Hur är er stad som cykelstad?

Islandshästryttare

Trådstartare
Nu blir det varmare för varje dag och fler tar fram cykeln. Hur är er stad som cykelstad? Har den bra cykelbanor och tydligt skyltat?

Själv tycker jag att min stad är en usel cykelstad. I Göteborg så kan man följa skyltar på en cykelbana och ska någonstans. Sen tar cykelbanan helt plötsligt slut. Ingen förklaring eller skyltar talar om hur du ska fortsätta till tänkt mål.

Sen tycker jag verkligen inte om cykelfartsgatorna de har gjort där cyklar och bilar ska samsas i samma fil. Tanken är att bilisterna ska ta hänsyn till cyklisterna vilket säkert var en fin tanke på pappret. I praktiken känns det som att det inte fungerar alls och jag har flera gånger varit en hårsmån från att bli påkörd. Det känns väldigt otryggt helt enkelt.

På detta så finns det ju också byggarbetsplatser till följd av Västlänken och på vissa ställen får man korsa gatan flera gånger i något slags sicksackmönster vilket gör att det tar hopplöst lång tid. Fick också på något ställe vända och cykla tillbaka en bit . Hade missat att svänga och såg sen att det fanns en skylt som var väl dold. Såg flera andra som fick vända och cykla tillbaka så det var inte bara jag som missat den.
 
Finna gott om cykelbanor i min stad och det byggs hela tiden nya för att göra cykelpendling enklare. Skyltning har jag inte tänkt på, jag cyklar inte så ofta till ställen jag inte hittar..
 
Från ena änden till den andra på ungefär fem minuter :up:

Hade önskat att det fanns cykelbana in till grannsamhället, den vägen är inte kul att vistas på utan bil..
 
Min stad har otroligt bra cykelvägar. Kan ta mig fram överallt utan att befinna mig på bilvägar, möjligtvis att jag får korsa nån bilväg beroende på var jag ska.
Kan cykla till grannstaden 1,5 mil bort och då cyklar jag kanske 150m på bilväg. På den lilla sträckan fanns inte utrymme tilk cykelväg.
 
Jag bor i Uppsala som har ambitionen att bli Sveriges bästa cykelstad. Nog tycker jag att det märks. De senaste tio åren eller så har cykelbanorna byggts ut väldigt mycket och innerstaden och vägarna ut till ytterområdena är nu ganska väl täckta. Kommer man utanför själva Uppsala däremot saknas en hel del cykelbanor och det verkar inte gå direkt fort med utbyggnaden. I några av fallen tror jag dock inte Uppsala kommun är de som ska bära hundhuvudet utan att det är Trafikverkets ansvar.
 
På det stora hela är min stad bra som cykelstad, det satsas mycket både i och runtom till större tätorter. Jag bor utanför stan men har upplyst cykelväg den dryga milen in till kontoret i centrum, halva vägen (från en mellanliggande ort) sopsaltas dessutom vintertid.

Det finns såklart en del förbättringsområden, tex vid omledningar av trafiken och hänsyn vid arbeten som blockerar cykelväg. Det förväntas liksom ibland att cyklister ska ranta ut/ner i diket med cykeln vilket ju inte är så lätt för alla.
 
Jag bor i en mindre stad som funkar mycket bra att cykla i. Jag har cyklat själv i stan sen jag var 11-12 år gammal men den har nog blivit ännu bättre sen dess. Skyltar vet jag inte då jag är uppvuxen här och hittar överallt. Men gott om cykelbanor osv.
 
Staden jag är uppvuxen i, bor nära och jobbar i är en väldigt bra cykelstad. :up: Det satsas mycket på cykelvägarna och cykling och är lätt att ta sig överallt. Det lilla samhället jag bor nära, som tillhör samma kommun, är förvisso lätt att ta sig till med cykel från oss och funkar att cykla i. Men det är helt omöjligt att cykla därifrån och in till staden trots att det inte är mer än 1,5 mil, så trist när det bara är i den stora centralorten i en kommun som resurserna läggs :meh:
 
Funkar väl bra att cykla här, tycker jag, finns oftast cykelbanor. Rätt litet så inte direkt tänk på hur det är skyltat
Bodde i Malmö innan och där var det verkligen jättebra att cykla, tyckte jag! Alla fattade det där med cykelbanor och gångtrafikanterna gick faktiskt på gångbanan

I min hemstad är det bra förutom under somrarna när alla turister kommer dit och det är tjockt med folk på cykelbanorna i stan, flytta på sig går inte, tydligen...
 
Här är det väl rätt okej att cykla, gott om cykelbanor och det byggs fina breda cykel- och gångvägar på vissa ställen. Men samtidigt finns det många ställen där det kan förbättras: cykelvägar som byter sida jämfört med bilvägen bredvid; cykelstråk som görs om till gågator; korsningar där man inte automatiskt får grönt, utan måste stanna och trycka på knapp, med mera.
 
Jag bor också i Göteborg och håller med om att det är en hopplös cykelstad. Jag bor rätt centralt och brukade cykla till och från tågstationen när jag pendlade men kändes alltid livsfarligt.
 
Mitt största problem med cykelbanorna i min stad är viss dragning men framförallt skyltningen!

På flera ställen är det så att man ska cykla en längre väg för att cykla på cykelbanan. Tex har vi flera ställen där cykelbanan är dragen på höger sida om vägen, kommer till en 4vägskorsning så fortsätter cykelbanan till vänster. Detta medför att cyklisten ska hoppa av cykeln och leda över två vägar och sedan fortsätta på cykelbanan på höger sida om nya vägen. Detta innebär tyvärr till 99% att cyklisten istället cyklar ut på vägen cyklar tvärs över övergångsstället till vänster och fortsätter på den smala trottoaren på vänster sida av vägen. Total risk för alla!

Angående skyltningen så har kommunen satt på cykel på trekant vid vissa överfarter, dvs bilförare ska väja för cyklister på överfarten. Problemet är att skylten sitter endast på ena sidan. Så kommer man från ena hållet ska man väja, men inte från andra. Snacka om livsfarligt!
 
Här går det för det mesta bra att cykla, MEN det finns absolut ingenstans att parkera cykeln på ett bra sätt. Cykelställen är minst sagt bedrövliga, cyklar stjäls varje dag och vid tex mataffärer finns inga cykelställ eller cykelbanor öht.

M.a.o. är allt anpassat för den som har cykel inne i sitt hem och cyklar till tex en arbetsplats där det går att parkera cykeln säkert, eller för de som ger sig ut och motionscyklar med hemmet som start och mål. Du kan inte använda cykeln för att tex ta dig till mataffären som är 1,5-2km bort.
 
Jag bor i London och infrastrukturen for cyklisterna ar apdalig - trots detta cyklar jag overallt darfor att a) visa att behovet for cyklister faktiskt finns och b) jag har inte, och vill inte ha, bil, och undviker i storsta mojlighet allmanna kommunikationer for nuvarande.

Det pagar dock forandring och det ar en stor positiv efterfoljd av Coronan, at att det antligen blivit fokus pa cyklisterna - men vi har ont om allt! Det finns sallan cykelbanor isolerade fran trafiken, oftast ar det bara en malad linje pa marken som signalerar att dar er en cykelbana, denna kan vara sa smal som 80 cm, upphora utan varning, vara full av hal och gropar, bli till bussbana, ha parkerade bilar i sig osv.
Skyltat ar det sallan speciellt for cyklisterna - detta ar dock inte sa mycket ett problem for mig da jag antingen vet vart jag ska eller anvander mig av google maps pa telefonen istallet. (har telefonen antingen fastsatt pa styret eller anvander mig av rostlaget for att fa navigationen upplast for mig)

Man far ha lite skinn pa nasan och ta plats i trafiken istallet - till trots alskar jag att susa runt pa min cykel i stan! 😍
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 361
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 543
Senast: LovingLife
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp