Hur använder ni ert nätverk

Just nu jobbar jag som timvikarie på ett ställe där min vän är chef.
Jag tror att det är det enda jobbet jag fått via kontakter... (möjligen några inhopp som ridinstruktör på hedenhös tid också)
Jag önskar att jag hade ett större nätverk som kunde hjälpa mig att hitta ett jobb, men det är svårt när man inte längre kan jobba med det man har utbildning och erfarenhet av och saknar formella meriter inom andra områden. :(
 
Tror det är väldigt olika från bransch till bransch! Jag har bara jobbat på myndigheter, där jag fått jobb genom att söka i enlighet med annonsen och gå på intervu. Men jag har också blivit kontaktad av flera konsultfirmor, alltså headhuntad. De som kontaktat mig är de personer eller kollegor till personerna som jag minglat med/suttit och lunchat bredvid på konferenser, seminarier, eller som lyssnat på mig när jag hållt föredrag på sådana tillställningar. Och i några fall även personer/företag som jag kommit i kontakt med genom min myndighetsroll. Jag har också blivit kontaktad på LinkedIn. Men gemensamt för att få jobb via kontakter i min bransch, är att det är de privata aktörerna som det funkar hos, men inte hos myndigheterna på samma enkla sätt eftersom man där måste söka en tjänst och konkurrera mot andra.
Fast jag har upplevt att det funkat även på myndigheter, visst man måste ju söka och konkurrera men jag har vid ett par tillfällen blivit "tipsad" om att söka tjänster jag inte vetat låg ute eftersom jag inte aktivt tittat efter jobb.
 
Fast jag har upplevt att det funkat även på myndigheter, visst man måste ju söka och konkurrera men jag har vid ett par tillfällen blivit "tipsad" om att söka tjänster jag inte vetat låg ute eftersom jag inte aktivt tittat efter jobb.
Absolut, det har jag med, men du måste ändå söka mot en utannonserad tjänst och det var den skillnaden jag ville få fram i mitt inlägg.
 
Jag var på intervju för ex-jobb idag. Jag känner pappan till personen som intervjuade mig mycket väl. Det visade sig att en på kontoret (av typ sju pers) är son till min förra arbetsgivare som jag är 100% säker på att har berättat att jag är duktig på att jobba.

När man vet det så är det ganska enkelt att hamna på plus. När staden är tillräckligt liten helt enkelt!
 
Tar upp en gammal tråd lite.
Jag har ännu inte skrivit något Linkedin inlägg då jag insåg att jag verkligen gillar jobbet på i sig (ger mig inte in i förklaringar just där). Men efter ett samtal igår har jag tappat förtroendet för att chefen inom rimlig tid kommer att förstå mig och mina behov.
Jag är osäker på om jag vill låta en chef driva bort mig från ett arbete jag gillar grunden i, och med fantastiska kollegor.

Däremot filar jag ändå på ett LinkedIn inlägg till nätverket.
Just nu är det bara ihopslängt och långt ifrån klart men jag tar gärna feedback ändå.
Om någon känner att de vill djupdyka kan ni PMa så kan ni få länk till min profil.

Hej nätverket!
Då jag funderar på om det är dags för ett nytt steg i mitt arbetsliv ber jag er om hjälp.
Kanske behöver ni eller någon ni känner en driven person med stor erfarenhet av planering, operativ verksamhet och analys?

Jag kortar gärna min pendlingstid vilket gör att jag föredrar erbjudanden inom Västerås, Enköping eller Bålsta med omnejd, men beroende på villkor också kan sträcka mig till några minuters promenad från Stockholm central.

Jag kommer att överväga alla erbjudanden och ge er en minst kort återkoppling så fort jag får möjlighet.
Om ni föredrar ett CV skrivet på svenska så skriv en rad till mig så skickar jag gärna ett sådant.
 
Tar upp en gammal tråd lite.
Jag har ännu inte skrivit något Linkedin inlägg då jag insåg att jag verkligen gillar jobbet på i sig (ger mig inte in i förklaringar just där). Men efter ett samtal igår har jag tappat förtroendet för att chefen inom rimlig tid kommer att förstå mig och mina behov.
Jag är osäker på om jag vill låta en chef driva bort mig från ett arbete jag gillar grunden i, och med fantastiska kollegor.

Däremot filar jag ändå på ett LinkedIn inlägg till nätverket.
Just nu är det bara ihopslängt och långt ifrån klart men jag tar gärna feedback ändå.
Om någon känner att de vill djupdyka kan ni PMa så kan ni få länk till min profil.

Hej nätverket!
Då jag funderar på om det är dags för ett nytt steg i mitt arbetsliv ber jag er om hjälp.
Kanske behöver ni eller någon ni känner en driven person med stor erfarenhet av planering, operativ verksamhet och analys?

Jag kortar gärna min pendlingstid vilket gör att jag föredrar erbjudanden inom Västerås, Enköping eller Bålsta med omnejd, men beroende på villkor också kan sträcka mig till några minuters promenad från Stockholm central.

Jag kommer att överväga alla erbjudanden och ge er en minst kort återkoppling så fort jag får möjlighet.
Om ni föredrar ett CV skrivet på svenska så skriv en rad till mig så skickar jag gärna ett sådant.
Jag hade filat mer på delen gällande pendlingen och återkopplandet, så att det låter mer positivt och taggat.
 
Jag hade filat mer på delen gällande pendlingen och återkopplandet, så att det låter mer positivt och taggat.
Tack för input. Ja, den biten tycker jag är lite svår, men vill samtidigt ha med det så jag slipper tacka nej till erbjudanden i hela Storstockholm pga restid..
 
Tack för input. Ja, den biten tycker jag är lite svår, men vill samtidigt ha med det så jag slipper tacka nej till erbjudanden i hela Storstockholm pga restid..
Jag tänker att så länge du inte ser framför dig att du blir helt spammad av jobberbjudanden så hade jag nog tagit den risken, för att låta lite mer taggad, startredo och lösningsorienterad - istället för att redan i sökes-annonsen ställa upp begränsande parametrar. Signalen det sänder kan annars bli att det där bara är toppen på ett isberg och att personligheten sedan inte är så flexibel som en tjänst t.ex. kräver.

Jmfr med t.ex. medryttarannonser där de som söker medryttarhäst skriver en lång rad krav på häst, ridmöjligheter, krav på allt möjligt osv. Dessa sorterar sådana som jag bort direkt, trots att alla kraven är uppfyllda. Min fördom säger mig helt enkelt att är man så krävande redan i insäljningsfasen så blir det riktigt besvärligt sen. :)

För att svara på ursprungsfrågan också: Jag har aldrig i vuxen ålder sökt jobb "på riktigt". Inte skickat (eller ens skrivit) CV osv. Alla jobb jag haft har liksom kastats efter mig på ett eller annat sätt (nu är det dock inte många jobb, jag är en lojal rackare som stannar länge) genom någon form av nätverk. I yngre år genom bekanta, bekantas föräldrar eller genom jobbrelationer på tidigare jobb. Efter examen genom att den arbetsgivare jag nu jobbar på träffat mig i andra sammanhang och sedan ringde för att fråga om jag vill arbeta för dem (och där är jag kvar nu, 8 år senare). Min bransch är något av ett bristyrke vad gäller personer med erfarenhet, så vi rycker allt vi kan i dem vi känner till när vi behöver rekrytera - och vi blir ständigt uppringda av rekryterare. De nätverk som då blir aktuella är primärt branschspecifika sammanslutningar, konferenser, seminarier osv. Hade jag sökt nytt hade jag sett till att synas på så många sådana evenemang som möjligt. Just nu springer jag mest på sådana för att hitta nya kollegor dock. :D
 
Något slags direktiv om placering vill jag ändå ge, för att skicka mig erbjudanden i Göteborg är slöseri med personernas tid då jag inte är flyttbar så och i så fall hellre kommer att stanna på nuvarande jobb..

Version 2
Hej nätverket!
Då jag funderar på om det är dags för ett nytt steg i mitt arbetsliv ber jag er om hjälp.
Kanske behöver ni eller någon ni känner en driven person med stor erfarenhet av planering, operativ verksamhet och analys?
Det finns också erfarenheter i min profil som gör mig väldigt givande även för roller med andra fokusområden?

Erbjudanden med placering kring Västerås, Enköping, Stockholm centralt eller Stockholm norrort är mest attraktiva.

Jag kommer att överväga samtliga erbjudanden och ge er återkoppling vid första bästa tillfälle.

Om ni föredrar ett CV skrivet på svenska så skriv en rad till mig så skickar jag gärna ett sådant.
 
Något slags direktiv om placering vill jag ändå ge, för att skicka mig erbjudanden i Göteborg är slöseri med personernas tid då jag inte är flyttbar så och i så fall hellre kommer att stanna på nuvarande jobb..

Version 2
Hej nätverket!
Då jag funderar på om det är dags för ett nytt steg i mitt arbetsliv ber jag er om hjälp.
Kanske behöver ni eller någon ni känner en driven person med stor erfarenhet av planering, operativ verksamhet och analys?
Det finns också erfarenheter i min profil som gör mig väldigt givande även för roller med andra fokusområden?

Erbjudanden med placering kring Västerås, Enköping, Stockholm centralt eller Stockholm norrort är mest attraktiva.

Jag kommer att överväga samtliga erbjudanden och ge er återkoppling vid första bästa tillfälle.

Om ni föredrar ett CV skrivet på svenska så skriv en rad till mig så skickar jag gärna ett sådant.
Inte supergenomtänkt, men kanske något sådant här kan funka?

.....

Hej nätverket!

Behöver ni - eller någon ni känner - en driven person med stor erfarenhet av planering, operativ verksamhet och analys?

Jag är redo för och sugen på nya utmaningar och tror att jag med mina erfarenheter av bl.a. XX och YY också kan bidra med stort värde i roller också med andra fokusområden (vad menar du med detta, för mig känns de tre du nämner ovan som ganska heltäckande i en verksamhet?).

Jag träffas gärna över en kaffe eller en lunch för att diskutera eventuella möjligheter, helt förutsättningslöst! Eftersom jag bor i xx stad begränsar jag dock primärt geografisk placering till företrädesvis Västerås, Enköping, Stockholm centralt eller Stockholm norrort.

CV på svenska skickas gärna på begäran!

......
 
Inte supergenomtänkt, men kanske något sådant här kan funka?

.....

Hej nätverket!

Behöver ni - eller någon ni känner - en driven person med stor erfarenhet av planering, operativ verksamhet och analys?

Jag är redo för och sugen på nya utmaningar och tror att jag med mina erfarenheter av bl.a. XX och YY också kan bidra med stort värde i roller också med andra fokusområden (vad menar du med detta, för mig känns de tre du nämner ovan som ganska heltäckande i en verksamhet?).

Jag träffas gärna över en kaffe eller en lunch för att diskutera eventuella möjligheter, helt förutsättningslöst! Eftersom jag bor i xx stad begränsar jag dock primärt geografisk placering till företrädesvis Västerås, Enköping, Stockholm centralt eller Stockholm norrort.

CV på svenska skickas gärna på begäran!

......
Tack! Jag kan ta bort det om andra områden. Jag menade nog bara att jag är öppen för annat än analytiska och planerande roller. För mig finns det en del annat också i en verksamhet, men kanske passar min profil inte det..
 
Tack! Jag kan ta bort det om andra områden. Jag menade nog bara att jag är öppen för annat än analytiska och planerande roller. För mig finns det en del annat också i en verksamhet, men kanske passar min profil inte det..
Jag tänkte mest att du anger planering, operativ verksamhet och analys - för mig som oinvigd inom vilket fält som avses så tolkas det som "planera vad vi ska göra, vara med och genomföra, analysera resultat" (= hela kedjan). Kanske går att förtydliga annars?
 
Jag tänkte mest att du anger planering, operativ verksamhet och analys - för mig som oinvigd inom vilket fält som avses så tolkas det som "planera vad vi ska göra, vara med och genomföra, analysera resultat" (= hela kedjan). Kanske går att förtydliga annars?
Det är svårt att förtydliga utan att gå in på detaljer. Korta varianten är att jag fränst arbetat inom fordonsundehåll och den typen av uppföljning och planering som görs där. Tex inte personalplanering.

Men självklart går erfarenheterna att applicera på andra områden.
Eller så kan min analytiska förmåga användasdas till annan typ av problemlösning än den jag gör idag. Men du har en poäng, så jag tar bort det tills jag eventuellt kommer på en bättre formulering.

Jag tänkte fila på detta ett tag..
 
Jag tycker att jag är dålig på att nätverka men har inte sökt ett enda av jobben jag haft genom livet utan fått dem genom kontakter. Blir uppringd av chefer som frågar om jag vill jobba, tackar ja om det låter kul 🙈 men jag inser att det är en stor portion tur som gjort att jag har det såhär och att jag kanske inte kan förvänta mig samma tur genom livet, alltid.
 
Har ute på LinkedIn nu.
Fick snabbt en förfrågan om en sak inom min bransch kan vara något. Dock projektanställning på minst ett år. Det känns ju alltid läskigt när man i så fall lämnar en fast tjänst.
Ska få mer info, kanske är det inget för mig, kanske är det perfekt. Men kul ändå när man får ett meddelande strax efter att man lagt ut.. 😇
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 126
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp