Hur är Amigo bug Buster i strl? Annat tips tills bred bog?

Alexandra_W

Trådstartare
Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals.

Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes 145 cm Amigo stalltäcke är för stort i bogen och hennes Rambo newmarket fleece i strl 140 är för tight i bogen. Liners kör jag 140 och det blir perfekt.

Har ett JH Rivoli fleece i storlek 145 cm med som sitter bra, kanske lite tight i bog om hon har det en hel natt.

Täcken vill gärna glida bakåt och trycka på bogen och ge lite "strypeffekt".

Nu är det insektssäsong och jag köpte henne ett 145 cm HG zebratäcke. Sitter kanon över bogen på stallgången. Aningens långt över ryggen kanske.
Men när hon rör sig... Det åker bak och så viker tyget "upp" sig i bogen så täcket blir "öppet". Och trycket satan på bogen och övre spännet nästan stryper henne. Och skaver.

Jag provade spänna det olika (mkt reglerbar bog) men Nix. Samma sak. Då sydde jag ihop det i fronten så man fick trä det över huvudet. Samma sak, tryck, skav och stryp. (I övrigt sitter det bra, åker inte snett etc)

Så hon måste ha något annat. Pronto. Men vad?

Kollat på Amigo bug Buster. Har aldrig gillat reklambilder på det då spännena ligger så lågt och ser ut att hindra bog (och halsen ser kort ut). Men kanske är det just vad hon behöver? Ser dock ut bli stort glapp mellan hals och bog - där är tyvärr ett ställe hon blir hårt biten.

Alt är Bucas zebra men mina vänner på FB med nättare hästar än min dam vittnade om trång bog och uttalad strypeffekt.

Hansbo har många tipsat om men jag har tidigare inte varit övertygad om kvalitet och passform på något täcke.

Så hur är Amigo bug Buster i passform? Och hur är det jmf med andra Amigotäcken? Annat förslag?
 
Bug buster är stort i hals/bog men passar inte lågställd hals så bra. Det är även så pass stort i hals/bogen att täcket tenderar att dras bakåt. Blir ju alltid lätt lite extra "bakåtdrag" just på flugtäcken eftersom materialet lättare "krokar i" pälsen.
 
Bug buster är stort i hals/bog men passar inte lågställd hals så bra. Det är även så pass stort i hals/bogen att täcket tenderar att dras bakåt. Blir ju alltid lätt lite extra "bakåtdrag" just på flugtäcken eftersom materialet lättare "krokar i" pälsen.

Ja det är ju abret med alla flugtäcken och även eksemtäcken. Att de inte likt täcken med blankt foder bara kan "glida tillbaka" framåt.

Hööks har ju rea på Bug Buster såg jag. Så skickar pojkvännen att köpa ett efter jobbet får vi se. Hon blir ju inte strypt av sina vanliga Amigo så kanske funkar om det passar stor bog bra.

Annars är det väl bara hosta upp för ett boett eksemtäcke. Men känns onödigt när hon egentligen inte behöver det, det blir dyrt och så tycker jag det är synd att hon ska behöva vara så täckt. Men där kommer man ju ifrån bogproblemet i alla fall.

Tyvärr är hon halvkänslig för insekter och är tydligen jättegod - och sen de anla en jävla våtmark en km bort så är insektstrycket inte nådigt. Hon är rejält biten medan hagkompisen (med mer päls iofs) är helt obiten. Men så är hon en "varm" häst med, så de dras väl extra till henne därför med.
 
Såhär blir det med HG-täcket. Det ser helt okej ut från sidan, men kollar man framifrån, så... Och hon blir när hon tar ner huvudet skavd och "strypt" av övre spännet. Samt då att det går upp i fram och viker ut sig. (Sy ihop det funkade för det, men strypeffekten består ju). Spänna det tightare i bogen bara ökade problemet med stryp.

13087066_980853592010614_154661670779334923_o.jpg


13116534_980853595343947_2190595271996155187_o.jpg


13198550_985202938242346_7907935164509981911_o.jpg
 
Såhär blir det med HG-täcket. Det ser helt okej ut från sidan, men kollar man framifrån, så... Och hon blir när hon tar ner huvudet skavd och "strypt" av övre spännet. Samt då att det går upp i fram och viker ut sig. (Sy ihop det funkade för det, men strypeffekten består ju). Spänna det tightare i bogen bara ökade problemet med stryp.

13087066_980853592010614_154661670779334923_o.jpg


13116534_980853595343947_2190595271996155187_o.jpg


13198550_985202938242346_7907935164509981911_o.jpg

Jag kan inte ens stänga nedre spännet på halsen på HG Zebratäcket på min :meh:
Jag har ett Bucas Buzz Off och ett Amigo Bug Buster. Bucastäcket sitter bra när det precis lagts på men glider lite sen, Amigot sitter bäst så ska köpa ett nytt iår då det jag har är slitet (arvegods från förra hästen).
 
Jag kan inte ens stänga nedre spännet på halsen på HG Zebratäcket på min :meh:
Jag har ett Bucas Buzz Off och ett Amigo Bug Buster. Bucastäcket sitter bra när det precis lagts på men glider lite sen, Amigot sitter bäst så ska köpa ett nytt iår då det jag har är slitet (arvegods från förra hästen).

Här är inga problem att stänga. Inte ens dra åt nästan helt. Så länge hon står på stallgången alltså. Rör hon sig blir det en helt annan femma :(

Så trist. Har samma på ponnyn, och det åker inte bak en millimeter och sitter superbt. Han har förvisso en klen bog - men den brukar göra saker åker bak och trycket för det.

Så blev himla förvånad och besviken när HG blev så skit på henne, särskilt som det låg så bra när jag provade. Och 550 kr kunde jag ju köpt något roligare för. Lite rädd där att bug Buster ska verka bra på stallgången och sen bli skit i hagen - så har jag kastat bort 900 kr till liksom :S

Funderar lite på om man kan sy om HGt till ridtäcke. Synd att behöva kasta
 
Bug Buster då. Gillar inte (och därför jag aldrig köpt HW insektstäcken) hur lågt spännena kommer. Men med henne är det nog bara att ta. Hon stryps ju i alla fall inte. Och ett insektstäcke som inte alls stramar i bogen är nog omöjligt på en pansarfux...

13071976_986991001396873_4193037619414794656_o.jpg


13133241_986991004730206_8607898860804202221_n.jpg


13173962_986991044730202_3669392771240082563_n.jpg


13173724_986991051396868_2862207043069762707_n.jpg
 
Men shit vad lågt spännena hamnade på din häst @Alexandra_W . Är nog utifrån det dock mindre risk att täcket kommer dras bak och strama deluxe under rörelse gissar jag .... Som sagt - nackdelen med just flugtäckena i stort....men du får ju istället ett annat problem om det sitter som ett järnlås över nedre frampartiet typ :(

Lite knepig exteriör på hästen täckesmässigt just i bog/bröst utifrån det du visar.
 
Men shit vad lågt spännena hamnade på din häst @Alexandra_W . Är nog utifrån det dock mindre risk att täcket kommer dras bak och strama deluxe under rörelse gissar jag .... Som sagt - nackdelen med just flugtäckena i stort....men du får ju istället ett annat problem om det sitter som ett järnlås över nedre frampartiet typ :(

Lite knepig exteriör på hästen täckesmässigt just i bog/bröst utifrån det du visar.

Ja. Jag har på produktbilder tyckt de hamnar lågt/lägre än jag vill se dem på "alla" hästar, förstår inte riktigt varför de inte sitter högre och därför jag inte köpt (även om jag annars nästan bara har HW) Men som du säger så strypeffekten försvinner helt, och uppkom inte under en dag i hagen heller. Däremot så som du påpekar och jag skrev/befarade med så stramar det rejält nere över bogspetsen istället. Men just pga exteriören så är det nog omöjligt hitta ett som inte gör antingen eller. Utom kanske då eksemtäcke?
Men ska se om man kan få till att det stramar lite mindre än idag. Gled gjorde det inte, men jag hade främre gjorden ganska "stram" med tanken att då tar lilla kalaskulan emot om det vill glida. Samtidigt ökat ju den främre gjorden "stramheten" över bogen
 
@Alexandra_W de sitter sällan så lågt på hästarna generellt så det är nog din som är lite avvikande isåfall exteriört som sagt ? Svårt .

Exemtäcken ang passform osv : jag har aldrig behövt dem men de kan väl inte vara passande exakt oberoende av hästens form de heller ? Måste ju även gällande dem rimligen vara ofrånkomligt att de inte passar varje häst exteriört bara för att de är "exemtäcken" ???
 
Senast ändrad:
@Alexandra_W de sitter sällan så lågt på hästarna generellt så det är nog din som är lite avvikande isåfall exteriört som sagt ? Svårt .

Exemtäcken ang passform osv : jag har aldrig behövt dem men de kan väl inte vara passande exakt oberoende av hästens form de heller ? Måste ju även gällande dem rimligen vara ofrånkomligt att de inte passar varje häst exteriört bara för att de är "exemtäcken" ???

Nej kanske inte *så* lågt på alla men lågt och för lågt för min smak. Tycker inte om när bogrörelserna hämmas.

Här är en reklambild. Första jag fick upp vid googling samt även den som är på förpackningen. Med lika låga spännen som på min eller nästan tom lägre :( Det - att det ser ut sådär på reklamen redan - har gjort jag inte köpt tidigare som sagt, ens som HW-fantast.

13227294_987575748005065_5367739376303745771_o.jpg

13139252_987575741338399_8297657400746703838_n.jpg


Men ja hon är svår överlag med täcken, just med ett insektstäcke så är det nog närmast omöjligt att övht tillverka ett som blir helt bra för henne/hästar som henne.

Eksemtäckena har en helt annan design, så man kommer undan problemet på ett helt annat vis. Sen kan man med Boett få storlek si med en storlek större bog, extra lång hals eller vad man nu önskar. So far har ingen av mina som haft eksemtäcken (fyra st, inte alla har haft eksem men när bromsarna var som värst hjälpte inget annat) haft problem med passform eller bogtryck. Trots väldigt olika exteriör och några av dem både svåra med vanliga täcken, skavkänsliga osv. Men visst man kan inte helt garantera. Det finns hästar de säkerligen inte passar på. Men det finns betydligt mer "utrymme för avvikelser".
 
Efter att ha studerat täcket en stund har jag konstaterat att det oavsett var man sätter spännena inte finns tillräckligt med tyg för att inte trycka hårt över bogspetsen. Täcket glider inte bak, är "löst" i halsen och ovanför spännena men sitter ändå HÅRT an på bogspetsarna. Helt enkelt för det finns inte tyg nog för de ska kunna röra sig. Således har jag satt saxen i täcket och sytt dit två höga, fodrade bogkilar.

Utsida resp insida
13227051_988235711272402_1994100771656942660_n.jpg


13198589_988203651275608_764946199940879689_o.jpg
 
Efter att ha studerat täcket en stund har jag konstaterat att det oavsett var man sätter spännena inte finns tillräckligt med tyg för att inte trycka hårt över bogspetsen. Täcket glider inte bak, är "löst" i halsen och ovanför spännena men sitter ändå HÅRT an på bogspetsarna. Helt enkelt för det finns inte tyg nog för de ska kunna röra sig. Således har jag satt saxen i täcket och sytt dit två höga, fodrade bogkilar.

Utsida resp insida
13227051_988235711272402_1994100771656942660_n.jpg


13198589_988203651275608_764946199940879689_o.jpg
Rapportera gärna hur effekten blir av kilarna :) Sitter det lika bra på de andra ställena eller börjar de glida osv...
 
@Alexandra_W vad tog du för storlek på bug buster? Tänkte beställa ett till min nya tjej. Hon har ett amigo bravo regntäcke i 140 som sitter bra men som jag misstänker att hon kommer växa ur så det lockar ju att gå upp en storlek när man köper nytt. Men det får ju såklart inte bli för stort heller.
 
@Alexandra_W vad tog du för storlek på bug buster? Tänkte beställa ett till min nya tjej. Hon har ett amigo bravo regntäcke i 140 som sitter bra men som jag misstänker att hon kommer växa ur så det lockar ju att gå upp en storlek när man köper nytt. Men det får ju såklart inte bli för stort heller.

145 cm. Dvs samma som hon har normalt. En storlek större hade inte blivit bättre - tvärtom
 
Nä, jag får banne mig inte till det.

Bogkilarna gjorde ju att det blev utmärkt med plats. Men sen när hon rörde sig åkte själva "halslinningen" bakåt. Okej, den blev kanske väl stor och lös med kilarna, så jag sydde ett litet veck bara på vardera sida. Nu borde det väl ändå bli perfekt.

Det blev det inte. Det är bäst hitills, men det är inte acceptabelt någonstans. Det är endera svinhårt tryck över bogen eller stryp hur jag än beter mig. Provade dra främre gjorden lite hårdare med förhoppningen att den skulle stanna "framför magen" och motverka att hela täcket beger sig bakåt. Det gjorde det inte utan allt åkte bak men jag hade en gjord som satt hårt runt magen och helt hindrade täcket att ta sig framåt igen. Det gör det ju iofs inte ens helt utan gjordar, men nu var det omöjligt.
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ett flugtäcke till min swb-valack och har starka funderingar på bucas flugtäcke (inte zebra- varianten) Jag tvekar...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: ifuh
·
Utrustning Hästen är 115 cm i rygglängd om jag mäter från där täcket (ett Amigo) ligger framför manken, och bak till svansroten. Amigo Hero Pony i...
2
Svar
33
· Visningar
6 176
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 537
Senast: Liten
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 256
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp