Hur är ditt fullblod?

@Plantan du får gärna pma om det är något specifikt du undrar över . Din tråd är lite spretig ämnes /fokusmässigt .

Undrar bara vad du gör eftersom du har så stora erfarenheter? Det kan väl passa in eftersom du beskriver hästar och ger mig råd om hur jag ska göra, i min så spretiga tråd? :) Om man tävlat internationellt eller skuttat småhinder på hemmastallets ridbana är ju en viss skillnad, eller hur? Samma sak om man arbetar som ridlärare /tränare/beridare eller tagit över ett par pensionerade fullbokad som gått som ridhästar i 20 år? Jag har skrivit att jag tycker du verkar klok, men har ingen aning om din bakgrund och vad du har för kunskaper. Det är säkert intressant för alla som läser i tråden och ingen har nog nånting emot att du berättar det! Eller är det någon i tråden som inte vill veta?

För övrigt tycker jag att många trådar är lika spretiga som min här på Bukefalos! Jag tycker man kan ventilera olika saker i samma tråd, nya frågeställningar har ju dykt upp! I annat fall kunde vi avslutat den för länge sen, eller hur? ;)
 
Jag känner mig gigantisk på små hästar, det är ju inte bara benen som är långa, :crazy: överkroppen blir ju som ett fyrtorn på den lilla ("låga") hästen. Vill även kunna låta nån nybörjare prova att rida lite, och då är ju en mindre häst trevligare, eller hur man ska säga. (Individuellt, ska man ju alltid skriva i trådarna... ) Om jag letar en lägre häst är ju utbudet väldigt mycket större... Ja, jag vrider och vänder på det här...
En mindre häst som är grövre men ändå inte tjock, det tror jag skulle passa dig.
Nybörjare kan rida vilken häst som helst, måste inte va en liten häst. Jag har själv som nybörjare fått rida en 180 häst och släppt upp en nybörjare på min egen, förvisso leddes hästarna båda gångerna.

Vad har du för stor häst och vad har du den till? Har du haft många hästar? Nog är det praktiskt med mindre hästar, små hästar små bekymmer, stora hästar, stora bekymmer... :)
Jag har ett wielkopolska sto av den breda modellen, man kan säga att det är ett grövre Polskt halvblod. Hon är min första häst, var förvisso fodervärd på min kusins svenska halvblod med samma mankhöjd och har haft sköthästar både i ett travstall och på ridskolan.
Jag har min häst som hobbyhäst, både rider och snart kör vi också, hon är inkörd, så jobbar på att vänja om henne då jag inte vet hur längesen det var hon var körd och ifall det bara är på hörsägen som hon är inkörd.
Kan göra allt med henne, dressyr, hoppning, terräng, skogsturer. Precis det jag vill.

Tanken var egentligen inte att jag skulle köpt henne och framförallt inte en sån stor häst, men när jag var på provridningen så klaffade verkligen allt och då var det svårt att motstå. Dock kostade hon aningens mer än vad min dåvarande budget låg på, men det var det värt.

Det är som du säger stora hästar stora bekymmer, vet även att min tränare sa att nu kommer jag få benmuskler när jag ska försöka rida ihop och "knåda degen" med den stora massan.
Märker det själv när jag rider mindre ridskolehästar som är runt 150-160 att de är mycket enklare att rida ihop och komma åt än min stora dam där hemma, men det är kul med lite utmaningar också. :p

Jag tror nog att om jag köper en ny häst i framtiden kommer den garanterat att bli mindre än min nuvarande. :up:
 
Den lilla extravarnordisen jag hade var jäääätteglad och stenhård i munnen och älskade att springa, så han drog gärna! Men det var i galopp vid uteritt, typ långa uppförsbackar. Bara för att det var kul, inte av rädsla eller dumhet. Sötnosen... :love: jag var väl 14-15 och han var min första stora kärlek. ..

Fullblod jag ridit som vuxen ryttare, förutom den med påsen, har varit coola och kanske tagit ett litet skutt eller "blåst till" om det varit nåt speciellt som skrämt dem. Inte i galopp. Ever. Däremot har några stirriga Fullblod som hamnat hos ännu värre stirriga/lätt hysteriska kvinnor mer stressgalloperat på stället när en annan skrittat brevid på halvblod... Därför undrade jag vad folk i allmänhet tycker om Fullblod de ridit mycket av, för jag har egentligen bara positiva erfarenheter av dem. (Räknar inte in unga hästar i galoppträning.) De som varit stirriga kanske mest berott på deras ägare?

Fast det är väl lite olika saker, explodera plötsligt och stressgaloppera? De filbunkar jag pratade om tidigare kunde jag nog kunna få att stressgaloppera i skritthastighet. Det tar en liten stund i början efter en vila att få en av dem att skritta med långa steg istället för jogga. Hon känns ju ändå trygg, blåser lite och kanske ngt skutt. Det är inte som en ridskolevalack på årets första uteritt med ridskolan direkt, det tycker jag känns småläskigt.
 
Fast det är väl lite olika saker, explodera plötsligt och stressgaloppera? De filbunkar jag pratade om tidigare kunde jag nog kunna få att stressgaloppera i skritthastighet. Det tar en liten stund i början efter en vila att få en av dem att skritta med långa steg istället för jogga. Hon känns ju ändå trygg, blåser lite och kanske ngt skutt. Det är inte som en ridskolevalack på årets första uteritt med ridskolan direkt, det tycker jag känns småläskigt.
Fast det är väl lite olika saker, explodera plötsligt och stressgaloppera? De filbunkar jag pratade om tidigare kunde jag nog kunna få att stressgaloppera i skritthastighet. Det tar en liten stund i början efter en vila att få en av dem att skritta med långa steg istället för jogga. Hon känns ju ändå trygg, blåser lite och kanske ngt skutt. Det är inte som en ridskolevalack på årets första uteritt med ridskolan direkt, det tycker jag känns småläskigt.
Nä, jag håller med dig i varenda ord! Dessvärre pratar jag om tanter som redan innan de kommit in istallet varit så nervösa för att ta ut hästen för det kunde ju blåsa. Eller komma en bil. För att inte tala om en hund! Närsomhelst. Inte efter nån vila. De hästarna kunde inte annat än gå på tårna. På tvären. Synd om dem. De tanterna skulle ridit på ridskola, endast. De kunde ju sitta på hästen och skrika att folk med hund skulle gå ner i diket/upp i skogen, byta sida på vägen eller liknande. Tror egentligen inte att det var nåt fel på hästarna bara nån annan hade haft hand om dem.... Som sagt, jag har tyckt jättemycket om de fullblod som jag sett hanteras av coola människor och de hästar har också varit coola att rida.
 
Nä, jag håller med dig i varenda ord! Dessvärre pratar jag om tanter som redan innan de kommit in istallet varit så nervösa för att ta ut hästen för det kunde ju blåsa. Eller komma en bil. För att inte tala om en hund! Närsomhelst. Inte efter nån vila. De hästarna kunde inte annat än gå på tårna. På tvären. Synd om dem. De tanterna skulle ridit på ridskola, endast. De kunde ju sitta på hästen och skrika att folk med hund skulle gå ner i diket/upp i skogen, byta sida på vägen eller liknande. Tror egentligen inte att det var nåt fel på hästarna bara nån annan hade haft hand om dem.... Som sagt, jag har tyckt jättemycket om de fullblod som jag sett hanteras av coola människor och de hästar har också varit coola att rida.
Jag skulle kunna föreställa mig att fullblod inte är den typen av ras som är jättebra om man tänkte göra öppnor och slutor på ridbanan i 20 minuter per dag 6 dagar i veckan och ingen annan motion. Utan kanske mer om man tänkte sig att också konditionsträna osv. (Fast ska jag vara ärlig så har jag ju valt att rida hyggligt ostressade hästar. Vet att jag missmatchar hästar som är väldigt känsliga i munnen, jag vill helst kunna använda handen om jag behöver stanna utan att hästen blir väldigt ledsen.)
 
Senast ändrad:
Jag skulle kunna föreställa mig att fullblod inte är den typen av ras som är jättebra om man tänkte göra öppnor och slutor på ridbanan i 20 minuter per dag 6 dagar i veckan och ingen annan motion. Utan kanske mer om man tänkte sig att också konditionsträna osv. (Fast ska jag vara ärlig så har jag ju valt att rida hyggligt ostressade hästar. Vet att jag vet att jag missmatchar hästar som är väldigt känsliga i munnen, jag vill helst kunna använda handen om jag behöver stanna utan att hästen blir väldigt ledsen.)
Missmatchar?
 
Visst passar man bättre med vissa typer av hästar. Jag känner mig som en idiot på ett halvblod som kräver hand och skänkel, jag trivs med hästar som man rider med säte, tanke och känsla. Fullblodsraserna passar mig perfekt, därför följer jag den här tråden med intresse. Har personlig erfarenhet av alla tre fullblodsraserna (föder upp arabiska fullblod och har en granne med angloarabiska och engelska) och skulle kunna tänka mig ett engelskt som ridhäst. För tillfället har jag ett av mina arabston som ridhäst, men hon är till åren, 21.
 
Tjaa ibland så passar man ihop med en häst och ibland inte så bra? Svengelska, passar sämre med? Tar längre tid att lära sig rida?
Ahhh! Sorry! Ja, det är klart! :D Trodde det var nån mysko stavningsförslag som hoppat upp! :banghead: Läste lite slarvigt i brådskan! Min platta stavar och byter ut ord titt som tätt! ;)
 
Jag skulle kunna föreställa mig att fullblod inte är den typen av ras som är jättebra om man tänkte göra öppnor och slutor på ridbanan i 20 minuter per dag 6 dagar i veckan och ingen annan motion. Utan kanske mer om man tänkte sig att också konditionsträna osv. (Fast ska jag vara ärlig så har jag ju valt att rida hyggligt ostressade hästar. Vet att jag missmatchar hästar som är väldigt känsliga i munnen, jag vill helst kunna använda handen om jag behöver stanna utan att hästen blir väldigt ledsen.)
Vet många engelska fullblod som varit/är riktiga kanonhästar i fälttävlan, omväxling förnöjer, passar dem bra!
 
Visst passar man bättre med vissa typer av hästar. Jag känner mig som en idiot på ett halvblod som kräver hand och skänkel, jag trivs med hästar som man rider med säte, tanke och känsla. Fullblodsraserna passar mig perfekt, därför följer jag den här tråden med intresse. Har personlig erfarenhet av alla tre fullblodsraserna (föder upp arabiska fullblod och har en granne med angloarabiska och engelska) och skulle kunna tänka mig ett engelskt som ridhäst. För tillfället har jag ett av mina arabston som ridhäst, men hon är till åren, 21.
Roligt att höra vad så olika typer av ryttare kan, gör och tycker om sina fullblod! Här på buke är det verkligen alla sorter!

För att spreta i tråden ännu mer, förlåt allihop, men jag har undrat länge...

Om man korsar en arab med annan häst med "normalt antal" kotor, hur blir då avkomman? Hur många kotor får den? Är det olika antal hos olika individer?
 
@mackan
OK, nu är jag varken inne på att köpa häst direkt från banan och inte heller bekymrad över explosivitet eller temperament. Hästen ska ju vara utbildad, trevlig och trygg. (Trygg som stoppbar, trafiksäker osv.)

Däremot blir det kanske inte så bra med nybörjare på. Lättare att få hjälp att rida när jag inte kan med nåt annat än "stort läskigt fullblod".
Hovar, skador mm är ju inte kul, och vill kunna ha häst i kuperad hage med andra hästar långa dagar. Hmmm... ja, mycket att tänka på.

Det beror ju på hur hjälpen du har tillgänglig ser ut. Om det är rena nybörjare, då behöver du en stensäker häst, helst inte så stor heller. Är det lite erfarnare ryttare, så kan det nog vara lättare att hitta nån som vill rida ett trevligt fullblod eller halvblod än en nordsvensk.
 
Det beror ju på hur hjälpen du har tillgänglig ser ut. Om det är rena nybörjare, då behöver du en stensäker häst, helst inte så stor heller. Är det lite erfarnare ryttare, så kan det nog vara lättare att hitta nån som vill rida ett trevligt fullblod eller halvblod än en nordsvensk.

Du har rätt, och nån nybörjare som medryttare kommer jag inte att ha. Nordsvensk passar ju för att en nybörjare ska kunna prova att rida en stund med ledare i paddock. De ser ju mycket gosigare och snällare ut än ett stort, högt fullblod att klättra upp på. Dock har jag en nödreservs-ryttare som mest ridit islandshäst de senaste 10-15 åren och hon är jättebra, men hon är rätt liten. Vet inte om hon väljer ett stort frustande fullblod eller en mindre, lurvig nordsvensk. En nordis ser ju nästan ut som en förvuxen islänning!
 
Du har rätt, och nån nybörjare som medryttare kommer jag inte att ha. Nordsvensk passar ju för att en nybörjare ska kunna prova att rida en stund med ledare i paddock. De ser ju mycket gosigare och snällare ut än ett stort, högt fullblod att klättra upp på. Dock har jag en nödreservs-ryttare som mest ridit islandshäst de senaste 10-15 åren och hon är jättebra, men hon är rätt liten. Vet inte om hon väljer ett stort frustande fullblod eller en mindre, lurvig nordsvensk. En nordis ser ju nästan ut som en förvuxen islänning!

Fast fullblod är ju inte särskilt stora, normalt? De jag har sett har varit rätt nätta hästar, det kan lika gärna vara så att man backar inför 800 kg nordsvensk, med huvud och hovar därefter, när man är van vid en lite nättare islänning. Och oavsett vilket, givet att det är en specifik person som är aktuell som medryttare - fråga henne vilka sorts hästar hon kan tänka sig att rida?
 
Fast fullblod är ju inte särskilt stora, normalt? De jag har sett har varit rätt nätta hästar, det kan lika gärna vara så att man backar inför 800 kg nordsvensk, med huvud och hovar därefter, när man är van vid en lite nättare islänning. Och oavsett vilket, givet att det är en specifik person som är aktuell som medryttare - fråga henne vilka sorts hästar hon kan tänka sig att rida?
Jag har gjort det, helst ingen, säger hon! :laugh: Men det är nog mest för att hon fick ta bort sin gamla häst (jätteledsen... :cry: ... ) och inte kommit igång med ridningen än. Hon är rätt intresserad av vad jag har i sikte, så förhoppningsvis erkänner hon snart att hon blivit lite sugen! :)
 
Vet många engelska fullblod som varit/är riktiga kanonhästar i fälttävlan, omväxling förnöjer, passar dem bra!
Det är fullblodens etablerade signum sen decennier att de är attraktiva och etablerade som fälttävlanshästar.
Däremot har de tappat på aveln för FT senaste årtjugondet och eskalerande då det finns så mycket nytt blod och avel som tar fram lika mycket blod i fråga om det som eftersträvas numera och kraven ändrar sig . I Sverige finns numera öht ingen fullblodsavel som framavlar fullblod på ett medvetet sätt som skulle ha fokus alls på att kvalificera dem som även tilltänkt avelsmaterial för ridhästar kvalitetsmässigt alls . Man har avlat på löp och framgång inom löp enbart sen länge oavsett hur hästarna ser ut/rör sig osv i en väldigt nationellt liten sport .
 
Senast ändrad:
Fast fullblod är ju inte särskilt stora, normalt? De jag har sett har varit rätt nätta hästar, det kan lika gärna vara så att man backar inför 800 kg nordsvensk, med huvud och hovar därefter, när man är van vid en lite nättare islänning. Och oavsett vilket, givet att det är en specifik person som är aktuell som medryttare - fråga henne vilka sorts hästar hon kan tänka sig att rida?
Ikväll sa hon att jag borde köpa en Islandshäst. O_o Det var ju inte riktigt vad jag tänkt. Jag tycker att det kan vara jättemysigt att rida en sväng på en Islänning, men det är ju som att gå själv, ungefär, ursäkta alla, men de är ju så små! Jag är ju van vid stora hästar! :) Frågade rent ut om hon skulle välja ett fullblod eller en nordsvensk, då blev svaret nordsvensk. Sen frågade jag om halvblod eller nordis, då blev hon tyst först och sen kom det; Islandshäst. :D
 
Ikväll sa hon att jag borde köpa en Islandshäst. O_o Det var ju inte riktigt vad jag tänkt. Jag tycker att det kan vara jättemysigt att rida en sväng på en Islänning, men det är ju som att gå själv, ungefär, ursäkta alla, men de är ju så små! Jag är ju van vid stora hästar! :) Frågade rent ut om hon skulle välja ett fullblod eller en nordsvensk, då blev svaret nordsvensk. Sen frågade jag om halvblod eller nordis, då blev hon tyst först och sen kom det; Islandshäst. :D
Du kan ju inte köpa en hästtyp bara för din kompis vill det:p köp det du vill ha, och jag håller med islandshästar är det tråkigaste jag nånsin ridit, man kommer ingenstans , kunde lika gärna gå/springa själv :)
 
Du kan ju inte köpa en hästtyp bara för din kompis vill det:p köp det du vill ha, och jag håller med islandshästar är det tråkigaste jag nånsin ridit, man kommer ingenstans , kunde lika gärna gå/springa själv :)
Va roligt svar! Jag skrattade högt när jag läste det! :rofl:
Nej, klart jag väljer själv, men då jag ändå "dras med människan" till vardags så följde jag @mabuses tips att fråga henne, hon kommer att hamna i stallet med mig vare sig hon vill eller inte! Men nån islänning känns inte så aktuellt, då har jag hellre en stor hund jag kan släppa ut på tomten härhemma och ta in i tvsoffan på kvällen... ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 076
Senast: kryddelydd
·
Övr. Grenar Nu har jag tröttnat på att titta efter stora klumpiga halvblod och på travare. Jag är en liten vuxen ryttare som vill ha tag i en häst...
Svar
6
· Visningar
1 842
Senast: Kulla123
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 583
Senast: Derring-Do
·
Övr. Grenar yey, debuten på Galopp!:banana: Min travhäst blev utdömd till trav igår, och nu känner jag mer för att gå över till mit gamla...
Svar
9
· Visningar
1 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp