Hur äter ni lunch på ert jobb?

Du skriver ju inte "det beror på" utan "väldigt liten lunch" - se t.ex. inlägg 271.

Vet du, ibland äter jag väldigt sen lunch. Ibland äter jag bara ett äpple till tidig lunch. Jag äter aldrig frukost. Har noll problem med mat, jag gillar och mår bra av mitt ätmönster.

Jo det gör jag visst, en liten lunch är inte nödvändigtvis FÖR liten. Personen kanske äter en rejäl frukost kl 8, den lilla lunchen kl 11, ett mellanmål kl 15 och en fyllig middag kl 19. Ser inga problem alls då, men om helheten inte framgår så "beror det på" om den lilla lunchen är en del av totalt sett för lite mat eller inte.
 
Jo det gör jag visst, en liten lunch är inte nödvändigtvis FÖR liten. Personen kanske äter en rejäl frukost kl 8, den lilla lunchen kl 11, ett mellanmål kl 15 och en fyllig middag kl 19. Ser inga problem alls då, men om helheten inte framgår så "beror det på" om den lilla lunchen är en del av totalt sett för lite mat eller inte.
Men en person som bara äter en normalstor lunch och inget annat alls under dagen har ju lika stora problem den. Alltså kan (och ska) man inte göra den bedömningen utifrån vad en kollega äter till lunch.
 
Men en person som bara äter en normalstor lunch och inget annat alls under dagen har ju lika stora problem den.

Ja, har jag sagt något annat? Den lunchen måste naturligtvis också sättas in i en helhet. Men det har inte lyfts så jag har inte haft någon anledning att kommentera det.
 
Ja, du insinuerar ju risk för ätstörning om man inte redovisar helheten.

Men jag har inte skrivit att man inte kan ha en ätstörning om man överäter, vet inte var du får det ifrån. Jag har konstaterat att man bakom skärmen inte vet helheten, och det gäller självklart både om man äter lite eller mycket.
 
Du har redan fått en del bra tips i tråden, hoppas du finner ett sätt som passar dig! Där jag arbetar mest kan det vara en rätt stimmig miljö i lunchtid. Det är allt från 2 till 25 personer, en del äter färdig mat, andra rester och en del efter diverse dieter. Tyvärr kommenteras det om vad en äter, speciellt de som äter mer än "normalt" (har några högpresterande och elitidrottare på min arbetsplats). Allt annat ses som positivt. Numera äter cheferna med oss andra och de är noga med att säga till och inte tolerera diverse negativa kommentarer, så överlag fungerar det.
Men det jag vill säga som fungerat för mig, även om det inte handlade om just mat, är att ha några inövade meningar som svar på tal. Det använde jag ofta när jag inte ville lämna ut varför jag var sjukskriven (pga jobbig skilsmässa). Meningar som är enkla att ge, utan några följdfrågor. Fast ärligt talat tycker jag att du kan ge dem svar på tal direkt, de har inte att göra med hur äter, eller inte äter efter så pass lång tid. Heja dig!
 
Jag sitter själv i min bil ute i skogen och äter overnight oats (ca 1 dl havregryn med lite tranbär eller valnötter i). Är brevbärare med lantbrevbärarlinje. Åker förbi ett ställe där jag får låna lunchrum men jag tycker det är för tidigt att äta då så jag nöjer mig med min gröt ute i skogen.
 
På mitt jobb blir alla tillfreds.
Macka eller frukt eller bara kaffe typ 06.
08.30 en enorm frukost men bacon ägg frukt och allt man kan tänka sig. Vi sitter i typ 90 minuter.
Lunchen är vanlig mat eller om man väljer egen matlåda. Tyvärr äter inte mina medarbetare på rasten utan senare. Vi har 85 minuter ledigt ungefär men då tränas det.
jag är svintrött på att ha möten med folk som glufsar och diskuterar recept.
 
Jag är ju byggjobbare så vi sitter ett tiotal smutsiga och arbetsklädda karlar ihopträngda i en barack och slafsar i oss våra medhavda matlådor. Allt i gemytlig stämning och med lustiga skrönor berättade på bred dialekt.
 
Åh vad denna tråd påminde mig om "the horrors" vid vissa förra kontors jobb jag har haft :nailbiting: hade ett jobb specifikt vart vi alla blev påtvungna att äta ihop med vårt team. Det va flera än jag som hatade detta. Man blev tillfrågad direkt om man inte gick med och lunchade med "gruppen", inte räckte det att man bara inte gick med, nej det blev "varför skall du inte äta lunch med oss andra" som världens grupp-tryck. Gud vad jag hatade det. Jag brukade käka lunch med andra från andra avdelningar en gång i veckan eller så och alltid blev det massor frågor och att man typ skulle säga till att man inte skulle luncha med gruppen. Jag blev så less på det hela. Sedan pratade folk skit om alla andra tit som tät, så om någon blev sjukskriven eller annat, så blev det pratat om detta. Varenda jävla dag direkt på morgonen blev frågan "Vad skal duuuuu äta till lunch idag?". En kollega som är en bra vän till mig, bytte tjänst inom företaget, men åt alltid det samma till lunch och lunchade ibland med gruppen. Det kommenterade dom på jämt och ständigt.

Jag blev så urless på det stället. Dålig ledning och aldrig jobbat med så jobbiga människor, varken förre eller sedan.
Jag bytte branch senare och mina kollegor nu är hur härliga som helst. Jobbar hemifrån och ses på TEAMS eller meetups. Vi jobbar i olika länder och kommer aldrig någonsin vilja jobba i kontor på samma sätt igen, jag vill hellre hoppa naken igenom en tornbuske än behöva jobba med såna som mina förre kollegor på den arbetsplatsen.- Dom verkade totalt sakna innehåll i deras liv, så det roligaste dom kan snacka om är lunchen och då lägga så mycket energi vad andra folk gör/inte gör, vad dom äter.:banghead::banghead::banghead:
 
Eftersom ni var väldigt många fina människor som kom med vettiga tips och råd när jag skapade den här tråden, tänkte jag att jag skulle uppdatera er på hur det faktiskt blev. På grund av att pandemin valde att ta ett ordentligt omtag här där vi bor blev återgången till kontoret uppskjuten, och jag behövde aldrig gå dit i höstas som det var sagt från början. Istället började jag jobba halvtid från kontoret (2,5 dagar per vecka) från 1 mars.

Och vet ni vad? Jag måste verkligen säga att mina nuvarande kollegor har varit superfina och hänsynsfulla! Tillhörde en annan grupp före pandemin, och har insett allt mer att alla problem bodde i den gruppen och inte på arbetsplatsen i sig. Bytte sen när pandemin redan var ett faktum, så när jag satt och hade ångest i höstas så såg jag framför mig verkligheten som det var innan corona i den gamla gruppen.

Eftersom alla mer eller mindre har överenskommelser om distansarbete på halvtid hos oss är det väldigt sällan alla är på plats samtidigt och det har inte varit någon hets alls om att jag måste gå ner i lunchrummet (vilket jag inte vill p.g.a. gamla gruppen som fortfarande äter där nere). Jag har kunnat sitta på mitt rum och äta och absolut noll personer har tjatat. Idag har jag till och med kunnat delta i vårt fredagsfika (som blev torsdagsfika) utan att behöva göra mer än att dricka kaffe och prata och ingen kommenterade det.

tack alla som peppade, kom med värdefulla tips och förslag på saker att äta som inte kräver micro, ni är guld!
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 123
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 672
Senast: Dorinda
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 274
Senast: Exile
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
4 968
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp