Hur är/var er ridskola? Berätta!

Anacondas

Trådstartare
Jag hittade en gammal tråd från 2007 med intressanta frågeställningar. Istället för att putta upp den ställer jag frågorna på nytt :)
Det är nog många av oss som börjat sin ridkarriär på en ridskola någonstans i Sverige. Jag har förstått att kvaliteten på ridskolorna varierat kraftigt.
Hur är/var just din ridskola?
När började du rida på ridskolan?
Hur länge höll du på? Håller du på fortfarande?
Vad fick du med dig därifrån?
Vad var bra?
Vad var dåligt?
Hur går/gick själva lektionerna till?
Är/var hästarna bra utbildade?
Är/var instruktörerna utbildade?
Fick du mycket teoretiska kunskaper?

Skriv allt du kommer på. Det är väldigt intressant att läsa om hur olika det faktiskt var/är på ridskolorna.
 
Hur är/var just din ridskola?
Jag tycker den är bra, även om den ändrat form lite senaste åren.
När började du rida på ridskolan?
När jag var sju
Hur länge höll du på? Håller du på fortfarande?
Bara lektion red jag fram tills jag var 19, sedan flyttade jag men kom tillbaka tio år senare och började i liten grupp dressyr. Idag har jag egen häst.
Vad fick du med dig därifrån?
Jag har fått med mig den mesta teoretiska kunskapen, en syn på hästen som individ och partner inte ngt en använder och sedan struntar i.
Vad var bra?
Instruktörer, hästmaterial, möjligheten att få utvecklas som ryttare och hästmänniska genom att vara skötare.
Vad var dåligt?
Kan inte komma på ngt på rak arm.
Hur går/gick själva lektionerna till?
En timmes-lektioner, inte särskilt mkt harvande i samlad tropp utan alltid jämn fördelning över ridhuset. När eleverna blivit duktigare mer enskild uppvärmning och avtravning. Hoppträningar för C-tränare onsdagar, för både ryttare på lektionshäst/ponny och privathästar.
Är/var hästarna bra utbildade?
De flesta av ponnyerna LA dressyr och LB hoppning, några av dem tävlade FEI dressyr eller Msv B hoppning. Storhästarna utbildade minst LA dressyr, oftast Msv B. I hoppning allt från 90-120. Under flera år fanns även ett ridgymnasie och skolhäst sena gick även med de eleverna och blev utbildade och tävlade av dem.
Är/var instruktörerna utbildade?
Utbildningsgrad från ungdomsledarkurs för de som höll i ridlekis till B-tränare i dressyr och hoppning samt diplomerad ridinstruktör.
Fick du mycket teoretiska kunskaper?
Hade en stor del genom kurser och liknande, men gick även ridgymnasiet och fick största delen då.

Idag är det bara ridskola igen, i mindre skala med färre ridande, men vi försöker hålla kvaliteten uppe. Jag har min häst uppstallad på ridskolan och sitter med i styrelsen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag skulle gärna vilja höra erfarenheter om häst som lånats ut till ridskola. Alla perspektiv välkomnas, hästägare som lånat ut och hur...
2
Svar
22
· Visningar
3 052
Senast: Pratsch
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 910
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 953
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 518
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp