Hur agerar ni när era barn trillar av? (utbruten från Dressyrsnackis 13)

Tänker att det är så här jag i varje fall menar att jag gör och ser många andra göra.
Jag kan i andra ytterligheter irritera mig på när barn i 7-10 år är själva på ridskolan och trillar av och ridläraren ska behöva lägga sin tid på att trösta gråtande barn. Ofta finns ju en annan förälder som erbjuder hjälp men många gånger vill barnet hellre tröstas av sin ridlärare.
Jag tycker man finns tillgänglig. Jag tycker instruktören gör första insatsen men om det inte gäller ambulans ska ju lektionen kunna gå vidare.


Alltså alla typ pratar ju om samma sak 😅 Fattar inte vad som egentligen debatteras /motsätts ?
 
Alltså, mitt andra barn spelar fotboll. Jag har suttit på många träningar och matcher och när han skadat sig väntar låter jag tränaren springa fram och kolla. De kallar sedan på mig eller min man om det behövs (dvs om vårt barn vill eller om tränaren tycker det är
 
Det jag undrade var om det var ok för en förälder med tex ett barn med diabetes att komma in lugnt?Såklart att föräldern måste säga till men ibland vid sockerfall måste man vara lite snabb


Jag har skrivit tre gånger nu att vuxna kan komma in om de bjuds in av ridläraren.

Orsaken att du inte kan komma in självmant helt plötsligt är att du kan skrämma hästarna och orsaka avramlingar. Sådant kan skada även ditt eget barn.

Du ska be om tillåtelse för att komma in så att ridläraren kan se till att allt går lugnt till.

Är ditt barn så sjukt eller så känslig att du måste "vara lite snabb" i betydelsen gå in utan att knacka och invänta respons - då ska barnet rida med ledare och i särskild grupp. Det är inte värt att riskera andra barns liv för att ditt barn vill rida.

Fler barn kan skadas än ditt. Ditt eget barn kan också skadas värre än nödvändigt genom att hästarna skräms/överreagerar på stimuli som skrammel med manegedörren och liknande. Det räcker att det är minusgrader och lite knaster i taket så kan den snällaste ridskoleponny skutta till om det dessutom låter i manegedörren.

Ridläraren ska veta om att ditt barn har en sjukdom, och ridläraren ska veta hur denna kan hjälpa till om ditt barn skulle må dåligt - då kanske i betydelsen hålla hästen och se till att övriga ponnys står stilla så att lämplig vuxen kan komma in och hämta barnet.
 
Jag har skrivit tre gånger nu att vuxna kan komma in om de bjuds in av ridläraren.

Orsaken att du inte kan komma in självmant helt plötsligt är att du kan skrämma hästarna och orsaka avramlingar. Sådant kan skada även ditt eget barn.

Du ska be om tillåtelse för att komma in så att ridläraren kan se till att allt går lugnt till.

Är ditt barn så sjukt eller så känslig att du måste "vara lite snabb" i betydelsen gå in utan att knacka och invänta respons - då ska barnet rida med ledare och i särskild grupp. Det är inte värt att riskera andra barns liv för att ditt barn vill rida.

Fler barn kan skadas än ditt. Ditt eget barn kan också skadas värre än nödvändigt genom att hästarna skräms/överreagerar på stimuli som skrammel med manegedörren och liknande. Det räcker att det är minusgrader och lite knaster i taket så kan den snällaste ridskoleponny skutta till om det dessutom låter i manegedörren.

Ridläraren ska veta om att ditt barn har en sjukdom, och ridläraren ska veta hur denna kan hjälpa till om ditt barn skulle må dåligt - då kanske i betydelsen hålla hästen och se till att övriga ponnys står stilla så att lämplig vuxen kan komma in och hämta barnet.
Tack för tydligt svar😃
 
När man nu har ett barn som ramlar av lite då och då, då gäller det att hitta på allt för att minimera olyckorna tänker jag.
Jag har sedan länge, sedan barnen började rida, haft sådana där hättor på stigbyglarna, köpt på hööks, så att inte foten kan åka igenom. Ungarna får inte rida utan de här på. Men nu undrar jag om någon vet om det är tillåtet att tävla med sådana plasthättor? jag har läst i TR men det står inget om det , eller jag kan inte se att det står något i alla fall. Är det någon som vet? Vi har planerat en pay and jump och regler är enligt TR, som det ju ofta är.
 
En sak jag också gjort, är att skaffa ridskor och shortchaps istället för ridstövlar. Det är lättare för barnet att verkligen trampa ner hälarna när hon inte har ridstövlarna och på så vis hoppas jag hon har lättare för att kunna sitta kvar.
 
När man nu har ett barn som ramlar av lite då och då, då gäller det att hitta på allt för att minimera olyckorna tänker jag.
Jag har sedan länge, sedan barnen började rida, haft sådana där hättor på stigbyglarna, köpt på hööks, så att inte foten kan åka igenom. Ungarna får inte rida utan de här på. Men nu undrar jag om någon vet om det är tillåtet att tävla med sådana plasthättor? jag har läst i TR men det står inget om det , eller jag kan inte se att det står något i alla fall. Är det någon som vet? Vi har planerat en pay and jump och regler är enligt TR, som det ju ofta är.

Jag vet inte vad TR säger, men riktiga säkerhetsstigbyglar är i allafall ett steg (som jag antar att du redan vidtagit).
 
Jag har vanliga säkerhetsstigbyglar, sådana med en gummisnodd på sidan. Kanske ska man ha sådana där som lossnar istället?

Jag tycker att de med gummisnoddar är bra, jag är tveksam till de som löser ut, särskilt för barn iom hur mkt kraft som krävs för att de ska lossna. Det man behöver ha koll på är att de inte fastnar med snören från skorna (jag såg att barnet har shortchaps och skor).
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 909
Senast: Badger
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
26
· Visningar
3 044
Senast: lady_vip
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 896
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp