Hur agerar ni när era barn trillar av? (utbruten från Dressyrsnackis 13)

sassiball

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Jaha så var det roliga över. Den rara lilla ponnyn bockade igår, två små (ganska snälla) bocksprång o ongen åkte av. Hon blev så arg, ledsen o besviken så hon vill inte rida honom alls längre. Jag förstår henne. Allt gick ju så himla bra, kanske för bra! så där i början. Vi både hoppade, red ut, red barbacka mm.
Jag satte ut den lille killen till salu. Så nu har jag för tillfället en b-ponny i träning också , någon måste ju rida den :laugh:
Ja ska man skratta eller gråta... Hörde av mig till säljaren om hon kunde tänka sig att ta tillbaka den men det ville hon inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jaha så var det roliga över. Den rara lilla ponnyn bockade igår, två små (ganska snälla) bocksprång o ongen åkte av. Hon blev så arg, ledsen o besviken så hon vill inte rida honom alls längre. Jag förstår henne. Allt gick ju så himla bra, kanske för bra! så där i början. Vi både hoppade, red ut, red barbacka mm.
Jag satte ut den lille killen till salu. Så nu har jag för tillfället en b-ponny i träning också , någon måste ju rida den :laugh:
Ja ska man skratta eller gråta... Hörde av mig till säljaren om hon kunde tänka sig att ta tillbaka den men det ville hon inte.

Jag kan nog tycka att man inte ger upp för att man ramlar av en gång. Vad ger det för signaler liksom? Ge upp vid minsta motstånd?
 
Jaha så var det roliga över. Den rara lilla ponnyn bockade igår, två små (ganska snälla) bocksprång o ongen åkte av. Hon blev så arg, ledsen o besviken så hon vill inte rida honom alls längre. Jag förstår henne. Allt gick ju så himla bra, kanske för bra! så där i början. Vi både hoppade, red ut, red barbacka mm.
Jag satte ut den lille killen till salu. Så nu har jag för tillfället en b-ponny i träning också , någon måste ju rida den :laugh:
Ja ska man skratta eller gråta... Hörde av mig till säljaren om hon kunde tänka sig att ta tillbaka den men det ville hon inte.
Nu vet jag inte om jag har missat någon viktig bakgrundsinformation här, men... Hur kan man köpa en ponny, direkt hoppa, rida ut, rida barbacka mm och vid första lilla bakslaget sätta ut ponnyn till salu? Ungen åkte ju av igår, dvs du har inte ens väntat några dagar på att ungen ska vilja hoppa upp igen. Vilken unge trillar inte av ibland liksom? Men visst, om det tyder på att ungen är rädd och ointresserad av hästar så det är väl lika bra att sälja, bara du inte köper en annan... För trilla av gör man ju ibland, det är inte direkt normalt att sälja för en sådan sak.
 
@Eukaryot Jag tycker inte att det är fel att prova allt (på låg nivå givetvis) i början, det tycker jag man ska göra. Vi tycker väl olika där.

Hon åkte av 2 ggr , en går per bocksprång, så hon försökte en gång till i alla fall. Sen blev hon jätteledsen, arg och besviken.

@cirkus Ja , kanske dumt att bara ge upp och sälja med en gång. Men jag måste erkänna att jag som förälder inte tycker om att hon ramlar av, så är det nog. Mycket möjligt att det är fel väg att gå. Men jag måste ändå göra det som känns bäst för oss i den här situationen.
 
@sassiball Alla hästar kan ju bocka ibland, det spelar liksom ingen roll vad det är för häst. Förstår att det inte är roligt och att ni vill ha en dundersnäll häst som aldrig gör något, men det finns liksom inga som helst garantier för sådant. Ska ni då sälja nästa också så fort ungen åker av? Jag menar, hur många ungar lyckas inte ramla av från nån snäll gammal ridskolehäst som bara tuffar på? Det hör liksom till att ramla av, vill man rida får man nog stå ut med det faktiskt. Jag tycker inte det är kul att ramla av, och blev alltid jätterädd som barn, men ändå var det inget snack om saken utan bara upp och på det igen :)
 
@sassiball Alla hästar kan ju bocka ibland, det spelar liksom ingen roll vad det är för häst. Förstår att det inte är roligt och att ni vill ha en dundersnäll häst som aldrig gör något, men det finns liksom inga som helst garantier för sådant. Ska ni då sälja nästa också så fort ungen åker av? Jag menar, hur många ungar lyckas inte ramla av från nån snäll gammal ridskolehäst som bara tuffar på? Det hör liksom till att ramla av, vill man rida får man nog stå ut med det faktiskt. Jag tycker inte det är kul att ramla av, och blev alltid jätterädd som barn, men ändå var det inget snack om saken utan bara upp och på det igen :)
Ja kanske är det så ? ! ☺ Vi får se hur allt går. Men jag vill ju inte tvinga ungen att rida..tänk om hon skulle bli skadad ?
 
@sassiball Alla hästar kan ju bocka ibland, det spelar liksom ingen roll vad det är för häst. Förstår att det inte är roligt och att ni vill ha en dundersnäll häst som aldrig gör något, men det finns liksom inga som helst garantier för sådant. Ska ni då sälja nästa också så fort ungen åker av? Jag menar, hur många ungar lyckas inte ramla av från nån snäll gammal ridskolehäst som bara tuffar på? Det hör liksom till att ramla av, vill man rida får man nog stå ut med det faktiskt. Jag tycker inte det är kul att ramla av, och blev alltid jätterädd som barn, men ändå var det inget snack om saken utan bara upp och på det igen :)
Det här är ju en jätteintressant sak! Förr i tiden var det ju upp igen som gällde, oavsett hur illa man gjort sig typ. I alla fall där jag växte upp och red. Man ville ju även hänga i stallet hela tiden och att sköta sin favvohäst var ju magiskt. Till och med mocka var amazing!
Idag känns det som att hela kulturen håller på att ändras? Man åker till ridskolan och sitter upp på en ordninggjord häst. Man slutar efter en avramling då ingen pushar en till att trotsa sin rädsla...
Kommer epitetet 'hästtjejer blir bra chefer, de är inte rädda för att hugga i' att försvinna?
 
Ja kanske är det så ? ! ☺ Vi får se hur allt går. Men jag vill ju inte tvinga ungen att rida..tänk om hon skulle bli skadad ?
Fast så kan du ju inte tänka? Det är väl klart att man är rädd för att de ska göra illa sig men du applicerar det på barnet...
Då kan hon lika gärna bara spela pokemon eller rita?
Jag vill inte att min unge ska åka av heller men om han väljer ridning framöver så Vet jag att han kommer att dratta av lite nu och då. Det ingår ju i livet...
 
Ja kanske är det så ? ! ☺ Vi får se hur allt går. Men jag vill ju inte tvinga ungen att rida..tänk om hon skulle bli skadad ?

Klart hon kan skada sig tyvärr. Men ungar åker av, vuxna ryttare med för den delen :grin: det finns ju inga garantier. En ponny som aldrig gör någonting kommer ni ju inte kunna hitta. Tvinga henne kan du ju aldrig göra men samtidigt, hur undviker man allt där dom kan skada sig? Då borde du till exempel inte ha henne i bilen heller, eller gå på en trottoar, eller flyga, eller springa, eller.... ja du förstår. Då kan man ju inte göra något :) klart man inte behöver ha en bockmaskin eller en onödigt vild ponny men om den inte får göra något. Då är det nog lika bra att lägga ridhjälmen på hyllan!
 
@sassiball utöver det många kommenterat så tycker jag det blir tråkigt att lära ett barn att såfort djuret inte beter sig som man önskat så kan man göra sig av med det. För mig är det jätteviktigt att barnen lär sig respekt och förståelse för djuren - oavsett djurslag. Jag tycker inte de får det om man som vuxen då behandlar djuret som en sak man kan sälja/göra sig av med dagen efter den betett sig på ett för människan oönskat sätt, och sen skaffa en ny. Fffa inte när det handlar om en ponny som f.ö verkar vara en toppenbarnponny, men som nu småbockat 2 gånger. Det är ju ingen maskin!
 
Jaha så var det roliga över. Den rara lilla ponnyn bockade igår, två små (ganska snälla) bocksprång o ongen åkte av. Hon blev så arg, ledsen o besviken så hon vill inte rida honom alls längre. Jag förstår henne. Allt gick ju så himla bra, kanske för bra! så där i början. Vi både hoppade, red ut, red barbacka mm.
Jag satte ut den lille killen till salu. Så nu har jag för tillfället en b-ponny i träning också , någon måste ju rida den :laugh:
Ja ska man skratta eller gråta... Hörde av mig till säljaren om hon kunde tänka sig att ta tillbaka den men det ville hon inte.
Ge inte upp så lätt! Om den varit snäll hela tiden tills nu och om dottern och ponnyn passar ihop ser jag ingen anledning till att ge upp :heart
Två bockningar betyder inte att det är en dum och opålitlig ponny. :p
 
Ge inte upp så lätt! Om den varit snäll hela tiden tills nu och om dottern och ponnyn passar ihop ser jag ingen anledning till att ge upp :heart
Två bockningar betyder inte att det är en dum och opålitlig ponny. :p
Jag menar, alla åker av, både barn och vuxna. Förstår om hon blev rädd men jag tycker verkligen inte ni ska sälja efter ett första bakslag. Ge henne lite tid och hjälp henne ifall hon tappade lite självförtroende :up: Vet själv hur det var att ramla av på ridskolan, min mamma lät mig dessutom inte fortsätta rida efter att alla hästarna hade skenat, men jag var dock inte rädd utan jag ville bara upp igen. Men fick jag ta en ridpaus från 7 års ålder till 12. Min mamma var livrädd för hästar men idag har jag en egen ponny ju.

Jag har ridit sedan 2015-2016 och fick min egna ponny 2017. Jag har utvecklats enormt med den, dock var det ett projekt. Vi har haft massa bakslag och avramlingar men det var ju den sorts hästen vi valde att köpa(för en billigare slant också hehe). Idag tävlar vi upp till La1 med fina resultat, hon utbildas mot FEI och nästa år satsar vi på La:p-FEI med stadiga resultat. :love:

Tycker det är kul med projekthästar och jag har även ridit mina vänners spända ponnyer/hästar och hjälpt till med dem. (random fakta som ingen bryr sig om men jag känner att folk kanske ser ner på mig för att jag är typ 14, snart 15, och jag hoppas att folk inte tror att jag suger på att rida/kunskap om hästar. Jag håller koll på allt med hästen själv, som vilket täcke den ska ha beroende på grader, vad för kraftfoder och vilken mängd för att kompensera upp den låga proteinhalten, hur ska jag lägga upp tävlingarna inför året och när kan jag gå upp en klass, osv, får såklart hjälp av tränare och folk runt omkring mig om jag undrar något som vilken annan människa som helst)

I detta fallet är det ju jag som brunnit för ridsporten och inte backat av pga avramlingar. Jag har aldrig skadat mig sådär rejält med brutna ben men jag har definitivt fått blåmärken :D
Om ni nu köpt en ponny som ska vara relativt trygg så tycker jag ni ska behålla den och inte sälja vidare. Tror dessvärre inte att det finns så många hästar där ute som aldrig skyggar för något, aldrig lägger in ett litet bocksprång, aldrig blir lite extra pigg in i galoppen, aldrig drar lite mot ett hinder, aldrig sparkar bakut vid longering osv, alla hästar gör någonting någon gång, det är ett djur lixom. Det skedde under ett ridpass och det är inget att ge upp för :sneaky:
 
Och menar ej att jag själv räknar ut vad för mängd kraftfoder jag ska kompensera upp med utan jag tar kontakt av rådgivare och skickar in foderanalysen ;)
 
@Eukaryot Jag tycker inte att det är fel att prova allt (på låg nivå givetvis) i början, det tycker jag man ska göra. Vi tycker väl olika där.

Hon åkte av 2 ggr , en går per bocksprång, så hon försökte en gång till i alla fall. Sen blev hon jätteledsen, arg och besviken.

@cirkus Ja , kanske dumt att bara ge upp och sälja med en gång. Men jag måste erkänna att jag som förälder inte tycker om att hon ramlar av, så är det nog. Mycket möjligt att det är fel väg att gå. Men jag måste ändå göra det som känns bäst för oss i den här situationen.

Jag tycker nog att det sänder ut signaler som jag inte hade velat sända till mina barn. Jag tycker att @mackan sätter väldigt bra ord på det när det gäller häst-synvinkeln

Anekdotiskt - mina barn fick sina första ponnyer när de var 9 år - då hade de ridit länge på ridskola och ramlat av en massa gånger, från ponnyer i alla möjliga storlekar. Deras första ponnyer var inte snälla och lätta utan ganska unga och ystra - de flög som vantar, de var förbannande, ledsna, besvikna och skadade sig ibland men de hoppade upp igen och gav inte upp, det fanns liksom inte på kartan. Ungar gör sig illa, blir förbannade och besvikna och man kan inte skydda dom från det - däremot kan man lära dom hantera motgångar.
 
Jag tycker nog att det sänder ut signaler som jag inte hade velat sända till mina barn. Jag tycker att @mackan sätter väldigt bra ord på det när det gäller häst-synvinkeln

Anekdotiskt - mina barn fick sina första ponnyer när de var 9 år - då hade de ridit länge på ridskola och ramlat av en massa gånger, från ponnyer i alla möjliga storlekar. Deras första ponnyer var inte snälla och lätta utan ganska unga och ystra - de flög som vantar, de var förbannande, ledsna, besvikna och skadade sig ibland men de hoppade upp igen och gav inte upp, det fanns liksom inte på kartan. Ungar gör sig illa, blir förbannade och besvikna och man kan inte skydda dom från det - däremot kan man lära dom hantera motgångar.
:bow:
 
@Eukaryot Jag tycker inte att det är fel att prova allt (på låg nivå givetvis) i början, det tycker jag man ska göra. Vi tycker väl olika där.

Hon åkte av 2 ggr , en går per bocksprång, så hon försökte en gång till i alla fall. Sen blev hon jätteledsen, arg och besviken.

@cirkus Ja , kanske dumt att bara ge upp och sälja med en gång. Men jag måste erkänna att jag som förälder inte tycker om att hon ramlar av, så är det nog. Mycket möjligt att det är fel väg att gå. Men jag måste ändå göra det som känns bäst för oss i den här situationen.
Jag vill bara berätta att vi köpte B ponny förra året och efter några veckor åkte barnet av för ponnyn som aldrig bockade gjorde just det....
Mitt barn blev också rädd och ledsen.
Men vi tog några steg tillbaka. Jag rastade den på lina först och hon red bara i skritt och trav med inspänningstyglar i några veckor tills hon själv ville galoppera igen. Och det har inte varit fler incidenter peppar peppar...

Alla små ponnyer gör sig av med små ryttare ibland. Men har man ett försiktigare barn så får man vara lite försiktig och lära sig i vilka lägen ponnyn busar tänker jag. Lycka till!
 
Jaha så var det roliga över. Den rara lilla ponnyn bockade igår, två små (ganska snälla) bocksprång o ongen åkte av. Hon blev så arg, ledsen o besviken så hon vill inte rida honom alls längre. Jag förstår henne. Allt gick ju så himla bra, kanske för bra! så där i början. Vi både hoppade, red ut, red barbacka mm.
Jag satte ut den lille killen till salu. Så nu har jag för tillfället en b-ponny i träning också , någon måste ju rida den :laugh:
Ja ska man skratta eller gråta... Hörde av mig till säljaren om hon kunde tänka sig att ta tillbaka den men det ville hon inte.

Det här låter så otroligt att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta... trodde inte att folk resonerade så här faktiskt.

Rider man så finns risken att man trillar av, oavsett hur snäll ponnyn/hästen är. Men vill hon inte rida längre så sälj ponnyn och så får dottern hitta en annan sport att hålla på med. Finns många sporter att välja på. Men ni kommer aldrig hitta en ponny/häst som aldrig gör något som riskerar att ryttaren trillar av!

Min dotter slutade när hon åkt av några gånger (utan att skada sig) och då konstaterade jag bara att är hon inte mer intresserad av ridning än så är det bättre att hon slutar än att hon skadar sig på riktigt. Hade hon verkligen brunnit för det hade hon inte velat sluta för att hon trillade av.
 
Ja kanske är det så ? ! ☺ Vi får se hur allt går. Men jag vill ju inte tvinga ungen att rida..tänk om hon skulle bli skadad ?

Klart du inte ska tvinga ungen, men du kan uppmuntra att hon försöker igen. Prata inte om skador osv, ta istället fram igen den gamla "sanningen" att man måste ramla av 100 ggr för att bli en bra ryttare. Små barn gör f.ö. mycket sällan illa sig vid en avramling, de är så mjuka i kroppen så det går oftast bra.

Håller man på med hästar så blir man dock oftast skadad ibland, så är det. Min allvarligaste skada, ett benbrott, fick jag sittandes på min bomsäkra valack medan han stod still.... en annan häst (som ryttaren inte hade kontroll över) sparkade efter min och träffade mitt ben... Stukade foten rätt allvarligt en annan gång på dressyrbanan, hästen ramlade i en sväng där det var lite halt... Så man kan bli skadat oavsett hur snäll häst man har (och även om man håller på med andra aktivitetar än hästar). ;)
 
Vi har en shettis som dottern rider på, hon är 8 år. Intresset har svajat, ibland har hon inte ridit på ett år och ibland, som nu så rider hon flera gånger i veckan.
Ponnyn är absolut ingen säker barnponny. Uppför sig för det mesta i skritt och trav, men precis som många andra ponnyer så är hon envis och försöker gå dit hon vill och busar till det ibland.
Dottern har alltid en lätt inspänning med ”gummiband” när hon rider. Mest för att ponnyn inte ska kunna dra ner huvudet lika lätt. Men det gör även att hon känner sig mer kontrollerad och upplever inte ryttaren som lika ”dålig” får jag för mig. Detta efterom att oavsett hur min dotter rider så är det alltid en lätt kontakt med bettet.
Min dotter har ramlar av flera gånger. Men hon har alltid väst och självklart hjälm. Och jag har aldrig daltat med henne. Utan ända sedan hon var liten har jag försökt förklara att det är för att ponnyn är glad och tycker att det är roligt när jon rider på henne och att hon då blir busig precis som barn blir när dom har roligt.
Så även om dottern blir rädd och ängslig just när hon har ramlat av så gör vi ingen stor sak av det utan hon får sitta upp och vill hon så leder jag ponnyn en stund eller att hon bara rider i skritt resten av pssset för att få tillbaka självförtroendet. Det har funkat.
Jag har även försökt avdramatisera och skratta lite åt händelsen och säga något i stil med ”vad gör du för konster” eller ”vilken häftig avsittning, har du tränat länge”. Typ, bara för att avdramatisera och visa att det är inte farligt.
Att barnet kommer att ramla av och skada sig på ett eller annat sätt är ju något man måste vara medveten om kommer att hände om barnet ska rida. Barnet kan skada sig lika mycket eller till och med värre av att cykla, åka slalom, pulka, skateboard, dansa, friidrotta, hoppa studsmatta, spela fotboll eller hockey, åka bil eller allt annat som barn gör.
Är barnet ordentligt intresserad och vill rida så får vi föräldrar bita i hop och acceptera att dom kommer att göra sig illa. Vi kan inte isolera barnen och inte tillåta något. Du kan bli påkörd och dö av att bara gå över gatan!

Ang ponnyn så tycker jag inte att ni ska sälja om det är så att dottern verkligen vill fortsätta rida och ha egen ponny. Se till att du rastar den innan hon hoppar upp, sätt ev på inspänning när hon rider och se till att du skolar den och rider/ tömkör den ordentligt någon gång i veckan. Kanske det finns något lite äldre eller mer erfaret barn i närheten som kan rida den någon gång i bland för att stämma av.
Alla hästar och ponnyer testar en ny ryttare på ett eller annat vis. Sedan kanske ni ska fundera på vad det är som gör att den bockar. Gjorde dottern något speciellt? Tappade balansen å ryckte i tyglarna? Sparkade på för hårt? Hamnade med skänklarna för långt bak? Kan man se ett mönster i beteendet så är det såklart lättare att komma tillrätta med det.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 748
Senast: Badger
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
26
· Visningar
3 016
Senast: lady_vip
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 670
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp