Hundvakt/dagmatte

mian1

Trådstartare
Nu börjar vi få hundvaktsproblem. Dagis ville inte ha såna som oss, såna som bara behöver hundvakt nån gång ibland. Kan iof förstå det, det var ju varken praktiskt eller ekonomiskt lönsamt för dem.
Så nu har vi ingen dagisplats kvar. I sommar har min medryttare ryckt in några gånger och sällskapat hundarna, men nu går hon i skolan igen.

Det var meningen att jag skulle vara arbetslös, men så har det inte varit och nu när makens skola drar igång igen har vi behov av hundvakt. Inte ofta, en eller ett par gånger i månaden, dagtid.
HUR hittar man en bra och lämplig hundvakt för så få gånger? Just dagtid? Vi har en granne, med egna hundar, som är hemma hela dagarna. Det kan tänkas att hon kunde ställa upp mot betalning, men jag vet att både Ester och Doris är rädda för hennes hundar. Det känns inte bra att lämna bort dem och veta att de inte trivs. Annars känner vi ingen som bor i samma område som oss, eller på lämpligt pendlingsområde.

Kan man sätta ut annons? Typ byte av hundvaktstjänster? Nån som har nån främmande att byta med och hur fixar ni så att det är rättvist? Hur vet man vem man vågar lita på? Vilken sorts referenser ska man kräva? Vågar man öht lämna bort sina vovvar till en vilt främmande människa? Om inte - hur fixar man då hundvakt? Eller ska hundarna ligga ensamma hemma 8-10 timmar, två dagar i månaden? Vad är bäst? I dag är de hemma 8 timmar. Även om grannen med de läskiga hundarna kunnat passa så löper Doris och grannen har flera hanhundar. Men det känns inte bra att lämna dem så länge!
 
Jag är emot att hundar är själva för länge. Men gäller det bara en till två ggr i månaden hade jag nog låtit mina ligga själva i 8 timmar.
Dina som älskar att sova tar nog ingen skada av det :)
 
Jag hade nog satt upp lappar och annons i dagstidningen.
Tror det finns många trevliga äldre människor som gärna hjälper till då och då, om det är något som passar dina hundar.
Bara du är petig kan du nog hitta bra människor, även om de från början är främmande.
 
Dessutom spricker inte blåsan på dem för...hrm...de är inte helt rumsrena :o Och har heller ingen skam i kroppen.

Fast jag kan inte påstå att det känns bra, trots att vi bunkrar upp med grisöron, tuggben och kattungar (de senare två får de dock inte äta upp).
 
Det är klart du kan annonsera!
Sett flera såna annonser på alltomhundar.com och vovve.net.
Du kan ju sätta in en annons, se om du får några svar, prata med o träffa dom o ser om du connectar med någon av dom... Se om du kan lita på personen.. Låta hundarna träffa personen o se va dom tycker..
Vår Doris e iaf himla kräsen ;)
Lycka till!
 
Tveksamt med äldre eftersom hundarna inte alltid är lätta att promenera med (de drar inte, men vägrar ibland att gå alls). Ester var hos en barnfamilj då hon var valp. Mamman var ändå föräldraledig så hon ryckte in som hundvakt två gånger i veckan. Det passade bra. Tyvärr är Doris inte van vid barn och jag litar inte på att hon inte skulle nafsa om hon kände sig trängd.
 
Nä jag förstår att det inte känns bra. Jag har ågren för det mesta. Man funderar om hon (min hund) fått tillräckligt med motion, har hon tråkigt, vill hon ut mer, ligger hon och bara sover och sover tycker jag att jag är en tråkig och dålig matte. Och ändå vet jag att min hund har det bra. Men funderar på om hon kunde ha det ännu bättre. Ja jag är knäpp :crazy:

Men jag tycker inte du ska ha ågren för en till två dagar. Faktiskt tror jag nästan det är bättre för dom att vara hemma, än åka till någon okänd endast dessa dagar i månaden. Speciellt också när dina hundar har sina "egna" sidor :) Kanske folk inte kan ta det på rätt sätt.
 
Det förstår jag, blev bara så facsinerad av en tant jag träffade förra veckan...
Har aldrig själv känt att jag skulle lita på att en äldre dam tex skulle klara av att vara hundvakt.
Fast tanten jag stötte på var så trevlig, hundkunnig och lugn.Hon hade själv haft hund i 40 år.....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vi har en snart 14 år gammal schappis, så älskad, men hon kommer inte att leva för evigt😢 Jag skulle mer än gärna ha en till, efter...
Svar
11
· Visningar
2 276
Senast: kamomillo
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 603
Senast: Gruvan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Sätta upp gammal tapet?
  • Den siarlösa ulvleken

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp