Hur är fullblod – kan de jämföras med vinthundar? (Halvseriös tråd.)

Sen är många fullblod från banan i Sverige lite mer alltiallo och kör ofta både slät och häck eftersom utbud på lopp inte är lika stort som t.ex Storbritannien. Sen kan de ju vara bättre och sämre på häck, slät, gräs, lång, kort osv.

Att rida ett fullblod på ett hinder är magiskt när dem får det där suget! Jag fick träna en del travhoppning och annat för tempots skull, de är ju gärna lite fullt ös medvetslös och när de gått på hinder där de "tillåts" hoppa lite mer flackt och genom övre delen av hindret (pga ris överst) så vill man ha lite mer teknik än "äh håll fast dig så klipper jag detta" 😅 men fullblod överlag tycker jag är väldigt underskattade som ridhästar med tanke på deras faktiska kapacitet och will-to-please.
Obegripligt eller hur :laugh:

fast jag har för mig att jag läste någon text från tidigt 1900-tal om att officerare helst red fullblod eller angloaraber för det var de enda känsliga hästarna.

Lustigt förresten finns det knappt längre? Angloaraber ansågs extra fina och trevliga när jag var liten, nu hör man sällan om dem.
 
Obegripligt eller hur :laugh:

fast jag har för mig att jag läste någon text från tidigt 1900-tal om att officerare helst red fullblod eller angloaraber för det var de enda känsliga hästarna.

Lustigt förresten finns det knappt längre? Angloaraber ansågs extra fina och trevliga när jag var liten, nu hör man sällan om dem.
Är de inte rätt populära i Frankrike fortfarande? :)
 
Är de inte rätt populära i Frankrike fortfarande? :)
Ingen aning :) men om de är det så har ju fransmännen helt rätt gissar jag. (som aldrig ridit en tyvärr). Det är kanske det alla borde gå över till nu när det är problem med hobbyryttare och halvblod? :D (enligt tidningarna)
 
Ingen aning :) men om de är det så har ju fransmännen helt rätt gissar jag. (som aldrig ridit en tyvärr). Det är kanske det alla borde gå över till nu när det är problem med hobbyryttare och halvblod? :D (enligt tidningarna)

Jag tror att det största problemet är ett kombinationsproblem - förädlade hästar som är mindre förlåtande och högre i blod/nerv än den gamla tidens halvblodshästar, och fler ryttare som köper egen häst långt tidigare än man kunde förr. Om folk kunde hålla sig kvar på ridskola/ i utbildning längre så skulle de vara bättre rustade för egen häst när de väl köper. Nu är man ju alltid ny nån gng och det kan säkert vara svårare att hitta lämplig förstahäst om man prompt ska ha en varmblodig ridhäst. Men jag tycker iaf i mina kretsar att för 20 år sedan köpte folk häst när de ridit ganska länge, eller hade kunniga omkring sig. Idag är det där kunniga kontaktnätet inte lika vanligt, men många köper häst efter kort tid på ridskola.
 
Jag tror att det största problemet är ett kombinationsproblem - förädlade hästar som är mindre förlåtande och högre i blod/nerv än den gamla tidens halvblodshästar, och fler ryttare som köper egen häst långt tidigare än man kunde förr. Om folk kunde hålla sig kvar på ridskola/ i utbildning längre så skulle de vara bättre rustade för egen häst när de väl köper. Nu är man ju alltid ny nån gng och det kan säkert vara svårare att hitta lämplig förstahäst om man prompt ska ha en varmblodig ridhäst. Men jag tycker iaf i mina kretsar att för 20 år sedan köpte folk häst när de ridit ganska länge, eller hade kunniga omkring sig. Idag är det där kunniga kontaktnätet inte lika vanligt, men många köper häst efter kort tid på ridskola.
Det där är mitt skräckscenario. Att köpa mig vatten över huvudet. Men som du säger, kontaktnätet gör ju all skillnad i världen. Man behöver inte kunna allt, men man behöver kunna avgöra när man ska ta in hjälp.
 
Det där är mitt skräckscenario. Att köpa mig vatten över huvudet. Men som du säger, kontaktnätet gör ju all skillnad i världen. Man behöver inte kunna allt, men man behöver kunna avgöra när man ska ta in hjälp.

Precis. Och tyvärr behöver man kunna sålla bland råden man får också, det är nog det jag avundas minst när det gäller nya hästägare.
 
Precis. Och tyvärr behöver man kunna sålla bland råden man får också, det är nog det jag avundas minst när det gäller nya hästägare.
Ja, och problemet är ju att det dels finns överraskande mycket o- och felkunskap även bland otroligt etablerade personer inom sporten, och dels så många olika skolor. Det tycker jag är svårnavigerat. Men som tur är finns det också ganska mycket forskning om hästar, där tyckande blir mindre relevant.
 
Fast skritta ut på lång tygel gjorde de med slätloppshästar i träning i Sverige också.
Ja, hästar i träning är väl sällan något bekymmer. Jag skrev att vi red ut våra även när de inte var i träning, dvs när de skulle sättas igång eller när de skulle ställas av.
 
Min erfarenhet är också att de inte alls heller är fjompiga ( rädda för brevlådor och annat trams). Däremot kan de reageea på om en tex en fågel plötsligt flyger upp ur en buske framför dem, som vilken annan häst som helst.
Det här är också min erfarenhet. Brukar säga att de inte är "halvblodskorkade". Ett halvblod kan vara rädd för samma sak i 20 år medans fullblodet hoppar till, kollar vad det är och sen är det klart.

Red fullblod i träning för 30 år sedan. Vi red dem så att säga "vanligt" hemma på gården och då är det ingen större skillnad på dem och ett halvblod.
Min känsla är dock att idag är fullblodet mer löphäst än ridhäst. Inte ens amerikanerna rider fullblod längre.
 
Det där är mitt skräckscenario. Att köpa mig vatten över huvudet. Men som du säger, kontaktnätet gör ju all skillnad i världen. Man behöver inte kunna allt, men man behöver kunna avgöra när man ska ta in hjälp.
Jag har sett flera sådana exempel på nära håll. Och även hos ”återvändare”, alltså vuxna som varit borta från ridningen och sedan köper ny efter en kort tid igång igen. Har sett exempel på hur de väljer häst på lite gamla meriter sas, att de tänker på vilka typer av hästar de kunde rida när de var yngre men missar att deras egna förmåga (och balans) inte riktigt är samma nu längre. Det är ganska sorgligt..

Jag tror det är viktigt att man testat att rida den typen av häst man vill köpa. Tex genom att vara medryttare eller liknande som ett mellansteg.
 
Jag har sett flera sådana exempel på nära håll. Och även hos ”återvändare”, alltså vuxna som varit borta från ridningen och sedan köper ny efter en kort tid igång igen. Har sett exempel på hur de väljer häst på lite gamla meriter sas, att de tänker på vilka typer av hästar de kunde rida när de var yngre men missar att deras egna förmåga (och balans) inte riktigt är samma nu längre. Det är ganska sorgligt..

Jag tror det är viktigt att man testat att rida den typen av häst man vill köpa. Tex genom att vara medryttare eller liknande som ett mellansteg.

Detta kan inte poängteras för många ggr...
 
Jag har sett flera sådana exempel på nära håll. Och även hos ”återvändare”, alltså vuxna som varit borta från ridningen och sedan köper ny efter en kort tid igång igen. Har sett exempel på hur de väljer häst på lite gamla meriter sas, att de tänker på vilka typer av hästar de kunde rida när de var yngre men missar att deras egna förmåga (och balans) inte riktigt är samma nu längre. Det är ganska sorgligt..

Jag tror det är viktigt att man testat att rida den typen av häst man vill köpa. Tex genom att vara medryttare eller liknande som ett mellansteg.
Haha känner mig så called out 😆 Men du har rätt såklart. Kunskapen måste vara aktuell och relevant. Det är bara att lämna egot utanför.
 
Haha känner mig så called out 😆 Men du har rätt såklart. Kunskapen måste vara aktuell och relevant. Det är bara att lämna egot utanför.
Haha jag tror det är vanligt när man startar igen att man tänker ”jag har ju ridit jättemycket unghästar” och förtränger att det var 20 år sen😆
 
😁
Sålänge man har testat vingarna ordentligt på liknande hästar så!
Ja, skämt åsido så tror jag en sån här rädsla att ta sig vatten över huvudet fyller en ganska viktig funktion. Den gör i mitt fall t.ex. att jag kommer förbereda mig väl, se till att ha bra folk runtomkring mig innan jag ger mig in på något, och framför allt justera mina ambitioner om det inte känns bra i magen.
 
Jag har sett flera sådana exempel på nära håll. Och även hos ”återvändare”, alltså vuxna som varit borta från ridningen och sedan köper ny efter en kort tid igång igen. Har sett exempel på hur de väljer häst på lite gamla meriter sas, att de tänker på vilka typer av hästar de kunde rida när de var yngre men missar att deras egna förmåga (och balans) inte riktigt är samma nu längre. Det är ganska sorgligt..

Jag tror det är viktigt att man testat att rida den typen av häst man vill köpa. Tex genom att vara medryttare eller liknande som ett mellansteg.
Det här känner jag jättestarkt, jag nosar på annonser på hästnet en hel del men är väldigt medveten om nya saker jag lär mig hela tiden då jag återvände till ridningen för mindre än ett år sen. Det är mycket som förändrats och mycket jag hade glömt. Mycket kom snabbt tillbaka också såklart. Helt oplanerat blev jag erbjuden en foderhäst bara nån månad efter återvändandet och folk i stallet frågar titt som tätt om jag inte ska köpa honom för jag och hästen är väldigt sammansvetsade. Men just nu är jag nöjd med att ha min ”egen” som fodervärd, jag tror jag skulle ta mig vatten över huvudet att faktiskt köpa häst så här snabbt efter återvändande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp