Hur äter ni lunch på ert jobb?

Trådens rubrik är ”hur äter ni lunch på ert jobb?” Och i trådstarten står det:

Jag har svarat på de frågorna och jag beskrev också kontexten. Jag skulle uppskatta om du slutar bete dig så aggressivt. Det är inte du som avgör vem som får svara i tråden.

Angående din fråga så beror det på. Jag hade inte betett mig på det sättet som ts beskriver kollegorna, det låter väldigt klumpigt. Men jag tycker inte det är fel att bära med sig att det fortfarande kan vara gjort i välmening även om det göra väldigt klumpigt.

Det finns mycket som folk gör i välmening men som ändå är högst olämpligt. Man kan inte säga vad som helst och ursäkta det med att det är sagt i välmening.
 
Angående din fråga så beror det på. Jag hade inte betett mig på det sättet som ts beskriver kollegorna, det låter väldigt klumpigt. Men jag tycker inte det är fel att bära med sig att det fortfarande kan vara gjort i välmening även om det göra väldigt klumpigt.
Fast nej. Om de hade menat väl så hade de slutat på en direkt uppmaning om att lägga av. Min chef har däremot förmodligen inte menat något illa, han bad faktiskt om ursäkt när han förstod att jag tog illa upp. Framför allt har det här lett till att jag har ännu större problem med mat och lunchrummet än vad jag hade när jag började där, och det är helt och hållet deras så kallade välmenade kommentarers fel, så jag håller med @Lingon om att taktiken uppenbarligen inte fungerar.
 
Fast nej. Om de hade menat väl så hade de slutat på en direkt uppmaning om att lägga av. Min chef har däremot förmodligen inte menat något illa, han bad faktiskt om ursäkt när han förstod att jag tog illa upp. Framför allt har det här lett till att jag har ännu större problem med mat och lunchrummet än vad jag hade när jag började där, och det är helt och hållet deras så kallade välmenade kommentarers fel, så jag håller med @Lingon om att taktiken uppenbarligen inte fungerar.
Jag tänker att det är svårt att veta vad människor har för intentioner utan att fråga rakt ut. Om det funkar eller inte har jag aldrig skrivit något om.
 
Vad gäller mackor till lunch... jag tror inte en stor del av befolkningen i vårt västra grannland är ätstörda. Det är ju verkligen inte ovanligt med smörgås till lunch i Norge.

Instämmer i att det är svårt att avgöra om en person har ätstörningar på grund av en sån sak. Det är ju olika preferenser över lag, och dessa ska man inte lägga sig bara för att de går i klinch med ens egna preferenser.
Det kan finnas hundra skäl till att nån vill äta mackor till lunch, eller fruktsallad, eller lagad mat. Det kan också variera från dag till annan.

Om jag haft en kollega som ändrat sitt ätbeteende hade jag inte lagt mig i alls, om jag inte märkt att personen verkar må dåligt på nåt vis. Allt annat faller under personligt, vuxet ansvar tänker jag.

Att man får anpassa sig när man äter exempelvis pedagogisk lunch eller liknande är en sak. Men enbart kollegor emellan tycker jag är gränslöst och fel att lägga sig i. Så vida personen som sagt inte tydligt mår dåligt. I det fallet anser jag att man går till en överordnad som tar det med den personen.
 
Sen vill jag poängtera att det här med kollegornas gränslösa beteende inte är hela anledningen till att jag tycker illa om lunchrummet. Jag har svårt att äta när det är mycket starka lukter, och med så många olika personer som äter så många olika typer av mat och dessutom med parfymer och andra lukter på det blir det skitjobbigt när det är så många som äter samtidigt. Vi "får" ta lunch mellan 11 och 13, men typ alla äter runt 12. Jag tycker 11 är för tidigt för mig, det är för mycket dag kvar då innan jag kan äta middag, och mellan 12 och 13 är det mest kaosigt där nere, plus att hela poängen med att äta med de andra ur chefens social-synpunkt är ju just att äta när de äter. Och när det är så mycket folk där nere är ljudnivån också horribel. Men alla grejer sammantaget gör inte precis att lunchrummet hamnar på plus.

Jag kanske är ätstörd. Absolut. Men då tycker jag ändå det är bättre att jag får i mig någonting än ingenting alls.
 
Och om du syftar på mina inlägg så har jag aldrig påstått att man är ätstörd för att man äter mackor till lunch. Det är inte så jag tänker och jag har aldrig skrivit det heller.

Fast du skrev ju så här:

Vi jobbar dessutom med ätstörningsbehandling. Jag skulle DEFINITIVT reagera och säga något om en kollega helt plötsligt började äta typ mackor till lunch. Ingen i vår grupp har problem med mat, det är ett kriterium för att kunna bli anställd hos oss. Om någon plötsligt skulle börja äta dåligt skulle jag reagera av omsorg.
 
Du har missförstått om du tror att jag menade att man är ätstörd om man äter mackor till lunch. Jag hade säkert kunnat vara tydligare, men det var inte det jag skrev eller menade.

Förklara gärna vad du menade med den texten. Jag uppfattade det som att du skulle reagera om någon av dina kollegor åt mackor till lunch eftersom du skulle reagera om någon av dina kollegor åt dålig mat. Det är ju faktiskt det du skrev. Men om dumenade nåt annat så förklara gärna.
 
Förklara gärna vad du menade med den texten. Jag uppfattade det som att du skulle reagera om någon av dina kollegor åt mackor till lunch eftersom du skulle reagera om någon av dina kollegor åt dålig mat. Det är ju faktiskt det du skrev. Men om dumenade nåt annat så förklara gärna.
Ja alltså jag tycker inte att det är sunt att äta mackor till lunch, om det inte är typ wraps/baguetter eller liknande så att det är mer matigt och alltså innebär en näringsmässigt mer komplett måltid än vad mackor vanligen blir. Men jag har ju inga tankar om att folk som äter på andra sätt än vad jag anser vara sunt/optimalt måste ha en ätstörning. Det finns gott om folk som äter kasst som inte har en ätstörning.
 
Ja alltså jag tycker inte att det är sunt att äta mackor till lunch, om det inte är typ wraps/baguetter eller liknande så att det är mer matigt och alltså innebär en näringsmässigt mer komplett måltid än vad mackor vanligen blir. Men jag har ju inga tankar om att folk som äter på andra sätt än vad jag anser vara sunt/optimalt måste ha en ätstörning. Det finns gott om folk som äter kasst som inte har en ätstörning.

Men alltså det kan ju var hur sunt som helt. Tänk en ostmacka med grönsaker på, hur kan det inte vara sunt? Vad är skillnaden på det och en baguette?
Vad som är sunt eller inte, om vi nu ska gå dit, har oerhört många parametrar.
Jag ser faktiskt ingen skillnad på en macka med ost och skinka eller exempelvis en pasta carbonara. Sak samma ungefär innehållsmässigt.

Sen förstår jag att det är speciellt på en arbetsplats där man jobbar med ätstörda patienter. Men om dessa inte är närvarande och en kollega smiter in på sitt kontor för att äta en macka ifred till lunch nån gång, tycker jag det är gränslöst om övriga kollegor har åsikter om det. Även om samtliga jobbar på en ätstörningsklinik. Tycker det låter osunt faktiskt.
 
Men alltså det kan ju var hur sunt som helt. Tänk en ostmacka med grönsaker på, hur kan det inte vara sunt? Vad är skillnaden på det och en baguette?
Vad som är sunt eller inte, om vi nu ska gå dit, har oerhört många parametrar.
Jag ser faktiskt ingen skillnad på en macka med ost och skinka eller exempelvis en pasta carbonara. Sak samma ungefär innehållsmässigt.

Sen förstår jag att det är speciellt på en arbetsplats där man jobbar med ätstörda patienter. Men om dessa inte är närvarande och en kollega smiter in på sitt kontor för att äta en macka ifred till lunch nån gång, tycker jag det är gränslöst om övriga kollegor har åsikter om det. Även om samtliga jobbar på en ätstörningsklinik. Tycker det låter osunt faktiskt.
Det blir ju ganska lite mat? En ostmacka med grönsaker är liksom ett mellanmål för mig, alldeles för snålt för att jag ska räkna det som en bra lunch. Jag har svårt att se hur man står sig på en sån lunch, inte särskilt mättande.
Med baguette eller liknande menade jag alltså att det är både större mängd och mer innehåll. Mer bröd och matigt innehåll.

Edit. När jag skriver osunt menar inte jag sånt som många anser är onyttigt. Det jag reagerar på är att det blir för lite. Jag skulle undra varför personen äter så lite till lunch.
 
Det blir ju ganska lite mat? En ostmacka med grönsaker är liksom ett mellanmål för mig, alldeles för snålt för att jag ska räkna det som en bra lunch. Jag har svårt att se hur man står sig på en sån lunch, inte särskilt mättande.
Med baguette eller liknande menade jag alltså att det är både större mängd och mer innehåll. Mer bröd och matigt innehåll.

Edit. När jag skriver osunt menar inte jag sånt som många anser är onyttigt. Det jag reagerar på är att det blir för lite. Jag skulle undra varför personen äter så lite till lunch.

Det beror ju på vad det är för bröd man äter. Det är ju stor skillnad på två rostemackor av vitaste brödet och på två rejäla mackor av ett riktigt surdegsbröd med fullkorn. Sen spelar ju pålägget också stor roll. En period hade jag ofta två mackor med 2 kokta ägg och en burk makrill i tomatsås.
 
Det blir ju ganska lite mat? En ostmacka med grönsaker är liksom ett mellanmål för mig, alldeles för snålt för att jag ska räkna det som en bra lunch. Jag har svårt att se hur man står sig på en sån lunch, inte särskilt mättande.
Med baguette eller liknande menade jag alltså att det är både större mängd och mer innehåll. Mer bröd och matigt innehåll.

Edit. När jag skriver osunt menar inte jag sånt som många anser är onyttigt. Jag menar mer att det blir för lite.

Men det är ju jättesvårt att avgöra om det är för lite rent visuellt? Det kan kalori och näringsmässigt vara helt adekvat. Och alla har olika stor magsäck. Så att säga att en baguette är okej men inte en annan sorts macka är jättekonstigt. Man kan utan problem få en fralla att innehålla exakt det man behöver i en måltid. Utan större svårigheter.

Tänkte också på det, en kollega kanske är nyligen gravid, men vill inte gå ut med det. Kollegan kanske mår illa och har svårt att äta annat än lätt mat. Att då bli ifrågasatt av en annan kollega kan upplevas som en ganska trängd situation. Vad svarar man på det liksom? Det var bara ett exempel. Men det finns oerhört många scenarier där ätmönstret kan påverkas, och dessa kan vara högst privata, utan att för den delen vara problematiska. Oavsett arbetsplats måste man också väga in sina kollegors integritet.
 
Det beror ju på vad det är för bröd man äter. Det är ju stor skillnad på två rostemackor av vitaste brödet och på två rejäla mackor av ett riktigt surdegsbröd med fullkorn.
Fast nej, det gör det inte. Det kommer inte i närheten av varken mängd, mättnadsgrad eller innehåll jämfört med vad jag anser vara en normal lunch.
 
Fast nej, det gör det inte. Det kommer inte i närheten av varken mängd, mättnadsgrad eller innehåll jämfört med vad jag anser vara en normal lunch.

Det är vad du tycker. Vi är många som inte håller med dig. Du verkar ha en väldigt snäv syn på mat. Du har ingen aning om vad jag äter till frukost, mellanmål på förmiddagen, mellanmål på eftermiddagen och sen middag på kvällen. Alltså kan du omöjligt säga om min lunch är tillräcklig eller ej.
 
Det blir ju ganska lite mat? En ostmacka med grönsaker är liksom ett mellanmål för mig, alldeles för snålt för att jag ska räkna det som en bra lunch. Jag har svårt att se hur man står sig på en sån lunch, inte särskilt mättande.
Med baguette eller liknande menade jag alltså att det är både större mängd och mer innehåll. Mer bröd och matigt innehåll.

Edit. När jag skriver osunt menar inte jag sånt som många anser är onyttigt. Det jag reagerar på är att det blir för lite. Jag skulle undra varför personen äter så lite till lunch.
Fast alltså alla är ju olika? Jag vet att jag alltid har varit väldigt liten i maten och att de flesta vuxna personer förmodligen äter mer än vad jag gör. Men jag sitter inte och anmärker på att andra äter en rejäl middag mitt på dagen trots att det för mig är lika märkligt som du och mina kollegor uppenbart tycker att det är att jag inte äter lagad middag två gånger om dagen. Jag far till och med illa och mår illa resten av eftermiddagen om jag måste äta varm mat till lunch = kan knappast vara produktivt för arbetsgivaren.

Jag fattar att du ser det på ett annat sätt som jobbar med ätstörda personer. Men alla som inte gillar sociala sammanhang eller äta middag två gånger är inte ätstörda och man måste väl kunna acceptera folks olikheter?
 
Men det är ju jättesvårt att avgöra om det är för lite rent visuellt? Det kan kalori och näringsmässigt vara helt adekvat. Och alla har olika stor magsäck. Så att säga att en baguette är okej men inte en annan sorts macka är jättekonstigt. Man kan utan problem få en fralla att innehålla exakt det man behöver i en måltid. Utan större svårigheter.

Tänkte också på det, en kollega kanske är nyligen gravid, men vill inte gå ut med det. Kollegan kanske mår illa och har svårt att äta annat än lätt mat. Att då bli ifrågasatt av en annan kollega kan upplevas som en ganska trängd situation. Vad svarar man på det liksom? Det var bara ett exempel. Men det finns oerhört många scenarier där ätmönstret kan påverkas, och dessa kan vara högst privata, utan att för den delen vara problematiska. Oavsett arbetsplats måste man också väga in sina kollegors integritet.
Jag anser att jag har ganska bra koll på vad olika typer av mat ger för näring och hur olika typer av mat påverkar mättnad. Om man äter flera vanliga mackor med mycket extra pålägg så att det motsvarar en matig baguette så absolut, men det är väl inte det vanliga. Inte ens chans att man kan få i sig det man behöver (enligt nordiska näringsrekommendationer) på en fralla. Men det här är ju ett rejält sidospår. Jag har inte lust att diskutera "vad är normalt ätande?" utan det var bara en förklaring.

Om kollegan säger att den mår illa och därför äter mindre så hade jag inte jag sagt något om det.
 
Det blir ju ganska lite mat? En ostmacka med grönsaker är liksom ett mellanmål för mig, alldeles för snålt för att jag ska räkna det som en bra lunch. Jag har svårt att se hur man står sig på en sån lunch, inte särskilt mättande.
Med baguette eller liknande menade jag alltså att det är både större mängd och mer innehåll. Mer bröd och matigt innehåll.

Edit. När jag skriver osunt menar inte jag sånt som många anser är onyttigt. Det jag reagerar på är att det blir för lite. Jag skulle undra varför personen äter så lite till lunch.
Jag äter nästan alltid mackor till lunch och jag står mig alldeles utmärkt
För mig är det en ypperlig lunch och ingenting som någon annan ska undra över överhuvudtaget
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
1 990
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 607
Senast: Dorinda
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
4 693
Senast: Hajfisk
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 036
Senast: Whoever
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp