsong blir 1,5 block precis för lite.

Don't even get me started on Asni.. :meh:
Äh, det står sig ju i kylen det som inte räcker :)
Här spelar det ingen roll vad för typ av mat jag ger - Much, korvar med kött osv - hur jag än delar så blir det ändå aldrig rätt längre så det som blir över går åt dagen efter :)
 
@Fisherling
Men mushblocken är ju bara att dela med en vass kniv? :p
Jag vet att det går att dela. Men jag vill gärna ha ett "system" där jag vet precis hur jag ska dela för att det ska bli samma mängd. VoH-rullarna delade jag t.ex i 100g-block eftersom det är 500g, då kunde jag lätt hålla koll på exakt hur många gram hon fick och det var enkelt att öka och minska utefter vad hon fått under dagen. Jag lärde mig att ögonmåtta eftersom det alltid var samma storlek som behövdes.
Men Asni t.ex skulle behöva ett helt block + lite från ett annat block för att komma upp i 320 gram som hon ska ha per dag. Jaha, då blir nästa block inte 245 gram, då måste jag väga och sen mäta och skära av en annan storlek från nästa block, som då blir ytterligare en annan vikt, och så blir det den storyn på repeat. Det blir alldeles för mycket tinande och vägande och pill och jox.

@Migo @BobberiBoo Bandsåg och klyvyxa i min 30kvm stora lägenhet? :rofl:
 
Jag vet att det går att dela. Men jag vill gärna ha ett "system" där jag vet precis hur jag ska dela för att det ska bli samma mängd. VoH-rullarna delade jag t.ex i 100g-block eftersom det är 500g, då kunde jag lätt hålla koll på exakt hur många gram hon fick och det var enkelt att öka och minska utefter vad hon fått under dagen.
Men Asni t.ex skulle behöva ett helt block + lite från ett annat block för att komma upp i 320 gram som hon ska ha per dag. Jaha, då blir nästa block inte 245 gram, då måste jag väga och sen mäta och skära av en annan storlek från nästa block, som då blir ytterligare en annan vikt, och så blir det den storyn på repeat. Det blir alldeles för mycket tinande och vägande och pill och jox.

@Migo @BobberiBoo Bandsåg och klyvyxa i min 30kvm stora lägenhet? :rofl:

Tror du att 20 gram hit eller dit spelar någon roll då?
Jag väger aldrig längre, höftar alltid.

Annars får du köpa foderskålar med våg :) lägg ihop blocken i en hög och ta så mycket du behöver med sked.
https://www.zooplus.se/shop/hund/hundskalar_foderautomater/plast/hundskalar_plast/666428
 
Tror du att 20 gram hit eller dit spelar någon roll då?

Annars får du köpa foderskålar med våg :)
https://www.zooplus.se/shop/hund/hundskalar_foderautomater/plast/hundskalar_plast/666428
Det blir 75 gram som saknas. Det tycker jag är ganska mycket.


Det är inte vågen som är problemet, utan bristen på kontinuitet. Att ständigt behöva räkna om, väga nytt och inte få till något system eller rutin, min hjärna funkar inte så bra med sånt pga olika anledningar. Men jag förstår att det inte är helt lätt att greppa för andra :p
 
Det blir 75 gram som saknas. Det tycker jag är ganska mycket.

Det är inte vågen som är problemet, utan bristen på kontinuitet. Att ständigt behöva räkna om, väga nytt och inte få till något system eller rutin, min hjärna funkar inte så bra med sånt pga olika anledningar. Men jag förstår att det inte är helt lätt att greppa för andra :p

Eftersom att du skrev att det saknades lite, så antog jag att det var just lite som saknades :p

Är alla blocken exakt 245 gram då? Det var de inte när jag gav dem, men det kanske har ändrats.
Jag tror att du kanske helt enkelt får stå ut, alternativt ge mera/mindre varannan dag, som @Linda_A tipsade om :)
 
Jag vet att det går att dela. Men jag vill gärna ha ett "system" där jag vet precis hur jag ska dela för att det ska bli samma mängd. VoH-rullarna delade jag t.ex i 100g-block eftersom det är 500g, då kunde jag lätt hålla koll på exakt hur många gram hon fick och det var enkelt att öka och minska utefter vad hon fått under dagen. Jag lärde mig att ögonmåtta eftersom det alltid var samma storlek som behövdes.
Men Asni t.ex skulle behöva ett helt block + lite från ett annat block för att komma upp i 320 gram som hon ska ha per dag. Jaha, då blir nästa block inte 245 gram, då måste jag väga och sen mäta och skära av en annan storlek från nästa block, som då blir ytterligare en annan vikt, och så blir det den storyn på repeat. Det blir alldeles för mycket tinande och vägande och pill och jox.

@Migo @BobberiBoo Bandsåg och klyvyxa i min 30kvm stora lägenhet? :rofl:

Kan du inte ge ett helt block + någonting helt annat istället då?
 
Det blir 75 gram som saknas. Det tycker jag är ganska mycket.


Det är inte vågen som är problemet, utan bristen på kontinuitet. Att ständigt behöva räkna om, väga nytt och inte få till något system eller rutin, min hjärna funkar inte så bra med sånt pga olika anledningar. Men jag förstår att det inte är helt lätt att greppa för andra :p

Varför inte lägga till Mushbollar på det som saknas :) ? En boll ska väga typ 25g, så då är det ju bara att ta 1 block och 3 bollar ex.
 
Jag vet att det går att dela. Men jag vill gärna ha ett "system" där jag vet precis hur jag ska dela för att det ska bli samma mängd. VoH-rullarna delade jag t.ex i 100g-block eftersom det är 500g, då kunde jag lätt hålla koll på exakt hur många gram hon fick och det var enkelt att öka och minska utefter vad hon fått under dagen. Jag lärde mig att ögonmåtta eftersom det alltid var samma storlek som behövdes.
Men Asni t.ex skulle behöva ett helt block + lite från ett annat block för att komma upp i 320 gram som hon ska ha per dag. Jaha, då blir nästa block inte 245 gram, då måste jag väga och sen mäta och skära av en annan storlek från nästa block, som då blir ytterligare en annan vikt, och så blir det den storyn på repeat. Det blir alldeles för mycket tinande och vägande och pill och jox.

@Migo @BobberiBoo Bandsåg och klyvyxa i min 30kvm stora lägenhet? :rofl:

Ja, du får väl stå i trapphuset! :D
 
Idag blev det mer hundgodis. Naturen är verkligen fantastisk, här en bit tvättad vom från 2-årig tacka.
41968157_10156002383743666_4508727139717087232_n.jpg
 
Eftersom att du skrev att det saknades lite, så antog jag att det var just lite som saknades :p

Är alla blocken exakt 245 gram då? Det var de inte när jag gav dem, men det kanske har ändrats.
Jag tror att du kanske helt enkelt får stå ut, alternativt ge mera/mindre varannan dag, som @Linda_A tipsade om :)
De varierar mellan 240-245 g, har vägt flera stycken för att få ett hum om hur mycket de väger. Mushbollarna väger nästan alltid 28 g.

@Miao Ja, det är nog det jag kommer ha som lösning.
 
Det blir 75 gram som saknas. Det tycker jag är ganska mycket.


Det är inte vågen som är problemet, utan bristen på kontinuitet. Att ständigt behöva räkna om, väga nytt och inte få till något system eller rutin, min hjärna funkar inte så bra med sånt pga olika anledningar. Men jag förstår att det inte är helt lätt att greppa för andra :p
Kan du inte ge typ 3 block var tredje dag och 2 block de andra dagarna (eller något sådant) så att det blir rätt mängd totalt sett? De måste ju inte äta exakt samma mängd varje dag för att hålla vikten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
23 24 25
Svar
491
· Visningar
35 667
Senast: _Zacke_
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 054
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
339
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
990
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp