Hur använder ni ert nätverk

Jag har fått mina två senaste jobb via kontakter. Inte som så att nån gått till sin arbetsgivare och sagt "Lingonben är awesome, henne borde vi fixa jobb åt!" Det har istället handlat om matchmaking där jag fått tips om redan utlyst tjänst på kompis jobb, och kompisen har gjort tumme upp för mig som referens. Tror sånt är rätt vanligt här i stan, där alla känner alla inom min bransch nästan. Rent praktiskt har det gått till genom att jag lite diskret spridit ut bland kompisar att jag vill röra på mig, och så har det dykt upp tips ibland. Sen återgäldar jag mitt nätverk också, genom att i min tur tipsa de jag känner när jag får nys om tjänster de kunde gilla.

LinkedIn är jag halvhjärtat engagerad på, det står åtminstone var jag jobbar nånstans i min profil. Delar länkar om tjänster som kommer ut på mitt jobb och så. Däremot skulle jag inte efterlysa nytt jobb där eftersom jag är connectad med för mycket folk på nuvarande jobb. Mina kompisar som är konsulter annonserar däremot efter nya uppdrag där ibland.
 
[QUOTE="Cattis_E, post: 19102811, member: ]
Byta bransch är absolut inget jag är negativ till, men jag är nog lite feg med vad jag tror att jag kan bidra med i andra branscher just nu. Men om det skulle komma ett bra erbjudande så är det klart jag ska utforska det.
[/QUOTE]

Vad jobbar du med? Vissa yrken är ju lätta att applicera på lite olika branscher så detvkabsje inte är så jättesvårt?
Jag jobbar med driftstyrning och processövervakning. Förvisso skulle det ta ett tag att lära sig nya processer men det är betydligt enklare om en jobbar med styrsystemsbaserad övervakning att gå från tex pappersmaskinkörning till värmeverk, än att gå från tex mekaniker på pappersindustrin till att jobba i kontrollrum på pappersindustrin.
 
[QUOTE="Cattis_E, post: 19102811, member: ]
Byta bransch är absolut inget jag är negativ till, men jag är nog lite feg med vad jag tror att jag kan bidra med i andra branscher just nu. Men om det skulle komma ett bra erbjudande så är det klart jag ska utforska det.

Vad jobbar du med? Vissa yrken är ju lätta att applicera på lite olika branscher så detvkabsje inte är så jättesvårt?
Jag jobbar med driftstyrning och processövervakning. Förvisso skulle det ta ett tag att lära sig nya processer men det är betydligt enklare om en jobbar med styrsystemsbaserad övervakning att gå från tex pappersmaskinkörning till värmeverk, än att gå från tex mekaniker på pappersindustrin till att jobba i kontrollrum på pappersindustrin.
[/QUOTE]
Driftledare och tidigare planerare inom järnväg.
 
[/QUOTE]
Driftledare och tidigare planerare inom järnväg.
[/QUOTE]

Trafikledning typ eller underhållsplanering? Känns som att det bör vara användbart på fler håll...
 
När jag har fått jobb som inte varit utannonserade har det mest varit slumpen, tycker jag. Vid ett tillfälle var det hårfrisörskan som tipsade att hennes exmans företag sökte någon. :D En annan gång var jag på intervju för en tjänst och det slutade med att jag fick en annan på samma företag. Den tjänsten hade inte annonserats ut ännu, men både jag och intervjuaren enades om att den skulle passa mig bättre än den jag egentligen sökt. Vid något tillfälle har det varit vikariat som övergått i fast tjänst.
 
En kompis till mig jobbade på ett jobb som sökte personal och tipsade chefen om mig.

Ett annat jobb jag hade jobbade mitt ex på och de var i akut brist på personal så han tipsade sin chef om mig.

Efter det så sökte en vän till mig personal på sitt företag, hon visste att jag ville byta jobb efter föräldraledighet så hon bad mig skicka in en ansökan.

Ja, på den vägen är det. Alla mina jobb har varit genom kontakter. Jobbar i en specifik bransch och har bra referenser. Är rätt dålig på att skriva personligt brev så skulle aldrig stå ut i mängden genom den vägen.
 
Det var just det jag funderade på om man skulle göra. Samtidigt vet jag egentligen inte om jag vill skylta till min nuvarande arbetsgivare om att jag söker andra jobb.
Men det kanske man bara borde strunta i..
Känner mig lite vilsen i vad jag i så fall skulle skriva också. Men det kanske klarnar när min hjärna kommer lite ur "krisen".
(Jag har en annan tråd om engagemang i arbetet ifall någon undrar vad det handlar om).

Kan du be någon annan i samma bransch lägga ut ett inlägg åt dig? Samtidigt som du inte behöver outa för din AG du söker annat, så blir personen som gör inlägget en referens på att du är en anställningsbar person. Välj hen med omsorg, gärna någon som du vet är omtyckt och har lite "högre status" i branschen.


Mitt inlägg jag skrev såg ut såhär;

Hej nätverket!
I FM-branschen svänger det!
Sedan avtalet jag arbetade med gick till annan entreprenör då det var dags för upphandling letar jag nu efter en ny arbetsgivare.
Min nya arbetsgivare delar min uppfattning om vikten av bra mjuka värden på arbetsplatsen, ställer krav på noggrannhet, resultat och har högt i tak med en god kommunikation.
I gengäld får ni en lojal och driven medarbetare att skapa en långsiktig relation med.
Förutom att vara diplomerad Facility Manager är jag en administrativ stjärna. Jag har mer än tio års erfarenhet från försäljning, kundkontakt och administrativt arbete.
Min senaste anställning var objektansvarig förvaltare, budget, personalansvar samt byggprojektledning var en del av mitt dagliga arbete.

Har ni några tips över vem min blivande arbetsgivare kan vara, tar jag tacksamt emot dem.
Dela gärna!
 
Jag har fått mitt förra och mitt nuvarande jobb genom kontakter. Förra jobbet började med en praktikplats (var ung hade ganska nyligen gått ur skolan) som en släkting till mig hjälpte mig få och som sen genererade ett fast jobb. Mitt nuvarande blev jag uppringd om och erbjuden. Det var min förra kollegas man som ringde och ville att jag skulle börja jobba i hans bolag.

Min man fick sitt förra jobb genom att en tidigare kollega tipsade sin chef om honom när dom sökte folk. Så han blev uppringd och sen erbjuden jobbet. Hans nuvarande jobb fick han genom att känna folk som visste om att det behövdes folk där.
 
Tror det är väldigt olika från bransch till bransch! Jag har bara jobbat på myndigheter, där jag fått jobb genom att söka i enlighet med annonsen och gå på intervu. Men jag har också blivit kontaktad av flera konsultfirmor, alltså headhuntad. De som kontaktat mig är de personer eller kollegor till personerna som jag minglat med/suttit och lunchat bredvid på konferenser, seminarier, eller som lyssnat på mig när jag hållt föredrag på sådana tillställningar. Och i några fall även personer/företag som jag kommit i kontakt med genom min myndighetsroll. Jag har också blivit kontaktad på LinkedIn. Men gemensamt för att få jobb via kontakter i min bransch, är att det är de privata aktörerna som det funkar hos, men inte hos myndigheterna på samma enkla sätt eftersom man där måste söka en tjänst och konkurrera mot andra.
 
En kompis till mig jobbade på ett jobb som sökte personal och tipsade chefen om mig.

Ett annat jobb jag hade jobbade mitt ex på och de var i akut brist på personal så han tipsade sin chef om mig.

Efter det så sökte en vän till mig personal på sitt företag, hon visste att jag ville byta jobb efter föräldraledighet så hon bad mig skicka in en ansökan.

Ja, på den vägen är det. Alla mina jobb har varit genom kontakter. Jobbar i en specifik bransch och har bra referenser. Är rätt dålig på att skriva personligt brev så skulle aldrig stå ut i mängden genom den vägen.

Har du lämnat blå lådan? :D
Det har jag med, bästa beslutet ever.
 
I min bransch (säkerhet och bevakning) så har jag fått mina arbetserbjudanden via kontakter, det har enbart rört sig om arbetsledande befattningar, efter att jag själv jobbat som arbetsledare/motsvarande.

Då har det varit folk jag jobbat med som lämnat branschen och blivit kontaktade av folk som är kvar i säkerhetsbranschen som tipsat om mig. Enda gången jag tackat ja så var det under förutsättning att företaget i fråga skulle vinna en upphandling, vilket inte skedde.

Min erfarenhet är att okvalificerade jobb tillsätts med vem som helst, men att när det kommer till roller som innebär ansvar gentemot kund eller arbetsgivaransvar så är det kontakter som gäller. Oavsett bransch, då jag blivit headhuntad till andra branscher än min egen
 
Min erfarenhet är att okvalificerade jobb tillsätts med vem som helst, men att när det kommer till roller som innebär ansvar gentemot kund eller arbetsgivaransvar så är det kontakter som gäller.
Och jag har fått mina kvalificerade jobb genom att söka, helt utan kontakter, och de okvalificerade genom kontakter.
 
Min systers ex pappa kom och knackade på en morgon och undrade om jag ville knäcka extra brevid hovslageriet med att köra snö. Tydligen hade chefen frågar dom anställda om dom visste någon som kunde köra traktor och då hade Dorotea kommit att tänka på mig fast vi inte hade träffats på över 10 år.

Sedan har det varit rycktesväggar om var det kan vara värt att ringa för att höra mig för om jobb och ibland har jag ringt runt lite överallt för att höra om jobb. Ironiskt nog har det bara varit ett jobb av många som jag hittat på ams hemsida.
 
... för att hitta nytt jobb?

En till jobbtråd från mig nu, men jag fick ju så bra svar i den tidigare att nästa fundering också får en tråd.

Jag tycker man hör sägas så ofta att så många får jobb via kontakter.
Hur går det till i praktiken?

Jag blir förvånad över att så många tycks ha ett kontaktnät där de är så nära varann att de kan ordna ett jobb på så vis.
Jag känner till många personer i min bransch, men inte känns det som de kan fixa ett jobb till mig speciellt enkelt utan man får söka utlysta tjänster.
Vara referens och tipsa om utlysta jobb hos dem kan de såklart, är det det som menas med få jobb via kontakter?

Ni som är på LinkedIn, hur använder ni det nätverket i jakt på nytt jobb?
Jag använder LinkedIn en del, men kanske har ni bättre metoder än jag som mest kryssat i att jag är öppen för nya möjligheter och försökt få med mina erfarenheter så utförligt jag kan utan att det blir för långt.
Du har mina sympatier, jag har skitsvårt för att nätverka jag också. Jag fattar inte hur saker som lediga jobb kan dyka upp i samtal typ 😅 Men så är jag rätt så blyg/ensam av mig plus min grava hörselskada som gör det mycket svårt om inte nästan omöjligt för spontana samtal. Jag har nog inte så bra social kompetens IRL pga det.
Det är inte lätt det här med att nätverka!
Mitt nuvarande jobb fick jag tack vare min kontaktperson via AF som pratade med sin granne som jobbade på samma arbetsplats, jag fattar inte hur det samtalet måste ha gått till O_o En del är bara så där bra på att småprata :cautious: Vilket är min stora nackdel.
 
Tror att jag bestämt mig för att det inte är hela världen om jag outa för min arbetsplats att jag ser mig om.
Ska se om jag kan fila ihop ett bra inlägg som inte låter desperat eller så.
Jag har ju inget projekt som slutar eller något utan sitter på en fast tjänst men jag vill ju ha erbjudanden att i alla fall ta ställning till på grund av nuvarande situation (beskriven i min andra tråd)....
 
Mitt nätverk är obefintligt. Jag har fått några "okvalificerade" jobb tack vare att chefen känner min mamma typ, men de allra flesta jobb har jag fått på egen hand så att säga. Jag har sökt, de har svarat.

Med det sagt, jag har aldrig kommit in i "min" bransch (det jag är utbildad inom).

På mitt nuvarande jobb råder svågerpolitik deluxe. Alla vikariat går till medarbetares kompisar, utan att tjänsten annonseras ens internt. Jag tycker inte om det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 140
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 483
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 770
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 898
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp