Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag så fick Nessie följa med på sin första lite längre promenad i skogen efter valpningen och hon var jätte glad ute. Nike och Nano fick springa lite efter boll också 😊. Fint med höstfärger mindre kul att spola av alla hundarna när vi kom hem 😝.
 

Bifogade filer

  • IMG_20181016_144930_122.jpg
    IMG_20181016_144930_122.jpg
    514,5 KB · Visningar: 15
Jag som har bott hur länge som helst i ett vargrevir och aldrig fått möjligheten att sen en, det känns surt. Har aldrig varit orolig för mina hundar, så länge man har pli på dom. Förstår oron om man är jägare men som tur är finns det jägare som vill ha kvar vargen i den svenska faunan.

Jag, som jägare, tycker absolut att vargen har sin plats i den svenska faunan - men jag ser ändå helst att jag slipper dem både på mina jaktmarker och på min tomt.

Vi har en del lodjur här, det räcker gott för min del.
 
Valparna fyller en vecka idag och Nessie verkar ha kommit ur mamma-bubblan nu, hon stod och hoppade jämfota imorse av otålighet :meh: Blev en halvtimmes promenad där hon fick vara lös lite och jaga Nano, äntligen fick Nano leka av sig lite med kompisen! Sen blev det en stunds lydnads träning med en väldigt glad Nessie och även lite träning med Nike och Nano. Har märkt att Nessie varit lite rastlös sista dagarna men nu kände jag att det får lov att bli lite träning då hon börjar bli rätt odräglig. Nu har hon gått in till valparna och lagt sig, de blir ju bara sötare för varje dag som går :love:.
IMG_20181017_123359_203.jpg
 
Skitungen har rymt igen, börjar funderar om han klättrar trots allt. Men jag har ju sett honom försöka ta sig ut genom att krypa, och han har rymt så tidigare. Men jag har fäst nätet där det inte redan satt fast och allt sitter fortfarande fast. Det ska vara om han hittat något ställe som jag inte sett..blöh, blir less. Nu är han i hundgården istället. Rymmer han från den så vet jag att han klättrar iaf... :meh:
Jag släppte ut dom och höll koll med jämna mellanrum och var så glad att de typ busade lite/chillade/jagade skator och han hade varit ute i 40 min utan att rymma. Nästa gång jag kollar ut var de bara 2...:banghead:
 
Skitungen har rymt igen, börjar funderar om han klättrar trots allt. Men jag har ju sett honom försöka ta sig ut genom att krypa, och han har rymt så tidigare. Men jag har fäst nätet där det inte redan satt fast och allt sitter fortfarande fast. Det ska vara om han hittat något ställe som jag inte sett..blöh, blir less. Nu är han i hundgården istället. Rymmer han från den så vet jag att han klättrar iaf... :meh:
Jag släppte ut dom och höll koll med jämna mellanrum och var så glad att de typ busade lite/chillade/jagade skator och han hade varit ute i 40 min utan att rymma. Nästa gång jag kollar ut var de bara 2...:banghead:
Känner igen det där! Man blir glad av att de sköter sig och fortsätter i lugn och ro med annat och vips så är en borta... Så svårt när de kommit på hur de ska göra för att ta sig ut och en själv inte sett det :banghead:

Vi har en hall med två dörrar ut, en åt varsitt håll. Gick ut en sväng med hundarna nu på lunchen, går ut åt ena hållet och går sen in ifrån andra, tar av kopplen innan jag öppnar dörren. Öppnar och möts av en öppen dörr på andra sidan hallen :nailbiting: Får stopp på Lyra & Sara, men Ergo drog rätt ut. Som tur är så brukar han inte dra hejdlöst när han är lös om man låter bli att ropa/gapa på honom. I med lite torrfoder i en skål och går ut - då står han i hundgården och undrar var de andra är :p Tur de gillar sina hundgårdar!
 
Här har det varit en smått kaosartad förmiddag. Jag kopierar in ett facebookinlägg jag skrev nyss. (Jag hoppas att jag slipper påhopp - jag känner faktiskt inte att jag gjort mig förtjänt av dem.)

Vissa djur får gärna hålla sig i skogen så jag slipper nervkollaps!
Jag släppte ut hundarna för en stund sedan och gick för att pyssla om utedjuren när jag såg hur hundarna rusar mot hallonhäcken vilt skällande. Då hade ett rådjur tagit sig in men kunde inte hoppa ut igen just där. Dessutom fick det stackars kräket ju panik när två hundar och en hojtande människa kom rusande. Lyckligtvis var ingen av hundarna ute efter annat än få bort inkräktaren, så de blev mest ställda av att komma nos mot nos med ett rådjur. Det var inga problem att få bort dem så att rådjuret kunde kuta iväg till ett ställe där det kunde hoppa över staketet. Det var dock en för stor frestelse för Healey och hon följde efter, plöjde rakt genom stängslet och kutade efter, vilt skällandes medan jag vrålade åt henne.
I en halv sekund hade jag total panik och såg allehanda skräckscenarion framför mig. Sedan kom jag ihåg att Healey aldrig varit en hund som lyssnat särskilt bra på tillsägelser och avbröt rytande för att i stället ropa ett glatt "Häråt!". Bums kom en glad liten hund kutandes lika snabbt som hon försvunnit. Att min mage knöt sig lite när hon försvann bakom ladan var helt onödigt - hon hade bara sprungit runt den för att kunna knuffa upp grinden och komma till mig den vägen.

Jag hoppas att rådjuret tog sig genom pärsen utan att behöva uppsöka terapeut. Själv vore jag tacksam om vilt höll sig utanför staketet och våra djur innanför. Mina nerver tål inte hur mycket som helst.
 
Så blev då min snart 8-åriga tös kastrerad i eftermiddag. Skönt få det gjort, men hon bir alltid så påverkad av sövning. Hon kastrerades runt 14.30-tiden och är helt väck fortfarande. Fått i henne lite vätska och kvällens smärtlindring via spruta då hon legat på sidan och varit tillräckligt "klar i skallen" för att svälja - och nu sover hon igen. Lär sova tills imorgon bitti :heart
Ska försöka sy något skydd att knyta under magen när hon ska rastas. En 23 cm hög hund med korta ben blir liksom alltid blöt under magen bara det är dagg i gräset - så svårt hålla rent. Ja kan spraya med klorhexidin sa vetten, men skönast är ju om hon slipper få skit på såret alls. Få se vad symaskinen kan hitta på :) Lite dubbelvikt fleece med knytband på ryggen bör räcka.
 
Åh, nu har vi nån idiot i dobermangruppen som hotar folk hejvilt att hen ska anmäla dem till LS eftersom de tejpar ner öronen på valparna.
Hen och en annan slänger dessutom runt med massa personangrepp & är allmänt otrevliga. Folk som har kuperade hundar bör klippa av sig sin egen tunga etc :confused: Bra början på dagen ;)
 
Har nån av er upplevt er hund som ledsen nån gång?

Förra veckan var vi hos vet, och hon fick lugnande, var påverkad hela dagen sen, märkte att hon mådde illa och var trött. Dagen efter tyckte jag att hon var sitt vanliga jag igen. Men under veckan har hon varit så låg, lagt sig vid dörren (som hon aldrig gör) skakat till och från. :( Hon har varit rätt skottberörd, och jag funderar på om det varit grannen som kört sin hoj utanför och det likosm har pangat till, men det känns långsökt för hon är van vid det ljudet. Äter bra, är pigg och glad vid promenader.

Upplever henne som ledsen och något rädd inne.
 
Har nån av er upplevt er hund som ledsen nån gång?

Förra veckan var vi hos vet, och hon fick lugnande, var påverkad hela dagen sen, märkte att hon mådde illa och var trött. Dagen efter tyckte jag att hon var sitt vanliga jag igen. Men under veckan har hon varit så låg, lagt sig vid dörren (som hon aldrig gör) skakat till och från. :( Hon har varit rätt skottberörd, och jag funderar på om det varit grannen som kört sin hoj utanför och det likosm har pangat till, men det känns långsökt för hon är van vid det ljudet. Äter bra, är pigg och glad vid promenader.

Upplever henne som ledsen och något rädd inne.
Jag tolkar sånt som smärta! (Eller saknad om nån i flocken föravunnit)
 
Idag fick hunden följa med till matmarknaden som är på besök i stan. Förra året var det ganska läskigt men idag gick det jättebra. I stället för att gå fort och spänd så hade hon nosen i backen på alla goda dofter. Jag kunde till och med handla lite utan att vara orolig för något annat än att någon skulle trampa henne på svansen (den ligger ju rakt bak på marken när hon sitter). Det enda hon reagerade lite på var lukten av renskinn, det var tydligen konstigt.

Hon börjar verkligen bli vuxen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Då fortsätter vi här tänker jag 😊 Långspår för Mint idag -hela 1000m och så bra han gjorde det!
24 25 26
Svar
509
· Visningar
36 885
Senast: Harrysen
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 419
Hundhälsa Min yngsta hund gjorde illa tassen förra veckan, och har sedan dess haft 10-12 stygn vid två av tårna. Hittills har det varit ganska...
Svar
3
· Visningar
347
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
1 001
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp