Hur aktiverar ni era smådjur?

Dravena

Trådstartare
Tuva är pigg och glad av sig så hon är inte särskilt svår att aktivera. Hennes bur är öppen när någon är hemma, hon kan gå in och ut som hon vill till köket. Hon brukar ta en promenad runt köket medans jag fixar hennes mat och vatten (hon brukar sitta på sin tegelsten vid luckan och vänta när jag kommer upp), om något är annorlunda undersöker hon det under ett glatt kluckande innan hon äter frukost. Sen brukar hon äta hö och sova större delen av förmiddagen. Framåt kvällen kommer hon ut i köket igen och stannar där i stort sett tills vi går och lägger oss, då får vi lyfta in henne. Hon springer in i buren och äter grönsaker vid sextiden, sen är det full fart igen. Jag har lagt ut ett rör och lite olika småhus i köket som jag flyttar på varje dag så hon får lite variation. En timme varje kväll ligger hon i knät och gosar. (dagens höjdpunkt! :D :love:)
 
Vad är Tuva för djur? *nyfiken*

Mina råttflickor, Silke och Sammet, får springa lösa i lägenheten ett par timmar om dagen. De har jämt saker att hitta på, t ex klättra upp i bokhyllan (fast de inte får), gå balansgång på gardinstången, fixa nya skafferier och mysiga bon i mattes säng (gärna genom att gnaga sönder lakanen) osv. De har även agilityhinder som de får öva på nån gång ibland. Och så busar de självklart med matte en stund varje dag!! :D Buren är stor och inredd med en massa klättergrejer. :)
 
Mina råttor och kaniner springer lösa i lägenheten dygnet runt och jag brukar lägga ut lite godbitar här och där så de har lärt sig att det finns om man baar letar lite. Sen har jag gjort klätterställningar till dom och paket med godis i som de får öppna. Under de varma årstiderna så tar jag ut djuren i skogen och råttorna får spåra. Kaninerna får träna på hoppning och råttorna på agility.
Bara låta djuren få vara ute hela dagarna och gå och lukta runt och leka med sina kompisar är en mycket bra stimulering.
 
mina marsvin bor i buren över natten och oftast även på förmiddagen. Men på eftermiddagen blir det race på golvet :banana: Dom har iofs ganska stora burar så att dom kan springa och busa dygnet runt :)
 
Lurvas (marsvinet) kan hoppa ut ur buren när som helst, men han gör inte det. Men han får iaf komma ut och springa några timmar om dagen bland en massa roliga saker på golvet som man kan bita sönder...
Råttorna är det samma sak med. För tillfället extra mycket för de har en för liten bur för tillfället, stora är i trä och behöver ett litet tag... Ska köpa större med plastbotten sen istället tänkte jag... Brukar även försöka träna lite konster med råttorna. Försöker för tillfället få Rex att sitta fint och Reno att spela död men det går inte bra... Och så får alla djuren massage (utom de som springer iväg då :p) varje dag, fast det är ju inte aktivering direkt :D
 
Oj, det kanske jag skulle skriva också. :o Tuva är ett marsvin som helt plötsligt flyttade in här eftersom hennes förra ägare skaffade hund som försökte äta upp henne. :crazy: Så nu bor hon här och jag har så smått börjat spana efter en kompis till henne!

Vad aktiva råttor verkar vara! Det är inte direkt det intrycket man har fått. Eller så är jag bara fördomsfull. :smirk:
 
Jag brukar också lägga ut lite godis på olika ställen, eller rättare sagt sprida ut kvällsmaten i hennes leksaker. (grönsaker) Då håller hon sysselsatt en bra stund! :)
 
1. låter de springa mkt löst i flok
2. rör de inte på sig nog enligt mig så sätter jag dem på nya platser, då brukar de gå på upptäcknings färd där.
3. marsvinet vill inte gå runt själv, då hopp-tränar jag den.

mina marsvin är väldigt duktiga hopperskor, de har tränat länge å väl.

4. öva att stå på bakbenen när jag kommer med mat.
 
Be Janne att lagga sig pa golvet/sangen och gom godbitar pa strategiska stallen, typ fickor, under trojan osv. Voila, husdjur OCH sambo aktiverade pa samma gang! :banana: :D
 

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 564
Senast: Pallen
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 050
Senast: Sel
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 465
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 922
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp