Hundutbildning, fjällen och Broholmer.

Tate

Trådstartare
Hej! Jag har skrivit några trådar här tidigare som ni säkert har sett... jag behöver hjälp, igen. Jag har kommit in på en hundutbildning i Finland som börjar i augusti 2021 men grejen är den att jag hela tiden kommer på andra tankar, jag tänker på mina drömmar och vad jag vill här i livet. Jag vill arbeta med hundar men jag vill också flytta till fjällen och köpa hund. Jag vill starta eget och funderar på om jag ska flytta uppåt och gå en distansutbildning inom hund istället. Mitt huvud är så rörigt just nu och jag kan inte bestämma mig. Vad hade du gjort? Ett minus med hundutbildningen är ju att jag måste ta lån, samtidigt som det är bra med utbildningar. Ett plus med att flytta till fjällen och sen köpa hund är ju att det är allt jag drömmer om. Det här är så svårt. Jag har ingen jag känner att fråga heller så jag frågar er här på Bukefalos.
Sen så vill jag uppdatera er lite, jag har börjat gå till Hab och kommer hela tiden närmare mitt mål att acceptera min diagnos, vilket känns bra. Sen så har jag insett att jag inte ska ha en brukshund, iallafall inte i den här perioden av mitt liv... jag har fastnat för Broholmer, finns det någon här som vill berätta om rasen? Jag har fastnat för den eftersom att den är stor, lugn, älskar sin familj och inte kräver som en brukshund, men, kan en Broholmer följa med på ridturer i skogen? Hur är deras päls? Klarar dem av kyla bra?
Om ni har något bra tips på annan hundras som ni tror passar så tipsa gärna! Egentligen så spelar inte storleken så stor roll men det är viktigt att hunden är lugn och med lugn så menar jag att den tar livet lite som det kommer. Gärna en ras som inte har lätt till skall också eftersom att jag är känslig för vissa ljud. Så det är mina största krav, lugn och tystlåten. Och klarar av kyla bra. :D

Mvh
 
Jag har två Broholmer, en vuxen och en valp. Fantastisk ras som jag kan rekommendera.

De vaktar med skall, det vill säga, det är ingen hund som skäller i tid och otid. Min hane markerar endast med ett-två skall sen är det nog.
Broholmern älskar att vara ute i naturen. De kan passa som stallhund, både i gårdsmiljö och som sällskap på ridturer. Min vuxna hänger på i alla gångarter.

De fäller kopiöst, den stora nackdelen. Jag upplever att de fäller något mindre på hösten och vintern. Men resten av året fäller de, massor :angel:

De tål kyla bra. Under de allra kallaste dagarna på vintern använder jag täcke om vi ska vara ute länge.
 
Jag har två Broholmer, en vuxen och en valp. Fantastisk ras som jag kan rekommendera.

De vaktar med skall, det vill säga, det är ingen hund som skäller i tid och otid. Min hane markerar endast med ett-två skall sen är det nog.
Broholmern älskar att vara ute i naturen. De kan passa som stallhund, både i gårdsmiljö och som sällskap på ridturer. Min vuxna hänger på i alla gångarter.

De fäller kopiöst, den stora nackdelen. Jag upplever att de fäller något mindre på hösten och vintern. Men resten av året fäller de, massor :angel:

De tål kyla bra. Under de allra kallaste dagarna på vintern använder jag täcke om vi ska vara ute länge.
Låter ju jätte bra! :D Att de fäller mycket är kanske inte så kul men absolut något som jag står ut med :) Blir nog en Broholmer i framtiden, de verkar underbara :love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 237
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 418
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 802
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 066
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp