Hur aktivera innekatt som vill vara ute?

Return_to_the_moon

Trådstartare
Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis (kastrerad hona) som tyvärr inte vill leka med honom och de slåss titt som tätt (inget superallvarligt). Jag har testat att gå ut i koppel. Det var ingen höjdare och han blev bara ännu mer missnöjd inne.

Han är från början hittekatt så han har förmodligen bott ute. Jag fick honom när han var 8mån och han har i princip bara varit innekatt sedan dess. Men de två första somrarna bodde jag på landet så då fick han va ute. Det älskade han!

Tyvärr bor jag inte på ett sätt som möjliggör att han kan gå ut. Han har under alla år velat gå ut. Han jamar vid fönster och luktar intensivt om det är öppet. Han går ofta runt i lägenheten och jamar högt, flera ggr per dag (kanske 15 min per gång). Det jobbigaste är nätterna då han vaknar vid 3-4 och jamar (ej konstant, men i perioder) till ca kl 8.

Han är en väldigt aktiv katt så jag leker med honom varje dag, han har även katträd, aktiverade leksaker, inglasad balkong, en palm och mycket plats. Jag har testat feliway som inte fungerade alls.

Jag har för flera år sedan funderat på att adoptera bort honom till någon som kan ha honom ute, men älskar verkligen den här katten och vill inte mista honom. Jag är även orolig för att folk ska behandla honom dåligt och tröttna då han är rätt intensiv. Sedan är han 10år nu med tandresorption som kostar ett antal tusen per år, så han är inte lätt att adoptera bort.

Så meningen med denna tråd är att jag behöver tips på att göra honom nöjd. Hur ska jag trötta ut honom (nya leksaker är roliga några dagar max) och få honom nöjd? Jag funderar på om en kattpsykolog kan hjälpa (om det nu existerar).
 
Kan du näta in en balkong eller bygga en utebur till honom i trädgården så han får vara ute under kontrollerade former utan att behöva vara i koppel?

Han låter precis som en katt jag hade. Förutom att min aldrig var utekatt. Såna katter så krävande. Med det jag vet nu hade jag börjat klickerträna honom. Han var otroligt smart och lärde sig saker snabbt! Han kunde kommandot sitt. Det gick fort att lära honom. Jag tror att man hade kunnat lära honom en massa saker m.h.a. klickerträning och det hade gjort honom gott att få jobba med huvudet.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kan du näta in en balkong eller bygga en utebur till honom i trädgården så han får vara ute under kontrollerade former utan att behöva vara i koppel?

Han låter precis som en katt jag hade. Förutom att min aldrig var utekatt. Såna katter så krävande. Med det jag vet nu hade jag börjat klickerträna honom. Han var otroligt smart och lärde sig saker snabbt! Han kunde kommandot sitt. Det gick fort att lära honom. Jag tror att man hade kunnat lära honom en massa saker m.h.a. klickerträning och det hade gjort honom gott att få jobba med huvudet.
Ja balkongen är inglasad så där kan han vara, men han är inte superintresserad. Jag bor i lägenhet på andra våningen så har tyvärr ingen trädgård.

Jag klickertränar min andra katt men denna förstår ingenting konstigt nog. Han är väldigt smart annars och har bra luktsinne. Jag brukar lägga godisar i olika föremål och han är envis och kämpar hårt för att få fram dem.
 
Hur vet du att han just vill gå ut?

Min ena katt hatar stängda dörrar och vill kolla vad som finns bakom. Han är även väldigt pratig och kan gå runt och jama helt utan orsak, på våren är han värst för då vrålar han så man kan bli tokig på honom.
Nu bor vi i hus så när vi öppnar dörren och bär in matkassar och liknande kan man gå ut om han vill, men han vill inte, han vill bara sitta på trappen och titta på vad som är på andra sidan dörren, sedan går han in igen. Så hans jamande och intresse för dörren har inget med att han vill gå ut att göra.
 
Katter gör sådär, vill in/ut överallt de inte får tillträde till och de kan lukta intensivt vid nya dofter. Det behöver inte innebära att de faktiskt vill in/ut just där utan det är stängt och då ska de in där. Min nuvarande katt får gå ut och in precis som hon vill men ändå kan hon stå och krafsa på en stängd innerdörr eller skåpslucka. Öppnar man kan hon gå en lov ibland, ibland vänder hon bara om men det är inte så att hon vill in just där utan det är bara så att inget ska vara stängt tycker hon.
 
Kan ni möjligen öva att gå i sele så det funkar? Eller varför fungerade inte sele?

Jag har också en överaktiv katt, med slank lång kropp som siames, gjord för motion! Han går också o jamar konstant om han inte får gå ut och hittar på hyss om han inte får sin motion. Från början var han väldigt stressad när vi gick ut, men nu har vi övat och han får alltid gå först, leda vägen så att säga o jag är bara bakom som en tyst följeslagare och stör honom inte i promenaden. Nu är han superduktig och aktar sig för bilar osv och får han sin 30-50 min promenad varje kväll (låtsas han är hund?) är han lugn o nöjd! Kan det vara en väg för er?
 
Slår ett slag för klickerträning eller språkträning med knappar. Språkträningen kan vara en väg för er att kommunicera bättre, då kan han trycka på rätt knapp när något behov uppstår :)
 
Hur vet du att han just vill gå ut?

Min ena katt hatar stängda dörrar och vill kolla vad som finns bakom. Han är även väldigt pratig och kan gå runt och jama helt utan orsak, på våren är han värst för då vrålar han så man kan bli tokig på honom.
Nu bor vi i hus så när vi öppnar dörren och bär in matkassar och liknande kan man gå ut om han vill, men han vill inte, han vill bara sitta på trappen och titta på vad som är på andra sidan dörren, sedan går han in igen. Så hans jamande och intresse för dörren har inget med att han vill gå ut att göra.
Han vill garanterat ut. Han har varit ute förr under somrarna och under de perioderna var han lugn inne, men när han inte fick vara ute mer vid hösten blev han jobbig igen. Jag har testat att släppa ut honom igen för några år sedan då jag bodde i ett hus igen. Han vart helt galen och sprang allt vad han hade åt ett håll. Jag fick ta in honom igen för området hade vägar runtom.
 
Katter gör sådär, vill in/ut överallt de inte får tillträde till och de kan lukta intensivt vid nya dofter. Det behöver inte innebära att de faktiskt vill in/ut just där utan det är stängt och då ska de in där. Min nuvarande katt får gå ut och in precis som hon vill men ändå kan hon stå och krafsa på en stängd innerdörr eller skåpslucka. Öppnar man kan hon gå en lov ibland, ibland vänder hon bara om men det är inte så att hon vill in just där utan det är bara så att inget ska vara stängt tycker hon.
Ja så är han också. Då han fick gå ut så ville han att alla fönster och dörrar skulle vara öppna även om han var ute. Annars krafsade han.
 
Kan ni möjligen öva att gå i sele så det funkar? Eller varför fungerade inte sele?

Jag har också en överaktiv katt, med slank lång kropp som siames, gjord för motion! Han går också o jamar konstant om han inte får gå ut och hittar på hyss om han inte får sin motion. Från början var han väldigt stressad när vi gick ut, men nu har vi övat och han får alltid gå först, leda vägen så att säga o jag är bara bakom som en tyst följeslagare och stör honom inte i promenaden. Nu är han superduktig och aktar sig för bilar osv och får han sin 30-50 min promenad varje kväll (låtsas han är hund?) är han lugn o nöjd! Kan det vara en väg för er?
Jag har testat några gånger. Det passar inte honom. För det första hatar han kopplet. Han lägger sig bara ned. Sedan vill han inte promenera runt som en hund utan ligga i diken och spana, springa snabbt över gräsmattor, klättra i träd... Där jag bor är inte heller ett bra ställe att ta ut katten på.
 
Slår ett slag för klickerträning eller språkträning med knappar. Språkträningen kan vara en väg för er att kommunicera bättre, då kan han trycka på rätt knapp när något behov uppstår :)
Det här lät intressant! Klicker är inte hans grej tyvärr. Har försökt ett antal gånger när jag tränar den andra. Men vad är språkträning? Finns det någon bok/hemsida om det?
 
Hursomhelst har han lugnat sig lite på senare tid. Det är för att jag har köpt massa nya leksaker samt har en palm som jag klipper av palmblad från och leker med honom med. Han älskar dem. Men det krävs att jag leker intensivt med honom ungefär 1h varje kväll för att han ska hålla sig lugn under natten. På dagen och kvällen blir han också lite jamig och vill leka och jag leker om jag kan då. Problemet är att han tillslut tröttnar på leksakerna.
 
Hursomhelst har han lugnat sig lite på senare tid. Det är för att jag har köpt massa nya leksaker samt har en palm som jag klipper av palmblad från och leker med honom med. Han älskar dem. Men det krävs att jag leker intensivt med honom ungefär 1h varje kväll för att han ska hålla sig lugn under natten. På dagen och kvällen blir han också lite jamig och vill leka och jag leker om jag kan då. Problemet är att han tillslut tröttnar på leksakerna.

En lika livlig kompis kanske hade passat honom? Så hade de aktiverat varandra.
 
Det här lät intressant! Klicker är inte hans grej tyvärr. Har försökt ett antal gånger när jag tränar den andra. Men vad är språkträning? Finns det någon bok/hemsida om det?
Det finns många som håller på med det på YouTube, Billi the cat är nog den mest kända katten, men finns de som har hund, häst mfl. Går ut på att du har knappar som du en och en lär djuret betydelsen av (du spelar in din egen röst när du säger till exempel "lek" och trycker på knappen när ni börjar leka tills katten lär sig). Knapparna finns att köpa från de som också håller på att studera djurens kommunikation genom dem men kommer inte på vad de heter just nu:o
 
En lika livlig kompis kanske hade passat honom? Så hade de aktiverat varandra.
Jag har haft fem olika katter med honom och det har inte fungerat någongång. Han är kastrerad hane och de andra har varit kastrerade honor. De har alla bråkat med honom. Jag förstår inte varför. Honan jag har nu går inte heller ihop med honom men de accepterar iallafall varandra.
 
Det finns många som håller på med det på YouTube, Billi the cat är nog den mest kända katten, men finns de som har hund, häst mfl. Går ut på att du har knappar som du en och en lär djuret betydelsen av (du spelar in din egen röst när du säger till exempel "lek" och trycker på knappen när ni börjar leka tills katten lär sig). Knapparna finns att köpa från de som också håller på att studera djurens kommunikation genom dem men kommer inte på vad de heter just nu:o
Oki jag ska leta 🙂
 
Jag har haft fem olika katter med honom och det har inte fungerat någongång. Han är kastrerad hane och de andra har varit kastrerade honor. De har alla bråkat med honom. Jag förstår inte varför. Honan jag har nu går inte heller ihop med honom men de accepterar iallafall varandra.

Ok, han är kanske bara mer energisk och rastlös än många andra.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute...
Svar
17
· Visningar
1 659
Senast: Sel
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 108
Senast: Ponnyfoton
·
Katthälsa Tussan har blivit lite väl rund om magen och skulle behöva tappa lite grann. Men hur bantar man en innekatt? Jag har dessutom en till...
Svar
12
· Visningar
3 594
Senast: Piek
·
Övr. Katt Har två katter, hona och hane, och sambon tog med sin katt, hane när han flyttade in hos mig. Alla katter är kastrerade. Hans katt är...
Svar
6
· Visningar
1 728
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp