Hur är ditt fullblod?

Plantan

Trådstartare
Fullblod eller Halvblod, det är frågan... :)

Vad har du för erfarenheter av Fullblod jämfört med Halvblod när det gäller temperament, ridbarhet osv?

Jag vill ha en hel och frisk häst, som inte är ett tävlingsämne men en trevlig, lättriden häst som passar för promenadridning, lättare dressyr och hoppning på låg nivå. Bom typ två äpplen hög. Trygg och glad som jag kan kasta upp en nybörjare på så de kan ta några varv i paddocken utan att det blir cirkus.. O_o
Ja, hästar är olika osv. Men vad har just du träffat för Fullblod och hur har de varit?

Ett friskt Halvblod som inte är ett GP ämne, utan en vanlig redig häst, kostar mer än dubbelt så mycket som ett friskt Fullblod som gått på banan men klarar samma typ av ridning som Halvblodet. Vad talar för den ena eller andra rasen? Ett Halvblod i samma prisklass som ex galoppör har i regel nån gammal skada, är född 1973 eller fullständigt tokig i hela huvet. Jag har inte möjlighet att köpa en "dyr" hobbyhäst som mest ska ridas i skog och mark och kommer att bli "knä-häst". Helst vill jag ha den i köket... och jag vill att den ska må bra och leva länge.

Har ridit en handfull fullblod som varit trevliga men ett par av dem varit stirriga och urtrista, knappt styrbara. (Galoppörer i träning.) En hade väldigt konstig trav. Och en alldeles underbar valack. :love: En lugn som en filbunke. En drog om det dalade ner ett löv på 10 meters håll. Kan inte uttala mig om hur de "oftast" är som ridhästar. Vet inte om jag har lust att åka 50 mil för att titta på fullblod om de flesta känns knepiga och annorlunda mot halvblod... :( Gör de rätt för sitt rykte om att vara stressade, på tårna och flyga i luften om det råkar prassla av ett påse i grannbyn? Eller?

Travare är inte aktuellt även om de är gratis! ;) Nej, vänligt men bestämt. Tack.
 
Varför begränsar du dig till just de raserna? Varför inte leta individ oavsett ras istället? Bestäm dig för ungefär vilken höjd du vill ha på hästen och utgå ifrån dina kriterier istället när du letar är mitt råd.

Jag har träffat fullblod som varit supersnälla nybörjarhästar likaväl som de som gått på bakbenen mest hela tiden om de inte blivit ordentligt ridna. Sådana som varit väldigt trevliga fälttävlanshästar men som inte klarat av att gå i skogen utan att flippa ur och allt däremellan. Likadant med halvblod. Det finns alla möjliga och omöjliga varianter.

Eftersom det inte är en tävlingshäst du är ute efter spelar rasen mindre roll enligt mitt tycke. Köp en individ som passar ihop med dig!
Tänk också på att köpesumman är det lilla i hästsammanhang. Köp hellre rätt häst även om hen är dyrare än att du köper en häst som inte är vad du vill ha för att den är billigare. Det dyra är att hålla hästen med allt vad det innebär och det är lika dyrt oavsett inköpspris.
 
Varför begränsar du dig till just de raserna? Varför inte leta individ oavsett ras istället? Bestäm dig för ungefär vilken höjd du vill ha på hästen och utgå ifrån dina kriterier istället när du letar är mitt råd.

Jag har träffat fullblod som varit supersnälla nybörjarhästar likaväl som de som gått på bakbenen mest hela tiden om de inte blivit ordentligt ridna. Sådana som varit väldigt trevliga fälttävlanshästar men som inte klarat av att gå i skogen utan att flippa ur och allt däremellan. Likadant med halvblod. Det finns alla möjliga och omöjliga varianter.

Eftersom det inte är en tävlingshäst du är ute efter spelar rasen mindre roll enligt mitt tycke. Köp en individ som passar ihop med dig!
Tänk också på att köpesumman är det lilla i hästsammanhang. Köp hellre rätt häst även om hen är dyrare än att du köper en häst som inte är vad du vill ha för att den är billigare. Det dyra är att hålla hästen med allt vad det innebär och det är lika dyrt oavsett inköpspris.
 
Varför begränsar du dig till just de raserna? Varför inte leta individ oavsett ras istället? Bestäm dig för ungefär vilken höjd du vill ha på hästen och utgå ifrån dina kriterier istället när du letar är mitt råd.

Jag har träffat fullblod som varit supersnälla nybörjarhästar likaväl som de som gått på bakbenen mest hela tiden om de inte blivit ordentligt ridna. Sådana som varit väldigt trevliga fälttävlanshästar men som inte klarat av att gå i skogen utan att flippa ur och allt däremellan. Likadant med halvblod. Det finns alla möjliga och omöjliga varianter.

Eftersom det inte är en tävlingshäst du är ute efter spelar rasen mindre roll enligt mitt tycke. Köp en individ som passar ihop med dig!
Tänk också på att köpesumman är det lilla i hästsammanhang. Köp hellre rätt häst även om hen är dyrare än att du köper en häst som inte är vad du vill ha för att den är billigare. Det dyra är att hålla hästen med allt vad det innebär och det är lika dyrt oavsett inköpspris.

Jag håller med! Jag tänker faktiskt inte "fullblod!" när jag ser TS krav. De ÄR underbara och KAN vara precis allt det som man önskar här, men de står högt i blod, de är ofta känsliga både i ridning och fysiskt, och de kostar ofta mycket i mat. Och jag har träffat flera med dåliga hovar, men det kan vara otur förstås.

Jag hade tittat på allt. Korsningar, kallblod. Rätt höjd, rätt pris, rätt annonsbeskrivning- då ahde jag iaf åkt och tittat.
 
TinyWiny; Du har alldeles rätt. Klart alla är olika individer, ibland kan två helt olika raser som varm/kallblod bete sig mer lika än två av samma ras.

Jag vill egentligen inte begränsa mitt sökande alls med ras av häst. Jag ser bara till vad som finns i annonserna ungefär. Jag är själv lång och vill helst inte ha en häst under 165 cm om den inte är väldigt rund så jag inte behöver jockeyläder. Den bör också vara skapligt viktbärande då jag ibland vill kunna sätta upp nån större person på hästen.

Vill ha en häst som jag kan bli bättre ryttare på, därför inte ett varmblod som annars kan vara perfekta som promenadhäst. Vet mycket väl vad det kostar att ha häst, och att köpa billig häst för det finns nån gammal skada som påstås vara helt bra, kan bli väldigt mycket dyrare i längden än att köpa en dyr frisk häst.

Vill inte lägga alla pengar jag har på att köpa mig en dyr häst. I värsta fall måste den säljas för det händer nåt oförutsett och jag inte har pengar till det. Samtidigt så sugen att köpa häst inom överskådlig framtid. Den dagliga driften funkar ekonomiskt men jag måste ha en buffert kvar om du förstår.
 
Jag tänker absolut inte fullblod jag heller. Och iaf min erfarenhet är att de knappast är sådär snälla och lugna. Har visserligen relativt begränsad erfarenhet, men en som var 100% fullblod var så tokig att så fort man kom utanför ridhuset stegrade den, och var så hemsk i boxen att man fick binda upp den kort i gången. Den andra är visserligen inte rent fullblod, utan troligen 62,5% men ändå. Väldigt nervig och otrygg i största allmänhet. Inte elak så, men kan indirekt bli det pga. det relativt dåliga psyket. Sen är det absolut en väldigt bra häst på många andra sätt, han är fantastisk, men skulle absolut inte funka för dina ändamål.

Jag hade inte stirrat mig blind på ras, utan tittat på individ. Men jag hade absolut inte stängt dörren för travare. Har ridit ganska många i mina dagar, och samtliga har varit trevliga hobbyhästar upp t.om. LA som varit lugna, stabila och trygga i psyket. En toppenhäst för dina ändamål, alltså (som så många andra raser också visserligen).
 
Träffat många trevliga fullblod. Största skillnaden för att att ska fungera bra i ridningen vad jag hört är att dom är lite ridna på ett annat sätt än "vanliga" hästar och där blir det lätt missförstånd.

Hästar blir ju otroligt mycket vad man gör dom till, en av dom tryggare hästar jag vet är ett fullblod, rids av en blind ryttare dessutom. Men klart att dom har energi och dom är lite kvickare. Men hitta rätt uppstallning som passar hästar, kanske lösdrift så ska det inte vara ett problem.
 
Du kan hitta både fullblod, halvblod och andra raser som passar in på det du vill ha ha så, som någon redan har skrivit, är det bättre att specificera vilka egenskaper du önskar och leta efter annonser som passar in.

Min häst, som är ett halvblod med mycket fullblod i, passar t ex alldeles utmärkt in på din beskrivning förutom att hon inte är frisk. ;)
 
Fullblod eller Halvblod, det är frågan... :)

Vad har du för erfarenheter av Fullblod jämfört med Halvblod när det gäller temperament, ridbarhet osv?

Jag vill ha en hel och frisk häst, som inte är ett tävlingsämne men en trevlig, lättriden häst som passar för promenadridning, lättare dressyr och hoppning på låg nivå. Bom typ två äpplen hög. Trygg och glad som jag kan kasta upp en nybörjare på så de kan ta några varv i paddocken utan att det blir cirkus.. O_o
Ja, hästar är olika osv. Men vad har just du träffat för Fullblod och hur har de varit?

Ett friskt Halvblod som inte är ett GP ämne, utan en vanlig redig häst, kostar mer än dubbelt så mycket som ett friskt Fullblod som gått på banan men klarar samma typ av ridning som Halvblodet. Vad talar för den ena eller andra rasen? Ett Halvblod i samma prisklass som ex galoppör har i regel nån gammal skada, är född 1973 eller fullständigt tokig i hela huvet. Jag har inte möjlighet att köpa en "dyr" hobbyhäst som mest ska ridas i skog och mark och kommer att bli "knä-häst". Helst vill jag ha den i köket... och jag vill att den ska må bra och leva länge.

Har ridit en handfull fullblod som varit trevliga men ett par av dem varit stirriga och urtrista, knappt styrbara. (Galoppörer i träning.) En hade väldigt konstig trav. Och en alldeles underbar valack. :love: En lugn som en filbunke. En drog om det dalade ner ett löv på 10 meters håll. Kan inte uttala mig om hur de "oftast" är som ridhästar. Vet inte om jag har lust att åka 50 mil för att titta på fullblod om de flesta känns knepiga och annorlunda mot halvblod... :( Gör de rätt för sitt rykte om att vara stressade, på tårna och flyga i luften om det råkar prassla av ett påse i grannbyn? Eller?

Travare är inte aktuellt även om de är gratis! ;) Nej, vänligt men bestämt. Tack.

Jag har mest ridit underbara fullblod :D o halvblod i olika former från hopplöst stirriga till pigga och glada till trevliga, klumpiga eller trista.
 
Om jag velat kolla efter specifika raser enligt din beskrivning så hade ju jag sett mig om efter en nordis eller kallblodstravare, nått med god exteriör för ridning, välhanterad och inte alltför ung...

Men framförallt lär du vara öppen för alla raser. Jag förstår varför varmblodet kan gå bort, det är väldigt mycket jobb. Men då o då dyker det upp välutbildade ridtravare också, då hade jag inte tvekat utan åkt o provridit direkt. Precis som ett välridet fullblod hade varit lika intressant.
 
TinyWiny; Du har alldeles rätt. Klart alla är olika individer, ibland kan två helt olika raser som varm/kallblod bete sig mer lika än två av samma ras.

Jag vill egentligen inte begränsa mitt sökande alls med ras av häst. Jag ser bara till vad som finns i annonserna ungefär. Jag är själv lång och vill helst inte ha en häst under 165 cm om den inte är väldigt rund så jag inte behöver jockeyläder. Den bör också vara skapligt viktbärande då jag ibland vill kunna sätta upp nån större person på hästen.

Vill ha en häst som jag kan bli bättre ryttare på, därför inte ett varmblod som annars kan vara perfekta som promenadhäst. Vet mycket väl vad det kostar att ha häst, och att köpa billig häst för det finns nån gammal skada som påstås vara helt bra, kan bli väldigt mycket dyrare i längden än att köpa en dyr frisk häst.

Vill inte lägga alla pengar jag har på att köpa mig en dyr häst. I värsta fall måste den säljas för det händer nåt oförutsett och jag inte har pengar till det. Samtidigt så sugen att köpa häst inom överskådlig framtid. Den dagliga driften funkar ekonomiskt men jag måste ha en buffert kvar om du förstår.

När du säger att du inte vill ha en liten häst, och gärna en som "sväljer lite längd", och som dessutom är OK viktbärande så tror jag ännu mer att du ska tänka bort från just fullblod iallfall. Många är inte så himmelens stora (men undantag finns ju såklart), och de är ju inte särskilt breda heller, och inte viktbärande.
Korsningar då? Vad kan du absolut INTE tänka dig, förutom travare? Och ungefär hur ser budgeten ut?
 
När du säger att du inte vill ha en liten häst, och gärna en som "sväljer lite längd", och som dessutom är OK viktbärande så tror jag ännu mer att du ska tänka bort från just fullblod iallfall. Många är inte så himmelens stora (men undantag finns ju såklart), och de är ju inte särskilt breda heller, och inte viktbärande.
Korsningar då? Vad kan du absolut INTE tänka dig, förutom travare? Och ungefär hur ser budgeten ut?

Nu blir jag generad om jag ska prata om min plutte-budget... :o... men ok.

Ja, för att inte använda alla mina surt förvärvade sparpengar och ha en buffert för oförutsedda händelser, råd med sadel, ett par vintertäcken och rejäla transportskydd, så nånstans 20-25.000 kr för bara hästen. Absolut, absolut max 35-40.000 men då hoppas jag Brunte är nyskodd, har passande sadel och just fått sina tänder polerade och blekta... ;) Jag har rätt mycket utrustning sen tidigare, flera träns, täcken mm så där spar jag några tusenlappar. Har även sadel men räknar inte med att den ska passa.

Jag har funderat på fullblod som kan ligga runt 20-25.000 kr. Om hästen är glad och skuttar omkring :bump:och småbockar gör ingenting, jag har långa ben och sitter kvar. Jag kan rida den själv och låna en häst om nån nybörjare vill följa med och rida en stund. Finns en lite sömnig pålle i stallet... :p trygg, bred och bra!

Ras är egentligen inte så noga, men det finns väl inte så mycket att välja på om man vill ha en stor häst 165+? Nordsvenskar är ofta så små, och ardenner blir lite väl grovt. Inte islänning. Flertalet annonser är just travare, gallopörer eller halvblod. Helst vill jag ha en halvbodstyp, så jag kan slipa lite på ridningen, men om kusen är korsning tinker/arab/mulåsna kommer från Irland eller Moldavien spelar ingen roll. Bara det inte är ett "projekt". Livet är för kort! ;)

Två frågor;
Vad tänkte ni på för raser som kunde passa för mig och min ridning och min budget?
Ras som som passar mig OCH är viktbärande OCH trygg nog för en nybörjare?
Alla är olika, men de raser som ni trooor kan passa... ?
:)

Det lär sluta med att jag bara har råd att köpa en triangelmärkt fjällko. "Ovanlig skäck, okänd härstamning med svår karprygg för lättare promenadridning till och från mjölkmaskinen". :wtf:
 
Moderatorfråga;

Får jag lägga in en annonskopia eller ett filmklipp av en häst som finns ute på annons nu, för att få era tankar om den typen av häst? Jag kan kopiera bara text och bild utan att man ser var den annonseras ut (så jag inte gör reklam för den sidan). Är det ok?
 
Moderatorfråga;

Får jag lägga in en annonskopia eller ett filmklipp av en häst som finns ute på annons nu, för att få era tankar om den typen av häst? Jag kan kopiera bara text och bild utan att man ser var den annonseras ut (så jag inte gör reklam för den sidan). Är det ok?

Nu är jag inte moderator men...
Annonstexten får du lägga ut minus namn och kontaktuppgifter. Någon annans film eller foto ur en annons får du inte använda. Det får inte gå att identifiera ägaren eftersom det då räknas som reklam och reklam i trådarna är ju förbjudet :)
 
Tycker inte din budget är tokig, men det är kan nog vara värt att gå upp till de där 30-35 istället.
Jag tänker som sagt korsningar, och att inte vara rädd för att titta på kallbloden ändå. Sett så himla mycket kanonfina nordsvenskar som verkligen är käcka i både dressyr och hoppning, och de är både viktbärande OCH sväljer längd. Man måste ju inte ta de den pyttigaste!
Hade jag varit som dig hade jag helt enkelt sökt på stora hästar och kallblod, och med maxpris var smärtgränsen går. Sedan bara scrolla, scrolla, leta, sålla..... :)
 
@Plantan Jag säger som jag brukar, lägg undan den totala kostnaden för att ha hästen under ett par månaders tid innan köp så har du ganska snabbt utökat din budget. Det kostar ju iallafall minst 2000-3000 att ha en häst om man har den billigt och inte tänker tävla och träna.
 
Jag hade tänkt som du. Ett fullblod. Naturligtvis finns det konstiga typer bland dem också, men de jag har erfarenhet av är definitivt jättetrevliga. De måste skolas om om de har gått på banan och ska fungera som vanliga ridhästar, men om man hittar en trevlig individ är de vana vid all hantering, lastning, tvättning, bandagering osv osv. Vana vid olika miljöer, mycket folk, andra hästar, ofta hundar också. De är signalkänsliga (något som jag gillar, men det kanske inte alla gör...) och tycker om kontakt med människor.

Jag förstår också att det finns galenpannor som bara har springa fort i huvudet, men det finns faktiskt många supertrevliga fullblod. Jag har sådana i bekantskapskretsen. Har faktiskt också funderat på att skaffa mig ett fullblod som ridhäst. Tror personligen att man har större chans att hitta ett trevligt fullblod än ett trevligt halvblod. Har många sådana också i bekantskapskretsen, och de flesta av dem skulle jag inte vilja ha i mitt stall. Ever.
 
Jag hade tänkt som du. Ett fullblod. Naturligtvis finns det konstiga typer bland dem också, men de jag har erfarenhet av är definitivt jättetrevliga. De måste skolas om om de har gått på banan och ska fungera som vanliga ridhästar, men om man hittar en trevlig individ är de vana vid all hantering, lastning, tvättning, bandagering osv osv. Vana vid olika miljöer, mycket folk, andra hästar, ofta hundar också. De är signalkänsliga (något som jag gillar, men det kanske inte alla gör...) och tycker om kontakt med människor.

Jag förstår också att det finns galenpannor som bara har springa fort i huvudet, men det finns faktiskt många supertrevliga fullblod. Jag har sådana i bekantskapskretsen. Har faktiskt också funderat på att skaffa mig ett fullblod som ridhäst. Tror personligen att man har större chans att hitta ett trevligt fullblod än ett trevligt halvblod. Har många sådana också i bekantskapskretsen, och de flesta av dem skulle jag inte vilja ha i mitt stall. Ever.

Men viktbärande och även ok till någon mindre rutinerad?
Sedan håller jag med om din reflektion kring halvblod. Där är jag dock impad av travarnas huvud också, som individer kan de vara riktigt bra!
 
Absolut viktbärande, om de är av den lite större modellen. Finns ju sådana som är uppåt 170 cm och rejält byggda. Grannen har ett underbart sto på 165 cm, rejäl och välbyggd, definitivt viktbärande. Av hästarna här i byn är det henne och mitt gamla arabsto som man sätter upp barn och nybörjare på.

Dock kan de ha dålig hovkvalitet, tydligen är det vanligt. Så det får man ta med i beräkningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 096
Senast: kryddelydd
·
Övr. Grenar Nu har jag tröttnat på att titta efter stora klumpiga halvblod och på travare. Jag är en liten vuxen ryttare som vill ha tag i en häst...
Svar
6
· Visningar
1 848
Senast: Kulla123
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 623
Senast: Derring-Do
·
Övr. Grenar yey, debuten på Galopp!:banana: Min travhäst blev utdömd till trav igår, och nu känner jag mer för att gå över till mit gamla...
Svar
9
· Visningar
1 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp