Hungriga guldfiskar

Kickis

Trådstartare
Jag har ett akvarium med guldfiskar. De matas varje dag och jag ger dem ganska mycket (de äter upp det på ca 10-15 min vilket ska vara normalt?) men akvariet blir väldigt fort smutsigt och jag har en känsla av att de är pga överutfodring. Smutsen är oftas där jag ger dom mat - på glasrutan och stenarna, nån brunaktig alger. Rengör och byter vatten vid behov men vintertid blir det oftare än på sommaren (varför?). Har testat att ge dem mindre med mat men då börjar de äta på varandra istället.
Vad gör jag för fel?
 
Sv: Hungriga guldfiskar

10-15 minuter är nåt alldeles fruktansvärt för mycket mat. 5-10 sekunder brukar jag rekommendera mina kunder. Det är en sak att fiskarna kanske står kvar i ytan och snappar när maten är slut, men inget akvarium klarar så mycket mat.

Inte heller äter de på varandra för att de är hungriga. Titta över nitrathalterna och se om svaret finns där.

Hur stort är akvariet, hur ofta byter du vatten och hur mycket, hur stort är filtret och hur många fiskar har du?
 
Sv: Hungriga guldfiskar

Kan man kolla vattenkvaliten i djuraffären? När jag bodde i USA var de väldigt vanligt men här i sveige har jag inte ens kollat upp om de går att göra..:crazy:
Akvariet är ca 90x40x40 cm och jag har 14 guldfiskar där i. De var rätt små när jag fick dom men nu ser de nästan lite trångt ut.
Pumpen är för 100-200 liter akvarium med nån svamp i. Den är ett par år gammal och de kanske är nått som borde bytas ut då och då eller?
 
Sv: Hungriga guldfiskar

Hur ofta byter du vatten? Det är väl lämpligt att göra rent filtret då, men du borde inte behöva byta pump om den fotfarande fungerar.

14 guldfiskar låter annars väldigt mycket på den volymen, det blir ju stora fiskar!

Det finns snabbtest att köpa i djuraffären, små stickor som ger en fingervisning iaf om vattenkvaliteten.
 
Sv: Hungriga guldfiskar

En zooaffär borde kunna hjälpa dig att kolla vattenkvalitet, annars sälja ett test iaf. Ett nitratvärde på max 20 mg/l tycker jag är acceptabelt.

Hur stora vattenbyten gjorde du och hur ofta?
 
Sv: Hungriga guldfiskar

Hej!

En fisk ska äta upp maten på TVÅ minuter absolut INTE längre, dessutom låter det som att du har lite för många fiskar i ditt akvarium och en anledning till att dom äter på varann kan vara för att dom inte rikigt trivs med varann, att det är lite för trångt och så, har många kompisar vars fiskar äter på varann för att dom inte gillar den andre fisken.

Det bör räcka att göra vattenbyte en gång i veckan både sommar och vinter, har du bakgrund på akvariet och vad använder du för grus?

dessutom snabb test finns att köpa i djuraffärer, jag rekommenderar att du köper på dig växtnäring och nånting kommer inte ihåg vad det heter just nu men något vattenstabliliserande medel, det brukar finnas på samma hylla som växtnäringen finns:P

Lycka till!
 
Sv: Hungriga guldfiskar

glömde säga pumpen måste rengöras en gång i veckan den också och om svampen i pumpen är för smutsig så kan det vara lämpligt att köpa en ny, det ska finnas att köpa i djuraffärer det med om inte annat så kanske en ny pump är at rekomendera;)
 
Sv: Hungriga guldfiskar

Har man så dålig pump att den måste rengöras varje vecka bör man köpa en större! :eek:
 
Sv: Hungriga guldfiskar

Fast att krama ur filtret varje vecka är väl inte så konstigt? Man behöver ju inte vänta tills det är helt igensatt.
 
Sv: Hungriga guldfiskar

När jag hade akvarium hade jag stora yttre Eheimfilter som man inte behövde rengöra annat än nån gång om året, hellre satsa på ett rejält filter och borra upp utloppet om det strömmar för kraftigt än att man har ett som är underdimensionerat till det antal fiskar man har. Har aldrig haft helt igensatta filter.

Håller med andra i tråden att akvariet låter på tok för litet för det antal fiskar och art TS har.
 
Sv: Hungriga guldfiskar

Men det är väl skillnad på ett innerfilter och ett ytterfilter?

Vad är problemet med att skölja ur det en gång i veckan? Jag har ett filter dimensionerat för dubbla akvarievolymen, skaffar jag ett änu större blir det centrifug därinne. Jag ser inte problemet med att skölja ut det?
 
Sv: Hungriga guldfiskar

Jag är benägen att hålla med Mia R här att en större filtervolym är att föredra. Att ha så mkt fisk som TS ha skulle kräva minst en filtermatta på 40 x 40 x 5 cm i min värld, och en pump bakom.
Just du är noga med ditt akvarium, och håller nog koll på flöde och filtermassa, men de flesta gör tyvärr just som TS; matar utav bara katten och funderar sen på varför det verkar vara lite smutsigt?
 
Sv: Hungriga guldfiskar

Större filtervolym är absolut att föredra, det håller jag med om! Men det går ju att klara sig med ett normalstort filter också, om man gör rent det regelbundet.
 
Sv: Hungriga guldfiskar

Har nu börjat mata mindre och ska köpa vettenprovsgrejjer.
De fiskar jag har är fångade i en damm en höst och jag undrar nu om jag kan till sommaren släppa ut några av dem igen? (så att jag får färre fisk i akvariet). Min mamma har en damm med guldfiskar i som de har igång hela året. Men är de ok för mina fiskar som levt större delen av sitt liv i akvarievärme att få leva ute igen, sommar som vinter?
 
Sv: Hungriga guldfiskar

Jag har 5 guldfiskar inne under vintern i ett 250 liters akvarium dessutom en del annan fisk året runt. Blev en enorm skillnad när jag bytte till ett ytterfilter för 600 liter. Guldfiskar smutsar mycket!
PL
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver om det jag tänkte idag så vill bara säga så ni vet att jag menar INTE ALLS att man inte får skriva om såna här saker...
Svar
14
· Visningar
1 426
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 494
Senast: Lillefrun
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 240
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp