Hur allround kan en hund bli?

Lady_A

Trådstartare
Ja som rubriken säger, hur många grejer kan en och samma hund vara bra på?

Själv är jag tex intresserad av att med nästa hund; ställa ut, tävla lydnad, viltspår samt börja jaga klövvilt och fågel. (och kanske lite agility) :D

Klart att man kan göra allt mer eller mindre med alla hundar, men vilken hund har bredast "användningsområde"?
Behöver inte tillhöra värdseliten men ändå kunna meritera sig innom alla områden...

(underfråga: hur många vilt kan samma hund jaga, kan du ha en hund som funkar på älg, gris, hjort, rådjur, hare och skogsfågel samt som apportör och eftersökshund? :idea:)
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Själv är jag tex intresserad av att med nästa hund; ställa ut, tävla lydnad, viltspår samt börja jaga klövvilt och fågel. (och kanske lite agility) :D

Då bör du kika på laikaraserna, dessa får man dock inte jaga hjort, rå och hare med eftersom de är för snabba = stressar viltet i onödan = inte tillåtet.

underfråga: hur många vilt kan samma hund jaga, kan du ha en hund som funkar på älg, gris, hjort, rådjur, hare och skogsfågel samt som apportör och eftersökshund?

Älg, gris, hjort, rå, hare, grävling, räv + eftersök är inga problem för en allrounddrivande ras. Ställer, men inte så bra och då främst gris och grävling som är mer benägna att svara upp.

För just älg, gris och grävling funkar de flesta älghundsraser bra och de fungerar även fint som eftersökshundar på alla viltslag.

För skogsfågel krävs dock trädskällare, (även om laikorna kan skälla fågel skapligt) och dessa är sällan benägna att jaga annat, även om de kan skälla grävling/gris.

Vill man ha en apportör som fungerar bra så ska man inte sikta in sig på jaktspetsar/drivande ras.

Den mest allroundjagande hundrasen enligt min erfarenhet är faktiskt fauven, som jagar allt den får i näsan. Dock ingen höjdare på träade fåglar av naturliga orsaker.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Tack för ditt svar! Men grävling? Äter man verkligen det?
Nästa vovve blir med 99% sannolikhet en springer, det är rasen som finns i mitt hjärta.

Laika-raserna är det verkligen lätt att komma ngn vart i lydnaden med dom, har uppfattat det osm felativt oföriga och hårda hundar.

Verkar som att det är antingen bara fågel eller oxo olika "gående" vilt? Finns raser som både ställer/stöter fågel och jagar klövvilt?
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Nej man äter inte grävling, men de är ju sk skadedjur och jagas med fördel med hund.

Laikorna är ju som sagt de raser där du har bäst chans att hitta hundar som skäller både fågel, älg & gris. Precis som du säger är de dock inte alltid de trevligaste familjehundarna eller lämpligaste lydnadshundarna.. Finns också mycket "hyttmytt" där inom det jaktliga som inom de flesta raser som bli snabbt populära, så man måste vara noggrann i sitt val av uppfödare.

Vill man ha en mer förig jaktspets, så ska man kika på jämthund eller svensk vit älghund enligt min åsikt.

Dvs om man nu inte satsar på en mindre allroundare ur grupp 6.
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

ah såklart, jag tänkte först pälsen men nja, grävlingspäls? :P Jag är mest inne på att skjuta saker jag vill äta och då ligger älg hjort gris and och fasan högst på listan... men rådjur och hare får gärna oxo vara med... Plus då att hunden ska gå bra på lydnadsplan och i utställningsringen, vara vänlig, lättsam, social och gå att ha lös överallt... Har jag omöjliga "krav"? :P
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Nja, inte omöjliga, men det kan ju vara svårt att kombinera viljan att ha en riktig allround jakthund med viljan att kunna ha den lös överallt ;)

Tror du ska kika bland de mindre jyckarna i grupp 6 faktiskt.
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Gissar att din "stora beigea tax" hör hemma där? :P Gillar en del av de där basset varianterna, fauven är ju fiiin och petir basset griffon venden eller hur den heter är ju för go! men nä det är spaniel som gäller... Försökt i tre år att vara openminded men jag landar alltid hos springern ändå :P

Sen så måste det ju vara en lätt hund att jaga in och en bra första jakthund eftersom jag är helt grön och inte ens har licensen klar än (jag har bara jaktmarker, ingen hund och ingen licens :p)
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Tycker du ska kolla på de kontinentala fågelhundarna, de är väldigt allround.
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Hunden som ser ut som en springer: Kleiner Münsterländer. Den klarar av det mesta som du räknar upp där, med undantaget att den inte ställer älg, utan i bästa fall går gångstånd. Apporterar på land och i vatten, ställer fågel och driver klövvilt. Hittar du rätt kennel så kan du få en toppenhund. Gamla Münstern vi hade jagade ALLT (råttor och uppåt).

Du har ju träffat min nuvarande (iof något otypiska) Münster. ;) Trevlig och social och lätt att ha att göra med. Går att tävla lydnad med högt upp i klasserna om man vill och rätt dresserad går den att ha lös. Utställning och viltspår är inga problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur allround kan en hund bli?

*allmänt svar*
Tusen tack för engagemang och förslag, men jag har redan bestämt mig för en springer, hjälps inte hur mkt jag tittar på andra raser inget fastnar i hjärtat så som springern...

Jag var mer allmänt nyfiken på vilken som var den mesta allroundhunden

Finns kanske en ras som är suverän på vallning, skydd, agility och rapport tex :P
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Tror det blir svårt att hitta en ras som jagar/ställer/skäller. Det finns ju specialavlade hundar för vart o ett av de sakerna. Tror det finns en anledning till det.

Ang din sista fråga så finns borderCollin som borde fixa allt men är lite osäker på skyddet. Tror den är för "vek" att användas till det.

Samt tror att en schäfer är svår att få till att valla även om den är i grunden en vallhund.
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Min welsh springer spaniel tik, är utställningschampion, tävlar klass 2 agility har LP 1 titel i lydnad, vunnit raskm två gånger och kommit 2a en gång , uppflyttad lägre klass bruk, godkänd anlagsklass viltspårs, används till praktiskt eftersök vad mer kan man begära
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Själv är jag tex intresserad av att med nästa hund; ställa ut, tävla lydnad, viltspår samt börja jaga klövvilt och fågel. (och kanske lite agility) :D

Allt detta kan du göra med en dsg med de rätta linjerna. Det var några av mina önskemål också när jag letade ras. Å jag fann denn! :banana:

Min tjej klarar lätt av allt det plus att hon kan valla till husbehov. Hon är inte någon stjärna på något, men det beror nog på matte. Anlagen finns o jag har inte träffat på någon ras som är så allround.

Annars tänker jag på weimaranerna. De verkar också var väldigt allround men det an og någon kunnigare berätta om vad som passar. Svägerskans verkar i alla fall klara det mesta bara matte ber henne :D
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

jasså minsann! Får väl satsa på det då, sy mig en kappa kanske :p. Stackars grävlingar, "våra" verkar klara sig från skakk, vi hade ett utbrott på rävarna för ca 6-7 år sedan men nu är även dom fina och börjar nästan bli för många.
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

jo jag tror nog också att en Bc som har "skyddsegenskaper" kanske inte funkar så bra som vallhund och tvärt om...
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Grattis! Vad glad jag blir att läsa det. Har själv en welsh nu men känner mig inte nöjd med rasen och ffa inte med dess utveckling. Om man tittar på SSRK:s resultatsida så var det tre welshar som gjorde någon form av jaktprov under 2008, en har tre nollor och en tvåa (på tredje starten), en har en nolla och en har en trea. Känns inte som ett dugg kul läsning.

Inte för att "göra ner" era fina resultat eller så, men det känns som att spårningen är den lätta biten och det är i jaktdelen de allra största bristerna ligger.

Jag byter tillbaka till springern igen, där finns iaf en och annan uppfödare jag gillar :P
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Pratade med en BC ägare igår som sa att hennes nog skulle kunna skydda rejält. Hade tydligen varit på ett M3 (?) o där hade testledaren provat henne. Med bra resultat. Vet dock inte hur den är o valla med.
 
Sv: Hur allround kan en hund bli?

Tror ju att den som vill tävla jakt med sin hund INTE väljer en spaniel i första hand. Därav inte sagt att dom inte fixar det. Se på golden (min ena ras) det är apporterande hundar men hur många apporterar med dom? Visst det blir vanligare o vanligare. Men borde vara fler. Men lika dant där vill man tävla jakt är nog inte en golden den hunden man skaffar. Visst finns ju sånna som gör det men tror inte förstagångs hundägaren gör det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag får lite smått hjärnsläpp av alla såna inlägg i diverse grupper på Facebook. Värst av allt är att folk också svarar med förslag på...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 452
Senast: Acto
·
Övr. Hund Rubriken blev lite konstig, men jag funderar ganska mycket på var jag står i vargfrågan. Å ena sidan tycker jag vargen är så oerhört...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 752
Hundavel & Ras Tar tacksamt emot alla rasidéer, då jag tror att det finns många trevliga raser som jag missar. Jag och sambon planerar att skaffa en...
2
Svar
23
· Visningar
3 805
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp