Hur agerar ni i eventuella smittsituationer?

Hur agerar ni i eventuella smittsituationer?


  • Antal omröstningsdeltagare
    69
P

prallan

Säg att din häst visar 1, men väldigt lindrigt, symptom på virus. Veterinär tror inte det är något men tar prov ändå för säkerhets skull.

Meddelar ni "närstående" hästägare?
Meddelar ni stallägaren?
Meddelar ingen före provsvar?

Hur skulle ni vilja bli upplysta om det var någon annan häst i ert stall som råkade ut för detta?
Veta vid upptäckande av lindrigt symptom
Veta vid positivt provsvar?


Motivera gärna era val :)
 
Jag har inga andra hästar som går hos mig, eller andra hästägare för den delen heller, men jag meddelar mina grannar muntligen allt som kan röra våra hästar oavsett om det skulle vara smitta, skummisar eller vilda djur.

Jag tar för givet att de kontaktar mig om det är något de upptäcker.
 
Jag har inga andra hästar som går hos mig, eller andra hästägare för den delen heller, men jag meddelar mina grannar muntligen allt som kan röra våra hästar oavsett om det skulle vara smitta, skummisar eller vilda djur.

Jag tar för givet att de kontaktar mig om det är något de upptäcker.

Ok, men vid lindrig symtom el vid provsvar? Rösta gärna :)
 
Min ena häst blev sjuk i december förra året med hög feber bland annat. Jag smsade de som haft kontakt med mina hästar/varit i mitt stall innan veterinären ens hade hunnit ut. Det ser jag som så självklart och jag vill väldigt gärna få liknande information lika snabbt själv..
 
När min hade feber och slutade äta och dricka meddelade jag stallägaren att jag ville isolera min stalldel och hindra genomgång då det fanns andra ut/ingångar. Ingen snuva eller hosta bara feber men ytterligare en häst mitt emot min blev febrig. Så det stannade där. Båda blev bra utan andra symptom, men med 25+antal hästar springande förbi hade det kunnat eskalera. Jag informerade så många jag kunde , via whiteboardtavlan.
 
Min ena häst blev sjuk i december förra året med hög feber bland annat. Jag smsade de som haft kontakt med mina hästar/varit i mitt stall innan veterinären ens hade hunnit ut. Det ser jag som så självklart och jag vill väldigt gärna få liknande information lika snabbt själv..
Fast då var den sjuk. Min fråga är om den inte är direkt sjuk, men visar ett lindrigt symtom, ex. lite feber eller lite hosta eller lite gult snor osv.
 
Kanske ska förtydliga att jag har eget stall och inga andra hästar än mina finns här så någon stallägare eller så är inte aktuellt att informera.
 
Kanske ska förtydliga att jag har eget stall och inga andra hästar än mina finns här så någon stallägare eller så är inte aktuellt att informera.
Ok, om du stod i flerhästars stall, hur hade du agerat då? Och hur hade du vilja få informationen?
 
Fast då var den sjuk. Min fråga är om den inte är direkt sjuk, men visar ett lindrigt symtom, ex. lite feber eller lite hosta eller lite gult snor osv.
Kanske dåligt exempel men som sagt, oavsett så informerar jag även om det bara är något mindre som avviker. Ingen vet ju där och då vad som kan bli av det hela. Sedan var hon inte jättesjuk när jag informerade berörda. Då hade hon 38,5 i temp och inte sig själv riktigt men ganska diffust. När hon någon timme senare var jättesjuk visste alla redan och jag kunde bara hålla dem uppdaterade om läget.
 
Ok, om du stod i flerhästars stall, hur hade du agerat då? Och hur hade du vilja få informationen?
En retorisk fråga eftersom det aldrig skulle hända men jag ser information om sådant som så självklart att jag inte ens skulle fundera på att inte säga något och självklart vill jag ha information om sådant omgående! Jag ser det som lika självklart som att man berättar om magsjukor eller annat innan man träffas eller om man precis har träffats när något bryter ut.
 
En häst i vårt stall (10 hästar, helkollektiv utan stallägare involverad) visade snor och något förhöjd temp igår och vi skrev på tavlan och i vår Facebookgrupp att vi håller oss hemma tills vidare.
 
Vi är bara 5 hästägare på 13 hästar i stallet, så vi har koll på hästarnas status tillsammans. :)
 
Jag står själv med mina, men delar stall med hyresvärden (även om jag sällan använder stallet), så i teorin skulle jag kunna få in smitta från hyresvärdens hästar (och vice versa). Jag skulle informera så fort nån häst var lite hängig och hade förhöjd temperatur. Däremot vet jag inte om hyresvärden skulle informera mig, det är lite old school där sas. ;) Men jag hade väldigt gärna velat bli informerad.

När jag stod inackorderad i Uppsala fick vi en bakteriesmitta, det var runt 18-20 hästar på anläggningen. Då märktes det hur lätt vissa tog på karenstid, isolering och liknande. Tex försökte en hästägare övertala mig att min hästs förhöjda temperatur (inkl lite klart näsflöde) inte var symptom nog, utan att man kunde häva isoleringen tre veckor efter hästen som blivit sjuk före min häst tillfrisknat. Sen var det några som försökte hävda att de hästar som var i en viss byggnad inte varit i kontakt med de sjuka hästarna (där min alltså var "minst" sjuk) och att de därför kunde åka iväg på träningar/tävlingar. Detta trots att alla hanterades av samma person. :meh:

Då lärde jag mig att vissa tar inte smittorisker på allvar, så just nu är det oerhört skönt att stå i egen lösdrift och själv bestämma om jag ska åka iväg på nån träning.
 
Jag meddelar stallägaren så fort något inte är som vanligt. Är det symtom på smittsam sjukdom meddelar hon närliggande stall och stänger ridhuset för utomstående.

Jag vill veta så fort någon häst visar symtom, när provsvaret kommit är det redan för sent att vidta åtgärder.
 
Jag hade en häst på en större anläggning för träning. Vi hästägare blev informerade direkt när veterinären sa att man skulle ta prov.
Stallet stängdes direkt för besökare och hästar med symtom isolerades. När provsvaren kom var det inget allvarligt och då hävdes allt utom isoleringen av hästar med symtom. Som ägare hölls man hela tiden uppdaterad.
Jag tyckte det var bra, det kändes bra för mig att ha koll även om det var på avstånd. Så skulle jag göra själv om det hade hänt hemma.
 
Förra våren hade vi en unghäst som fick en knöl mellan ganascherna. Stallägarna och ägarna till den sjuka hästen höll oss uppdaterade hela tiden. Stallet stängdes med en gång (för ut- och inresa) och grannstallet meddelandes också (deras hagar angränsade). De gjorde dock inget av ovan.

Hästen i fråga flyttades till en av våra uteboxar (som ligger långt från de andra stallen), och fick en hage en bit från de andra. Hanterades sist, och hade egen skottkärra/grep osv under tiden vi väntade på kvarkabesked. Nu var det tack o lov inget smittsamt (bara vanlig inkapslad infektion), men det KUNDE varit illa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 240
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 882
Senast: Polibek
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 562
Senast: Reville
·
Tjatter Äntligen är det dags igen! I stora skaror beger sig människor till Gärdet för att ta del av en tradition som väckts till liv...
68 69 70
Svar
1 395
· Visningar
55 367
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp