Hur är det bo med en beagle

Familjehunden

Trådstartare
Vi är väldigt sugna på hund och har börjat kika på beagle. Känner ingen som har en beagle så tänkte att jag kunde höra med er här. Någon som har erfarenhet av rasen? Har hört att de kan vara skälliga, men gissar att det beror en del på hur man tränar dem. Hur mycket motionerar ni era hundar? Fäller de mycket av sina småhår? Vill de gärna komma och mysa i soffan eller håller de sig hellre för sig själva? Berätta allt vi behöver veta 😊
 
De är ju populära sällskapshundar i USA men jag har aldrig sett någon här hemma. Utseendemässigt är det då inget fel på dom, ser väldigt trevliga ut.
 
Jag känner några och de är jättetrevliga och glada hundar. Fäller en hel del som sagt och kräver mycket motion och aktivering.
Och det viktigaste, det är en jakthund, seriösa uppfödare säljer inte till sällskap.
Det är möjligen om ni hittar en vuxen omplacering som inte vill jaga. De jag känner är tokiga i vilt och går absolut inte att ha lösa utom vid jakt.
 
Här i UK känner jag flera beaglar och alla är enbart sällskapshundar. Om det sedan är att rekommendera eller ej kan jag inte säga, men ingen av dem går att ha lösa Någonsin, de är glada och trevliga men inte jättemotiverade till träning. Behöver mycket motion och är matglada på nivån labbe++.. och ja, de fäller. Massor. :D

Jag tror faktiskt inte att jag träfft någon aktivt jagande beagle hemma i Sverige heller?
 
Tullen i en del länder använder Beagle för att lukta fram förbjudna ämnen så de kan göra annat än bara jakt
 
Tullen i en del länder använder Beagle för att lukta fram förbjudna ämnen så de kan göra annat än bara jakt
Det är en massa saker de kan göra istället för det som de är skapta till att göra. Det betyder inte att är lämpligt för kreti och pleti att skaffa dem ändå. Det är ofta negativt för aveln dessutom.
Dessutom kan man inte riktigt jämföra att ha dem som sällskapshund o att man har dem som tjänstehundar i tullen. Tjänstehundarna får mer utlopp för egenskaperna..
 
Jag har en beagle och en blandras beagle/drever. Mina är då verkligen inte skälliga hemma, även om de skäller under jakt.

Från 1:a oktober till sista januari har vi ca 64 släpp så det innebär att de är till 80% sällskapshundar. Jag är väl egentligen ingen förespråkare av att ha jakthundar som sällskapshundar enkom men kör man spårträning någon gång i veckan och lite fysträning som cykel, jogg eller sim några gånger i veckan så är det nog ett hyfsat substitut.

Min beagle är en riktig soff/sänghund och myser gärna hela dagen. Sjusovare också och kan lätt ligga kvar och dra sig flera timmar efter vi klivit upp.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210318_115618_188.jpg
    IMG_20210318_115618_188.jpg
    421,1 KB · Visningar: 95
Min kusin har och har haft Beagels under väldigt många år. De har stora marker och jagar rådjur och hare ffa. Under säsong jagar de varje helg och ibland även nån dag i veckan. Även hans bror nyttjar hundarna i jakt så de är igång rätt mycket. Övrig tid ersätts jakten med rejäl motion och långa spår.
Trevliga, barnkära men ska jaga för att ha ett gott liv.
 
Vi har beagle, de vi haft har inte varit särskilt motiverade att utföra ”poänglösa” saker såvida vi inte hållit en köttbulle framför näsan på hunden i fråga.

Våra jagar under höst/vintersäsongen och resterande del av året ägnas åt skidåkning, cykling och viltspår. Vår förra var mycket egensinnig och om han inte fick tillräckligt att göra så hittade han på egna saker och hade lätt att destruera saker.
Han var orsaken till att vi har nät i botten och över vår hundgård. Och jag kan svära på att han kunde tänka i flera steg.

Vår nuvarande är lugnare och gillar att sova i soffan om hon får tillräckligt med motion, annars får hon lätt tokryck inne och skäller glatt i hopp om att få igång oss på något roligt.

De fäller en hel del året runt.

Jag har aldrig träffat en beagle som inte fått jaga så jag kan inte svara på hur väl de fungerar som rena sällskapshundar. Vår uppfödare säljer nog bara till jagande hem.

Vi har inte kunnat ha våra lösa annat än på jakt, får de ett spår i näsan blir de lätt döva och blinda för allt annat än det mest intressanta i deras värld.

:D

9874B30A-1449-4355-B6ED-02678069751F.png
 
Under min studietid var det många av mina medstudenter som adopterade Beaglar som använts till forskning. De hade dom således som sällskapshundar. Extremt svåra att ha lösa pga jaktinstinkten. Hungriga och äter och förstör gärna saker så att operera pga främmande föremål som fastnat var inte ovanligt. Utbrytarkungar som gärna klättrar över stängsel. Svårmotiverade vid träning.

Kan inte rekommendera Beagle till någon som inte jagar.
 
"Känner" (är FB-vän med) ett par stycken i USA som haft flera som agility-hundar. Men vet inte om linjerna är mer sällskapsavlade i USA (skulle inte förvåna mig) och sen är det ju regel snarare än undantag med burar inomhus där. Tycker också de är väldigt fina utseendemässigt, en av få icke-trubbnosiga raser vars uttryck jag verkligen gillar, men vissa hundraser får man nöja sig med att beundra på bild.
 
Vi har beagle, de vi haft har inte varit särskilt motiverade att utföra ”poänglösa” saker såvida vi inte hållit en köttbulle framför näsan på hunden i fråga.

Våra jagar under höst/vintersäsongen och resterande del av året ägnas åt skidåkning, cykling och viltspår. Vår förra var mycket egensinnig och om han inte fick tillräckligt att göra så hittade han på egna saker och hade lätt att destruera saker.
Han var orsaken till att vi har nät i botten och över vår hundgård. Och jag kan svära på att han kunde tänka i flera steg.

Vår nuvarande är lugnare och gillar att sova i soffan om hon får tillräckligt med motion, annars får hon lätt tokryck inne och skäller glatt i hopp om att få igång oss på något roligt.

De fäller en hel del året runt.

Jag har aldrig träffat en beagle som inte fått jaga så jag kan inte svara på hur väl de fungerar som rena sällskapshundar. Vår uppfödare säljer nog bara till jagande hem.

Vi har inte kunnat ha våra lösa annat än på jakt, får de ett spår i näsan blir de lätt döva och blinda för allt annat än det mest intressanta i deras värld.

:D

Visa bifogad fil 101213

Haha bilden är guld, exakt det där har man varit med om några gånger i början. De hade rastgården så de kunde gå ut till den som de ville genom köket och ibland kunde man se lite dun flyga ut genom hundluckan och Bella satt där helt oskyldig på trappan och när man kom in var något totaldemolerat, efter några gånger hade de bara tillgång till köket och hallen med hundluckan:D
 
Här i UK känner jag flera beaglar och alla är enbart sällskapshundar. Om det sedan är att rekommendera eller ej kan jag inte säga, men ingen av dem går att ha lösa Någonsin, de är glada och trevliga men inte jättemotiverade till träning. Behöver mycket motion och är matglada på nivån labbe++.. och ja, de fäller. Massor. :D

Jag tror faktiskt inte att jag träfft någon aktivt jagande beagle hemma i Sverige heller?
Här uppe är dom relativt vanliga till rådjursjakten, och de som jagar både rådjur och hare.
Jag har nog tvärtom aldrig mött en ren sällskaps-beagle här uppe i norr :D
 
"Känner" (är FB-vän med) ett par stycken i USA som haft flera som agility-hundar. Men vet inte om linjerna är mer sällskapsavlade i USA (skulle inte förvåna mig) och sen är det ju regel snarare än undantag med burar inomhus där. Tycker också de är väldigt fina utseendemässigt, en av få icke-trubbnosiga raser vars uttryck jag verkligen gillar, men vissa hundraser får man nöja sig med att beundra på bild.
Jag tror som dig, att det kan fungera bra (för ägarna) pga burhållning osv... Det verkar ju ofta vara stor skillnad både på hundhållning och avel/mentalitet/hälsa på hundar när man jämför Sverige och USA. För min ras är det lättare att hitta arbetande (jagande) hundar i USA, men det är nog inte på det sättet i alla raser... Jag var tvungen nu att kika lite på SKKs hemsida, och där framgår det tydligt att i Sverige så är beagle en jakthund:

"Användningsområde
Beagle är en drivande hund som används för drevjakt på hare, rådjur, hjort och räv och som komplement under icke jakttid kan man aktivera hunden med viltspår, agility och lydnadsdressyr/tävlingslydnad."

"Egenskaper/Mentalitet
Rasen ska vara en öppen, vänlig och livlig jakthund. Den ska vara modig, mycket aktiv, uthållig och målmedveten. Den ska vara alert, intelligent och ha ett stabilt temperament."
 
Hur har ni kommit fram till beagle? Tydligen finns det något (amerikanskt?) rasrest på nätet där man har en benägenhet att få resultatet beagle om man vill ha en hund på mindre storleksskalan, lite robust som gillar att vara ute, utan direkt pälsvård. En helt hundovan kompis, som inte jagar för fem öre, fick just beagle som tips när hon gjorde detta (det är dock längesen så jag vet inte om det testet finns kvar). Jag blev GANSKA förvånad när hon började prata om beagle, och sa "borde du inte titta på typ cavalier king charles spaniel i stället?" (detta var före man kände NEJ, en cavalier kan man tyvärr inte skaffa). (Det slutade med att hon lånade en jättesnäll cavalier i ett halvår, innan hon kände att hundägarliv var inget för henne överhuvudtaget.)

I bekantskapskretsen finns en familj som har beagle, den är jakthund. Står mycket ute i löplina och skäller. I början sades det att en familjemedlem skulle hålla på med agility med den, men av detta har jag inte sett ett spår. Jägaren i familjen är jättenöjd med hunden ur jaktaspekten, de jagar hare, och hunden verkar även i övrigt generellt jättetrevlig, och som mest harmonisk när den har varit på jakt eller "bara" på en lång fjälltur.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 190
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vabruari
  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp