Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

En fundering till er som föder upp och säljer mycket hästar.

Självklart vill ni att er verksamhet ska gå bra och man måste ha in pengar för att överleva.

Men något som jag ställde mig väldigt frågande till när jag letade häst för 2 år sen var att många som säljer just islandshästar sätter fantasi priser på sina hästar i mina ögon.

För min del var det inte självklart att köpa just en islandshäst (nu blev det dock en islänning iaf, pga han helt enkelt var rätt häst för mig) utan det kunde bli vilken ras som helst, jag letade bara efter rätt individ.

Men när man jämför en "okej" islänning inget speciellt bara en ganska medioker häst och prislappen är 70-80 000kr och sen kan man få en ridhäst av valfri annan ras som ligger på samma nivå för 35-40 000kr varför anser ni att islandshästen är värd drygt dubbelt så mycket?

Om det har varit en frisk islandshäst har den varit betydligt billigare att föda upp än en stor häst för en islänning äter ju t ex inte direkt samma mängd som en stor häst.

Är det en ofta halvtaskig tölt som kostar såpass mycket som man i regel inte får hos de andra raserna?
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Jag föder inte upp hästar men jag kan för jag har ston.

Dock måste jag säga att det är nog de andra som ofta ligger för lågt.... Du har i Sverige en kostnad att föda upp hästar.... Det finns ett antal räkningar på vad kostnader för att föda upp hästar kostar gå in på avel-forumet och titta...

Islandshästarna tycker jag verkar ha väldigt hög kostnad för betäckning.... Det känns som om hingstägarna tar ut mycket pengar. Det bara känns så.... det är nog min känsla för jag har ston... Inget fakta bara känsla med det lilla som jag har sett.....

Sen kan man tycka att en del hästar verkligen går dyrt... Det är marknaden.... kallas kapitalism och bygger på tillgång och efterfrågan :idea:
(skojar lite med dig ).... Kanske är det så att islandshästen står vid ett vägskäl nu.... Kan de svenska uppfödare vidmakthålla de svenska islänningarnas prisnivåer.. Kan de törs de, har de möjlighet ?

Det innebär att samtliga uppfödare verksamma i Sverige inte dumpar priserna och att populariteten hos rasen håller i sig... Det räcker ju med de aktiva idag...
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Jovisst är det så men man ser ju ofta islänningar till höga priser som INTE blir sålda på många månader ibland tom år.

Hur tänker man som säljare då? Ser säljaren en VM häst som ingen annan kan se?
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Jag tror att det är fler inom islandshästbrachen som är stora uppfödare som lever på sin avel, då måste man få igen de pengar man har lagt ut.

Inom många andra raser är det vanligare att man har ett eller två ston och avlar som hobby, då gör det inte så mycket att man förlorar ekonomiskt på det, eller iallfall inte tjänar nåt på det.

Detta sätter standarden på priserna som kommer ut på marknaden. "Yrkesuppfödning" ger dyrare hästar, medans "hobbyuppfödning" ger billgare hästar pga skillnaden på krav på inkomst per såld häst!
Har man fött upp en häst så är det billigare att ha kvar den och utbilda den och kanske använda den i den övriga verksamheten än att sälja med förlust!
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Om det har varit en frisk islandshäst har den varit betydligt billigare att föda upp än en stor häst .....

Inte alls.
Den är inte leveransklar som ridhäst lika tidigt.
2-3 extra år kostar pengar.
Och tölten kostar träning att få till även om den sedan ändå kan upplevas som halvtaskig av en ryttare som är ovan vid tölt.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Jovisst är det så men man ser ju ofta islänningar till höga priser som INTE blir sålda på många månader ibland tom år.

Hur tänker man som säljare då?

Att man lika gärna kan ha den kvar.
En Islandshäst i verksamhet drar in en hel del pengar.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Inte alls.
Den är inte leveransklar som ridhäst lika tidigt.
2-3 extra år kostar pengar.
Och tölten kostar träning att få till även om den sedan ändå kan upplevas som halvtaskig av en ryttare som är ovan vid tölt.

Jag har haft både stora hästar och islänningar och stått på diverse olika anläggningar med uppfödningar och de stora ung som gamla har ätit mellan 15-20kg hö/dag + kraftfoder medan islänningarna äter 5-7kg hö/dag och oftast inte kraftfoder och framförallt inte i samma mängder som de större hästarna.
De stora står oftast installade = högre kostnad för strö, mockning mm
Islänningarna går ofta på lösdrift och har inte alls samma dyra strömängd.
Övriga kostnader som vaccinationer, hovslagare osv är ju i stort sett lika.
Många stora hästar åker iväg på inridning/tillridning och det är inte billigare än att skicka iväg en islänning på träning.

Sen är det väl bara konstatera att alla hästar har långt ifrån supersteg och så himla väl separerade gångarter även fast säljarna vill sälja de som om de hade det.
Då tror jag inte det spelar så stor roll om det inte är en elitryttare som sitter på.
En bra häst har vettigt steg och väl separerade gångarter ändå, en elitryttare tar fram det lilla extra.

Så varför ska islänningen kosta dubbelt så mycket?

Visst köper jag att det är skillnad på hobbyuppfödning och de som har det som yrke men det är fortfarande stooora prisskillnader mellan raserna och hobbyuppfödarna vill ju ofta ta lika bra betalt som en som har det som yrke.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Så varför ska islänningen kosta dubbelt så mycket?

Du glömmer en stor del av kostnaden.
Kapitalkostnaden.
Att ha kapital bundet så länge kostar pengar.
Hästarna tar också plats länge så det blir en dålig genomströmning av pengar.
Du glömmer också den arbetskostnad som är med alla dessa år.
Lösdrifter sköter inte sig själva utan tar faktiskt ganska så mycket tid.

Lösdrift är inte ett billigare eller enklare alternativ än stall.
Det kostar t.ex. massor av pengar att få marken att hålla.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Sen är det väl bara konstatera att alla hästar har långt ifrån supersteg och så himla väl separerade gångarter även fast säljarna vill sälja de som om de hade det.
Då tror jag inte det spelar så stor roll om det inte är en elitryttare som sitter på.

Det spelar jättestor roll vem som rider.
Jag kan tycka att hästen är underbar och en spekulant får ändå bara grisepass.
Även om det ser jättebra ut när jag rider.

Ridningen är halva hästen.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Jovisst är det så men man ser ju ofta islänningar till höga priser som INTE blir sålda på många månader ibland tom år.

Hur tänker man som säljare då? Ser säljaren en VM häst som ingen annan kan se?

För det första är det som konstaterat en tuff marknad. Det finns många hästar ute, och det finns många hästar ute där annonsen inte riktigt stämmer överens med hästens verkliga kapacitet när man väl dyker upp. Det har nog gjort att folk är mer skeptiska i allmänhet.

Jag sålde min häst för två år sedan, och det tog ett par månader men jag fick det pris jag begärde och köparen och jag var överens om att han är värd varenda krona. Välutbildad, tävlad med bra resultat, och fin att se på. 70.000kr. 14 år gammal, väldigt bra läromästare för någon som går över från "stor" till island.

Att det tog tid beror mestadels på att jag sållade väldigt bland köparna, och jag var noga med att det skulle kännas "rätt" för båda (alla tre).

gtolt2.jpg

ttrav2.jpg


Jag hjälper sedan ett par år tillbaka några vänner på Gotland med sin hästförsäljning, och flera av deras hästar har varit till salu långa perioder. Men det är verkligen inga skithästar. Mer än så kan jag väl inte skriva utan att det blir reklam.

Det är svårt att få spekulanter att komma över, det finns så mycket hästar på fastlandet. Men när de väl är där brukar de åka därifrån med en eller ett par stycken hästar. Hel- och halvsyskon till dessa hästar som inte blir sålda har på fastlandet sålts för betydligt högre summor än dessa är prissatta till. Nu satsar ägarna på att skicka iväg ett par hästar i taget på försäljning på annat håll, och det brukar få dem sålda snabbare.

Det som sålt bäst de senaste åren är faktiskt föl. Och inridna hästar när det har funnits någon sådan till salu. Oinridna hästar mellan ett och tre år är svårare att sälja. Och hästar som passerat den magiska gränsen 5 år och inte är färdiginridna är svårsålda.

Några prisexempel på vad som har sålts från gården senaste åren:
De flesta är e. Solfari från Kvarnbacka Gård "kl1". och u. bedömda ston i "Kl 1 och 2". Någon enstaka e. Hrammur frá Akureyri också. De är bruna, svarta eller fuxar, alltså inga ovanliga färger men har bedömda föräldrar, i flera fall med tävlingsmeriter på nationell nivå. Vilket i allafall i min värld borde generera ett pris som är lite högre än "gemene trädgårdsuppfödning" om avkomman ser fin ut.

Inridna hästar mellan 45-75.000kr

Föl mellan 25-35.000kr Både sto- och hingstföl

1-2 åringar för mellan 25-35.000 kr.

3 åringar 35.000-40.000kr

(Fyraåringar har det inte varit några till salu på ett tag)

Unghästar, inridning påbörjad, 40- 50.000kr

Denna uppfödare vet jag resonerar att han "hellre behåller hästarna än skänker bort dem" även om det ibland tar tid att få dem sålda.

De flesta av fölen som sålts har visats på fölmönstringar med mycket fina omdömen, det tror jag har hjälpt till.

Det är dock väldigt frustrerande att se på antalet visningar av annonserna att färgen fortfarande verkar spela en mycket stor roll för vilka hästar man går in och ens tittar på. Det kan skilja flera hundra visningar mellan en brun häst och en skäck med liknande pris och egenskaper. Likaså kommer det flest svar på de hästar som har "udda färger", fast att det kanske är en av de "vanliga" som skulle passa spekulanten bäst egentligen. Och så får de inte ens en chans, för att de har fel färg.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Du glömmer en stor del av kostnaden.
Kapitalkostnaden.
Att ha kapital bundet så länge kostar pengar.
Hästarna tar också plats länge så det blir en dålig genomströmning av pengar.
Du glömmer också den arbetskostnad som är med alla dessa år.
Lösdrifter sköter inte sig själva utan tar faktiskt ganska så mycket tid.

Lösdrift är inte ett billigare eller enklare alternativ än stall.
Det kostar t.ex. massor av pengar att få marken att hålla.

Absolut kostar det att ha kapitalet bundet.
Självklart kostar det arbetskostnader också.
Lösdrifter sköter sig inte själva det vet jag myckt väl har min egen häst på lösdrift och den sköts varje dag, men det går ändå betydligt fortare än när han stod installad det tog ca 1,5h längre/dag då än vad det gör när han går ute dygnet runt och då mockas hagen och lösdriften varje dag.
Så du menar att man inte lägger pengar på att marken i hagarna ska hålla om de är installde?
För mig är det precis samma kostnad när han stod inne som nu när han går ute dygnet runt.
Den största skillnaden är faktiskt strö kostnaderna som skiljer mellan att ha hästen ute eller inne. Inne använder jag mig helst av halmpellets, torv eller spån för att det går fortast och är enklast att mocka i min mening.
Medan i ligghallen använder jag mig av halm som är betydligt billigare att ströa med än vad det andra är. Det går även åt betydligt mindre ute än inne.
Och det tar betydligt mindre tid att sköta än vad det gör om man har hästarna installade, bara tiden att ta in/ut hästar blir ju enorm när man börjar räkna.
Sen kan jag hålla ca 4 islandshästars foderkostnader till samma pris av vad 1 storhäst foderkostnader var vilket också gör en enorm skillnad vilket redan där tar ut en stor del av att ni behåller era hästar lite längre..

Så det där med att motivera islandshästarnas höga pris med att de kostar mer än någon annan ras att föda upp har jag svårt att köpa. Sen vet jag inte om era betäckningskostnader är flera ggr så dyra som andra har men det låter konstigt.

Sen är jag väl införstådd med vad det kostar att ha hästar jag bara ifrågasätter varför det är såna otroliga skillnader mellan olika raser men man ändå får i stort sett samma sak bara i olika förpackningar.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Jag sålde min häst för två år sedan, och det tog ett par månader men jag fick det pris jag begärde och köparen och jag var överens om att han är värd varenda krona. Välutbildad, tävlad med bra resultat, och fin att se på. 70.000kr. 14 år gammal, väldigt bra läromästare för någon som går över från "stor" till island.

Att det tog tid beror mestadels på att jag sållade väldigt bland köparna, och jag var noga med att det skulle kännas "rätt" för båda (alla tre).


Inridna hästar mellan 45-75.000kr

Föl mellan 25-35.000kr Både sto- och hingstföl

1-2 åringar för mellan 25-35.000 kr.

3 åringar 35.000-40.000kr

(Fyraåringar har det inte varit några till salu på ett tag)

Unghästar, inridning påbörjad, 40- 50.000kr

Men det är ju skillnad på om det är en färdig häst som har presterat något för 70 000kr.
För den prislappen förutsätter jag att hästen kan bära sig i alla gångarter och kan de enklare skolorna iaf.
I ditt fall känns det som ett ärligt pris, men det är ju långt ifrån alla som prissätter så.

Tex när man ser en otränad skogsmulle utan någon direkt utbildning och kostar 65 000kr så tycker iaf jag att det är fel pris, åtminstone för mig.

Sen säger jag ingenting om att man väntar på rätt köpare, det tycker jag är bra. Men många ggr så känns det som att folk tror att deras häst är en VM häst och tar pris efter det men i själva verket är det en skogsmulle som i mina ögon bör ha en betydligt lägre prislapp.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

En otrolig skillnad är också levnadslängden på en islänning, ofta passerar de 20 sträcket i de flesta fall och många dessutom med råge.

Men det finns en uträkning gjord för en grundriden islänning på 5 år, och den har då kostat ungefär 100000 kr, är det en hingst får du lägga på ungefär 50000-60000 kr till och dessa kostnader avser då i visningsskick.

I övrig kan jag förstå att att du tycker att en del hästar har ett överpris, det kan jag också tycka mellan varven när jag ser en bild på¨en grisepassare som påstås gå i ren tölt på tagen bild.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Jag tycker precis som du att en del hästar är optimistiskt prissatta. Antingen kan inte säljaren ta en vettig bild, eller så är det inte en så bra häst som det utlovas. Många hästar i annonser går i travtakt med huvudet i vädret eller mycket bunden tölt/ grisepass helt utan bärighet och kostar ändå mycket pengar.

Jag tycker samtidigt att man redan nu kan se en skillnad mot för kanske fem år sedan, det är verkligen köparens marknad, man kan göra fina fynd om man har kunskap!

Och jag tror att det är kunskap som saknas hos många köpare och säljare, det är fortfarande många ovana hästägare som köper islandshästar, kanske köper de en välutbildad för 60.000kr som de rider i ett par år och som kanske inte har bibehållit sina gångarter, blivit feta och förlorat i värde, men som de vill ha ut samma pris för som de köpte hästen för. Det är ju förståeligt, men blir fel.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

men moli och pulkasurk och andra... det är marknaden som styr... Dvs kan folk sälja sina hästar för de pengarna så är det så det är...

Personligen tror jag att islandshästvärlden är så pass mansdominerat som gör att priserna är som de är...

Problemet är att det är inte så lätt... och kanske står islandshästvärlden inför en skiftning nu... Kommer man i framtiden att kunna ta ut de summorna för pengar som man tidigare gjort ???? ... Det är ofta inte frågan att islandshästen är felsatt i pris utan att många andra hästar är för billiga.. Sen finns det alltid individer åt båda hållen som man undrar över... en del hade jag inte varit så intresserad av...

Då gäller det att uppfödare och säljare i Sverige klarar av att hålla priserna uppe annars kommer vi att se ett värre prisras än vad vi redan sett... Det gäller att inte en del håller på att dumpa... men den som lever får se...

Jag räknade på detta, billiga i drift, smidiga, trevliga och då dyra i inköp och att sälja....
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Kan bara hålla med dig!

Sedan tror jag helt enkelt att den ekonomiska krisen har gjort sitt. I fjol och i förfjol fick jag alla hästar (utom en) jag annonserade ut sålda och det relativt omgående. I år är det betydligt svårare trots att jag på intet sätt tar ut några överpriser, bl.a. ett riktigt läckert hingstföl för 12 000kr. Så i år pausar vi avelsarbetet och funderar över fortsättningen. Det går ju inte att hålla hur många hästar som helst, varken ekonomiskt eller kvalitetsmässigt känner vi. Jag vill ha tid och ork att njuta av mina hästar, inte bara lägga tid på den dagliga skötseln.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

KL.

Jeg selger en del hester pr år og jeg følger med på annonser også i Sverige (Holder til i Norge)
Og prisene på islandshest i Sverige virker som om de ligger betydelig høyere enn hos oss.Nå kjenner jeg jo ikke hestene bak annonsene,men man får jo en ide og ser ofte ut til at deres ligger fra 15-30000 høyere i pris enn hva tilsvarende hest ville selges for her.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Även med korrigering för norska kronan är ganska stark ?? Bara en fråga bli inte arg ...
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Er en trend vi har sett gjennom flere år,faktisk.

Og SÅ sterk er ikke kronen vår at det blir en så stor forskjell.Svenske hester er dyre.Ikke vondt ment,så der får ikke bli fornærmet eller så,er bare sånn det ser ut når man leser annonser og ser på sidene til større avlere/salgstaller.
 
Sv: Hur avlar man, hur tänker gemene man?

Är det en ofta halvtaskig tölt som kostar såpass mycket som man i regel inte får hos de andra raserna?
Det ska inte vara en halvtaskig tölt. Går hästen i en bra tölt och bra grundgångarter är den värd pengar. Går den i en halvtaskig tölt är den inte värd extra pengar.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 768
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Lovisa.E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 036
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp