Hur avlar man, hur tänker gemene man?

F

funderar33

Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför framtiden delvis på att antalet hästar ökar. Vi kan tillgodose våra behov med egen avel ändå importeras det fortfarande hästar som inte egentligen inte behövs som avels och tävlingshästar. Detta förvånar mig mycket eftersom det är dyrt att importera och en risk för eksem och transportskador. Ibland har jag tagit den risken för att hästen jag söker till avel eller tävling står på Island,men att importera mediokra ston, skogsmullar och hästar för lätta klasser förefaller märkligt för mig.

Nu till aveln. Denna sommar har det slumpat sig att jag varit mycket på en gård med avelsverksamhet och frågorna hopar sig i huvudet på mig av alla möten med massor av människor som avlar och har drömmar om en lyckad uppfödning. Enligt mig så gör de inte mycket för att få ekonomi i sin verksamhet eller ens få fram bra hästar. Hingstarna på stället är bra. Inte tu tal om det. Det finns en uppsjö av goda hingstar att välja på i vårt land.

Det hela gäller de ston som används. I min värld så om mitt mål är få fram en god individ till tävling i de högre klasserna så väljer jag ett bra sto och en bra hingst. Har jag ett ungsto med förträfflig stam fin gång och trevligt sätt så väljer jag en hingst där man känner till hans nedärvning. Jag tar inte mitt sto till en oprövad bluphingst för att det är nära och billigt.

Likaså så avlar väldigt många på ston som borde vara totalt ointressanta för aveln. De är visade med klena resultat eller inte alls. De rör sig trist och har en rent dålig karaktär. Kanske konstigt lynne eller till och med eksem. De har tagit emot ston med utläkt spatt och var och varannat sto har fångkänningar och är feta som tunnor. Varför lägger man sin tid och sina pengar på att avla på dessa ston? Vad ska avkommorna användas till? Ska de ytterligare komma som annonser och marknadsföras som blivande tävlingshästar enbart grundat på skaplig blup från hingstens sida och stam? Förstår man inte att det blir en förlustaffär med kostanader för sto och betäckning? Varför tar folk sit sto till grannen om de har en skaplig hingst utan att titta på om det är rätt för just det stoet? Är det okej för dessa personer att de föder upp förlusthästar och göder sin dröm bara för att subventionera andras behov av ridhäst? Hur tänker man?

Jag tror att markanden kommer att svämma över. Priset på hästar kommer att minska och många kommer att skriva att de säljer en blivande tävlingshäst när det i verkligheten är en synnerligen medioker häst med så att säga halv stam. Fortfarande tror jag att det kommer att gå att få ut pengar för bra avkommor,som verkligen är bra och lovande. de som föds upp av människor som har ett mål med sin avel och hellre har ett bra sto än fem dåliga.Det kommer att krävas mer av köparna i framtiden, de måste titta och ta reda på vad det är för avkomma de köper.

Jag tror även att man som hingstägare ska sålla friskt bland de som får betäcka. Hingstens rykte är inte förtjänt av att de kommer skitavkommor på löpande band för att man ville få in pengar på kort sikt.

Det håller inte heller att säga att man avlar efter lynne och att det behövs familjehästar. Alla ska ha bra lynne och tro mig det blir familjehästar även med genom förstklassiga individer. Det är de fina hästarna av god kvalitet som passar till familjehästar. Det är inte alls så enkelt som att det blir supertävlingshästar av alla välstammade hästar.
Vad tror du?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Håller verkligen med om stona för bara för att man har ett sto så ska man ta föl- För det är ju så gulligt med föl.

Något som jag inte förstår är att avla på hästar med defekter som egentligen är förbjudet att avla på.

Från jordbruksverket (http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000995/2009-028.pdf)
3 § Nötkreatur, svin, hästar, får och getter, som visat sig nedärva letalanlag, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga beteende eller som med stor sannolikhet nedärver sådana anlag, defekter eller egenskaper, får inte användas för reproduktion. En förteckning över sådana letalanlag, defekter och ärftliga egenskaper finns i bilagan till dessa föreskrifter. Förbudet gäller dock även andra ärftliga egenskaper än de i bilagan upptagna om de medför lidande eller onaturligt beteende hos avkomman.

Nötkreatur, hästar, svin, får och getter får inte heller användas för reproduktion om det visat sig att djuret med stor sannolikhet nedärver disposition för hög frekvens konstaterade sjukdomsfall, förlossningssvårigheter eller dödlighet hos avkomma i samband med födsel.

Första och andra stycket gäller inte om reproduktion sker mellan två individer som med stor sannolikhet har anlagsuppsättningar vilka oavsett tänkbara kombinationer inte ger upphov till förlossningssvårigheter, dödlighet, defekter eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga beteende.
Där tredje stycket tillämpas och den ena parten i en parning är bärare eller med stor sannolikhet är bärare av ett recessivt anlag enligt första stycket ska den andra parten i parningen vara testad negativ som bärare för samma anlag om ett sådant test finns. I annat fall ska den andra parten i parningen ha konstaterats med stor sannolikhet vara fri från samma anlag genom exempelvis härstamningsanalys. (SJVFS 2009:19).


Häst
Organ/organsystem
Missbildning/anlag
Nedärvn.
mönster
Enkla isolerade defekter
Skalle
Allvarliga bettfel (över- eller underbett)
M
Rörelseapparat
Krumma föl
R
Hyperkalaemic Periodic Paralysis (HYYP)
D*
Polygen Saccharide Storage Myopathy (PSSM)
R
Glycogen Branching Enzyme Deficiency (GBED)
R*
5
SJVFS 2009:28
Patellaluxation
M
Patellaupphakning, vuxen häst
M
Strålbenshälta
M
Hovbroskförbening, grav/tidig
M
Spatt, grav/tidig
M
Osteochondros, röntgenfynd/hält
M
Cervical vertebral malformation (CVM)
M
Neurologiska defekter
Slinger (Cerebellär hypoplasi)
R
Overo Lethal White Foal Syndrome (OLWS)
R*
Hud
Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia (HERDA)
R*
Junctionalis Eqidermolysis Bullosa (JEB)
R*
Man- och svansskorv med kroniskt förlopp
M
Allergiska eksem/sommareksem
M
Könsorgan
Pungbråck
M
Luftvägar
Struppipning (Hemiplegia laryngis)
M
Kvickdrag (Eng: Recurrent Airway Obstruction, RAO)
M
Övriga
Severe Combined Immunodeficiency Disease (SCID)
R*
Navelbråck
M
Förkortningar
Nedärvningsmönstret
D dominant anlag
R recessivt anlag
M multifaktoriell nedärvning
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Idagens läge tycker jag de flesta avlar på den mest populära hingsten, tyvärr.
Vet bla en som har ett 1:a klassens sto med eksem som fick ett för för ca 3-4 år sedan och den är på inridning nu och de har jätte problem. Den har ett fruktansvärt temperament. Det är en ev de "stora" tävlingsryttarna som har den på inridning och har de problem så börjar man undar vad man tänker på när man avlar fram en sådan. Det värsta är att stoet ska till samma hingst igen :eek:
Att betäcka med en bluphingst finns inte ens i mina funderingar del för jag tycker hingsten är för ung + att de är för dyra, man vet ju inte ett skit om vad den ger för avkommor.
Själv avlar (tar ett föl då och då) jag med en hingst som jag tycker och tror passar stoet + att jag ska gilla hingsten. Det ska kännas rätt när man väljer hingst. Famför allt tycker jag man ska avla fram en individ som alla kan hantera och inte antingen eller, skogsmulleryttare eller tävlingsryttare. Har den kapacitet till de högre klasserna så är det bara ett extra +
Stoet ska naturligtvis vara fri från både spatt och eksem, frisk med andra ord.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Lite grann beror det väl på varför man vill ha fölet.
Jag kan ju bara tala för mig själv.

Mitt sto är importerat, pga en total förälskelse efter att jag jobbat med hästar på Island, för 11 år sen.:love::love:
Hon kliar sig måttligt på sommaren, detta bröt ut efter en kraftig penicillinkur (pga att hon fått ett ormbett). Hade jag vetat det jag vet idag om eksem hade jag skyddat henne bättre under och direkt efter penicillinkuren..*arg på mig själv* Hon går nu på Öland året om, och där kliar hon sig inte.
Hon har blivit betäckt två gånger, första fölet är nu 3 år och ett strålande vackert sto med fantastiskt psyke (inte bara jag som anser detta, alla som handskas med henne fäller samma omdöme). 3-åringen har just fått en liten bror efter samma pappa. Kanske, kanske blir det en betäckning till med samma hingst om ett år, när lillkillen ska flyttas till hingstflocken.

Varför betäcker jag då mitt skogsmullesto?? Jo, för att hon börjar bli en gammal tant, jag tokälskar min häst och vill så gärna ha några att ha kvar efter henne, de är alltså till mig själv i rent egoistiskt syfte:love:
Dessutom har jag ju funnit en hingst som passar henne utmärkt, treåringen är mycket lovande och det vore ju urdumt att inte göra om proceduren då.

Tilläggas kan att hingsten inte är någon högblup-hingst, men han är fantastiskt vacker och klok och alla de avkommor jag har träffat (många!!!) har ärvt både psyke och bra gångarter från pappa. Genomtrevliga hästar, helt enkelt, allt från familje- till tävlingsindivider, beroende på mamma såklart.


Jag håller absolut med om att avlar man i kommersiellt syfte borde man tänka sig för både en och tre gånger, särskilt om man väljer högblup-hingstar i tron att fölen då blir lättare att sälja. Man ska inte avla så det straffar sig på psyket, det förlorar hela islandshäststammen, och alla vi ryttare, på.
Jag begriper inte heller hur man kan betäcka med tex nyimporterade hingstar där man inte har en aning om huruvida de tex kommer få eksem eller ej, då man vet att detta nedärvs starkt från pappan.
Man måste vara noga med att man verkligen vet sitt avelsmål, samt att hingsten verkligen matchar stoet och vice versa.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Ja, jag är väl gemene man. Jag kommer absolut att ta ett, eller kanske flera beroende på hur livet beter sig, föl på mitt sto.
Hon är helt outstanding i mina ögon. Snygg, lätt för alla gångarterna, cool och mycket snäll. Dessutom är hon frisk och stark! Hon är min drömhäst. Målet med aveln? Fler som henne. :love:

Problemet är bedömning. Min häst kommer aldrig till bedömning. Det finns inte en tränare som tar i henne med tång för hon är inte tillräckligt "bra", mätt med etablissemangets (dvs. människans idé om vad som är bra) ögon. Det är lite synd för visst är bedömning ett bra sätt att få reda på hästens goda och dåliga sidor. Istället får jag vara öppensinnad och kritisk i min granskning av hästen och välja en hingst utifrån hennes starka och svaga sidor.

Men vad jag tycker är betydligt alvarligare än att jag tar några föl på min skogsmulle är alla dessa eksem, spatt och bronkit-ston som står i hagarna hos "kända" uppfödare under diverse förespeglingar om att man inte sett någon avkomma som fått problem, att problemet uppkom i samband med det och det och inte alls är ärftligt etc. etc. :devil:

Visst har du rätt. Det smiter emellan trevliga "skogsmullar" i avel på förstaklass individer.
Men problemet är, som jag tidigare argumenterat, att det finns en marknad för fler skogsmullar än topp-tävlingshästar.

Men visst, topptävlingshästarna kan också vara skogsmullar. Jag har varit med och sålt en tre-siffers-häst till skogsridning/hobby, men det händer väl knappast alltför ofta.

Om min häst hade haft kapacitet för god bedömning och tävling hade hon inte kostat 45', utan betydligt mer. Det hade inneburit att jag inte hade köpt henne, oavsett hur underbar hon är. Jag la min budget på runt 50. För det priset tänkte jag att jag kunde få precis det jag ville ha.

Sen är det såklart kul att rida på flotta hästar. Men jag tror ändå att marknaden för färgglada, snälla och lättridna "familjehästar" är betydligt större än marknaden för hästarna som är så bra att de betingar ett pris därefter.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

kl

Sen vill vi ju inte ha samma typ av häst så bredden kommer nog alltid vara bred hoppas jag. Personligen skulle jag aldrig vilja ha en häst med vilja under medel, okomplicerad och som alla kan rida. Men för någon annan är det deras drömhäst.

Vi verkar ju lida stor brist av säkra familjehästar men det svåra blir att man träffar dom som vill göra fler av sin älskade häst som tex bara grisepassar runt.

För mig är minimikraven:
Frisk (kan vara ok med skada om det är olycka , ej förslitning mm)
4/5 gångarter som är rena
Bra psyke (det varierar ju vad man tycker dock)
Vara ridbar (dvs inte den som inte går att rida på för lynnet osv)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Det verka på er som om alla hästar med hög blup är dumma i huvet och svar att hantera.

Jag/vi avla bla på några hästar med hög blup, men ingen av dem är svara eller specielt känsliga. De är trevliga individer med mycket bra stam och härliga rörelser.

Vi har Orri i nästan alla vara hästar och då blir blupen rätt hög och vi har valt unghinstar till nästa alla våra ston i år, unga hingstar som vi själv hantera och har på gården där vi känner möderne och syskonen väll.

Ni kan inte bara säga att alla hästar med högre blup är svara och att man inte ska avla på unghästar. Det bero mycket på vem som avla och vilken kunskap man har.

Sen avla vi inte bara på blup utan vi har en del hästar som har blup under 100 men som är värdens mest underbara ridhästar som har hög aktion och mycket bra lynne.


Lynnet på hästarna bero inte på blupen tita på vilka linjer hästarna kommer i från så ser man rätt ofta en trent.

Och det finns många hästar på toppnivå med super stam och hög aktion som är helt underbara ridhästar även till mer ovana ryttare.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Det finns många som avlar bara för att de vill ha "små söta föl" , vilket jag inte förstår? eller har ingen tanke alls!
Men jag tror oftast att många har någon slags tanke eller mål med avkomman.. ex. jag köpte min häst utav en kvinna som inte hade super häftiga ston, många hade inte ens bedömts.. men hennes mål var inte att få fram tävlingshästar, utan hennes mål var hästar med bra psyke, trevliga, ridbara med separerade gångarter. Sen hade hon ett sto som fick väldigt "passiga" hästar (min hästs mamma) så hon valde oftast en bra passhingst för att få fram avkommor med bra pass.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Det verka på er som om alla hästar med hög blup är dumma i huvet och svar att hantera.

Inte alls.
Men de är inte tillräckligt många för att räcka till alla.

Jag har försökt att prestations-avla.
Det blev faktiskt inte ett sådär jättebra resultat av det.
Så jag övergick till att bara "nöjes-avla".

Resultatet från nöjes-avlandet är bättre.
De är friska, trevliga, mycket vackra och har de bästa hovar jag har sett.
De har alla visat bra gångarter fritt i hagen.

Nu så är de under inridning och vi får se vad det blir.

Avel är svårt - för det är lotteri med i spelet också.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

För mig så säger blup inget om lynnet på hästen.

KL
Är svårt att säga om hästar har ett bra lynne för beror mkt på den som har hästen. Samma häst kan ju vara ett monster för en person och sen byter den ägare och märks inget av de gamla lynnet.

Vissa vill ju ha mkt nerv och förstår inte varför en del tycker det är så hemskt. Lika oförstående är jag för de som ser ner på de som vill avla den perfekta familjehästen. Alla har ju sitt egna avelsmål och det är ju bredden som är en del av islandshästens charm.

Personligen gillar jag tuffa, självsäkra hästar med mkt framåtanda och de får hellre ha en dålig broms än dålig gas.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Det är ju på alla hästar lämpligt att de inte är vare sig nervösa eller rädda av sig.
Så vissa gemensamma drag är ju bra att ha.
Tokiga, ilskna, nervösa eller lata hästar vill ju ingen ha.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Det här söker jag som hästköpare:

Trygg och stabil
En framåttänkande häst med positiv vilja
Ren fyrgångare
Mjuk behaglig tölt utan för höga lyft
Lite grövre modell
Lagom hög (under 140)
Uppfödd på stora ytor i flock
Inte inriden/pressad för tidigt
Eksemfri
Helst inte fux

Inte lätt att hitta kan jag säga...
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

kl


Vi verkar ju lida stor brist av säkra familjehästar men det svåra blir att man träffar dom som vill göra fler av sin älskade häst som tex bara grisepassar runt.
)

Det behöver inte vara en brist hos hästen som sådan utan kan mycket väl vara en brist från ryttarens sida.
Mig veterligen kräver gångarterna sin träning för att inte förfalla.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Det här söker jag som hästköpare:

Trygg och stabil
En framåttänkande häst med positiv vilja
Ren fyrgångare
Mjuk behaglig tölt utan för höga lyft
Lite grövre modell
Lagom hög (under 140)
Uppfödd på stora ytor i flock
Inte inriden/pressad för tidigt
Eksemfri
Helst inte fux

Inte lätt att hitta kan jag säga...

Jag vet var den finns, men den är inte itll salu! :p :o
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Det finns många som avlar bara för att de vill ha "små söta föl" , vilket jag inte förstår? .

Jag undrar vilka de människorna är.
De nämns ofta. "De tar bara ett föl för att det är gulligt men de tänker inte på konsekvenserna".

Jag har aldrig lyckats stöta på någon sån men man får ofta intrycket att det inte görs något annat än avlas på det sättet... :confused:
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Titta i hästannonserna så hittar du rätt många ;)
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Det behöver inte vara en brist hos hästen som sådan utan kan mycket väl vara en brist från ryttarens sida.
Mig veterligen kräver gångarterna sin träning för att inte förfalla.
Självklart beror det på ryttaren oxå precis som hästen som en kan uppleva som ett monster är en liten ängel i andra händer.

Det finns hästar som har svårt för sig och varför avla på dom (dom dyker ju upp i alla fall :angel:). Alla har väll som mål att få fram en häst som har lätt för sig oberoende på vilken typ av häst man har som mål.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Det är ju på alla hästar lämpligt att de inte är vare sig nervösa eller rädda av sig.
Så vissa gemensamma drag är ju bra att ha.
Tokiga, ilskna, nervösa eller lata hästar vill ju ingen ha.
Det svåra är att sätta gränsen när det övergår från tex vaksam till nervös. Vad ska de göra för att vara tokiga? Mkt beror ju på så mkt annat runt omkring och den egna uppfattningen.

Har haft en häst som hos förra ägaren slog ner henne, sprang över och skena mm. Men jag såg aldrig något av det så frågan är: Var det hästen som var tokig?
Eller funka han inte med förra ägaren bara?

Tycker oxå att galningar ska bort ur aveln likasom hästar med nedärvbara defekter mm
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 769
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Lovisa.E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 070
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp