Hur agerar du när du blir uppringd/stoppad på gatan av en volontär?

Jag blev uppringd förra veckan av en Cornelia på Jehovas Vittne. Hon berätta att det går att gå in på deras sida på nätet om man vill. Sen fråga hon om det gick bra att skicka lite info hem till mig. Jag sa vänligt men bestämt Nej tack. Några dagar senare kom ett brev från just Cornelia på JV.
 
Jag kom till ett sådant möte en gång med Greenpeace inför ett jobb. Blev väldigt skeptisk hur ledaren ansåg vi skulle göra ifall de man pratade med inte direkt hade sina bankuppgifter med sig (detta var innan apparnas tid). De ansåg vi skulle följa med personen till banken 🤔 Inte något jag var bekväm med alls.

Jag kan lyssna om någon kommer fram till mig och artigt tacka nej. Om de trots allt tjatar trots nej så går jag bara iväg. De telefonförsäljare jag haft med att göra med har alltid varit förstående när jag tackat nej. T.ex. DN när jag hoppade gå ett gratiserbjudande men inte ville ha mer pga jag hellre betalar samma summa för att prenumerera på min lokala tidning som är mer intressant än vad som händer i t.ex. Göteborg.
 
Jag undrar hur många heltidstjänster i vården som kunde användas till annat om folk bara tog sina samtal?

Förmodligen ett antal på varje sjukhus.

Så där lagom roligt när någon ringt och förväntar sig bli uppringd där de avsiktligen eller oavsiktligen satt spärr på okända nummer.

Det har blivit några brev genom åren pga detta samt en orsak till varför vi nu har minst 3 sätt att kontakta personer/patienter.
 
Jag svarar aldrig pa okanda nummer, de far ga till svararen. Om det ar nagon som vet vem jag ar och har ett arende (men som inte finns i min addressbok) sa lamnar de meddelande och jag kan ringa tillbaka.
Om de inte har ett arende till mig personligen utan det ar nagon form av forsaljning, robocall, eller liknande sa blockar jag nummret.
För min del inom sjukvården lämnar jag aldrig information såvida inte jag får en bekräftelse på att jag har rätt person. Dvs såvida inte någon säger..Hej du har kommit till..... så blir det inget meddelande heller
 
... och för att svara på frågeställningen.

Nixad mobil så de flesta som ringer jag inte känner till gäller det bara att svara att jag faktiskt gillar min bil och inte vill sälja den.... :D

På stan eller liknande går jag bara förbi efter att ha skakat på huvudet som svar.
 
För min del inom sjukvården lämnar jag aldrig information såvida inte jag får en bekräftelse på att jag har rätt person. Dvs såvida inte någon säger..Hej du har kommit till..... så blir det inget meddelande heller

Om mina lakare ringer (vilket de gor ofta) ger de sitt namn och sager att de soker mig sa jag kan ringa tillbaka.
Ibland sager de inte vilken de ar bara att det ar fran "Kaiser" (ett sjukvards conglomerate) och ber mig ringa upp ... da vet vaxeln vart de ska koppla mig nar jag ringer och sager att jag "missed a call".
 
Halvt OT.

jag blir inte uppringd av telefonförsäljare. Har nixat min telefon ända sedan jag flyttade från exet.
De enda samtal jag inte svarar på är de från utländska nummer. Ett helt vanligt samtal från ett svenskt nummer tvekar jag inte inför. Det kan ju vara någon som vill just mig något.

Jag blir lite förvånad över er som inte svarar om okända ringer? Det kan ju vara något viktigt. Är det verkligen så vanligt att ha alla bekanta och/eller viktiga nummer sparade i telefonen?
Angående det sista, ja jag sparar alla nummer i mobilen. Gör inte alla det? Jag skulle aldrig i livet komma ihåg alla nummer om jag vill få tag på någon som jag pratat med tidigare 😅
 
Intressant att vi är så många som resonerar ungefär likadant! Att vara snäsig eller otrevlig tycker jag dock är otroligt tråkigt och synd, för mig känns det som att det minsta jag kan göra är att i alla fall vara lite trevlig mot stackaren som sitter där i andra änden av tråden och förmodligen får hantera både det ena och det andra för en skitlön.

Angående att svara när okänt nummer ringer: För mig händer det så sällan att någon ringer sådär, och oftast har jag telefonen på ljudlös så att jag inte ens märker det. När jag då märker och bemödar mig med att svara brukar jag låta dem pladdra på i någon minut eller två för att liksom ge dem en chans, innan jag tackar nej. Men det är klart, det kan ju ses som att jag slösar deras tid också...

Just igår stod det till och med "Suspected Spam" under numret på min telefon när det ringde, men eftersom jag vet att numret för NHS Track & Trace (som meddelar om man t.ex. varit i närheten av någon som visats ha Covid-19) också brukar komma upp med en sådan markering svarade jag.
Det där sista dyker upp på min mobil också så jag väntar alltid en liten stund för att se om det dyker upp innan jag trycker bort det. Vad jag vet så dyker inte något annat upp som det felaktigt här.

I övrigt, om det är ett mobilnummer så svarar jag med att skicka ett sms om att jag inte kan prata på telefon och att de kan skicka ett sms. Inte lika lätt när det är ett vanligt telefonnummer men då kan jag inte göra så mycket utom försöka söka på numret för att se vem det kan vara.
Det lönade sig för första gången häromdagen då jag fick svar på sms (Jehovas vittnen eller nåt), så kunde jag svara nej tack, kort och trevligt. Undrar dock hur de fick tag på mitt nummer, nixade mitt nummer ett tag sedan men har dock inte märkt av någon förbättring av det än :laugh::grin:
 
Jag har inte nixat mitt nummer men får väldigt sällan samtal från försäljare och liknande. Så märkligt att det kan vara så olika.
 
Jag har dessutom problem om sjukhus och liknande skulle ringa upp mig. Jag kan ofta inte svara dem på sms om att jag inte kan prata på telefon, pga de ringer via en växel eller liknande som gör att man inte kan skicka sms.

Häromåret så skulle jag boka en tid på min vårdcentral och använde en tolktjänst för att ringa upp dem, då bad de en att lämna ens telefonnummer och efteråt sa de att de skulle ringa upp en (begrep inte först att det var därför de frågade efter mitt nummer). Jag var tvungen att trycka bort dem eftersom jag inte kunde svara och fick lösa det på ett annat sätt, minns inte hur.
Inte särskilt anpassat för döva. Men tolktjänsten jag använder har skaffat ett återuppringningtjänst så att de kan lämna ut sitt nummer och sedan ringa upp mig på deras app :love:

Men jag tycker att de flesta officiella grejer blivit bättre på att skicka sms istället ändå, kanske pga folk trycker bort samtalen, det hjälper mig mycket.
 
Förväntar jag mig att bli uppringd av sjukvården vet jag ju det då jag ringt först och stänger av att bara samtal jag har går fram för att sedan sätta på den funktionen igen när väl samtalet har inkommit.

Hade det inte varit för jobbet så har jag haft funderingar på att inte ha själva telefon funktionen alls längre på mobilen utan bara ha den som en liten data i fickan.
 
Jag minns hur frustrerande det var när jag hade en slant och tänkte att Läkare utan gränser säkert gjorde bättre grejer för slantar än vad jag själv gjorde...efter de ringde de mig så mycket att om de betalade en vettig timlön så gick de nog back på gåvan :( Jag hade lika gärna bränt pengarna på kondisbitar och färgglada drinkar
 
Tack till den här tråden som gav mig en spark i baken att anmäla mitt mobilnummer till Nix!

Och för att svara på frågan så är jag alltid artig och försöker vara bestämd när jag blir uppringd. Speciellt om unga killar ringer upp, dom verkar ha otroligt svårt för vad "Nej tack, jag är inte intresserad, ring mig inte igen" betyder. Ger dom alltid en chans att svara tillbaka något i stil med "Då förstår jag, jag får önska dig en trevlig dag" för att kunna önska detsamma tillbaka men det gör dom nästan aldrig och då lägger jag bara på.

Blir inte så ofta stoppad på stan, men blir jag det säger jag att jag redan är medlem om dom kommer från någon sådan organisation, vilket jag såklart aldrig är men jag blir i alla fall lämnad ifred.
 
Mitt nummer har alltid varit nixat men det har inte hjälpt, eller, jag vet ju inte hur många fler som hade ringt om jag inte hade haft det men många telefonförsäljare ringer iallafall. Blir förvånad att det verkar fungera för andra?!
Jag har däremot appen 180 och den är suverän. Det är få gånger varningen inte kommer upp och det beror isåfall på att numret är så nytt att det inte har anmälts än men då går det ofta att lista ut att det är telefonförsäljare ändå eftersom namnet på företaget som har numret kommer upp.
 
Jag har inte något tålamod så jag avslutar snabbt.

Minns en gång i stallet när det ringde och jag var stressad.
Jag lyfte luren och när han presenterat sig frågade jag om han sålde något eller ville tigga pengar. Avkomman skämdes ....
Ett tag var det vanligt att de började med "jag vill bara förtydliga att jag inte är ute efter att sälja något" Då brukade jag fråga, jaha, på vilket sätt ska du då tjäna pengar på att ringa mig? Det brukade bli rätt så intressant. En gång ringde en elleverantör till mig och frågade om det var jag i hushållet som bestämde över vårt elavtal. Jag orkade inte ta såna diskussioner, så jag sa "nä, sånt sköter min man". När personen då frågade efter hans nummer svarade jag "å, det kan jag inte, jag trycker bara på hans namn i telefonen så kommer jag fram". Det var ju iofs helt sant, men jag insåg när jag började säga det hur blåst det lät :D Men ett seriöst standardsvar till telefonförsäljare är att jag av princip inte köper något eller tecknar avtal över telefon, men om de vill får de gärna maila mig information som jag kan läsa i lugn och ro. Volontärer/välgörenhet upplever jag inte ringer så ofta? Där har vi ju några vi är månadsgivare till och vi brukar sätta oss och se över det och ta ställning då och då för att se om vi ska stå kvar eller byta organisationer.
 
Jag brukar säga "ursäkta att jag avbryter dig, men om du vill erbjuda mig något mot betalning kan vi spara tid för oss bägge genom att lägga ner samtalet nu".

Corona har på det sättet vunnit väldigt mycket respekt i avseende på kass ekonomi...

Är det en manlig säljare vill han i 9 fall av 10 inte alls respektera min åsikt, utan fortsätter med "vill du inte tjäna pengar på ditt mobilavtal?" eller något lika korkat. Är jag på djävulskt humör sabbar jag hans provisionsbaserade inkomst genom att ge honom en kvarts lektion i skillnaden mellan tjäna/spara, men det är inte alltid jag orkar...
"vi sänker just nu elpriserna i ditt område" är också en klassiker. Hur kan du sänka mitt elpris när du inte levererar el till mig?
 
Jag brukar artigt tacka nej de få gånger någon ringer på mobilen, men det har typ hänt tre gånger på åtta år... det var något företag som fått för sig att jag varit i en trafikolycka, vilket jag inte hade. Första gången var det mest "Ehh, jag föll av sätet i bussen en gång." för det blev en olycksrapport av det så jag trodde han ringde i samröre med bussbolaget eller något.
Så var inte fallet. Jag vet fortfarande inte vad de ville men de slutade ringa i alla fall.

Sedan har jag bara blivit dörrknackad ett fåtal gånger och när det var Edinburghs hund och katthem fick de faktiskt jackpot och jag skrev upp mig på en månadsdonation. Slår vad om att tjejen utanför visste att hon hade halva hemma när hon hörde mina hundar skälla efter knackandet. :D
Jag fick dock säga upp det när jag blev permitterad och när de kom en andra gång var det allt jag behövde säga. Ingen har varit särskilt besvärlig eller påstridig, och jag är alltid vänlig. Det ska mycket till innan jag börjar snäsa åt folk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp