Hur bäst sköta tassarna på vintern?

Zewz

Trådstartare
Nu när det snart blir kallt, fuktigt och dessutom sprids det salt på våra vägar, hur sköter man bäst hundens tassar och trampdynor då?
Tvätta o torka när man kommer in, nån salva?

Är ju nybörjare inom allt sånt här och är jättetacksam för alla tålmodiga kunniga här inne ;)
 
hmm jadu, vi klipper alltid pälsen mellan tassarna så att det inte fastnar snöklumpar som irriterar. när vi kommer in tar vi en handduk o kramar tassarna med en stund, nån salva använder vi inte, det beror ju på hur känslig hunden är-
 
Vi brukar oxå klippa bort håret under tassarna så det inte är så långt för då fastnar det bara massor med is och snöklumpar som inte alls kan vara sköna att gå på.. :crazy: Torkar och kramar tassarna rena när dom kommer in och ibland smörjer vi ev med en salva.. vet ej vad den heter men det är en grön burk och salvan luktar äckligt:D

:banana::bump::banana:
 
Jag tror vi har samma salva, vår är iaf i en grön burk o stinker tjära :crazy:
Fyra ess tass salva, finns på eko, jätte bra.. men man dra sej lite för o använda den :smirk:
 
Jo precis det lukat tjärna ungefär ja! Måste ju vara samma vi har! :D


:banana::rofl::banana:
 
Tjära luktar ju jättegott :love:
Min hund fryser så fasligt om tassarna om man klipper håret på vintern. Så ibland får han ha kvar det, annars kan ha inte ut och gå :smirk:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min äldre colliehane på snart 8 år har på senare tid fått lite sämre tassar - tårna har börjat "flyta ut" och tassarna är inte så...
Svar
12
· Visningar
1 351
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 248
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 215
Senast: Calmiche
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 798
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Sommarföräldrar 2024
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp