Hungrig katt

Wille

Trådstartare
Toni verkar så himla hungrig hela tiden och går omkring och skriker på mig. Hon är normalt sett en rätt kräsen katt som inte äter mycket. Kan det vara att hon har mask? Vad ska jag i så fall avmaska med? Jag har ingen möjlighet att kolla om hon har mask eller vilken mask det är eftersom hon bajsar ute.
 
Ingen aning om hunger kan vara ett symtom på mask, men katter som får gå ut rekommenderas att avmaskas regelbundet:
"Katter brukar rekommenderas att avmaskas regelbundet, ungefär fyra gånger per år, om de får gå lösa ute." (från Kronans Apotek).

Det finns också Kollamasken för katt om du vill kolla innan du avmaskar. Angående vilket maskmedel du ska köpa, så kolla vad apoteket rekommenderar. Det brukar jag göra.
 
Ingen aning om hunger kan vara ett symtom på mask, men katter som får gå ut rekommenderas att avmaskas regelbundet:
"Katter brukar rekommenderas att avmaskas regelbundet, ungefär fyra gånger per år, om de får gå lösa ute." (från Kronans Apotek).

Det finns också Kollamasken för katt om du vill kolla innan du avmaskar. Angående vilket maskmedel du ska köpa, så kolla vad apoteket rekommenderar. Det brukar jag göra.

Jag avmaskar Isis när hon blir matt i pälsen, det har alltid varit ett säkert tecken på mask (familjen/jag har haft sju katter och det har varit lika med alla). Någon dag efter avmaskningen är hon blank igen.
 
Är det ingen som vet varför katten är så hungrig? Jag blir galen på hennes ständiga gnäll och jakt på mat i skåpen.

Kan för övrigt inte använda Kollamasken då katten bajsar ute. Som jag sa.
 
Är det ingen som vet varför katten är så hungrig? Jag blir galen på hennes ständiga gnäll och jakt på mat i skåpen.

Kan för övrigt inte använda Kollamasken då katten bajsar ute. Som jag sa.
Avmaska. Så märker du om det var problemet. Hon har garanterat mask eftersom hon är en utekatt.
 
Snackade med vet som rekommenderade avmaskning mot främst bandmask. Köpte sånt medel och gav katterna. Det blev ingen förändring i kattens aptit. Bokade tid hos vet för koll av sköldkörtel. Provet kom tillbaka ua. Hon är så vitt jag kunnat utröna helt frisk. Vetten tyckte hon var fin, hade fin päls och var i perfekt hull.
 
Mag-/tarmproblem kan göra att katter beter sig hungrigt. Ibland är de bara hungriga. All mat är inte sammansatt för att erbjuda optimal mättnad. Protein ger långvarig mättnad och många torrfoder innehåller långt mindre protein än katter är anpassade för att äta.

Så se över vad katten äter. Avmaska. Om det fortsätter, utred katten medicinskt.
 
Mag-/tarmproblem kan göra att katter beter sig hungrigt. Ibland är de bara hungriga. All mat är inte sammansatt för att erbjuda optimal mättnad. Protein ger långvarig mättnad och många torrfoder innehåller långt mindre protein än katter är anpassade för att äta.

Så se över vad katten äter. Avmaska. Om det fortsätter, utred katten medicinskt.
Katten är avmaskad nyligen. Hon får inget torrfoder alls. Sköldkörtelvärdet är perfekt. Den mat hon äter är Latz, för det är det hon vill ha. Matvägrar gärna annars. Men kan stjäla annan mat om hon är på det humöret.
 
Senast ändrad:
Veterinären anser alltså att katten är frisk. Katten är fin, har fin päls och är i perfekt hull, enligt vet.

Jag vet inte vad mer jag kan göra/utreda.
 
Man kan göra bukultraljud för att se hur mage/tarm och gallgångar ser ut. Det går att provbehandla mot gastrit.
Jag googlade på gastrit och ett symptom var minskad aptit. För Toni är det ju tvärtom. Hon har ökad aptit. Är det då rimligt att behandla mot gastrit? Hon har ju inga av de symptom som listas heller.
 
Jag googlade på gastrit och ett symptom var minskad aptit. För Toni är det ju tvärtom. Hon har ökad aptit. Är det då rimligt att behandla mot gastrit? Hon har ju inga av de symptom som listas heller.

Symptomen kan vara både inappetens och ökad aptit. Jag har själv kroniska problem med magkatarr mm och kan känna av båda, dock aldrig samtidigt.
 
Jag fick en second opinion av en veterinär på First vet. Frågade om problemet kunde ha med mage och tarm att göra, men även hon ansåg att katten är frisk.

Bryter ihop för jag orkar inte med kattens ständiga gnäll. Hon är jättegullig och gosig, men jag orkar inte med gnället. Känner idag att de kanske är bäst att omplacera katten. För jag får dåligt samvete när jag är arg på henne hela tiden.

Veterinären på first vet tipsade mig om att skaffa en surefeeder och ge henne torrmat i den att knapra på under dagen. Köpte en sån. Köpte torrfoder. Första dagen med surefeedern så åt hon först upp hela sin frukost med blötmat och sedan åt hon direkt upp rubbet i surefeedern. Så sen fanns inget mer att knapra på under resten av dagen, som det var tänkt. Jag växlar nu mellan att ge Bozita (som katten inte gillar, men ändå äter nu) och Latz, när Bozitan inte går ner.

Men hur fan får man tyst på gnället? Vill ju inte omplacera egentligen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
291
Senast: Jeps
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
846
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
619
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 641
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp