Hur 17 döper man en hund?

Seabaz

Trådstartare
Sambon och jag blir _kanske_ med valp inom några månader (valpkö hos 2 uppfödare) och vi har "beställt" en gul lab-tik om där föds någon som kan passa oss.

Vi har massor med namn om det vore en hane liksom men ingen aning om tik-namn :laugh:

Förslag?

Wilma
Basil


Måste vara ett engelskt namn eller lätt att uttala på engelska :up:
 
Sambon och jag blir _kanske_ med valp inom några månader (valpkö hos 2 uppfödare) och vi har "beställt" en gul lab-tik om där föds någon som kan passa oss.

Vi har massor med namn om det vore en hane liksom men ingen aning om tik-namn :laugh:

Förslag?

Wilma
Basil


Måste vara ett engelskt namn eller lätt att uttala på engelska :up:
Haha. jag tycker det ger sig med djurnamn. De ser ut som ett namn helt enkelt.
Som min hund Torsten. Han ÄR en Torsten. :D

- namnger inte uppfödaren valpen? Så ni har nåt att utgå från?
 
Haha. jag tycker det ger sig med djurnamn. De ser ut som ett namn helt enkelt.
Som min hund Torsten. Han ÄR en Torsten. :D

- namnger inte uppfödaren valpen? Så ni har nåt att utgå från?

Jag har en bekant i Sverige som har en hund som heter Åke :D

Uppfödaren döper nog hunden men vi vill ha ett eget namn. Vi vet ju inte ens om där blir en valp till oss heller så 🤷‍♀️😁
 
Samtliga är tikar:
Nessie efter loch ness odjuret då hon var väldigt förtjust i vatten redan som valp.
Nike nån gudinna tydligen, dottern döpte henne.
Nano med tanke på nanosekund och att hon skulle köra agility. Sen trodde vi hon skulle bli lite mindre 😂.
Qila blev förkortning av Tequila som fanns i stamtavle namnet.

Vi brukar prata om lite namnförslag men landa i ett namn först när man fått hem valpen och det känns rätt.
 
Jag döper hund efter jag fått reda på vilken valp jag får.
Lollos Bossanowa blev Bossi, Hägnatorpets EnCarholldas Fleur blev Fiffi.

Senaste jycken heter Qaxi, Hägnatorpets Ce Epok Five Di Chabo. Där är det mammas namn som fick var idegrund, Qrossa.
Makens satte sig med en flora (bok om växter) och letade. Fastande på Humleblomster, gjorde om till Humla, Hägnatorpets EnCarholldas Fantasia. Och det stämde finfint, en aning rund vovve som surrrade omkring väldigt fredligt, men...hon kunde säga ifrån rejält när det behövdes.
 
Många uppfödare har ett visst tema på varje kull, de flesta kör med bokstäver tex A-kullen där alla heter på A. Vissa kör andra teman tex film-tema där valparna är döpta efter skådisar, filmtitlar osv. Kolla med uppfödarna om det finns någon sån plan för kullen för då kan det eventuellt finnas en chans att ni får döpa valpen själva så länge ni håller er till temat vilket jag alltid tycker är roligare än att "döpa om" valpen i efterhand.

Min nuvarande hund har jag följt sedan uppfödaren gick ut med att tiken skulle paras under 2019 och med vilken hane. Tror att nästan alla valpar i kullen utom den tiken som uppfödaren behållit själv, har blivit döpta av valpköparna på bokstaven E. En jättesvår bokstav för övrigt... tror det tog en vecka att komma på rätt namn som både kan användas i vardagen och samtidigt har rätt klang, sen att "Emiron" är en medicin mot illamående och kräkningar om man googlar är bara rolig kuriosa :D
 
Jag är ju en sån som uppskattar om hunden heter det den heter i stamtavlan eller en variant av det så alla mina heter sitt stamtavlenamn eller delar av det. Impa fick jag själv välja namn på så länge det började på I. Likadant med Troll, sålänge jag valde en bil på bokstaven T fick jag bestämma själv. Testa ”ärvde” jag när Troll gick bort och hon heter Testarossa i stamtavlan.
 
Jag hade väntat och sett vad valpen ni ”får” har för stamtavlenamn. Sedan kommer det av sig själv. Antingen passar det, eller inte. Våran yngre hund har ett väldigt ovanligt stamtavlenamn, efternamnet på en fotbollsspelare från Kamerun (tror jag det var). Vi stengillade namnet och han fick behålla det, men vi hade aldrig själva kommit på att döpa honom till det... :D Tanten har från att hon flyttade in hos mig som valp haft ett smeknamn, hennes stamtavlenamn associerade jag med en inte helt smart dokusåpadeltagare (är 15 år sedan, så nu hade det väl känts ok...:p)
 
Jag har en bekant i Sverige som har en hund som heter Åke :D

Uppfödaren döper nog hunden men vi vill ha ett eget namn. Vi vet ju inte ens om där blir en valp till oss heller så 🤷‍♀️😁
Det bror väl på vadman gillar också?

Om det är ett ord, ett namn eller något påhittat. Gulligt eller kort och enkelt?
Det ska ju funka för att kalla på hunden också.
 
Jag vet redan vad min nästa tik ska heta; Jixen :D
Jag gillar udda namn som ingen annan har (enklare för mig som går mycket kurser och tävlar att inte har en hund som delar namn med en massa andra hundar), sen har det liksom bara blivit att alla hundarna haft i som en del av namnet. Milla, Benji, Tinja, Asni. Så lär fortsätta med det.

Jag vill helst ha tvåstaviga namn med något hårt ljud i. Tinja, Asni, Jixen.
Sen vill jag ju även ha ett namn som funkar med mina konstiga smeknamn jag har på hundarna :angel:
Tinja är Tin-tin-palinn-tin och Asni är Ass-pass-paloosie. Jixen lär bli Jix-pix-palix-mix eller någon variant på det :p
 
Sambon och jag blir _kanske_ med valp inom några månader (valpkö hos 2 uppfödare) och vi har "beställt" en gul lab-tik om där föds någon som kan passa oss.

Vi har massor med namn om det vore en hane liksom men ingen aning om tik-namn :laugh:

Förslag?

Wilma
Basil


Måste vara ett engelskt namn eller lätt att uttala på engelska :up:
Kolla hur uppfödaren tänker också, de två senaste hundarna har vi döpt utifrån uppfödarens tema, första något på O, vilket blev en Orvar. Nästa var klurigare, det skulle vara ett verb och vi fick det till Ville. :) Men det finns en namntråd i forumet om du söker, där finns mängder med förslag!
edit, hittade det https://www.bukefalos.se/threads/den-stora-namntraden.1423069/
 
Stor skillnad på vad hunden heter egentligen och vad den kallas-:D

Jag är fortfarande förtjust i

Lilly (min förra hund även kallat skogaholmslimpan, Drottningen, åbäket)
men gillar även namnen
Edith
Wilma
May
Pezzen
Sweeti
Happy
Kitty
Daisy
Doris
Diana
Fay
Love
Hen

Min lilla heter något fancy kennelnamn men kallas Trolla även Snattra, Sprattla, trassla vilket var mycket mer "passande" namn
 
Här kommer då en som inte alls tycker att man måste döpa sin hund efter stamtavlenamnet. Det är ju inte uppfödaren som ska bestämma vad min hund ska heta :confused: uppfödaren får gärna välja vilket stamtavlenamn denne vill, men tilltalsnamnet bestämmer jag, ingen annan.

Förslag

Pippa
Maggie
Watson
Poppy
Lola
Ruby
Affie
 
Jag har en hund som har bytt namn. I Polen hette hon samma som i stamtavlan, Zoira. I Sverige döptes hon om till Nora av sonen i kennelfamiljen. Har frågat varför det blev Nora och fick till svar att ”han tyckte bara det passade”. Vi testar ibland att använda Zoira och hon lyssnar på det också.
 
Labbarna döps till så konstiga grejer, det går inte att kalla dem det :laugh: Floyd heter Breakdance och Louie heter I Wish. Det viktigaste för mig är att jag gillar namnet och att namnen låter bra tillsammans. Ladda, Louie, Floyd och Finn heter våra. Ladda och Finn heter sina namn i stamtavlan och jag har valt båda själv :)
 
Jag gillar "människonamn" på hundar, så jag har gått igenom en massa barnnamns-listor på nätet. Skrev upp de jag gillade och gick sen igenom med sambon. Tages stamtavlenamn har ingen koppling alls till Tage. Men när vi bestämt oss för namnet Elton tyckte uppfödaren att det var ett så bra namn, så hon la bara till kullens förstabokstav i stamtavlan så där heter han Jelton :)
 
Det kan ju vara så att uppfödaren har ett visst system eller tema när de namnger sina valpar.
Har de tagit fler kullar är det lättare att hålla ordning. För mig känns det helt OK.
En av mina hundar har jag fått bestämma namn på, men det skulle vara på en viss bokstav.
Sen kvittar det väl vad man själv kallar dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 829
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Min hund är ett riktigt måndagsexemplar. Han har allergier, taskiga höfter, artros och inte minst ett gäng rädslor vilket gör att livet...
Svar
16
· Visningar
2 035
Senast: Miao
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Eina
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 104
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • hjälm till avlångt huvud?

Omröstningar

Tillbaka
Upp