Hur agerar ni när era barn trillar av? (utbruten från Dressyrsnackis 13)

Men tankarna har farit genom mitt huvud vad som händer om jag , på grund av envishet/stolthet/respekt och kärlek till hästen, orsakar att mitt barn blir rullstolsburen.

Det är en väldigt själv-dömmande tanke. Man kan göra sig otroligt illa i alla sporter, och i vardagen också. Tänk om barnet åkte skidor, och blev rullstolsbunden av en olycka. Tänk om barnet spelade fotboll, och fick ett fotbollsmål över sig. Tänk om ni råkar ut för en bilolycka och barnet blir skadat.

Hela livet är fullt av farligheter och olyckor sker. Att ramla av är i sig ingen katastrofolycka, de flesta har ramlat av, i synnerhet som barn, otaliga gånger utan att göra sig nämnvärt illa. Just den biten hör nästan alla sporter till, att det inte alltid går prima, och man slår sig. Där tycker jag att det är just intresset för sporten som avgör om man fortsätter eller inte.

När jag vred sönder knät vid skidåkning, så tyckte jag inte att det var värt besväret längre. När jag har trillat av häst, brutit armen,fått spricka i tummen, gjort mig illa i ryggen ett flertal gånger, fått hjärnskakning- alla gångerna har jag tyckt att det var värt att sitta upp igen så fort jag kunde.
 
Jag håller verkligen med om det här helt och fullt- rent sakligt. Men tankarna har farit genom mitt huvud vad som händer om jag , på grund av envishet/stolthet/respekt och kärlek till hästen, orsakar att mitt barn blir rullstolsburen. Det är där jag befinner mig just nu. Annars håller jag med om att det egentligen ÄR fel tänk att sälja direkt
Det här svaret riktar sig till er alla som tycker vi ger upp för tidigt.
Men vi har diskuterat idag jag och barnet. Vi ger honom nog en chans till.
Är du rädd för det rekommenderar jag en stillasittande inomhushobby som inte kräver fysisk aktivitet. Och att du inte låter barnet gå ut när det är halt, eftersom de flesta olyckorna är halkolyckor. Att bli rullstolsburen efter ett fall från häst händer, men är väldigt ovanligt.
 
Jag håller verkligen med om det här helt och fullt- rent sakligt. Men tankarna har farit genom mitt huvud vad som händer om jag , på grund av envishet/stolthet/respekt och kärlek till hästen, orsakar att mitt barn blir rullstolsburen. Det är där jag befinner mig just nu. Annars håller jag med om att det egentligen ÄR fel tänk att sälja direkt
Det här svaret riktar sig till er alla som tycker vi ger upp för tidigt.
Men vi har diskuterat idag jag och barnet. Vi ger honom nog en chans till.

Vad bra att hon ändå vill ge ponnyn en chans till. Bra att ni har diskuterat tillsammans, viljan att fortsätta ska ju komma från dottern tycker jag. Jag läser inte alls in i ditt inlägg att det skulle handla om att du inte vågar utsätta ditt barn för något som är farligt.

Jag kan förstå känslan som förälder trots att jag inte själv är det. Som ridlärare mötte jag många föräldrar - inklusive deras rädsla för att något skulle hända deras barn. Men jag mötte också några rädda barn. En del av dessa rädda barn ville rida, andra inte.

Jag tänker att barnet verkligen ska vilja rida - det är knäckfrågan. Ville barnet rida så gjorde jag det jag kunde: Jag peppade, uppmuntrade, satte barnet på snälla och förlåtande ponnyer, bäddade för goda upplevelser, såg till att det fanns kamratskap med övriga i gruppen, osv. Men känns det inte som att barnet vill? Nej, då kunde jag prata med föräldern och ifrågasätta om det verkligen var en god idé att barnet red. Rädda barn som egentligen inte vill rida finns det ingen anledning att peppa till att fortsätta. Låt dem slippa. Rädsla och ovilja ger upphov till spänningar som påverkar både balans och rationell handlingsförmåga - dvs. mycket större risk för skada.
 
Jag håller verkligen med om det här helt och fullt- rent sakligt. Men tankarna har farit genom mitt huvud vad som händer om jag , på grund av envishet/stolthet/respekt och kärlek till hästen, orsakar att mitt barn blir rullstolsburen. Det är där jag befinner mig just nu. Annars håller jag med om att det egentligen ÄR fel tänk att sälja direkt
Det här svaret riktar sig till er alla som tycker vi ger upp för tidigt.
Men vi har diskuterat idag jag och barnet. Vi ger honom nog en chans till.
Skrev du inte att det var två ganska små bocksprång, och att hästen utöver det verkar vara snäll? Hade det varit en häst som slog över när den stod på bakbenen, eller brallat som en idiot så fort någon satte sig i sadeln hade jag förstått ditt inlägg mer, då hade jag inte tyckt att det varit värt att ta risken. Nu låter det ju mer som något som det är möjligt att lösa genom att backa bandet, att barnet kanske får skritta lite efter att du motionerat hästen på annat sätt, osv. Ridning innebär ju alltid en risk, det går inte att komma ifrån helt, men det låter kanske inte som att den här hästen innebär en större risk än gemene ponny? Jag är själv en rädd ryttare förresten, och är absolut inte av åsikten att man bara ska upp igen när man trillat av. Vill aldrig ta några onödiga risker när jag rider, är hästen yster och jag är extra feg så linar jag innan jag rider tex.
 
Är du rädd för det rekommenderar jag en stillasittande inomhushobby som inte kräver fysisk aktivitet. Och att du inte låter barnet gå ut när det är halt, eftersom de flesta olyckorna är halkolyckor. Att bli rullstolsburen efter ett fall från häst händer, men är väldigt ovanligt.

Det där känns som en enorm övertolkning av @sassiballs inlägg. Det är stor skillnad på om barnet själv vill och om barnet inte vill. Vill barnet så kan man resonera i termer av att "det händer, men det är ovanligt". Men om barnet inte vill - varför pusha? Det finns andra områden i livet som man kan peppa sin barn i och lära dem att det inte är en bra idé att ge upp vid motgång. Att man ger med sig när barnet inte vill rida behöver inte alls betyda att man är ett curlande mähä till förälder.
 
Jag förstår känslan av att bli orolig för skador.. Folk kan raljera hur mkt de vill om att man ska hålla barnen inne på en stol om man är rädd för skador. Ridning är en högrisksport med ofta väldigt farliga skador..

En tanke jag dock har.. ni kanske kan ta det lite lugnare med ponnyerna som kommer? Såg att ni typ direkt var på det med hoppning mm.. Jag är ingen stjärna i sadeln men har fått hem både unghästar och ston, det tar lite tid innan de landar hemma.. Självklart ska man göra ngt med dem men kanske aningens försiktigare och jobba lite mer i töm mm? Allt är ju nytt även för hästen och att de skuttar lite kan ju faktiskt vara ett uttryck för lite mental spänning också. Hoppas det går bra, han ser supermysig ut!
Sen är det ju en balansgång det där, hur mkt vill ens barn egentligen rida?
Jag har ju haft allt från A och uppåt men bara att inse att mina barn inte är så ridintresserade som jag hoppats på. Vår Alice här hemma kan ta glädjeskutt när man rider och då är hon ändå en super läromästare. Jag har numer tre väldigt fina hagsmyckesponnyer :D Kram
 
Försök träna lite mer på dotterns balans och sits så tror jag att hon kommer att känna sig säkrare i sadeln. Sedan är det ju en viss sanning i det gamla talesättet om att en god ryttare ska ha ramlat av 100 ggr. Det är ju så man lär sig att parera hästens alla (o)tänkbara rörelser.
När jag var yngre och åkte på fältävlansläger så fick vi träna på att ramla av. Först från att ha suttit på kompisen rygg och sedan från hästryggen, stillastående och i skritt och trav. Då blir avramlingen en naturlig del av hästeriet och eftersom man övat på falltekniken så blev det lixom ett område som man hade lite kunskap och kontroll över, och inte bara den där hemska upplevelsen som bör undvikas till varje pris.
 
Är du rädd för det rekommenderar jag en stillasittande inomhushobby som inte kräver fysisk aktivitet. Och att du inte låter barnet gå ut när det är halt, eftersom de flesta olyckorna är halkolyckor. Att bli rullstolsburen efter ett fall från häst händer, men är väldigt ovanligt.
Just därför jag föreslog Starstable ;)
Men det skulle ju också kritiseras.
 
Försök träna lite mer på dotterns balans och sits så tror jag att hon kommer att känna sig säkrare i sadeln. Sedan är det ju en viss sanning i det gamla talesättet om att en god ryttare ska ha ramlat av 100 ggr. Det är ju så man lär sig att parera hästens alla (o)tänkbara rörelser.
När jag var yngre och åkte på fältävlansläger så fick vi träna på att ramla av. Först från att ha suttit på kompisen rygg och sedan från hästryggen, stillastående och i skritt och trav. Då blir avramlingen en naturlig del av hästeriet och eftersom man övat på falltekniken så blev det lixom ett område som man hade lite kunskap och kontroll över, och inte bara den där hemska upplevelsen som bör undvikas till varje pris.
Tack för ett icke dömande inlägg.

Ni andra som flyger på mig som om jag vore en hackkyckling , ja er vet jag inte vad jag ska säga om.
Är det ok att sparka på någon redan ligger? Tydligen är det helt ok för vissa.

Jag tycker inte att man uppför sig så.

Ni som gett konkreta förslag- tack så mycket! Sen är många av förslagen inte görbara, det är tex ingen pigg, laddad nyklippt ponny i vinterväder det handlar om. Det är en lugn trygg ponny (det perfekta temperamentet!) som kanske tycker att han vill liva upp stämningen lite emellanåt och därför lägger in ett bocksprång. Står nästan och sover bredvid henne när hon sen klättrar upp igen.

Men han ska få en chans till, han har så många fördelar.
 
Jag förstår känslan av att bli orolig för skador.. Folk kan raljera hur mkt de vill om att man ska hålla barnen inne på en stol om man är rädd för skador. Ridning är en högrisksport med ofta väldigt farliga skador..

En tanke jag dock har.. ni kanske kan ta det lite lugnare med ponnyerna som kommer? Såg att ni typ direkt var på det med hoppning mm.. Jag är ingen stjärna i sadeln men har fått hem både unghästar och ston, det tar lite tid innan de landar hemma.. Självklart ska man göra ngt med dem men kanske aningens försiktigare och jobba lite mer i töm mm? Allt är ju nytt även för hästen och att de skuttar lite kan ju faktiskt vara ett uttryck för lite mental spänning också. Hoppas det går bra, han ser supermysig ut!
Sen är det ju en balansgång det där, hur mkt vill ens barn egentligen rida?
Jag har ju haft allt från A och uppåt men bara att inse att mina barn inte är så ridintresserade som jag hoppats på. Vår Alice här hemma kan ta glädjeskutt när man rider och då är hon ändå en super läromästare. Jag har numer tre väldigt fina hagsmyckesponnyer :D Kram
Just att sätta igång med aktiviteter med en gång tycker jag det är det allra bästa för att verkligen lära känna hästen på alla plan. Det har jag alltid gjort med mina hästar (har köpt många genom åren..) och jag kommer inte ändra på det upplägget.
Han har verkligen landat, det gjorde han nog första dagen, han tar allt med ro skulle jag säga.
Men tack ändå , jag vet att du menar väl.

Och på tal om aktiviteter så har vi varit på Luciatåg ikväll i den lilla staden. Gick hur bra som helst, men det hade jag förväntat mig också, han är ju tryggheten själv den här gossen.
 
@sassiball jag håller med om att vissa gått hårt åt på dig, jag tycker inte jag gjort det i mitt inlägg men om du ändå tycker det så står jag ändå för åsikten jag uttryckt. Jag tycker det blir förhastat och sänder helt fel signaler till ett barn att samma kväll en snäll ponny skuttat till ringa säljaren om återtagande eller vilja sälja den.

Jag har inga problem SJÄLVKLART med att ett barn kanske faktiskt inte vill/vågar rida osv. Det är en HELT annan sak .
 
@sassiball jag håller med om att vissa gått hårt åt på dig, jag tycker inte jag gjort det i mitt inlägg men om du ändå tycker det så står jag ändå för åsikten jag uttryckt. Jag tycker det blir förhastat och sänder helt fel signaler till ett barn att samma kväll en snäll ponny skuttat till ringa säljaren om återtagande eller vilja sälja den.

Jag har inga problem SJÄLVKLART med att ett barn kanske faktiskt inte vill/vågar rida osv. Det är en HELT annan sak .
Jag vet var du står Mackan och delar nästan alltid dina åsikter och jag respekterar dina åsikter och även ditt inlägg. Att jag kände att jag vill sälja honom direkt/lämna tillbaka var just att jag blev rädd. Inte att jag är en elak människa som bara förväntar sig att ett djur ska prestera. Det är inte alls det det handlar om.
 
Att jag kände att jag vill sälja honom direkt/lämna tillbaka var just att jag blev rädd. Inte att jag är en elak människa som bara förväntar sig att ett djur ska prestera. Det är inte alls det det handlar om.

Det förstår jag att det inte gör och har aldrig trott att det gjort heller!
 
Sen tänker jag ändå så här . Jag o dottern har pratat och sagt att han får en chans till.

Men. Även för hans del kan det ju vara en fördel att komma till en ryttare som faktiskt sitter kvar i bocksprången och som kan rida honom, träna, hoppa, tävla på hans nivå. Det behöver inte vara fel att sälja istället för att envist kämpa när man dels är rädd, och dels känner att den här ponnyns nivå inte motsvarar ryttarens nivå. Om 2 år kanske dottern rider ponnyn superbra , men det är kanske två år av blod svett och tårar först, och hästen kommer inte heller till sin rätt. Är det värt det ? Ja kanske.
 
@sassiball ni har ju redan en snäll ponny barnet älskar tänker jag. Det kanske räcker gott och väl med den även om den just nu är dräktig osv?

Om barnet blir rädd/osäker när det händer såna här ”små” grejer som med den nya snälla ponnyn så tror jag det blir svårt att hitta en ny, snällare, mer passande osv ? Kanske bättre då med den ni redan har som barnet känner och har förtroende för?
 
Just att sätta igång med aktiviteter med en gång tycker jag det är det allra bästa för att verkligen lära känna hästen på alla plan. Det har jag alltid gjort med mina hästar (har köpt många genom åren..) och jag kommer inte ändra på det upplägget.
Han har verkligen landat, det gjorde han nog första dagen, han tar allt med ro skulle jag säga.
Men tack ändå , jag vet att du menar väl.

Och på tal om aktiviteter så har vi varit på Luciatåg ikväll i den lilla staden. Gick hur bra som helst, men det hade jag förväntat mig också, han är ju tryggheten själv den här gossen.
Ja vi hittar olika vägar så är det :) Om han redan landat så är det bara att gratulera, har nog aldrig haft en häst som känner sig hemma inom en vecka :heart Dessutom fungera i Luciatåg, wow skicka hit honom :D
 
Tack för ett icke dömande inlägg.

Ni andra som flyger på mig som om jag vore en hackkyckling , ja er vet jag inte vad jag ska säga om.
Är det ok att sparka på någon redan ligger? Tydligen är det helt ok för vissa.

Jag tycker inte att man uppför sig så.

Ni som gett konkreta förslag- tack så mycket! Sen är många av förslagen inte görbara, det är tex ingen pigg, laddad nyklippt ponny i vinterväder det handlar om. Det är en lugn trygg ponny (det perfekta temperamentet!) som kanske tycker att han vill liva upp stämningen lite emellanåt och därför lägger in ett bocksprång. Står nästan och sover bredvid henne när hon sen klättrar upp igen.

Men han ska få en chans till, han har så många fördelar.

Vet inte var du bor, men om ni får snö, så skyffla ihop till en mjuk snöhög som kan användas för just att träna på att glida av hästen under kontrollerade former med mjuk landning. Sedan är det ju väldigt kul att tolka efter häst så det är ju något ni skulle kunna göra tillsammans som låter hästen rastas och dottern får göra annat än att bara sitta ovanpå. Funkar med både skidor och pulka! Att ha kul ihop är det viktigaste för att bygga förtroende för både häst och unge tror jag. Att ställa upp en gymkhana bana är ju ett annat alternativ så blir det lite mer lek i allvaret för att desarmera situationen. För det är väl en kompis och inte bara en ridsak? Eller är det någon press på att i framtiden ta sig till tävling? Tänkte eftersom allting redan avklarats med hoppning osv. Är hästen i form själv? Eller är bockandet en protest för att det blir för mycket för den?
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 868
Senast: Badger
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
26
· Visningar
3 035
Senast: lady_vip
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 869
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp