Hur är en sheltie egentligen?

C

Colleen

När man läser ras standard på någon hund ras så står det alltid att hunden är snäll söt och perfekt.

Hur är rasen sheltie, på riktigt?

Visst de är individer och alla är olika.
Men vad jag märkt än så länge är, att man kan inte prata högt då sjunker han ihop, man får inte göra yviga rörelser eller snabba för då ser det ut som jag slagit honom till lydnad(strykrädd?????). Det går knappt att borsta honom för han skriker som en gris som kastreras, fast jag satt ialla fall en kväll i 4 timmar och borsta för att han skulle se ut som en hund och inte en hårboll med 4 tandpetare.

Jag har aldrig slagit honom, men om han råkar hamna i vägen och man råkar stöta till, ja då skriker han som om du stuckit en kniv i honom.
Man kan inte klappa honom för ibland så blir det tydligen för hårt = han skriker.


En hund massör sa att sheltie är väldigt hår ömma, skäller jämt och är rädd för främlingar, är det så??

Det positiva med honom är, att jag har inte behövt lära honom något eftersom hans givna plats är hos mig, på höger sida, jag har aldrig bett om det, han går där ändå.
Ingen blir rädd för honom , han är ju så söt :D.
Han är inte rädd för hästar :banana:.
Eftersom han är håröm så går han som en gud i koppel, drar inte ett dugg, man kan till och med glömma bort att man har honom med :confused:.

Tänkte ha honom till vallning i början, men han vägrar gå ifrån mig så hämten blir nog väldigt svåra.

Vad är era erfarenheter av den rasen??
 
Beror väl på hur hunden har hanterats tidigare, på din låter det som han är kommen från ett mindre lämpat ställe! :mad:
Jag har haft 3 sheltiesar och alla har vart som natt och dag.Men det är en ras jag älskar!
De är lite resarverade (inte alla) men inte så de är rädda.En väldigt glad och positiv hund skulle jag vilja säg.Men det hela beror också på ägaren.Sådan herre sådan hund heter det ju .Men jag skulle vilja säg att många är olämpliga ägare till sheltiesarna. :smirk:
 
Hej!

Många sheltisar är "skvätträdda" och inte så stabila psyksiskt i mitt tycke (väldigt subjektivt) när jag har arbetat som ringsekreterare så har jag sett alltför många hundar som ryggar för domaren, matte osv och är allämnt veka. Jag tror att detta är ett problem för rasen att de blir allt vekare för detta är inget som det står om i rasstandarden.

När det gäller din hund så skulle jag nog ta han till en vetrinär och kolla rygg och allmäntillstånd, det är INTE normalt att skrika av smärta/rädsla när man klappar den. Kanske har han fått sig en törn av att den äldre har hoppat på honom? Ryggen kan vara väldigt känslig på en sheltie då den är ganska lång.

Lycka till! Javan,

PS, innan alla sheltiefantaster hoppar på mig så vill jag bara säga att jag naturligtvis har träffat alldeles underbara sheltisar också, lagomt framåt, LAGOMT sociala och jätteduktiga på både lydnadsplan och agilityplan - men tyvärr verkar det framförallt vara i utställningsringen som de dåliga exemplaren lyser igenom. Kan det bero på att de som har tänkt arbeta med hunden ställer högre krav på uppfödaren? och vid sitt val av hund? DS:
 
Min sheltie har definitivt tvivelaktig mentalitet :smirk:. Nu ursäktar jag mig med att jag var nio år när jag valde ut honom (föräldrarna hade ingen vidare hundvana), i dagsläget hade jag aldrig köpt en hund från den kombinationen.

Jag känner två andra sheltisar och de är otroligt öppna personligheter som älskar människor :). Personligen har jag dock inget emot att ha en hund som inte älskar alla.

Sheltien är verkligen inte en homogen ras; både storlek, mentalitet och typ varierar oerhört! Nu är jag ju inte så insatt i rasen längre men det är ju inte direkt svårt att upptäcka det...
 

Liknande trådar

M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 239
Senast: Shark
·
Övr. Hund Är i en situation som skulle kunna utvecklas till osämja mellan oss grannar om vi inte gör något bra av detta. Vill gärna ha era tankar...
2
Svar
35
· Visningar
5 404
Senast: bigganl
·
G
Övr. Hund När jag läste tråden om hur resenärer vill att konduktören bemöter deras hundar så kom jag att tänka på det här med att låta folk hälsa...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 089
Senast: Priscilla
·
G
Övr. Hund Innan jag träffade min pojkvän hade han en hund, som han då hade haft i 4 år. Nu är den hunden 5 år och han är så ilsk, inte mot...
Svar
6
· Visningar
1 206
Senast: guldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var ska vi resa? Eller göra?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ulvlek

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp