Hur agera med cyklister?

LadyCovergirl

Trådstartare
Eller är cyklister aldrig nöjda? :confused:

Sista vägsnutten till stallet är en kurvig och böljande 70-sträcka där två personbilar preciiis kan mötas. Det är ofta cyklister som tränar där och så även idag. Ett gäng på sisådär 10 cyklister som låg 2-3 personer i bredd.
Jag valde att inte köra om eftersom det var trångt, ganska dålig sikt och det kändes onödigt för en förhållandevis kort sträcka. La mig därför en bit bakom.
Då ser jag plötsligt hur cyklisten längst bak i klungan tar upp sin telefon och filmar min bil.
Vad i hela friden var problemet? Borde jag ha kört om så att de tryckts ner i diket alternativt riskerat krock med en eventuell mötande bil?
 
Eller är cyklister aldrig nöjda? :confused:

Sista vägsnutten till stallet är en kurvig och böljande 70-sträcka där två personbilar preciiis kan mötas. Det är ofta cyklister som tränar där och så även idag. Ett gäng på sisådär 10 cyklister som låg 2-3 personer i bredd.
Jag valde att inte köra om eftersom det var trångt, ganska dålig sikt och det kändes onödigt för en förhållandevis kort sträcka. La mig därför en bit bakom.
Då ser jag plötsligt hur cyklisten längst bak i klungan tar upp sin telefon och filmar min bil.
Vad i hela friden var problemet? Borde jag ha kört om så att de tryckts ner i diket alternativt riskerat krock med en eventuell mötande bil?

Jag har aldrig varit med om det beteendet och cyklat i klunga i 10 års tid. Men finns ju alla personligheter i klungor som skriker och har sig också...Kanske han tyckte du låg för nära ? Hade du gott om avstånd ? Tycker det lät klokt av dig att inte köra om när du inte har fri sikt. Jag har sett alltför många farliga omkörningar...
 
Jag har varit med om det beteendet och cyklat i klunga i 10 års tid. Kanske han tyckte du låg för nära ? Hade du gott om avstånd ? Tycker det lät klokt av dig att inte köra om när du inte har fri sikt. Jag har sett alltför många farliga omkörningar...

Jag vet inte exakt avstånd i meter men det var definitivt inte för nära. (Om nu inte cyklisterna tycker att allt närmare än 50 meter är för nära :cautious: )
 
Eller är cyklister aldrig nöjda? :confused:

Sista vägsnutten till stallet är en kurvig och böljande 70-sträcka där två personbilar preciiis kan mötas. Det är ofta cyklister som tränar där och så även idag. Ett gäng på sisådär 10 cyklister som låg 2-3 personer i bredd.
Jag valde att inte köra om eftersom det var trångt, ganska dålig sikt och det kändes onödigt för en förhållandevis kort sträcka. La mig därför en bit bakom.
Då ser jag plötsligt hur cyklisten längst bak i klungan tar upp sin telefon och filmar min bil.
Vad i hela friden var problemet? Borde jag ha kört om så att de tryckts ner i diket alternativt riskerat krock med en eventuell mötande bil?
Han kanske filmade för att lägga upp som exempel på en föredömlig bilist?
 
Eller är cyklister aldrig nöjda? :confused:

Sista vägsnutten till stallet är en kurvig och böljande 70-sträcka där två personbilar preciiis kan mötas. Det är ofta cyklister som tränar där och så även idag. Ett gäng på sisådär 10 cyklister som låg 2-3 personer i bredd.
Jag valde att inte köra om eftersom det var trångt, ganska dålig sikt och det kändes onödigt för en förhållandevis kort sträcka. La mig därför en bit bakom.
Då ser jag plötsligt hur cyklisten längst bak i klungan tar upp sin telefon och filmar min bil.
Vad i hela friden var problemet? Borde jag ha kört om så att de tryckts ner i diket alternativt riskerat krock med en eventuell mötande bil?
Jag hade tutat som bara den! :devil:
 
Folk är underliga. Det begränsas itn tll cykliter.

Nu i veckan körde jag ut från min gård. Det är fri sikt en bra bit nedåt backen och det är 70-väg.

Såg en bil, men den var på långt avstånd.

När jag kommit en bit är bilen plötsligt supernära, den måste gasat på rejält för att komma upp så snabbt bakom mig, som höll dessa 70.
Eftersom den ligger nästan i min baklucka ser jag tydligt hur passageraren filmar min bil.

Tror knappast att det var för att visa upp en bil som höll hastighetsbegränsningen.
(Det är länsväg och jag kör som de flesta lantisar. Håller ner farten vid hus och gårdar och gasar på när det är åkrar eller skog).
 
Folk är underliga. Det begränsas itn tll cykliter.

Nu i veckan körde jag ut från min gård. Det är fri sikt en bra bit nedåt backen och det är 70-väg.

Såg en bil, men den var på långt avstånd.

När jag kommit en bit är bilen plötsligt supernära, den måste gasat på rejält för att komma upp så snabbt bakom mig, som höll dessa 70.
Eftersom den ligger nästan i min baklucka ser jag tydligt hur passageraren filmar min bil.

Tror knappast att det var för att visa upp en bil som höll hastighetsbegränsningen.
(Det är länsväg och jag kör som de flesta lantisar. Håller ner farten vid hus och gårdar och gasar på när det är åkrar eller skog).
Vilket ju är förbjudet också
 
Eller är cyklister aldrig nöjda? :confused:

Sista vägsnutten till stallet är en kurvig och böljande 70-sträcka där två personbilar preciiis kan mötas. Det är ofta cyklister som tränar där och så även idag. Ett gäng på sisådär 10 cyklister som låg 2-3 personer i bredd.
Jag valde att inte köra om eftersom det var trångt, ganska dålig sikt och det kändes onödigt för en förhållandevis kort sträcka. La mig därför en bit bakom.
Då ser jag plötsligt hur cyklisten längst bak i klungan tar upp sin telefon och filmar min bil.
Vad i hela friden var problemet? Borde jag ha kört om så att de tryckts ner i diket alternativt riskerat krock med en eventuell mötande bil?
Det var väl jättebra kört av dig, omtänksamt! Själv har jag som cyklist mer än en gång blivit passerad av bilar som strykt förbi, blivit tutad och hyttad åt och jag har undrat vad jag gjort för fel. Förmodligen är felet att jag är en cyklist...
Luddigt svar av mig:D. Jag tror att de blivit omkörda dåligt/vårdslöst tidigare och trodde du tänkte göra något liknande.
 
Eftersom den ligger nästan i min baklucka ser jag tydligt hur passageraren filmar min bil.

Hur kan du veta det ?? Passageraren kanske bara Höll upp mobilen för att visa nåt eller se bättre . Eller har du röntgen syn och kan se att passageraren tryckte på REC ?
 
Jag körde på en smal landsväg för ett tag sedan. Hamnar bakom en traktor och har en personbil mellan mig och traktorn. Vi kommer ifatt en cyklist. Traktorn och den andra bilen kör om. Men när jag är precis bredvid cyklisten ser jag att traktorn blinkar vänster och börjar svänga. Jag får sakta ner och avbryta omkörningen för att inte köra in i traktorn. Då vänder sig cyklisten om och tittar irriterat på mig och börjar vifta med händerna som att jag är en idiot. Jag fattar inte vad hon tänkte att jag skulle göra, köra på traktorn? Eller märkte hon inte att traktorn svängde och trodde att jag djävlades med henne? Jag fattar verkligen inte.
 
Hur kan du veta det ?? Passageraren kanske bara Höll upp mobilen för att visa nåt eller se bättre . Eller har du röntgen syn och kan se att passageraren tryckte på REC ?
Om man tar upp mobilen och håller den med två händer tätt framför ansiktet, med kameran riktad mot min bil/bakruta så antar jag att det inte finns något annat man kan göra i typ en kilometer.....
 
Jag körde på en smal landsväg för ett tag sedan. Hamnar bakom en traktor och har en personbil mellan mig och traktorn. Vi kommer ifatt en cyklist. Traktorn och den andra bilen kör om. Men när jag är precis bredvid cyklisten ser jag att traktorn blinkar vänster och börjar svänga. Jag får sakta ner och avbryta omkörningen för att inte köra in i traktorn. Då vänder sig cyklisten om och tittar irriterat på mig och börjar vifta med händerna som att jag är en idiot. Jag fattar inte vad hon tänkte att jag skulle göra, köra på traktorn? Eller märkte hon inte att traktorn svängde och trodde att jag djävlades med henne? Jag fattar verkligen inte.

I det läget kunde traktorn ha väntat med omkörningen. Vet inte hur många gånger jag har fått bromsat in för att en bilist absolut måste om en cyklist, oavsett om jag ligger i 50 km/h och dom ska svänga 200 meter framför. Så jag får stå på bromsen bara för att bilisten ville spara 2 sekunder.
 
Om man tar upp mobilen och håller den med två händer tätt framför ansiktet, med kameran riktad mot min bil/bakruta så antar jag att det inte finns något annat man kan göra i typ en kilometer.....

Men poängtera att passageraren filmar dig. Vad får denne ut av det om du körde lagligt? För mig låter det otroligt iaf... eller bara korkat.
 
Men poängtera att passageraren filmar dig. Vad får denne ut av det om du körde lagligt? För mig låter det otroligt iaf... eller bara korkat.

Tror korkat.
De körde alldeles för fort och jag tror att de retade sig på att jag körde ut så att de kom ifatt mig. Att jag höll hastighet när de kom ikapp tror jag de inte fattade. Det var ungdomar i bilen (säger hon fördomsfullt....) och en risig men sportig bil.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 969
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 734
Senast: syrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp