Hur agerar ni hemma hos andra?

HeddaVovven

Trådstartare
Har precis haft midsommarfirande hemma hos mig med drygt 20 gäster och återigen slås jag över hur folk struntar i att plocka undan efter sig.
Jag vet inte hur många gånger jag har fällt ner toalocket, fällt ner locket över toalettrullen, plockat upp skräp från golvet, torkat av handfatet från vattenspill, släckt taklampan och stängt toadörren denna midsommarafton. För mig är detta helt självklara saker men uppenbarligen inte för andra.
Hur fungerar det hemma hos er när ni har gäster?
 
Har precis haft midsommarfirande hemma hos mig med drygt 20 gäster och återigen slås jag över hur folk struntar i att plocka undan efter sig.
Jag vet inte hur många gånger jag har fällt ner toalocket, fällt ner locket över toalettrullen, plockat upp skräp från golvet, torkat av handfatet från vattenspill, släckt taklampan och stängt toadörren denna midsommarafton. För mig är detta helt självklara saker men uppenbarligen inte för andra.
Hur fungerar det hemma hos er när ni har gäster?

För mig har det fungerat bra. Men jag har nog högre tolerans än dig, särskilt när det kommer till högtider där det blir många människor och ofta i kombination med alkohol :D Jag har en årlig kräftskiva varje år, och ärligt talat så hade jag inte ens lagt märke till öppet toalettlock, öppet lock till toalettrullen, öppen toalettdörr eller vatten i handfatet. Tänd lampa hade jag dock märkt och släkt. Annars räknar jag med att det blir en hel del stök under sådana festligheter. Vi hjälps åt att städa dagen efter i stället! Under dagen/kvällen/natten har jag rätt hög tolerans på stök. Däremot ska alla hugga i när det väl städas.

För ett antal år sedan så kunde det förekomma fimpar i rabatten och en och annan ölburk i skogen. Sånt gör mig förbannad, man kastar inte saker hur som helst i naturen eller på någon annans tomt. Som tur är har detta försvunnit i takt med nytt umgänge/vuxnare människor.
 
Har precis haft midsommarfirande hemma hos mig med drygt 20 gäster och återigen slås jag över hur folk struntar i att plocka undan efter sig.
Jag vet inte hur många gånger jag har fällt ner toalocket, fällt ner locket över toalettrullen, plockat upp skräp från golvet, torkat av handfatet från vattenspill, släckt taklampan och stängt toadörren denna midsommarafton. För mig är detta helt självklara saker men uppenbarligen inte för andra.
Hur fungerar det hemma hos er när ni har gäster?
Jag hade inte märkt om gästerna gjort det. Inklusive fällt toalocket, jag är inte ens helt övertygad om att alla tycker det är så viktigt med fällda toalock. Det enda jag reagerar på i listan är släcka lampan och skräpa ned golvet, men små barn...

Det är ju bara att kolla på toan på jobbet :laugh: hur många som stänger dörren.

Jag skulle inte gått och fixat något av det.
 
För mig har det fungerat bra. Men jag har nog högre tolerans än dig, särskilt när det kommer till högtider där det blir många människor och ofta i kombination med alkohol :D Jag har en årlig kräftskiva varje år, och ärligt talat så hade jag inte ens lagt märke till öppet toalettlock, öppet lock till toalettrullen, öppen toalettdörr eller vatten i handfatet. Tänd lampa hade jag dock märkt och släkt. Annars räknar jag med att det blir en hel del stök under sådana festligheter. Vi hjälps åt att städa dagen efter i stället! Under dagen/kvällen/natten har jag rätt hög tolerans på stök. Däremot ska alla hugga i när det väl städas.

För ett antal år sedan så kunde det förekomma fimpar i rabatten och en och annan ölburk i skogen. Sånt gör mig förbannad, man kastar inte saker hur som helst i naturen eller på någon annans tomt. Som tur är har detta försvunnit i takt med nytt umgänge/vuxnare människor.
Ölburkar i naturen eller snus/cigarettfimpar på marken är såklart värre men det problemet har vi tack och lov inte haft i år.
 
Har precis haft midsommarfirande hemma hos mig med drygt 20 gäster och återigen slås jag över hur folk struntar i att plocka undan efter sig.
Jag vet inte hur många gånger jag har fällt ner toalocket, fällt ner locket över toalettrullen, plockat upp skräp från golvet, torkat av handfatet från vattenspill, släckt taklampan och stängt toadörren denna midsommarafton. För mig är detta helt självklara saker men uppenbarligen inte för andra.
Hur fungerar det hemma hos er när ni har gäster?
Skräp på golvet är det av ovanstående jag hade reagerat på. Stänga och släcka och fälla ned lock hade jag väl kunnat göra, kanske, om jag såg det, men jag hade inte reagerat på att mina gäster gjort något ”fel”, som undlåtit att göra det. Torka vatten från handfatet verkar onödigt, handfatet är en blöt plats och torkar där gör jag titt som tätt, när jag städar, men inte efter varje användning och det är definitivt inget jag förväntar mig att gäster ska göra.
 
Oj, jag skulle aldrig reagera på om jag blött ner handfatet, varken hemma eller borta. Eller stängt toadörren, hos oss tror jag aldrig att den är stängd. Tycker fimpar på fel ställe är ett problem, ölburkar får man gå ett varv efter, det "hör till" om det är en ordentlig fest. En vanlig middag brukar vara väldigt städad dock .
 
Har precis haft midsommarfirande hemma hos mig med drygt 20 gäster och återigen slås jag över hur folk struntar i att plocka undan efter sig.
Jag vet inte hur många gånger jag har fällt ner toalocket, fällt ner locket över toalettrullen, plockat upp skräp från golvet, torkat av handfatet från vattenspill, släckt taklampan och stängt toadörren denna midsommarafton. För mig är detta helt självklara saker men uppenbarligen inte för andra.
Hur fungerar det hemma hos er när ni har gäster?

Jag hade reagerat på att man inte släcker efter sig och lämnar skräp på golvet. Sen avskyr jag verkligen när folk inte fäller ner toalocket men jag skulle inte gått igång på det.
Torka av handfatet från vattenspill har jag aldrig någonsin tänkt på att man ska göra.

Under många år retade jag mig på folk som inte kunde stänga toadörren efter sig, men så läste jag Magdalena Ribbings spalt där det framgick att många lämnade dörren på glänt med flit för att eventuella lukter skulle kunna sippra ut.
 
Under många år retade jag mig på folk som inte kunde stänga toadörren efter sig, men så läste jag Magdalena Ribbings spalt där det framgick att många lämnade dörren på glänt med flit för att eventuella lukter skulle kunna sippra ut.
Det där har jag tänkt på, är det inte bättre att stänga dörren och låta ev lukter tas om hand av ventilationen än att sprida det i angränsande rum?!
Släcka efter sig tycker jag hör till, men särskilt på jobbet har jag märkt att det inte är så 🥴
 
I omklädningsrummet på jobbet finns inte ens lock på toalettstolarna. Luktar alltid så sunkigt där!

Men eeeeew. När min sambos pappa är och hälsar på lämnar han alltid toan med båda locken uppfällda. Har sagt till hundra gånger + demonstrativt stängt locken efteråt men det går bara inte in så nu har jag gett upp 🙄
 
Jag hade reagerat på att man inte släcker efter sig och lämnar skräp på golvet. Sen avskyr jag verkligen när folk inte fäller ner toalocket men jag skulle inte gått igång på det.
Torka av handfatet från vattenspill har jag aldrig någonsin tänkt på att man ska göra.

Under många år retade jag mig på folk som inte kunde stänga toadörren efter sig, men så läste jag Magdalena Ribbings spalt där det framgick att många lämnade dörren på glänt med flit för att eventuella lukter skulle kunna sippra ut.

Ja och för att man ska veta att det är ledigt och slippa rycka i dörren när nån sitter där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp