Hur är fullblod – kan de jämföras med vinthundar? (Halvseriös tråd.)

Ska man ha ett fullblod så ska man också ha gott om pengar. De må vara relativt billiga i inköp men de är dyra att hålla. De behöver äta massor, har som regel taskiga hovar som kräver omsorgsfull skoning ofta. 6-8 veckors intervall kan man oftast bara drömma om. Istället handlar det ofta om skoning var fjärde vecka och det är inte ovanligt att sulor behövs med.

Annars är det oftast roliga hästar. De integrerar och är mycket lätta att läsa. Sedan är de såklart lika olika i sin personlighet som alla andra hästar. En häst jag kände i många år kom från galoppbanan till en ridskola som femåring. När han skulle pensioneras när han fyllde arton blev han djupt deprimerad. Han bara älskade de där att varligt bära en liten knatte som skulle lära sig rida. Det gillade han mer än att tävla i hoppning och det var något han verkligen älskade med. Han såldes sedan till en liten sjuåring och blev sig själv igen :heart

En annan jag kände i många år var helt annorlunda. Hon speglade sin ryttare helt och hållet. Var ryttaren lugn var hon lugn och vice versa men hur lugn hon än var så hade man alltid känslan av hennes kraft inunder sig. En fantastiskt rolig häst att rida. Hon hade gått fälttävlan ganska högt och kunde liksom "allt" och hon visade sin glädje så tydligt. En häst jag än idag faktiskt saknar.

I motsats till halvbloden upplever jag fullbloden som ärligare. De visar tydligt vad de känner men avreagerar snabbt istället för att gå och lägga på spänning på spänning och sedan fullkomligt explodera. Det här beror säkert mycket på hur de hanteras och växer upp. Fullbloden hanteras oftare av proffs som unga och växer oftare upp i flock med jämnåriga i jämförelse med halvbloden som ofta har en ägare som är hobbyryttare och som kanske inte kan hjälpa hästen att släppa på samma vis och oftare har man bara ett föl istället för många på hemmaplan och ibland får de inte ens åka på unghästbete. Halvbloden går också mer sällan i flock senare i livet vilket också gör stor skillnad.
 
Ska man ha ett fullblod så ska man också ha gott om pengar. De må vara relativt billiga i inköp men de är dyra att hålla. De behöver äta massor, har som regel taskiga hovar som kräver omsorgsfull skoning ofta. 6-8 veckors intervall kan man oftast bara drömma om. Istället handlar det ofta om skoning var fjärde vecka och det är inte ovanligt att sulor behövs med.

Annars är det oftast roliga hästar. De integrerar och är mycket lätta att läsa. Sedan är de såklart lika olika i sin personlighet som alla andra hästar. En häst jag kände i många år kom från galoppbanan till en ridskola som femåring. När han skulle pensioneras när han fyllde arton blev han djupt deprimerad. Han bara älskade de där att varligt bära en liten knatte som skulle lära sig rida. Det gillade han mer än att tävla i hoppning och det var något han verkligen älskade med. Han såldes sedan till en liten sjuåring och blev sig själv igen :heart

En annan jag kände i många år var helt annorlunda. Hon speglade sin ryttare helt och hållet. Var ryttaren lugn var hon lugn och vice versa men hur lugn hon än var så hade man alltid känslan av hennes kraft inunder sig. En fantastiskt rolig häst att rida. Hon hade gått fälttävlan ganska högt och kunde liksom "allt" och hon visade sin glädje så tydligt. En häst jag än idag faktiskt saknar.

I motsats till halvbloden upplever jag fullbloden som ärligare. De visar tydligt vad de känner men avreagerar snabbt istället för att gå och lägga på spänning på spänning och sedan fullkomligt explodera. Det här beror säkert mycket på hur de hanteras och växer upp. Fullbloden hanteras oftare av proffs som unga och växer oftare upp i flock med jämnåriga i jämförelse med halvbloden som ofta har en ägare som är hobbyryttare och som kanske inte kan hjälpa hästen att släppa på samma vis och oftare har man bara ett föl istället för många på hemmaplan och ibland får de inte ens åka på unghästbete. Halvbloden går också mer sällan i flock senare i livet vilket också gör stor skillnad.
Det låter som väldigt givande hästar att ha att göra med. Jag tror att de (om vi nu generaliserar så vilt som tråden är till för) nog skulle kunna passa mig rätt bra. Men onekligen jobbigt det där med maten, och fötterna. Samtidigt låter det som att halvbloden skulle kosta mig i instruktörer & sjukhusräkningar för egen del 😅
 
Då är det inte särskilt lönt att leta fälttävlanshäst bland Sveriges fullblod menar du?
Nja, det finns ju hoppavlade fullblod i Sverige med. Och det beror ju på vad du vill ha. Jag som jobbat med fullblod på Irland tycker att slätgaloppörerna är lite sådär som vi har fördomar om i Sverige att fullblod är - hispiga, skvättiga, dåliga fötter, svårfödda etc. De som är hoppavlade har ett helt annat sinne - tar livet med en annan tanke, lite smartare, grövre, inga dåliga fötter, visst mer foderkrävande än en shettis men inget galet. Vi skrittade ut på våra fullblod på lång tygel ut i trafiken även när de inte var i träning. Min fd sambos pappa var ju fd jockey och hade ett helt gäng med fullblod på gården.

Här har du en hoppavlad:

1649190646412.png
 
Oj. Jag förstår vad du menar! Verkligen. Himla intressant med bilderna att jämföra, tack för det! 👏

Tror jag faktiskt har en av varje i hundform 😂 Och ja, det är ju helt klart hoppgaloppörs-hunden jag brukar tänka vore en fantastisk fälttävlanshäst. Fast han skulle avlida av uttråkning under dressyrmomentet.
 
Jag uttryckte mig nog lite kasst, menade bortsett från det exteriöra! Alltså om den där stora skillnaden i temperament börjar kännas irrelevant, om man numera avlar så heta sporthästar/halvblod

Det går nog åt det hållet, ja. Är min känsla. Men man får ha i åtanke att "halvblod" inte är bara en sorts häst. Det finns olika tyska stamböcker, holländska, SWB osv. I de tyska är det ju skillnad på Holsteiner och Trakhener tex, då de senare i mitt tycke är betydligt mer reaktiva och känsliga. Samma med de Holländska, i regel mer sprak än i många andra. Jag känner för egen del att man får ha betydligt bättre koll på linjer än "ras" när det gäller halvbloden/varmblodig ridhäst. Men jag rör mig bort från de kretsarna så jag är nog inte helt up to date och kommer allt längre från det med. Jag intresserar mig mer för annat nuförtiden.
 
Nja, det finns ju hoppavlade fullblod i Sverige med. Och det beror ju på vad du vill ha. Jag som jobbat med fullblod på Irland tycker att slätgaloppörerna är lite sådär som vi har fördomar om i Sverige att fullblod är - hispiga, skvättiga, dåliga fötter, svårfödda etc. De som är hoppavlade har ett helt annat sinne - tar livet med en annan tanke, lite smartare, grövre, inga dåliga fötter, visst mer foderkrävande än en shettis men inget galet. Vi skrittade ut på våra fullblod på lång tygel ut i trafiken även när de inte var i träning. Min fd sambos pappa var ju fd jockey och hade ett helt gäng med fullblod på gården.

Här har du en hoppavlad:

Visa bifogad fil 88570
Fast skritta ut på lång tygel gjorde de med slätloppshästar i träning i Sverige också. Typ sätta upp ett par random 15 åringar på och skritta o trava på lång tygel ut på grusvägarna, med enstaka bilar, hingsten först. Eller en vända i skogsdungen vid Täby galopp. Så väldigt snälla hästar. (fick bara rida ut i skritt och trav dock, pappa ägde ett par.)
 
Senast ändrad:
Sen beror det väl på hur mycket man aktiverar hästen?
Min varmblodstravare var tvungen att aktiveras 6 dagar i veckan och då få några pulshöjjare iaf varannan dag. Då gick de jättebra att skritta på lång tygel den andra dagen t.ex.
Hur mycket går de ute i hagen? Hur stor e hagen och rör de sig mycket där? mm mm
 
I motsats till halvbloden upplever jag fullbloden som ärligare. De visar tydligt vad de känner men avreagerar snabbt istället för att gå och lägga på spänning på spänning och sedan fullkomligt explodera. Det här beror säkert mycket på hur de hanteras och växer upp. Fullbloden hanteras oftare av proffs som unga och växer oftare upp i flock med jämnåriga i jämförelse med halvbloden som ofta har en ägare som är hobbyryttare och som kanske inte kan hjälpa hästen att släppa på samma vis och oftare har man bara ett föl istället för många på hemmaplan och ibland får de inte ens åka på unghästbete. Halvbloden går också mer sällan i flock senare i livet vilket också gör stor skillnad.

Jag tror på det där med flock. Har själv islandshästar, som ju väldigt ofta (nästan alltid) är flockuppfödda och har gått i flock minst fram till inridningen, inte sällan hela livet. Och jag upplever dem så som du beskriver fullbloden - kan absolut reagera på saker men går inte och bygger upp spänningar, utan reaktionen låter spänningen "pysa ut". Vore kanske en spännande kombo att ha fullblod och islandshästar? :)
 
Jag tror på det där med flock. Har själv islandshästar, som ju väldigt ofta (nästan alltid) är flockuppfödda och har gått i flock minst fram till inridningen, inte sällan hela livet. Och jag upplever dem så som du beskriver fullbloden - kan absolut reagera på saker men går inte och bygger upp spänningar, utan reaktionen låter spänningen "pysa ut". Vore kanske en spännande kombo att ha fullblod och islandshästar? :)
Ja. Jag tror det faktiskt. Min ena gissar endel är korsning islandshäst-fullblod. Andra gissar på renrasig islandshäst. Jag bryr mig inte särskilt utan är så glad och tacksam för att hon är som hon är. Det bästa av det bästa har hon fått :heart
Hon gick bara i hage tills hon var fem år och kom till mig. Inga som helst problem med något alls under inridningen.
Det är spännande det där hur hästar har vuxit upp och hur de hålls. Det är stor skillnad på en trädgårdsuppfödd och en som vuxit upp med många jämnåriga och som alltid har gått i flock. De har en helt annan förmåga att läsa av och förstå människor vilket jag inte ser som konstigt alls. Kan man inte sitt eget språk är det svårare att förstå andras språk.
 
Det är spännande det där hur hästar har vuxit upp och hur de hålls. Det är stor skillnad på en trädgårdsuppfödd och en som vuxit upp med många jämnåriga och som alltid har gått i flock. De har en helt annan förmåga att läsa av och förstå människor vilket jag inte ser som konstigt alls. Kan man inte sitt eget språk är det svårare att förstå andras språk.

Ja, alltså detta. Fattar inte hur det kan vara så svårt för många att förstå. Minns när vi hade en landslagsryttare med i Ryttareliten, som hade bekymmer med sin stora yviga häst och sedan blev helt förvånad över hur mkt bättre den blev av att få komma ut i en stor hage. WTF liksom, hur kan det vara sensation?

Jag fattar att många av olika skäl inte vågar ha hästar i grupp. Men då får man helt enkelt räkna med konsekvenserna av de val man gör. Man måste som i allt annat utgå från det ursprungliga i sitt tänk, och tar man bort delar av det ursprungliga ger det konsekvenser och det är inget konstigt alls med det. Avsaknaden av följer hade varit märkligare.
 
Jag tror på det där med flock. Har själv islandshästar, som ju väldigt ofta (nästan alltid) är flockuppfödda och har gått i flock minst fram till inridningen, inte sällan hela livet. Och jag upplever dem så som du beskriver fullbloden - kan absolut reagera på saker men går inte och bygger upp spänningar, utan reaktionen låter spänningen "pysa ut". Vore kanske en spännande kombo att ha fullblod och islandshästar? :)
Jo ett stall jag hade kontakt med tyckte att islandshästar och fullbloden som vuxit upp fritt i stor flock gick mycket bra tillsammans, men mycket sämre med halvbloden.
 
Kan du inte kolla om den kan hoppa bara?

Jag hade ju trott att det vore en bättre plats att leta än bland Sveriges halvblod själv.
Så kan man också göra 😊 Men om det är osannolikt att man skulle hitta det man söker i en viss grupp (i det här fallet då svenska f.d. galoppörer) är det kanske bättre att leta i en annan talangpool direkt, även om möjligheten finns.
 
Så kan man också göra 😊 Men om det är osannolikt att man skulle hitta det man söker i en viss grupp (i det här fallet då svenska f.d. galoppörer) är det kanske bättre att leta i en annan talangpool direkt, även om möjligheten finns.
Ah, jag hade gissat att det var sannolikt snarare :) men inte 100% bara.
 
Sen är många fullblod från banan i Sverige lite mer alltiallo och kör ofta både slät och häck eftersom utbud på lopp inte är lika stort som t.ex Storbritannien. Sen kan de ju vara bättre och sämre på häck, slät, gräs, lång, kort osv.

Att rida ett fullblod på ett hinder är magiskt när dem får det där suget! Jag fick träna en del travhoppning och annat för tempots skull, de är ju gärna lite fullt ös medvetslös och när de gått på hinder där de "tillåts" hoppa lite mer flackt och genom övre delen av hindret (pga ris överst) så vill man ha lite mer teknik än "äh håll fast dig så klipper jag detta" 😅 men fullblod överlag tycker jag är väldigt underskattade som ridhästar med tanke på deras faktiska kapacitet och will-to-please.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp