Hur äter ni lunch på ert jobb?

För övrigt, bra point av @Linn-Nora om graviditet, eller annan orsak som kollegorna inte har med att göra. Om jag skulle vara anorektisk vill jag inte dela med mig av det till kreti och pleti som jag bara blivit ihoptvingad med för att vi har samma arbetsgivare. Det finns inte en enda person där som jag vill berätta privata saker för. Att då bli ifrågasatt och påhoppad gör inte precis att man blir mer välvilligt inställd till personerna.
 
För egen del äter jag gärna en lätt lunch. Jag älskar att kvällsfika så jag lägger större vikt på det intaget, helt enkelt för att det bättre att äta på kvällen. Så jag kör lättare lunch och några mellanmål.
En kollega som granskat mig hade säkert kunnat ha åsikter, om denne var gränslös nog. Men personen har noll aning om vad jag äter varken till frukost eller kvällsmål.

Fast nej, det gör det inte. Det kommer inte i närheten av varken mängd, mättnadsgrad eller innehåll jämfört med vad jag anser vara en normal lunch.

Fast det kan inte du veta. Oavsett om du jobbar på en ätstörningsklinik.
Mina lunchmackor landar på samma som en pastalunch. Hur kan det inte vara tillräckligt? Och det kan ju vara så att kollegan som nöjer sig med en vanlig vit ostfralla ätit en jättestor frukost och inte är riktigt så hungrig ännu?

Jag anser att jag har ganska bra koll på vad olika typer av mat ger för näring och hur olika typer av mat påverkar mättnad. Om man äter flera vanliga mackor med mycket extra pålägg så att det motsvarar en matig baguette så absolut, men det är väl inte det vanliga. Inte ens chans att man kan få i sig det man behöver (enligt nordiska näringsrekommendationer) på en fralla. Men det här är ju ett rejält sidospår. Jag har inte lust att diskutera "vad är normalt ätande?" utan det var bara en förklaring.

Om kollegan säger att den mår illa och därför äter mindre så hade jag inte jag sagt något om det.

Jag har också bra koll på vad mat innehåller näringsmässigt och jag håller faktiskt inte med dig. Och vad som är en vanlig macka varierar. En fralla kan variera mycket i innehåll beroende på brödsort etc.

Jag upplever att du lägger väldigt mycket av dina egna värderingar i hur andra gör. Även om jag inte betvivlar att du är kunnig i det du gör så tror jag du gör rätt i att, som någon annan skrev, ta av dig de glasögonen ibland och se att det dels inte bara finns ett sätt och en sanning, men också att vuxna människor i regel är kapabla att bedöma mängd dom äter själva.
Att skriva att det inte finns en chans att få i sig enligt nordiska näringsrekommendationer på en fralla anser jag vara en felaktig generalisering.

Dessutom, en fralla till lunch betyder, som jag skrivit ovan, inte att man inte får i sig sitt dygnsbehov av näring. Alla måltider, varje dag, måste inte innehålla exakt vad man behöver. Så länge man väger upp det sen.

Kollegan kanske inte ens vill ha frågan? Kollegan kanske inte ens vill behöva berätta att kollegan mår illa?
 
Senast ändrad:
För egen del äter jag gärna en lätt lunch. Jag älskar att kvällsfika så jag lägger större vikt på det intaget, helt enkelt för att det bättre att äta på kvällen. Så jag kör lättare lunch och några mellanmål.
En kollega som granskat mig hade säkert kunnat ha åsikter, om denne var gränslös nog. Men personen har noll aning om vad jag äter varken till frukost eller kvällsmål.



Fast det kan inte du veta. Oavsett om du jobbar på en ätstörningsklinik.
Mina lunchmackor landar på samma som en pastalunch. Hur kan det inte vara tillräckligt? Och det kan ju vara så att kollegan som nöjer sig med en vanlig vit ostfralla ätit en jättestor frukost och inte är riktigt så hungrig ännu?



Jag har också bra koll på vad mat innehåller näringsmässigt och jag håller faktiskt inte med dig. Och vad som är en vanlig macka varierar. En fralla kan variera mycket i innehåll beroende på brödsort etc.

Jag upplever att du lägger väldigt mycket av dina egna värderingar i hur andra gör. Även om jag inte betvivlar att du är kunnig i det du gör så tror jag du gör rätt i att, som någon annan skrev, ta av dig de glasögonen ibland och se att det dels inte bara finns ett sätt och en sanning, men också att vuxna människor i regel är kapabla att bedöma mängd dom äter själva.
Att skriva att det inte finns en chans att få i sig enligt nordiska näringsrekommendationer på en fralla anser jag vara fel.

Dessutom, en fralla till lunch betyder, som jag skrivit ovan, inte att man inte får i sig sitt dygnsbehov av näring. Alla måltider, varje dag, måste inte innehålla exakt vad man behöver. Så länge man väger upp det sen.

Kollegan kanske inte ens vill ha frågan? Kollegan kanske inte ens vill behöva berätta att kollegan mår illa?
Jag tänker inte gå in i det här mer. Jag är inte så sugen diskussionen. Jag bryr mig inte så mkt om hur andra äter, jag vet att folk äter på väldigt olika sätt och att man kan få det att funka oavsett.

Om en av mina kollegor inte ens känner sig bekväm med att berätta att den mår illa (utan att behöva berätta anledningen) så skulle jag bli orolig över vår relation. Men det är då kopplat till just min specifika arbetssituation och jag har full förståelse att man på andra arbetsplatser kan ha andra typer av relationer till sina kollegor utan att det är något konstigt.
 
Jag tänker inte gå in i det här mer. Jag är inte så sugen diskussionen. Jag bryr mig inte så mkt om hur andra äter, jag vet att folk äter på väldigt olika sätt och att man kan få det att funka oavsett.

Om en av mina kollegor inte ens känner sig bekväm med att berätta att den mår illa (utan att behöva berätta anledningen) så skulle jag bli orolig över vår relation. Men det är då kopplat till just min specifika arbetssituation och jag har full förståelse att man på andra arbetsplatser kan ha andra typer av relationer till sina kollegor utan att det är något konstigt.

Fair enough, och det kanske hade krävts en egen tråd :)
 
Jag jobbar på en stor arbetsplats. Vi är runt 1 000 personer här i Göteborg. Det gör att vi inte heller har en stor matsal utan flera mindre. På en så stor arbetsplats finns det så klart alla varianter av lunchätare. Från kollegan som inte äter något alls utan bara jobbar vidare till de som har med sig en rejäl portion av gårdagens middag och dessutom tänder levande ljus på bordet. Och så klart många som går ut och äter. Alltså är det ingen som har åsikter om vad just en enskild kollega väljer att göra på sin lunch. Trots det har jag faktiskt haft en chef som kommenterat att jag inte går ut med just hennes gäng och äter lunch. Nu sa jag inte rent ut att det ska hon skita i, jag lindade in det lite snyggare. Men det ska hon faktiskt skita i. Det kanske också är en av fördelarna med en stor arbetsplats, att folk gör som de vill och ingen har åsikter om det. OK, de flesta har ingen åsikt.

Det låter inte kul att känna sig tvingad in i en lunchrutin man inte trivs i. Lunchen handlar kanske inte främst om näringsintag utan att faktiskt få en paus från jobbet som gör att man kan handlägga med ny energi på eftermiddagen? Sen får folk fixa den energin som de finner lämpligast. Hoppas att du får lite förståelse på jobbet för hur du är. Och om några av de andra kollegerna tycker att man är lite konstig, jag det får man ibland leva med. Jag är övertygad om att jag uppfattats som konstig ibland av några av mina närmaste kolleger. Men det rör mig inte så jättemycket. De är bara arbetskamrater.
 
Jag tycker att det blandas i tråden om vad man svarar på för fråga. Jag tycker självklart inte att alla mackluncher är dåliga men jag tycker inte heller att det går att säga att alla mackluncher är oproblematiska (precis som annan mat, det måste sättas in i en helhet).

På motsvarande sätt som de beskrivna kollegorna beter sig olämpligt i att kommentera TS mat på ett sätt som TS tar illa vid sig av, även om de gör det av välvilja, så tycker jag det blir problematiskt om all typ av och mängd av lunchmat normaliseras per ce med standardargumenten "vi är alla olika" eller "den typen av mat äter man i land X". Om man inte har helhetsbilden bör man vara försiktig med att värdera huruvida något är "bra", "normalt" eller hälsosamt osv, åt båda håll.

Apropå att man äter mackor i Norge och att mackor därför skulle vara en normal lunch - jag hade en kollega på tidigare arbetsplats vars luncher ofta bestod av två knäckebröd med ett salladsblad på, gurkskivor ELLER den vita delen av ett kokt ägg. Samt ett glas vatten till. Vi som kollegor hade förstås varken skyldighet att reagera eller möjlighet att hjälpa, men jag kan liksom aldrig säga att det är en "normal" lunch att äta dag efter dag för en frisk person med en "normal" inställning till mat. Hur vanligt det än är att äta mackor till lunch i Norge eller något annat land.

Men tillbaka till ursprunglig fråga så skulle jag i TS fall försöka byta jobb, om det går. Det verkar inte vara en grupp TS trivs i och då tycker jag inte man ska slösa bort sin tid på att vara på ett ställe man inte trivs på, om man kan hitta en annan arbetsplats man trivs bättre på. (Jag var ett kort tag på ett ställe med många småbarnsmammor och far-/mormödrar - jag slutade helt enkelt att delta på fikapauserna efter ett tag, trots att jag egentligen är en person som vanligtvis uppskattar dem). Men framförallt om det varit nära att folk börjar slåss i lunchrummet (om jag inte förstod det fel...?). Det är ju över alla gränser! Det om något borde väl fått både andra kollegor och chefen att ifrågasätta vad som händer? En sån arbetsplats som inte reagerar när personalen är på väg att fysiskt gå på varandra, nä då är det tack och hej för mig. Oavsett vad jag eller andra har på tallriken.
 
Senast ändrad:
Jag började jobba under pandemin så har aldrig riktigt behövt äta lunch på plats, men när det är på gång att gå tillbaka till kontoret så försöker jag om möjligt äta lunch hemma. Jobbar just nu hemma på förmiddagarna, äter lunch, och äter sen till kontoret. Har inte så stora problem med att äta där, tycker mest det är knöligt att släpa med sig mat.. Jag är team stor/lagad lunch över middag, så mackor och kanske lite mer smidiga matlådor är inte lika bra för mig.
 
För att svara på frågan om hur jag/vi äter på mitt kontor så varierar det. Vanlig tid att äta är mellan 11 och 13 och en del går ut och äter, en del har matlåda och en del köper take away och äter i lunchrummet. Vissa team som är mer tajta sitter ofta tillsammans, men många sitter också blandat vilket jag uppskattar då man får en chans att prata även med dem som man inte jobbar nära dagligen. Några sitter själva, och det har jag aldrig hört någon säga något negativt om. Det blir dock en del frågor om hen vill sitta själv eller "har startat ett nytt bord" när det blev fullt vid det första. Det är ju då för att ingen ska behöva sitta själv som inte vill, men jag kan förstå också att det blir tjatigt om man faktiskt vill sitta själv.

Jag har ett stort behov av att också få lite lugn och egentid för att koppla av ordentligt, så jag tar alltid en stund efter maten till promenad på egen hand eller för slösurf vid datorn med lurar på.

Tycker det var en bra idé i tråden att införa en "lugn hörna" i lunchrummet. I vårt lunchrum skulle det inte gå att få helt tyst nånstans, men det skulle vara lättare då att veta att de som sätter sig där har gjort det för att de inte vill prata under lunchen. Så slipper man fråga och göra någon obekväm med sin fråga, enklare för alla.
 
Men tillbaka till ursprunglig fråga så skulle jag i TS fall försöka byta jobb, om det går. Det verkar inte vara en grupp TS trivs i och då tycker jag inte man ska slösa bort sin tid på att vara på ett ställe man inte trivs på, om man kan hitta en annan arbetsplats man trivs bättre på. (Jag var ett kort tag på ett ställe med många småbarnsmammor och far-/mormödrar - jag slutade helt enkelt att delta på fikapauserna efter ett tag, trots att jag egentligen är en person som vanligtvis uppskattar dem). Men framförallt om det varit nära att folk börjar slåss i lunchrummet (om jag inte förstod det fel...?). Det är ju över alla gränser! Det om något borde väl fått både andra kollegor och chefen att ifrågasätta vad som händer? En sån arbetsplats som inte reagerar när personalen är på väg att fysiskt gå på varandra, nä då är det tack och hej för mig. Oavsett vad jag eller andra har på tallriken.
Så jag ska behöva byta arbetsplats fast att jag trivs med arbetsuppgifterna och inte har några problem att samarbeta med de här personerna i jobbet, bara för att de inte kan bete sig i lunchrummet eller för att de har tråkiga samtalsämnen? Det tycker jag är rätt så drastiskt. Det är ju heller inte bara mina närmaste kollegor som är jobbiga i lunchrummet.
 
Så jag ska behöva byta arbetsplats fast att jag trivs med arbetsuppgifterna och inte har några problem att samarbeta med de här personerna i jobbet, bara för att de inte kan bete sig i lunchrummet eller för att de har tråkiga samtalsämnen? Det tycker jag är rätt så drastiskt. Det är ju heller inte bara mina närmaste kollegor som är jobbiga i lunchrummet.

Jag har uppfattat dig som att du inte trivs på din arbetsplats med de kollegorna du har, ja. Jag tycker själv att de utifrån din beskrivning verkar helt gränslösa och i så fall är det troligt att de är det i många sammanhang. Men om det BARA gäller lunchen, och kollegorna inte är gränslösa i annat än hur du uppfattar deras samtalsämnen om mat, så skulle jag faktiskt försöka få hjälp med mitt förhållande till mat om jag var du. Om arbetsplatsen och kollegorna egentligen är bra, vore det synd att min ätstörning ska stå ivägen för att trivas på arbetsplatsen. Men jag vet att du inte vill att man går in på det spåret, så jag stannar där.

I min värld är det lika drastiskt att vilja stanna hemma pga lunchkonflikter som att byta arbetsplats. Hoppas du/ni hittar en lösning.
 
Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på kontoret att jag måste äta lunch där. Och jag har sån ångest att jag mår illa. Jag vill börja med att jag vet att mitt beteende inte är normalt och att jag undanber mig kommentarer om att det bara är att skärpa sig eller att kollegorna inte menar något illa, för jag kan inte skärpa mig och jag upplever det här som ett så stort problem att jag inte har kunnat sova efter att beskedet kom att restriktionerna släpps.

Jag har alltid haft ett infekterat förhållande till mat. Särskilt mat som ska ätas i grupp, och då framför allt i icke-självvalda grupper som i skolan eller på arbetsplatser. Lågstadiet var ett enda långt helvete med en lärare som hängde över mig i skolmatsalen och tvingade mig att äta tills jag kräktes upp maten i tallriken och tvingade mina klasskamrater att sitta kvar vid bordet tills jag hade ätit upp. Jag har efter årskurs fyra inte ätit skolmat en enda gång. När jag började gymnasiet gjorde jag ett försök att just "skärpa till mig" och skulle tvinga mig själv att äta i matsalen och börja om på nytt, men det gick inte.

Jag har efter det gått först campusbaserad utbildning som nästan uteslutande var förlagd till halvdagar (ingen lunch där), sen utbildning helt på distans och efter det ett halvtidsjobb där jag började först klockan 12 om dagarna, så då hann jag äta hemma innan jobbet. När jag växte upp åt vi inte varm mat hemma mitt på dagen. Det gjorde inga av mina kompisar heller, så det var verkligen inget konstigt här där vi växte upp. Jag har haft ytterligare ett jobb här hemma på min lilla ort, men det var ett litet, familjärt företag med bara tre anställda och de hade ungefär samma matvanor som vi hade hemma, så jag stack inte ut där på något sätt och det var aldrig någon som sa något. Där fungerade det bra att äta tillsammans.

Sen började jag på mitt nuvarande jobb försommaren 2018, och satt därmed nästan två år på kontoret innan pandemin bröt ut, har efter det suttit hemma på heltid. På mitt jobb har det varit en väldigt stark kultur med att alla ska gå ner i lunchrummet och äta medhavd lunch. De (få) som brutit mot detta har i princip stämplats som asociala och udda figurer. Jag har hela tiden tyckt att det är jättejobbigt med lunchrummet för att det påminner alldeles för mycket om skolmatsalen, det är högljutt och stimmigt och det blandas en massa lukter från allas olika mat som ger mig kväljningar. Till råga på eländet har mina arbetskamrater noll spärrar och har varje dag kommenterat varför jag inte äter varm mat, om jag verkligen blir mätt på det jag äter, att jag måste skärpa mig och kan till och med sitta och typ peta i min mat för att den tydligen är så extremt fascinerade. Men efter att ha haft en respit från helvetet i ett och ett halvt år är jag ännu mer ovillig att gå ner dit igen. Både jag och en annan kollega har sagt ifrån att de ska sluta, men ingenting händer.

Jag har försökt prata med min chef om det här, men jag tror faktiskt inte han förstår allvaret. Han verkar tro att jag skämtar eller i alla fall överdriver ganska rejält. Eftersom jag är så känslig med mat är det inte riktigt heller ett alternativ att gå ut och äta lunch ute, det blir dessutom ganska dyrt. Det enda jag kan tänka mig som kan funka är att inte gå ner i lunchrummet alls, utan sitta kvar på rummet och äta, men då kommer jag ofelbart hamna i konstiga hörnet, så det känns som att det blir fel hur jag än gör. Vad jag än hittar på kommer jag stämplas som knäpp i omgivningens ögon.

Så hur gör ni? Jag kan ju inte vara den enda som tycker att ett stimmigt lunchrum med 250 anställda a la skolmatsalen från högstadiet är en inte fullt så trevlig plats att befinna sig på? Vad är kulturen på er arbetsplats? Det kommer förhoppningsvis handla om max två dagar i veckan p.g.a. en fortsatt möjlighet att jobba hemifrån på halvtid.
Alltså 1

Du är inte konstig. Det du fått uppleva som barn är fan inte okej och det är inte märkligt att det satt sina spår.

2. Dina kolleger verkar vara ena riktiga rövhål 😠 så beter man sig helt enkelt inte.

På mitt jobb äter folk antingen i lunchrummet eller går ut och äter. Av de som äter i lunchrummet så är det alltifrån medhavd lunchlåda, hämtmat, mackor och fil till pulverdryck. Det skulle inte falla någon in att kommentera utöver "det ser gott ut, skulle jag kunna få receptet".

I din situation hade jag försökt se mig om efter något med vettigare arbetskamrater alternativt, beroende på vad du äter, tagit en drickyoghurt och druckit den under en lunchpromenad för att slippa dem.
 
Allt kan vara, eller går att göra problematiskt. Jag vände mig emot att det så kategoriskt inte kunde anses vara en fullgod lunch.

Och jag vände mig mot att tvärsäkert säga att en person, som själv är medveten om sin ätstörningsproblematik, äter mackor som är en fullgod lunch. Det vet vi ingenting om, och varken vi här eller kollegorna bör uttala oss värderande om det vi inte vet kontexten till.

Jag håller därmed med om det du skriver i sak, att det beror på.
 
Och jag vände mig mot att tvärsäkert säga att en person, som själv är medveten om sin ätstörningsproblematik, äter mackor som är en fullgod lunch. Det vet vi ingenting om, och varken vi här eller kollegorna bör uttala oss värderande om det vi inte vet kontexten till.

Jag håller därmed med om det du skriver i sak, att det beror på.

Men vart kom ätstörningsproblematiken in i det jag skrev?
Jag menar bara att man inte kan bedöma en persons ätbeteende och mående enbart baserat på ett mål och hur det intas.
 
Förstår inte varför det är ett sånt ståhej om vad andra människor äter så länge de inte är kannibaler :cool:

Dottern hade en äldre man på sin förra arbetsplats som hade stooooora problem med att hon var vegetarian för "kött är ju så jäkla gott". En dag ledsnade hon och sa "det är väl jättebra att jag inte äter kött då blir det ju mer till dig som gillar det!"

Finns helt klart en fördel äta lunch vid skrivbordet framför Netflix på datorn 🤷‍♀️:rofl:
 
Jag har uppfattat dig som att du inte trivs på din arbetsplats med de kollegorna du har, ja. Jag tycker själv att de utifrån din beskrivning verkar helt gränslösa och i så fall är det troligt att de är det i många sammanhang. Men om det BARA gäller lunchen, och kollegorna inte är gränslösa i annat än hur du uppfattar deras samtalsämnen om mat, så skulle jag faktiskt försöka få hjälp med mitt förhållande till mat om jag var du. Om arbetsplatsen och kollegorna egentligen är bra, vore det synd att min ätstörning ska stå ivägen för att trivas på arbetsplatsen. Men jag vet att du inte vill att man går in på det spåret, så jag stannar där.

I min värld är det lika drastiskt att vilja stanna hemma pga lunchkonflikter som att byta arbetsplats. Hoppas du/ni hittar en lösning.
Fast jag vill inte sitta hemma enbart på grund av det. Jag vill sitta hemma för att jag får mycket mer gjort hemma, för att jag har en mycket rikare fritid när jag jobbar hemma av den enkla anledningen att jag tjänar så mycket tid på att slippa pendla och för att jag ärligt talat trivs med det. Mina kollegor har rätt tråkiga samtalsämnen som jag inte är speciellt intresserad av att prata om, ja, men så länge vi funkar ihop i arbetsrelaterade sammanhang (som lunchen inte är!) så tycker jag faktiskt att det är extremt drastiskt att byta arbetsplats. De är förmodligen minst lika ointresserade av att jag skulle prata om sånt som intresserar mig, skulle jag bara kunna jobba på arbetsplatser där folk pratar om sånt som intresserar mig skulle jag bli ganska begränsad.

Jag har ingen dokumenterad ätstörning. Om alla som inte vill ha andra människor petande i sin mat har en ätstörning eller få den kontrollerad in i minsta näringsrika detalj varje dag verkar stora delar av den här tråden också vara ätstörda, vilket jag absolut inte tror att de är.
 
Har inte läst tråden så svarar bara på första inlägget. :)
Jag äter alltid där jag befinner mig på jobbet, aldrig i lunchrummet, där ryms ca 40 personer. Har heller aldrig tyckt om lunchrum, skolmatsal mm. På mitt jobb finns flera som äter där dom vill, ifall någon annan tycker det är konstigt får dom tycka det. Ibland äter jag "varm matlåda" kall, ibland smörgås, ibland kall matlåda som tex sallad.

På mitt förra jobb fanns inga andra ställen att kunna äta på än i fikarummet och där kommenterades det ofta om man hade något annat i matlådan än två salladsblad i kors, trots att vi var väldigt få som åt samtidigt och hade gott om utrymme var för sig. :down::wtf:
 
Fast nej, det gör det inte. Det kommer inte i närheten av varken mängd, mättnadsgrad eller innehåll jämfört med vad jag anser vara en normal lunch.
Fast va? Två rejäla surdegsmackor med pålägg kommer inte i närheten i mättnadsgrad eller innehåll? Jättekonstigt uttalande.

Vad äter du egentligen till en normal lunch. En lunch för mig är ett lite mindre mål än en middag och jag skulle tveklöst sätta i mig två stora surdegsmackor med ost eller ägg till middag och bli proppmätt och jag är inte i närheten av några äthitellerdit grejor utan äter normalt ganska mycket till en middag.

Folk äter allt möjligt till lunch, från pasta med bara kikärtor till havregrynsgröt, ngt slags pulverdryck, gårdagens rester eller någonting hämtat från en lunchrestaurang och eftersom gemene kollega inte är utbildad för näringsråd eller anställd för det tänker jag att man får hålla sig från att tycka olika saker. Varför just macka eller en kall sallad (ej varm mat) skulle vara något fel är helt obegripligt för mig.

Alla mackor är väl inte perfekta kanske, men alla andra måltider är inte det heller och dagens näringsintag fördelas ju över just en dag. Och gör det inte det så är det inget en kollega kan åtgärda genom att kläcka ur sig dumheter.

Sedan vad du anser är normalt kanske inte är helt normalt. Dvs om du är uppvuxen med att äta mest till lunch och en liten middag medan någon annan som sagt är uppvuxen med lättare lunch och större middag är ju inte ditt normala så väldigt mycket mer normalt än hens.
 

Liknande trådar

Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 123
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 671
Senast: Dorinda
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 248
Senast: Exile
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
4 929
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp