Hungriga trots rikligt höstbete - vad minskar?

tgd

Trådstartare
Det här med höstbetet tycker jag är rätt intressent... Enligt taballer och liknande så borde våra beten vara rejält innehållsrika (förstklassig åkermark, gödslad, kalkad, relativt nysådd) på både energi och protein eftersom våra hästar alltid går på "nyuppväxt" gräs och betar (växlar mellan betena och slår bort det som inte betats). Under sommaren blir hästarna "mätta", ställer sig och vilar och kommer villigt bort från betet efter bara några timmar (de blir lindrigt sagt smällfeta så att gå i dom hagarna dygnet runt går inte om hästarna skall orka stå upp på benen sen - vi har prövat).

På höstarna... Hästarna släpps i ny hage med härligt grönt nyuppvuxet gräs (betesblandning av gräs, inte bara timotej) fyller alla meter tarm och magen med gräs men blir inte mätta fastän dom nu går hela dagarna. Blir fetare men inte mätta utan sätter glupskt i sig av hö när dom kommer in - fastän dom ätit endast gräs hela sommaren. Så av någon anledning jag inte förstår så ökar dom i hull på höstarna av betet men är hungriga och stödutfodras med hö eftersom dom uppenbarligen har en önskan om att äta hö. Vad är det som minskar i gräset? De har ju ätit samma sorts gräs (nuuppvuxet) hela sommaren och rimligen lika lite växttråd under sommaren som nu?

Hoppas någon kan förklara! Skulle vara kul att veta.
 
Hästarna tycker kanske helt enkelt att höet är gott (jmfr att utfodra en "mätt" häst med kraftfoder/godis: den äter ändå). Dessutom ska man inte underskatta hästarnas tuggbehov och magens behov av (nästan) ständig tillförsel av föda. En undran bara: Varför utfodra med hö om hästarna blir fetare av betet?
 
Hästarna får hö eftersom dom så uppenbarligen är hungriga och uppför sig hungrigt. Inte alls som på sommaren när dom är mätta och belåtna när dom kommer in.

Så för att hålla nere vikten kunde vi ju förkorta betestiden och ge mera hö - men vi vill gärna ha hagarna bortbetade och hästarna har ju något att göra när dom betar så dom får beta på plus hö.
 
Ytterligare en sak som vi hästägare går in i naturens gång och gärna vill manipulera.
Dagens hästar är avlade från tamhästar sedan urminnes tider, men vissa små genitiska ting kan man inte avla bort.

Vad gör de allra flesta djur så här års :confused: jo, de äter upp sig för att klara vinterns tid.

Så igentligen är det inte så onaturligt att de faktiskt äter mer nu även i de fall betet verkar var helt OK. Sedan är det mindre näring ofta en minskning av protein så det är inte konstigt om vissa individer blir runda.

MVH/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 817
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 623
Senast: Caress
·
D
Foder & Strö Står innakorderad på lösdrift och de har slagit hö själv i går. Har enbart någon enstaka gång genom alla år med hästar gett oanalyserat...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp