Hur använder man kläder?

Är dagligt klädbyte norm?

  • Byter ofta mer än en gång om dagen

    Röster: 12 6,7%
  • Byter ofta inför varje ny dag

    Röster: 52 29,2%
  • Byter ofta några gånger varje vecka

    Röster: 74 41,6%
  • Byter ungefär en gång i veckan

    Röster: 8 4,5%
  • Mer sällan

    Röster: 0 0,0%
  • Behåller kläderna tills behovet uppstår att byta av hygienskäl

    Röster: 32 18,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    178

sjoberga

Trådstartare
Igår hamnade jag med dottern framför ett tv-program som hette Prylberget. Som en del av programmet skulle en familj utmanas till att INTE byta kläder på en hel arbets/skol-vecka. Det utmålades som en stor utmaning och samtliga i familjen skruvade sig en hel del innan försöket inleddes, som om det var något i stil med att inte få borsta tänderna på en vecka (som jag skulle uppleva som plågsamt).

Och dottern skrattade och sade att det hade i alla fall varit lätt för mig, som vilken vecka som helst.

Det är sant, jag byter kläder ungefär en gång i veckan, eller när det är ett speciellt tillfälle - eller när de blir skitiga. Ofta i samband med duschtillfällen, som inte heller sker schemalagt varje dag utan ett par gånger i veckan när behovet uppstått.

(Sedan byter jag om många gånger i veckan för att ha ändamålsenliga kläder när jag jobbar i stallet eller med bilen osv, men det antar jag är en annan sak). Det som avsågs verkade vara de kläder som syns när man möter andra inomhus, så typ byxor, skjorta/tröja/tunika/kjol/klänning/etc.

Sen togs det också upp att man inte behöver tvätta kläderna man byter från heller- för mig har det alltid varit en självklarhet att man tvättar kläder när de är påtagligt smutsiga eller ofräscha, inte för att man byter till något annat. Tvättmaskinen är typ värsta klädslitaren av alla.

Tänkte dessutom att det är lite skumt att likställa frekventa klädbyten med kasst för miljön, även om det finns ett samband, så kan man byta enormt ofta utan att det belastar miljön - så länge man inte köper enorma drivor av kläder och tvättar de i anslutning till byten.

Hjälp; jag håller på att falla ur min tid på nåt sätt känns det som, allt var så främmande.

(Sidnot: I en viss period i mitt liv, när mina barn var små, var klädbyten nog i och för sig nästan dagliga men det faller inom kategorin "påtagligt smutsiga")
 
Det är ju olika med olika kläder, så jag kan inte svara på din poll.
Underkläder och t-shirt: Varje dag
Tröja/kofta etc: Vid behov. Byter gör jag iofs ofta varje dag men det betyder inte att de åker i tvätten, jag bara vill ha omväxling.
Jeans: Kan jag ha samma i flera veckor om jag inte spiller eller så, men samma som med tröjor att jag byter benkläder utan att därför tvätta dem.
 
Om man inte räknar att jag byter om till träningskläder varje dag så byter jag kläder några gånger varje vecka.
Kjolar kan dock hängas in och går inte i tvätten om dom inte verkligen behöver. Tröjor tvättas oftast efter att ha blivit använda mer än en gång.
(Nu förutsätter jag att man inte räknar underkläderna då)
 
Jobbarvecka byter jag fredag kväll förutom trosor och strumpor. Semester beror på var 2/3 dag ungefär... jobbarkläder byxor ungefär varannan vecka jobbigt att tömma dem. Tröjor efter 2/3 dagar.
 
Jag har många klädbyten "i omlopp". Är jag på kontoret gillar jag inte att ha samma tröja flera dagar i rad, men jag slänger den däremot inte i tvätten bara för det. De hör hemma i "klädhögen" och återanvänds tills de känns ofräscha eller blir smutsiga.

Stallkläder använder jag samma ganska länge.

På barnet byter jag oftast kläder varje dag när hon är på förskolan. Hon smutsar ofta ned sig och sedan är jag lite nojig över alla förskolebaciller så ofta får hon byta när hon kommer hem. Då brukar hon dock ha samma kläder på kvällen som i förskolan dagen efter.
 
Det är ju olika med olika kläder, så jag kan inte svara på din poll.
Underkläder och t-shirt: Varje dag
Tröja/kofta etc: Vid behov. Byter gör jag iofs ofta varje dag men det betyder inte att de åker i tvätten, jag bara vill ha omväxling.
Jeans: Kan jag ha samma i flera veckor om jag inte spiller eller så, men samma som med tröjor att jag byter benkläder utan att därför tvätta dem.

Underkläder är undantaget, utan det är ytan man visar utåt på jobb eller i skola eller annorstädes utanför hemmet som räknas.
 
Jag byter ofta kläder varje dag. Enda gånger jag har samma outfit två dagar i rad är om jag är supertrött och stressad på morgonen så måste ta samma som igår.
Däremot lägger jag inte kläderna i tvätten bara för att jag byter outfit, sålänge kläderna är rena åker de in i garderoben igen.
 
Skulle läst innan jag röstade. ;) Jag byter kläder minst 2-3 gånger varje dag, då jag byter från myskläder till jobbkläder ifall jag har nåt möte och från vad jag än har på mig till stallkläder när jag är i stallet.

Däremot har jag aldrig brytt mig i att man ska byta kläder varje dag, blev retad för det när jag var liten och då lärde jag mig att man inte kunde ha samma kläder hela veckan i skolan. Däremot kunde jag ha samma kläder varje måndag, andra kläder varje tisdag etc. Numera har jag ett rotationssystem i garderoben, så jag alltid har "nya" kläder när jag ska till kontoret jämfört med vad jag hade sist jag var där. Checkar alltid av innan jag hänger tillbaka kläderna att de luktar fräscht, annars blir det vädring och om det inte hjälper tvättning.

Dock är jag minimalist, så min garderob (har bara en) består tex av sex tröjor och två par byxor.
 
Jag hade inte haft samma kläder en hel vecka på jobbet. De hade inte känts fräscha på fredagen kan jag säga även om jag inte har ett fysiskt jobb. Mysbyxor som bara används hemma på ledig tid kan jag lätt använda samma i en vecka utan att tvätta. Stallkläder likaså.

Men jag slänger inte kläder i tvätten bara för att utan jag luktar på t.ex. tröjan och luktar den gott så kan hänga in den i klädkammaren igen och använda en annan dag men luktar den inte gott slänger jag den i tvätten även om jag bara använt den en dag,
 
Byter oftast mer än en gång om dagen beroende på aktivitet.
Däremot tvättas underkläder dagligen och långkalsonger också dagligen. De räknas kanske också till underkläder. Och tröjan närmast kroppen tvättas efter en dag och under sommaren behövs oftast ett byte till.
Men resten beroende på hur smutsiga de är.
 
Det beror på vilka kläder det handlar om. Jag har flera i omlopp. Tex har jag specifika kläder på jobbet. Det första jag gör när jag kommer hem är att dra av mig dem och byta till "hemmatröja" (typ nattlinne). Sedan drar jag på mig varma kläder när det är dags att gå ut, men av förklarliga skäl inte jobbkläderna då. Underkläder byts varje dag. Resten när de är synligt smutsiga eller börjar kännas allt för ofräscha. Jag tvättar med ungefär 1 1/2 veckas mellanrum och det är väl ungefär då alla kläder tvättas. Vissa kläder tvättas inte varje gång, om de inte använts speciellt mycket så kan de få vänta till gången efter.
 
Jag skrotar runt hemma för det mesta. Så "hemmakläder" byts när de är smutsiga, fläckiga eller allmänt ofräscha. De är kläder för arbete, skogspromenader, vedbacken etc.

Sen har jag "stadskläder" när jag ska visa mig offentligt.

Kollar igenom kläderna som ligger i klädhögen och det som inte är påtagligt fräscht slängs i tvättkorgen. Ytterkläder tvättas väldigt sällan om alls. Finare kappor behöver oftast kemtvätt, så det händer knappt. Parkas, grövre jackor tvättas när det uppstår behov. Vilket är oftast vid säsongslut.
 
Kläderna närmast kroppen byts varje dag. Sen har jag olika kläder på jobbet varje dag men tvättar inte allt efter en användning. Kjolar har jag i några dagar eller tills jag spiller något på dem. Tröjor byter jag oftast varje dag, antingen har jag haft dem i stallet eller så har jag spillt något på dem, är lite klumpig. På sommaren när man svettas byter jag klänning varje dag. Tvättar oftast de kläderna.

Om jag tittar på kollegor så verkar de flesta byta efter två till tre dagar. Hade en manlig kollega som bytte kläder en gång per vecka och som gick med fläckiga kläder och luktade smuts. Väldigt otrevligt, man ville inte vara i närheten.
 
Igår hamnade jag med dottern framför ett tv-program som hette Prylberget. Som en del av programmet skulle en familj utmanas till att INTE byta kläder på en hel arbets/skol-vecka. Det utmålades som en stor utmaning och samtliga i familjen skruvade sig en hel del innan försöket inleddes, som om det var något i stil med att inte få borsta tänderna på en vecka (som jag skulle uppleva som plågsamt).

Och dottern skrattade och sade att det hade i alla fall varit lätt för mig, som vilken vecka som helst.

Det är sant, jag byter kläder ungefär en gång i veckan, eller när det är ett speciellt tillfälle - eller när de blir skitiga. Ofta i samband med duschtillfällen, som inte heller sker schemalagt varje dag utan ett par gånger i veckan när behovet uppstått.

(Sedan byter jag om många gånger i veckan för att ha ändamålsenliga kläder när jag jobbar i stallet eller med bilen osv, men det antar jag är en annan sak). Det som avsågs verkade vara de kläder som syns när man möter andra inomhus, så typ byxor, skjorta/tröja/tunika/kjol/klänning/etc.

Sen togs det också upp att man inte behöver tvätta kläderna man byter från heller- för mig har det alltid varit en självklarhet att man tvättar kläder när de är påtagligt smutsiga eller ofräscha, inte för att man byter till något annat. Tvättmaskinen är typ värsta klädslitaren av alla.

Tänkte dessutom att det är lite skumt att likställa frekventa klädbyten med kasst för miljön, även om det finns ett samband, så kan man byta enormt ofta utan att det belastar miljön - så länge man inte köper enorma drivor av kläder och tvättar de i anslutning till byten.

Hjälp; jag håller på att falla ur min tid på nåt sätt känns det som, allt var så främmande.

(Sidnot: I en viss period i mitt liv, när mina barn var små, var klädbyten nog i och för sig nästan dagliga men det faller inom kategorin "påtagligt smutsiga")
Skulle absolut inte kunna ha samma kläder i en vecka. Underkläder och kläder som sitter nära hud tvättas efter en användning. Tjocktröjor går att använda ett par dagar och byxor som bara används utanför lägenheten när jag är inne i stan vädras och tvättas rätt sällan. Men kläder byter jag flera gånger om dagen, har hemmakläder, kläder för stan, hundpromenad osv.
 
Jag har aldrig levt ett sådant liv att kläderna inte skulle bli smutsiga väldigt fort. De blir skitiga på jobbet eller ute i trädgården och pga djuren.
Jag är också en sådan person som hade behövt haklapp då jag äter.

Jag duschar varannan dag, så minst då byts alla kläder, men ofta varje dag då jag inte vill gå omkring med såsfläckar på tröjan och gräsfläckar på knäna.

Däremot byter jag inte kläder enligt vad jag gör, utan har samma kläder hemma, på jobbet och i trädgården.
 
Byter oftast kläder varje dag men de hamnar inte i tvätten om de inte behövs tvättas (är smutsiga och/eller luktar illa).

Jag hade inte klarat att ha på mig samma kläder en vecka, inte för att det i sig är ett problem, utan för att jag måste ha olika tjocka kläder på mig olika arbetsdagar beroende på vilka salar jag skall vara i och vad eleverna skall göra. Vissa salar är pisskalla och andra varma. Vissa lektioner rör jag på mig mycket, andra sitter jag mer still.
 
Jag byter kläder varje dag oftast och ofta flera gånger per dag, men de hamnar inte i tvättkorgen för det utan jag hänger upp och så använder jag de någon dag senare och gör så tills de är ofräscha eller smutsiga.
 
Jag har uniform på jobbet så jag byter naturligtvis till-från vardagskläder en gång om dagen. Uniformströjan tvättas en till två gånger per vecka, byxorna betydligt mer sällan.
Vardagskläder kan jag absolut ha samma under en vecka, eller byta lite efter behag och aktivitet men då läggs kläderna undan i halvvägs-högen så att jag kan använda dem igen så länge de är fräscha, innan de åker i tvättkorgen.
Trosor byts oftast dagligen.
Så länge jag fick byta underkläder ett par gånger hade jag lätt kunnat använda samma kläder en vecka utan att det bekymrat mig särskilt. :D
 
Jag har olika kläder på mig om jag är på jobbet eller hemma, eftersom de hemma tenderar att få mer lera, hund-/hästhår, udda dofter etc ;)

Jobbkläderna (kontorsjobb) kan jag ha på mig flera gånger utan att tvätta så länge de inte blivit smutsig, jag blivit svettig eller liknande. Dock har jag oftast inte samma kläder på mig flera dagar i rad utan växlar, och de åker in i garderoben igen om de är använda en dag utan att bli smutsiga/svettiga etc.

Hemmakläderna har jag oftast flera dagar i rad och sedan tvättar, de hamnar oftast på en pall när jag använt dem en dag och inte in i garderoben igen. Det kan definitivt hända att jag har t.ex. en och samma tjocka tröja hemma i över en vecka utan att tvätta, medan jag växlar t-shirt/linne etc. oftare (beroende på vad jag gjort under dagen - har jag ridit och blivit svettig eller på annat sätt gjort saker som smutsar ner mer så åker det mer direkt i tvätten).

Trosor och strumpor byter jag dagligen och de åker direkt i tvättkorgen. BH har jag aldrig på mig hemma utan endast på jobbet, och det kan nog gå några dagar där utan att de tvättas - beroende på om jag känt att jag blivit svettig etc.
 
Jag har tre kategorier kläder.
  1. Jobbkläder: Arbetskläder tillhandahållet av AG, tvättas en gång i veckan eller oftare vid behov.
  2. Hemmakläder: Används i stallet, i trädgården, på hundpromenader osv, byts och tvättas när de kan stå själv typ.
  3. Civilkläder: Används när jag ska ut bland folk och behöver se lite mer städad ut, tvättas om de blir smutsiga eller känns ofräscha.
Underkläder och t-shirt/tröjan närmast kroppen byts varje dag. Det kan hända att jag går i samma t-shirt två dagar i rad om jag inte blivit märkbart svettig och ändå bara går hemma och dräller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp