Hur agerar ni när era barn trillar av? (utbruten från Dressyrsnackis 13)

Min dotter har åkt av hur många gånger som helst. Hade en shettis som hon åkte av titt som tätt. Jag har reagerat olika i samband med avramling beroende på hur illa det gått. Hästen gick omkull en gång i ett studshinder. Då var jag snabb fram. Andra gånger har jag blivit arg också, inte av rädsla utan för dottern inte lyssnat på mina instruktioner och flängridit. Då blir resultatet därefter.
Ofta brukar jag ta det lugnt. Inte stressa upp sig för mycket om man ändå ser att det gått bra. Självklart kommer det tårar både för hon blir skärrad och för att det såklart känns.

Jag är alltid noga med att hon ska hoppa upp snabbt igen och i allafall skritta.
Sen brukar det ge sig och faktiskt har hon inte blivit rädd trots alla gånger hon ramlat av.
 
@sassiball jag som andra blev beklämd av att läsa ditt inlägg men har läst tråden nu och blir mer tillfreds av att läsa att ni ger ponnyn en chans till.

Vad du kan göra bäst nu är ju att förbereda ponnyn inför dotterns ridningar. Tömkör ponnyn eller rid den själv innan hon hoppar upp. Håll er till skritt och trav och även om dottern får nya krafter snabbt och vill börja galoppera och hoppa direkt igen så säg nej. Lär dottern att man måste respektera djur och man får skynda långsamt tills man lärt känna sin nya ponny och byggt upp ett sjysst förtroende. Lycka till!
 
Det låter som om hästen försöker berätta något för er. Jag hade försökt fokuserade hur hästen känner och vad den vill.

Kan den ha ont? Väldigt många ”olydiga” beteenden är varierande grad av smärta eller obehag. Särskilt när det kommer plötsligt.
Va? Kom igen. Ont för att den småbockar två gånger??


@sassiball Jag är glad över att du är kvar i tråden fortfarande. Och jag är också väldigt glad över att poni får en andra chans. 🙂
 
@Fiorano nej jag kan inte förstå att folk inte kan uppföra sig eller uppträda hövligt även om man är av annan åsikt. Att slå på den som är svag och visar det är ALDRIG OK.

Alla : Tack för fina ord och uppmuntran :heartheart:heart
Fast alltså det är ingen här som jag ens uppfattar som elak. Folk reagerar för att du direkt ville göra dig av med en ponny som bara uppförde sig som en helt normal ponny. Jag VET att du är en vettig människa och jag tror att du inom sin tid själv kommer att känna att din rädsla för att något ska hända din dotter kanske gick lite överstyr. Bra att ponnyn får en chans och att lilltjejen får visa att hon kan tuffa på sig lite. På med hjälm och väst och avdramatisera avramlingar och locka med tårta om hon skulle åka i backen. Barn är trots allt rätt otroliga på att känna in vuxna, så om du är lugn och trygg så smittar det av sig.
 
Va? Kom igen. Ont för att den småbockar två gånger??


@sassiball Jag är glad över att du är kvar i tråden fortfarande. Och jag är också väldigt glad över att poni får en andra chans. 🙂

Jag vet inte om det är en nyhet för dig. Men det är ganska allmänt känt att hästar är bra på att dölja smärta. Om en häst som aldrig brukar bocka gör det två gånger på ett pass låter det som att något hänt/ inte stämmer.

Det är fullt möjligt att det inte har med smärta/obehag alls att göra. Men om ts är så rädd för att dottern ska trilla av så hade jag i alla fall velat veta att hästen inte visar några tecken på smärta/obehag innan jag fortsatte.

Hästar är smarta djur. De gör inte saker helt utan en anledning. Det är alltid bra att fråga varför problemet finns istället för hur man kan dölja symptomen.
 
@sassiball jag som andra blev beklämd av att läsa ditt inlägg men har läst tråden nu och blir mer tillfreds av att läsa att ni ger ponnyn en chans till.

Vad du kan göra bäst nu är ju att förbereda ponnyn inför dotterns ridningar. Tömkör ponnyn eller rid den själv innan hon hoppar upp. Håll er till skritt och trav och även om dottern får nya krafter snabbt och vill börja galoppera och hoppa direkt igen så säg nej. Lär dottern att man måste respektera djur och man får skynda långsamt tills man lärt känna sin nya ponny och byggt upp ett sjysst förtroende. Lycka till!
Jag förstår att alla är sugna på att kasta sig över mig med tips. Det är ett normalt beteende.

Men som gammal inridare som har haft massor av olika typer av hästar så kan jag alla de här knepen med att rasta, tömköra longera, you name it.
Jag behöver inte fler tips. Tack !
 
Jag vet inte om det är en nyhet för dig. Men det är ganska allmänt känt att hästar är bra på att dölja smärta. Om en häst som aldrig brukar bocka gör det två gånger på ett pass låter det som att något hänt/ inte stämmer.

Det är fullt möjligt att det inte har med smärta/obehag alls att göra. Men om ts är så rädd för att dottern ska trilla av så hade jag i alla fall velat veta att hästen inte visar några tecken på smärta/obehag innan jag fortsatte.

Hästar är smarta djur. De gör inte saker helt utan en anledning. Det är alltid bra att fråga varför problemet finns istället för hur man kan dölja symptomen.
Även den här kommentaren är ett fullt normalt beteende. Den hör liksom till.
 
Va? Kom igen. Ont för att den småbockar två gånger??


@sassiball Jag är glad över att du är kvar i tråden fortfarande. Och jag är också väldigt glad över att poni får en andra chans. 🙂
Tack :heart Jag gav nästan upp ett tag där med buke, men tänkte att äsch alla kan inte tycka lika, och för den delen spelar det ju ingen roll. Jag gör som jag vill i alla fall. Jag tänker också stå på mig. Jag är en person som lätt viker undan, och som ni alla vet är det ju ett tacksamt offer att hoppa på.
Men jag viker inte undan i den här frågan. Jag anser fortfarande att jag gjorde rätt som satte ut honom till salu. Jag vill ha rätt ponny till dottern, annars kan det vara. Dottern rider ju den 3-åriga c ponnyn i alla gångarter , har även skuttat över lite småhinder. Hon har inte varit nära att ramla av en enda gång eftersom den ponnyn gör inga bus. Alla ponnyer gör inte det helt enkelt.

Jag ger honom en chans till eftersom dottern ville det, enbart. Själv hade jag gärna tagit emot den där spekulanten som skulle komma på söndag, men vi skjuter på det besöket.
 
Tycker det är lite dumt att bryta ut denna typ av inlägg till egna trådar. Förstår att ämnet i sig är intressant, men vem som helst borde kunna räkna ut att denna typ av tråd slutar i ganska tuffa inlägg mot ts.

Frågan förstoras upp betydligt mer än vad som behövts och troligen betydligt mer än ts önskat.

Tycker det är bra att ämnen bryts ut ibland, men kanske inte i de fall då den ofrivillige ts kommer få ta ganska hårda ord och ovälkomna råd.
 
Tycker det är lite dumt att bryta ut denna typ av inlägg till egna trådar. Förstår att ämnet i sig är intressant, men vem som helst borde kunna räkna ut att denna typ av tråd slutar i ganska tuffa inlägg mot ts.

Frågan förstoras upp betydligt mer än vad som behövts och troligen betydligt mer än ts önskat.

Tycker det är bra att ämnen bryts ut ibland, men kanske inte i de fall då den ofrivillige ts kommer få ta ganska hårda ord och ovälkomna råd.
Tack. Jag håller med. Jag drunknar i goda råd och tips, varav jag känner till precis alla redan. Inget som påverkar mitt beslut heller.

Men men. Tydligen intressant ämne.
 
Tycker det är lite dumt att bryta ut denna typ av inlägg till egna trådar. Förstår att ämnet i sig är intressant, men vem som helst borde kunna räkna ut att denna typ av tråd slutar i ganska tuffa inlägg mot ts.

Frågan förstoras upp betydligt mer än vad som behövts och troligen betydligt mer än ts önskat.

Tycker det är bra att ämnen bryts ut ibland, men kanske inte i de fall då den ofrivillige ts kommer få ta ganska hårda ord och ovälkomna råd.
Exakt vad jag funderade på.
TS ville inte ha några råd vad jag förstår utan skrev mest ett inlägg i förbifarten.
Visst måste man få kommentera vad någon skriver etc men det blir lite olyckligt ibland tycker jag när inlägg bryts ut på detta sättet.
 
Eftersom det var jag som bröt ut det ursprungliga inlägget så känner jag att jag vill förklara hur jag tänkte:

För det första berörde inlägget ett ämne som låg ganska långt ifrån vad tråden det skrevs i handlade om. Det är lätt hänt, och liknande saker passerar ganska ofta, men när det blir en efterföljande diskussion på 15+ inlägg (som i det här fallet) så blir det väldigt tydligt att det är ett ämne som många finner intressant, och som förtjänar att brytas ut. I just det här fallet innebar ju det att även de som sysslar med t.ex. hoppning, WE eller western kunde hitta tråden.

Min tanke var inte alls att det skulle bli en tråd där vi ägnade oss åt att ifrågasätta @sassiball, utan jag hade hoppats på en mer generell diskussion kring fenomenet. Därav den generella rubriken. Jag inser ju nu att det tyvärr inte blev så, även om en del bra och generella inlägg på ämnet har skrivits, och borde kanske ha gått in och markerat att det var ämnet i helhet och inte Sassiball som person som skulle diskuteras.

Den som har fler åsikter på mitt modererande får gärna kontakta mig på PM! :)
 
Jag svarar på frågan i rubriken: vad gör du om ditt barn ramlar av - Barnet är 10 år och har ridit i knappt tre år. Åker hon av på ridskolan sitter jag så klart kvar på läktaren och låter ridläraren sköta situationen, både med häst och barn. Det har hänt ett par gånger - någon ponny som hoppat åt sidan vid ett hinder eller hoppat av för tidigt eller större än vad hon tänkt. Ridläraren låter barnen i lugn och ro känna efter om de har ont någonstans. Hon frågar om de vill sitta upp igen på ett sätt som uppmuntrar det. När de suttit upp frågar hon om de vill fortsätta rida. Nio av tio gör det. Den tionde behöver så klart inte om hen inte vill men brukar då uppmuntras att stanna kvar efter och prova eller att komma tidigare nästa gång och sitta upp ensam i ridhuset utan att någon tittar på. Jag har på tre år inte varit med om att någon aldrig mer velat rida och bara en gång att barnet inte suttit upp under lektionen däremot vill en del barn tex inte galopper eller hoppa igen just den lektionen. Min dotter har dock gjort det.

När hon ramlat av vår medryttarponny som egentligen är lite för het för henne så brukar jag hojta till henne för att höra att hon är okej samtidigt som jag fångar in ponnyn som gärna vill springa ut på vägen och iväg till Haflingerstoet på granngården annars (vilket betyder att han springer mot en trafikerad väg). Sedan säger jag något i stil med hoppla, så kan det också gå eller Jaha, bara 89 ggr kvar nu då. Kollar så ungen inte brutit något, är yr eller så och frågar sedan om jag ska hålla i hästen medan hon sitter upp igen. Det händer att hästen brallar, det händer att han tvärnitar för att se vad som händer osv. Han gillar fart och fläkt och tycker ibland hon är lite för tråkig i ridningen tror jag (han gör i regel inte så med mig). Han är en pigg pensionär med många års erfarenhet av olika ryttare, har ett gott hjärta men vill vara den som bestämmer och det kan han med dottern. De älskar dock varandra och jag påminner henne ständigt om hur mycket han lär henne med sina bus.

Ponnyer och hästar är inga maskiner. Det finns inga hästar med avtrillningsgaranti. Man har mindre lyckade dagar oavsett vilken sport man utövar. Det är vad jag förmedlar till min dotter.
 
Varför tycker du att det är en självklarhet att sitta kvar på läktaren om ditt barn ramlar av på ridskolan, @Pandasmamma? Uppriktig nyfikenhet.
Det gör inte jag, mitt barn är jämnårigt med ditt (men har ridit längre). Hon sitter alltid upp igen vilket både (vår fantastiska) ridlärare och jag uppmuntrar, vilket jag också gör när vi rider själva... Men om det hade hänt att hon inte kan resa sig igen så hade inte jag velat ha suttit kvar på läktaren tills det konstaterats av ridläraren att här har det gått illa, jag vill se själv att hon är okej oavsett och det upplever jag är en trygghet för henne också, men jag håller mig lugn i alla lägen och är sällan särskilt orolig av mig. Hon är en tjej med skinn på näsan. Det brukar också alltid vara en annan förälder som springer ner och tar hand om hästen eftersom både ridlärare och jag går till barnet i första hand, vilket också är en trygghet för alla så behöver varken ponnyn eller någon av de andra eleverna skada sig.
 
Varför tycker du att det är en självklarhet att sitta kvar på läktaren om ditt barn ramlar av på ridskolan, @Pandasmamma? Uppriktig nyfikenhet.
Det gör inte jag, mitt barn är jämnårigt med ditt (men har ridit längre). Hon sitter alltid upp igen vilket både (vår fantastiska) ridlärare och jag uppmuntrar, vilket jag också gör när vi rider själva... Men om det hade hänt att hon inte kan resa sig igen så hade inte jag velat ha suttit kvar på läktaren tills det konstaterats av ridläraren att här har det gått illa, jag vill se själv att hon är okej oavsett och det upplever jag är en trygghet för henne också, men jag håller mig lugn i alla lägen och är sällan särskilt orolig av mig. Hon är en tjej med skinn på näsan. Det brukar också alltid vara en annan förälder som springer ner och tar hand om hästen eftersom både ridlärare och jag går till barnet i första hand, vilket också är en trygghet för alla så behöver varken ponnyn eller någon av de andra eleverna skada sig.


Jag uttryckte mig nog oklart - jag sitter kvar och låter ridläraren hantera situationen för att jag tror det blir stökigare och "större" liksom om jag hade gått ner på ridbanan. Men mitt barn har aldrig skadat sig (bara fått ett och annat blåmärke), självklart skulle jag gått ner om hon brutit armen eller på annat sätt slagit sig illa, eller om hon ville det. Men det har aldrig behövts.
 
Jag uttryckte mig nog oklart - jag sitter kvar och låter ridläraren hantera situationen för att jag tror det blir stökigare och "större" liksom om jag hade gått ner på ridbanan. Men mitt barn har aldrig skadat sig (bara fått ett och annat blåmärke), självklart skulle jag gått ner om hon brutit armen eller på annat sätt slagit sig illa, eller om hon ville det. Men det har aldrig behövts.

Jag förstod hur du menade, tror absolut inte att du inte skulle gått ner om ditt barn skadat sig :) Och det är en reflektion över hur olika man resonerar, säger inte att det ena är rätt och det andra är fel utan det är såklart olika hur man tänker. Jag vet ju inte om barnet slagit sig illa förrän det är avstämt (det har hon förvisso aldrig gjort, en bruten handled bara men det var från min häst :o ) och då är jag redan nere, behöver inte bli nerkallad på grund av att det har hänt något mer allvarligt utan är redan på plats. Upplever inte att det blir varken en stor grej eller stökigare, men så har det liksom alltid gått till på vår ridskola :)


Tillägg, det är ju skillnad om det är en helt hysterisk förälder som springer ner och ställer till en scen och gör allt rörigare, men det har, peppar peppar, aldrig hänt.
 
@Pandasmamma och @Nox ni är nog rätt överrens tror jag i grunden ?

Det är väl lite samma som när barnen tex faller på gymnastiken i någon hinderbana/övning där känner jag, att man inte rusar till direkt som förälder.


Ja precis så har jag tänkt och så är kulturen på vår ridskola.

Jag förstod hur du menade, tror absolut inte att du inte skulle gått ner om ditt barn skadat sig :) Och det är en reflektion över hur olika man resonerar, säger inte att det ena är rätt och det andra är fel utan det är såklart olika hur man tänker. Jag vet ju inte om barnet slagit sig illa förrän det är avstämt (det har hon förvisso aldrig gjort, en bruten handled bara men det var från min häst :o ) och då är jag redan nere, behöver inte bli nerkallad på grund av att det har hänt något mer allvarligt utan är redan på plats. Upplever inte att det blir varken en stor grej eller stökigare, men så har det liksom alltid gått till på vår ridskola :)


Tillägg, det är ju skillnad om det är en helt hysterisk förälder som springer ner och ställer till en scen och gör allt rörigare, men det har, peppar peppar, aldrig hänt.

Nox, på vår ridskola finns tyvärr ett par extrema föräldrar, du vet, som sitter på läktaren och skriker instruktioner eller som högljutt talar om att alla ridskolans hästar är livsfarliga för att en stackars gammal trött ponny lagt öronen bakåt när man spänt sadelgjorden. Reglerna är därför klara och tydliga, när barnen kan rida utan ledare stannar föräldrar på läktaren och man får inte prata med barnen som rider. Självklart gäller pratförbudet inte om ett barn ramlar av eller på annat sätt blir rädd men det är i första hand ridläraren som hanterar det.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 897
Senast: Badger
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
26
· Visningar
3 039
Senast: lady_vip
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 891
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp