Hur äter ni lunch på ert jobb?

Nej, det var inte så jag menade. Men vi jobbar med att lära ut ”normalt ätande” utifrån en fast mall och vi äter också med patienterna (men det är inte de luncherna jag syftar på här). Alla vi äter typ i enlighet med det matschema som vi lär ut till patienterna och mackor räknas liksom inte till lunch då. Ingen som jobbar hos oss äter normalt mackor till lunch, alla äter lagad mat till lunch och tycker att det är normalt. Det är svårt att ha vårt jobb annars, det skiner igenom till patienterna om vi inte lever som vi lär eller iallafall inte tror fullt ut på det vi lär ut. Vi skulle förmodligen inte anställa någon som (tar ditt exempel) tycker att det blir för mycket med att äta två mål lagad mat per dag. Inte för att vi tänker att det är sjukt utan för att man då inte passar för tjänsten. Likaså om man inte vill äta så mycket kolhydrater eller vad det nu kan vara.
Så med den bakgrunden skulle det vara en ganska plötslig förändring om någon slutade äta lagad mat till lunch, och det skulle jag reagera på.
Det finns dessutom nästan alltid mat på mitt jobb om man inte har med sig eget. Jag tar typ aldrig med matlåda utan äter överbliven sjukhusmat från någon tidigare dag 😊

Då tycker jag att ditt inlägg inte riktigt passar in i den här tråden där TS har stora problem med att hennes kollegor helt omotiverat, gränslöst och orelaterat till arbetet påpekar saker om hens mat konstant till den grad att TS mår väldigt dåligt över det.
 
Då tycker jag att ditt inlägg inte riktigt passar in i den här tråden där TS har stora problem med att hennes kollegor helt omotiverat, gränslöst och orelaterat till arbetet påpekar saker om hens mat konstant till den grad att TS mår väldigt dåligt över det.
Fast framförallt så svarade jag utifrån det där med äta i lunchrum eller ej. Jag skrev också att jag hade reagerat på (vad jag anser) dålig mat av välmening. TS har förklarat i andra trådar vad den här kollegan säger (för jag har då uppfattat att det främst är en person, inte flera) och jag tänker att man kan tolka de kommentarerna på väldigt olika sätt. Jag är övertygad om att de flesta som reagerar på ”dålig mat” (hur man nu definierar det) gör det av välmening.
 
Fast framförallt så svarade jag utifrån det där med äta i lunchrum eller ej. Jag skrev också att jag hade reagerat på (vad jag anser) dålig mat av välmening. TS har förklarat i andra trådar vad den här kollegan säger (för jag har då uppfattat att det främst är en person, inte flera) och jag tänker att man kan tolka de kommentarerna på väldigt olika sätt. Jag är övertygad om att de flesta som reagerar på ”dålig mat” (hur man nu definierar det) gör det av välmening.

Fast det är inte kollegornas uppgift att varje lunch påpeka det. Då slutar det vara av välmening och börjar bli mobbing och hackande. Ingen av dem är där för att få sin mat granskad varenda lunch. Att de håller på så kan göra att TS får mer problem med mat och ätande. Ditt inlägg gick över gränsen tycker jag.
 
Fast framförallt så svarade jag utifrån det där med äta i lunchrum eller ej. Jag skrev också att jag hade reagerat på (vad jag anser) dålig mat av välmening. TS har förklarat i andra trådar vad den här kollegan säger (för jag har då uppfattat att det främst är en person, inte flera) och jag tänker att man kan tolka de kommentarerna på väldigt olika sätt. Jag är övertygad om att de flesta som reagerar på ”dålig mat” (hur man nu definierar det) gör det av välmening.
Det finns ju massor av folk som det är normalt för att inte äta lagad lunch, så det bör väl hanteras som en del av normalvariationen. Inte som "dålig mat" och något att bekymra sig för.
Om man nu ser det i kontexten av ett "normalt" lunchrum och en person som inte plöstsligt och omotiverat ändrat sina vanor. Speciellt inte om det redan har påpekats och personen undanbett sig de kommentarerna.
 
Fast framförallt så svarade jag utifrån det där med äta i lunchrum eller ej. Jag skrev också att jag hade reagerat på (vad jag anser) dålig mat av välmening. TS har förklarat i andra trådar vad den här kollegan säger (för jag har då uppfattat att det främst är en person, inte flera) och jag tänker att man kan tolka de kommentarerna på väldigt olika sätt. Jag är övertygad om att de flesta som reagerar på ”dålig mat” (hur man nu definierar det) gör det av välmening.

Det är inte din uppgift (förutom på ditt arbete) att kommentera vad du anser vara dålig mat. Mackor är absolut en normal lunch förväldigt många människor som inte har nån ätströning. Spannet för vad som är en normal lunch tycker jag är väldigt brett. Jag blir faktiskt rätt upprörd över du anser dig ha tolkningsföreträde för vad som är en normal lunch. Jag förstår att du har det i din yrkesutövning men jag tror att du behöver inse att du inte kan se alla genom de glasögonen.

På mitt jobb ser jag alla som vuxna människor som får ta eget ansvar för sitt näringsintag och de får äta vad de vill till lunch. Om jag hade blivit orolig för någons ätvanor hade jag försiktigt tagit upp det vid ett annat tillfälle än just vid lunchen inför alla andra. Eller tagit upp det lite försiktigt med en annan kollega som står personen närme än vad jag gör. Men det är riktigt gränslöst att göra det, ens i välmening, i lunchrummet inför alla andra.
 
Vi är väldigt lite personal i den byggnaden jag jobbar men lunchrummet är också väldigt litet och alla sitter kring ett gemensamt stort bord. Jag äter min lunch där ihop med alla andra men det händer ibland att jag tar min lunch och går tillbaka till kontoret och äter där om ljudnivån är för hög i lunchrummet. Jag är väldigt introvert och min sociala energi är extremt begränsad. Jag har dåligt med tålamod för skränande kollegor, jag vill ha lugn och ro när jag äter. Folk får gärna prata och skratta, men håll decibellen nere. Vi har ffa en kollega som är extremt högljudd, han älskar att höra sin egen röst och det smittar av sig på alla andra vilket gör att ljudnivån i lunchrummet blir nästan olidlig, då tar jag min matlåda och går. Visst kan man få lite gliringar om det men det skiter jag i, jag kan vara rätt vass i munnen så jag svarar ofta bara tillbaka mot spydiga kommentarer om det är någon som försöker göra sig lustig.
 
På mitt jobb är det väldigt olika, och eftersom vi jobbar olika skift skiljer sig lunchtiderna åt också. Många går ut med hundar eller tar en promenad på lunchen. Vissa äter bara mackor/yoghurt eller liknande, eller tar en shake. Vissa går ut och köper lunch, andra har med sig lagad matlåda och värmer. Jag gör väldigt olika beroende på humör och vad jag är sugen på. Har aldrig varit med om att någon kommenterat vad jag äter, mer än om det ser gott ut eller så. Likadant så kommenterar ingen om man väljer att ta en extra frukt, köper en glass eller om man tar kakor osv när det är fikarast. Väldigt skönt.
 
Fast framförallt så svarade jag utifrån det där med äta i lunchrum eller ej. Jag skrev också att jag hade reagerat på (vad jag anser) dålig mat av välmening. TS har förklarat i andra trådar vad den här kollegan säger (för jag har då uppfattat att det främst är en person, inte flera) och jag tänker att man kan tolka de kommentarerna på väldigt olika sätt. Jag är övertygad om att de flesta som reagerar på ”dålig mat” (hur man nu definierar det) gör det av välmening.
Det är inte en person. Det är däremot en person som har sagt ifrån att han inte tycker att det här klagandet är okej. Det är både personer jag jobbar nära och personer jag inte ens känner som känner sig manade att attackera mig.

Det du skriver angående ”om någon slutar äta lunch” kan jag dock hålla med dig om och tycker det är bra om någon reagerar om en person ändrat beteende. Men jag har ätit så här sen jag var barn, jag har inte ändrat mig under tiden jag har varit på det jobbet. Ingenting i vårt yrkesutövande kräver att jag äter med de här personerna.
 
Alltså, va?? Skulle mackor till lunch tyda på nåt ätstörningsbeteende? Din arbetsplats låter inte helt sund faktiskt. På mitt jobb finns alla möjliga varianter på luncher. Från de som äter lagad mat på lunchen (det jag kallar middag), till gröt lagad i micron, mackor, hemmagjord sallad, nån äter bara kokt ägg med broccoli för att hen inte äter så mycket kolhydrater då hen mår bättre av det. Personligen har jag svårt för att äta middag två gånger om dagen eftersom det liksom blir för mycket. Jag måste dessutom äta en riktig middag på kvällen för annars blir jag hungrig på natten. Så jag äter något lättare på lunchen. T.ex. mackor. Jag kan lova dig att jag inte har det minsta lilla tendens till ätstörning åt något håll.

Instämmer. Mitt huvudmål (om jag inte jobbar väldigt hårt fysiskt) är kvällsmålet. Lunchen är något lättare, ibland mackor. Nog för att jag har en ätstörning i grunden men jag håller den i schack och jag åt på samma sätt innan jag blev ätstörd... det blir helt enkelt för tungt med ett stort lagat mål mitt på dagen.

Sedan ser jag inte vilken skillnad det gör om man äter protein plus kolhydrater som pasta och skinksås än som smörgås med rökt skinka och färskost...
 
Det är inte en person. Det är däremot en person som har sagt ifrån att han inte tycker att det här klagandet är okej. Det är både personer jag jobbar nära och personer jag inte ens känner som känner sig manade att attackera mig.

Det du skriver angående ”om någon slutar äta lunch” kan jag dock hålla med dig om och tycker det är bra om någon reagerar om en person ändrat beteende. Men jag har ätit så här sen jag var barn, jag har inte ändrat mig under tiden jag har varit på det jobbet. Ingenting i vårt yrkesutövande kräver att jag äter med de här personerna.
Okej då minns jag fel. Jag uppfattade från en annan tråd att det framförallt var en kvinna som kommenterade på ett sätt som blev jobbigt.
Jag har inga åsikter om hur just du ska göra, men jag uppfattade att du frågade om folks generella syn på saken och då beskrev jag hur jag hade reagerat på om någon på mitt jobb inte åt lunch med oss andra eller om någon på mitt jobb inte åt vad jag skulle anse som vettig lunch. Jag skrev också att det fanns speciella omständigheter som påverkar varför jag skulle reagera på det sättet. Thats it.
 
Det är inte din uppgift (förutom på ditt arbete) att kommentera vad du anser vara dålig mat. Mackor är absolut en normal lunch förväldigt många människor som inte har nån ätströning. Spannet för vad som är en normal lunch tycker jag är väldigt brett. Jag blir faktiskt rätt upprörd över du anser dig ha tolkningsföreträde för vad som är en normal lunch. Jag förstår att du har det i din yrkesutövning men jag tror att du behöver inse att du inte kan se alla genom de glasögonen.

På mitt jobb ser jag alla som vuxna människor som får ta eget ansvar för sitt näringsintag och de får äta vad de vill till lunch. Om jag hade blivit orolig för någons ätvanor hade jag försiktigt tagit upp det vid ett annat tillfälle än just vid lunchen inför alla andra. Eller tagit upp det lite försiktigt med en annan kollega som står personen närme än vad jag gör. Men det är riktigt gränslöst att göra det, ens i välmening, i lunchrummet inför alla andra.
Men alltså chilla. Du övertolkar mina inlägg något extremt. Nej jag går inte runt och kommenterar vad folk äter. Nej jag tror inte att alla som äter annorlunda än vad jag anser är ”normalt/sunt ätande” har en ätstörning. Du läser in saker jag aldrig ens har tänkt och drar alldeles för stora växlar på saker när jag bara gav en kontext till varför jag skulle reagera på ett visst sätt på min arbetsplats.
 
Instämmer. Mitt huvudmål (om jag inte jobbar väldigt hårt fysiskt) är kvällsmålet. Lunchen är något lättare, ibland mackor. Nog för att jag har en ätstörning i grunden men jag håller den i schack och jag åt på samma sätt innan jag blev ätstörd... det blir helt enkelt för tungt med ett stort lagat mål mitt på dagen.

Sedan ser jag inte vilken skillnad det gör om man äter protein plus kolhydrater som pasta och skinksås än som smörgås med rökt skinka och färskost...
Jag håller med. Någon enstaka gång har jag varit tvungen att äta lagad mat mitt på dagen, till exempel vid avtackningar där det varit gemensam restaurang-lunch, och det blir alldeles för mycket att äta lagad mat hemma på kvällen då. Alla är olika, och jag undanbad mig kommentarer om att kollegorna menar väl i trådstarten av en anledning, de här kollegorna gör faktiskt inte det. Då hade de inte hållit på i två år och tjatat.

Oftast är det nån som kommenterar att det jag äter som lunch äter de som ett extra frukostmål/mellanmål. Jag sitter inte och kommenterar "fy fan vad störd du är som äter så mycket mat" trots att jag tycker att de äter mycket mat. Kan tycka att den spärren att inte säga rakt ut vad man tänker trots allt ändå borde fungera även omvänt.
 
Okej då minns jag fel. Jag uppfattade från en annan tråd att det framförallt var en kvinna som kommenterade på ett sätt som blev jobbigt.
Jag har inga åsikter om hur just du ska göra, men jag uppfattade att du frågade om folks generella syn på saken och då beskrev jag hur jag hade reagerat på om någon på mitt jobb inte åt lunch med oss andra eller om någon på mitt jobb inte åt vad jag skulle anse som vettig lunch. Jag skrev också att det fanns speciella omständigheter som påverkar varför jag skulle reagera på det sättet. Thats it.

Så som du skrev så låter det otroligt märkligt att du jobbar med människor med ätstörning faktiskt. Det låter riktigt illa att du tycker att det är ok att påpeka det medan en person äter och inför alla andra. Det kan inte vara lämpligt vid något tillfälle och framförallt är jag ytterst tveksam på om det är en vinnande taktik att påpeka det för en person inför alla vid varje lunch. Jag hoppas att jag missuppfattat dig!!
 
Okej då minns jag fel. Jag uppfattade från en annan tråd att det framförallt var en kvinna som kommenterade på ett sätt som blev jobbigt.
Jag har inga åsikter om hur just du ska göra, men jag uppfattade att du frågade om folks generella syn på saken och då beskrev jag hur jag hade reagerat på om någon på mitt jobb inte åt lunch med oss andra eller om någon på mitt jobb inte åt vad jag skulle anse som vettig lunch. Jag skrev också att det fanns speciella omständigheter som påverkar varför jag skulle reagera på det sättet. Thats it.
Ja, det är en kvinna som är riktigt hotfull, men det är väldigt många fler än henne som tjatar. Som sagt är det en enda person som aldrig sagt något och som även försökt säga ifrån. Sen har jag förståelse för att det kanske blir tydligare i en mindre grupp. Vi är 25 personer på min avdelning, jag kan känna att det är rätt absurt om alla dessa ska behöva äta ihop varje dag. På den arbetsplatsen där vi bara var tre plus chef hade det så klart varit mycket mer tydligt om en person drog sig undan.
 
Men alltså chilla. Du övertolkar mina inlägg något extremt. Nej jag går inte runt och kommenterar vad folk äter. Nej jag tror inte att alla som äter annorlunda än vad jag anser är ”normalt/sunt ätande” har en ätstörning. Du läser in saker jag aldrig ens har tänkt och drar alldeles för stora växlar på saker när jag bara gav en kontext till varför jag skulle reagera på ett visst sätt på min arbetsplats.

Din arbetsplats går inte att jämföra med en vanligt lunchrum på en arbetsplats som inte jobbar med människor med ätstörningar. Att du inte förstod det och lät bli att skriva det du skrev är för mig en gåta...
 
Så som du skrev så låter det otroligt märkligt att du jobbar med människor med ätstörning faktiskt. Det låter riktigt illa att du tycker att det är ok att påpeka det medan en person äter och inför alla andra. Det kan inte vara lämpligt vid något tillfälle och framförallt är jag ytterst tveksam på om det är en vinnande taktik att påpeka det för en person inför alla vid varje lunch. Jag hoppas att jag missuppfattat dig!!
Du verkar missuppfatta det mesta jag skriver ja.
 
Ja, det är en kvinna som är riktigt hotfull, men det är väldigt många fler än henne som tjatar. Som sagt är det en enda person som aldrig sagt något och som även försökt säga ifrån. Sen har jag förståelse för att det kanske blir tydligare i en mindre grupp. Vi är 25 personer på min avdelning, jag kan känna att det är rätt absurt om alla dessa ska behöva äta ihop varje dag. På den arbetsplatsen där vi bara var tre plus chef hade det så klart varit mycket mer tydligt om en person drog sig undan.
Ja och jag har som sagt inga åsikter kring vad just du ska göra. Det finns så många aspekter att ta hänsyn till som påverkar om det är oproblematiskt eller inte att folk äter enskilt 😊
 
Ja och jag har som sagt inga åsikter kring vad just du ska göra. Det finns så många aspekter att ta hänsyn till som påverkar om det är oproblematiskt eller inte att folk äter enskilt 😊

Om man har oavlönad lunch så ska kollegor och chef strunta i hur man spenderar lunchrasten. Anser chefen att det är viktigt att folk äter lunch tillsammans får hen införa betald lunchrast.
 
Och du verkar ha missuppfattat trådstarten.

Svara på en fråga: Anser du det lämpligt i ett normalt lunchrum inför alla kollegor kommentera någons lunch dag ut och dag in?
Trådens rubrik är ”hur äter ni lunch på ert jobb?” Och i trådstarten står det:
Så hur gör ni? Jag kan ju inte vara den enda som tycker att ett stimmigt lunchrum med 250 anställda a la skolmatsalen från högstadiet är en inte fullt så trevlig plats att befinna sig på? Vad är kulturen på er arbetsplats?
Jag har svarat på de frågorna och jag beskrev också kontexten. Jag skulle uppskatta om du slutar bete dig så aggressivt. Det är inte du som avgör vem som får svara i tråden.

Angående din fråga så beror det på. Jag hade inte betett mig på det sättet som ts beskriver kollegorna, det låter väldigt klumpigt. Men jag tycker inte det är fel att bära med sig att det fortfarande kan vara gjort i välmening även om det göra väldigt klumpigt.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 133
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 679
Senast: Dorinda
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 433
Senast: Exile
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 031
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp