Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Sen kan jag hålla ca 4 islandshästars foderkostnader till samma pris av vad 1 storhäst foderkostnader var vilket också gör en enorm skillnad vilket redan där tar ut en stor del av att ni behåller era hästar lite längre..

Oj hur mycket mat trycker du i den storhästen, är det en shire kanske jag får ihop det så att det räcker åt max 3 otroligt lättfödda islandshästar!? Eller hur lite mat tror du att islandshästar behöver?
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

För att inte glömma att många hästar fortfarande importeras, och att priserna styrs en del av det med... Det var ju inte längesen man började importera islandshästar heller, och med tanke på att importen går på runt 20-25'000 kr, då utöver själva hästens pris, så blir det väl att hästarna blir dyrare även här. Finns för övrigt fler raser med höga priser, se exempelvis på quarterhästarna. De ligger i många fall över islandshästarna i pris... I alla fall inom samma område. Nu vet inte jag hur det är där, men kan tänka mig att många importeras från USA, och därmed blir priset högre pga importkostnaderna.

Sen att många ägare ser sina hästar som bättre än de är och sätter lite fantasipriser är väl en annan sak, det hittar du inom alla raser...
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Oj hur mycket mat trycker du i den storhästen, är det en shire kanske jag får ihop det så att det räcker åt max 3 otroligt lättfödda islandshästar!? Eller hur lite mat tror du att islandshästar behöver?

Jadu en helt vanlig svensk halvblodshäst som åt 20kg hö/dag + 3-4kg kraftfoder beroende på hur mycket vi tränade.

Min islänning och de andra islänningarna i stallet äter i snitt 5kg hö/dag och häst (de har fri tillgång) och så gott som inget kraftfoder utan det får bara de hästar som behöver det och det brukar vara i väldigt korta perioder.

Islänningarna tränas relativt hårt 6 dagar i veckan och de flesta av dem tävlas med över medel i resultat så det är inga hästar som står och skräpar i hagen.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Att man underutfodrar hästar innebär ju inte att de är lättfödda utan snarare visar det på okunskap hos hästägare, skulle vara jätteglad om det hade räckt med 5 kg hö per dag men det gör det inte.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

En halvtaskig tölt går att utveckla till en bra tölt.

En häst utan tölt är en tregångare.
Det är inte säkert. Inget som du kan garantera. Och inget som ska betinga överpris.
Har hästen halvtaskig tölt brukar inte heller övriga gångarter vara nåt vidare. Det är här "fynden" kan göras och det kan prutas en hel del eftersom priserna inte är välgrundade.

Har hästen en bra tölt och bra grundgångarter är den helt enkelt värd mer. Det är den seriösa "marknaden" beredd att betala för - inom rimliga gränser.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Islandshästar som på fri tillgång äter ca 5kg hö/dag?? Har dom anorexia? :angel:
För att hålla vikten på min dam borde hon inte äta mer än 4-5kg, men det anser jag vara snudd på djurplågeri map tuggtid och TS. Hade hon själv fått välja mängd hade hon förmodligen legat på minst det dubbla.
Om hästarna rids relativt hårt 6 dagar i veckan, måste ni ha kalasvärden på höt för att inte bryta ner musklerna på dom med den mängden hö och inget kraftfoder- kan bara gratulera isf, jag har letat som en tok efter passande hö/hösilage men inte lyckats än....
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Att man underutfodrar hästar innebär ju inte att de är lättfödda utan snarare visar det på okunskap hos hästägare, skulle vara jätteglad om det hade räckt med 5 kg hö per dag men det gör det inte.

Jag skulle inte påstå att vi underutfodrar våra hästar.
De har som sagt FRI tillgång på stråfoder det är aldrig tomt i höhäckarna så de kan äta hur mycket/lite de vill.
Självklart äter de mer när det är taskigt väder, men det händer också att de äter mindre. Som sagt det var ett SNITT VÄRDE över de månader som hästarna får hö. Vilket dem inte får nu när dem går på bete.

Då är det snarare okunskap att ge hästarna mat ett par ggr om dagen än att de kan tugga hur mycket de vill och när de vill.

Sen är inte våra hästar helt matgalna heller, de har annat att göra mellan matstunderna som att leka och gå och kolla i hagen i skogen och undersöka allt som finns där.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Nu handlar det ju om behov, för 5 kg hö täcker knappt underhållsbehovet i stråväg.;)

Våra hästar får inte heller mat 2 gånger per dag utan avsevärt många fler gånger, och bägge mina hästar äter trots olika behov av näring 8 kg + 1 kg lucern per dag under tidigare fodringssäong. Därefter skiljer det sig på kraftintaget, då ena hästen gått på 1½ kg Hestekraft per dag samt soja och den andra på soja och 2 hg Hestekraft.

Jag har sedan flera år tillbaka väldigt svårt att se att många islänningar är lättföddda, oftast handlar det om felutfodrade och därför ofta ser ut som michelin gubbar/gummor.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Om våra hästar nu skulle behöva mera mat, varför skulle de då inte äta mera när det alltid finns fräsch mat serverad?

Våra hästar är inte heller feta, de är i normalvikt.

Eller ja just nu är de faktiskt lite överviktiga men de har haft lite semester på betet men det går snart över.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Tja min åt under vintern ca 15 kg hö, 3 kg lusernhack och på det fick hon 2 kg müsli plus 3 kg pellets. Hon var visserligen dräktig i vintras och under den kallaste periden fick hon säkerligen minst 20 kg per dag.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Hos dig hade Svala velat bo. ;) Som dräktig utan föl vid sidan har hon hos oss fått 5-6 kg hö och 1 kg Hippo Alfa eller lucernpellets/hack.
Vi har inte haft några hästar 1-3 år hemma men äldre hästar har hållit sig i gott hull på 5 kg hö och max 1 kg kraftfoder.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Min var jag tvungen att göda upp därav mängder av mat, idagsläget får hon 1 kg müsli och 2 kg pellets per dag för att hon inte ska minska i hull och då går hon även på ett kraftigt bete. Kommer dock behöva öka på kraftfodret i slutet av månaden så att hon inte tappar vikt önskar snarare att hon ska gå upp mera men det går åt rätt håll!!!
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

För att återgå till den ursprungliga frågan, är det kanske så att halvblodsuppfödarna är för billiga? När man läser på Avel står det klart att hobbyavel är just en -dyr- hobby, inte många har en chans att få igen uppfödningskostnaderna.

De flesta säljare ser på vad hästar ungefär som deras normalt kostar och sätter priset efter det. Att sen inte alla kan se klart på sin hästs förtjänster och tillkortakommande är en annan sak, och långt ifrån typiskt bara för islandsfolk.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Jag har inte hört om någon häst som blev såld på auktionen, bara en massa osålda och ett par strukna. Någon annan som vet mer?
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Jag läste på Idunn's hemsida att ingen utav hästarna blev såld under auktionen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: Hedinn
·
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 720
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: Lovisa.E
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp