Hur bantade ni er hund?

Cillen89

Trådstartare
Hejsan, ni som behövt banta er hund, hur gick ni tillväga?

Jag känner mig som världens sämsta hundägare, som blivit så bedrövligt "blind" och inte sett att min hund blivit fet.
7 årig schäfer dam som nu fått ont i en armbågsled (ren på röntgen), och har troligen fått ont p.g.a den ökade belastningen, vägde 55 kg för en vecka sedan på djursjukhuset i samband med att vi kollade upp armbågen, och fick strikta order att banta 10 kg.
Har strikt följt veterinären på djursjukhusets råd om mängd torrfoder (Purina Joint Mobility) och led tillskott (Glyco Flex). Och 3-4 stycken 15-20 mins promenader dagligen.
Det enda undantaget är en mini liten köttbit 2 ggr dagligen för att få i henne sina Rimadyl tabletter.

Idag var vi iväg på simning hos en veterinär, och vågen visade 56,5 :cry: Alltså har hon gått upp 1,5 kg på en veckas tid?! Jag hoppas väl mest att det skiljer sig mellan vågarna, men det kom som ett slag i magen ändå, inte för att jag förväntade mig att hon skulle ha rasat i vikt, men åtminstone att det visade lite nedåt istället för uppåt.
Grejen är den att hon inte är så förtjust i sitt nya torrfoder, eller torrfoder överhuvudtaget och har fått i sig ungefär hälften av den dagliga mängd hon ska ha (innan har hon fått ganska mycket "människomat" så det är klart hon ratar dem tråkiga torrisarna) och sedan äter hon även en stor mängd Glyco Flex, 8 bitar dagligen och det är ganska rejält stora tuggbitar.

Veterinären som vi var och simmade hos idag tyckte veterinären på djursjukhuset börjat i fel ände? och fokuserat enbart på diverse led tillbehör, dels så är torrfodret (Purina Joint Mobility) inget bantningsfoder alls, och dels dessa enorma 8 tuggbitar Glyco Flex dagligen är en för stor mängd att äta, när det finns led tillskott som är en ynka tablett stor, eller några ml pulver.
Jag blev rekomenderad Royal Canin Weight Managemnet, och jag har sedan
tidigare bestämt att köra på "Aktiv Hund" eller "Glucovett" led tillskott när "Glyco Flexen" är slut, har hört bra om som jag både "Aktiv hund" och "Glucovett" och har svårt att bestämma mig för den ena eller den andra..

Jag har aldrig bantat en hund innan, och känner mig väldigt förvirrad då alla tycker olika överallt.
Hur bantade ni er hund? Vad fick hunden för torrfoder och hur många gånger dagligen?
Hur mycket motionerades er hund och vilken typ utav motion?
Och i vilken takt gick viktnedgången?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bantade ni er hund?

Nu hade min bara 0,5 kg övervikt men hills w/d burkmat i några veckor plus en extra promenad gjorde susen.

Du fick många råd i din förra tråd, om vilken mat du kan ge.
56 kg är rysligt mycket för en schäfer, jag skulle nästan rekommendera att veterinären gör en foderstat till din hund, räknar ut hur mycket den behöver för att täcka näringsbehovet men ligga under energibehovet samt göra en viktplan där man ser hur mycket hunden bör minska i vikt varje vecka.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Jag håller med Malibu_Stacy om att kolla med veterinären.

När jag har behövt banta mina hundar (har behövts en gång för varje hund) så har jag inte haft något ledproblem att ta hänsyn till och de har inte heller varit feta (däremot bra tjocka och utan muskler). Det har gjort att jag helt enkelt dragit ner lite på mängden foder och gett morötter till dem om de varit hungriga samt ökat motionen rejält.

Nu är det ju "snart" sommar. Kanske du kan hitta någon hundtillåten sjö hyfsat nära dig dit du kan åka och simma med hunden?

Sån här skillnad har jag fått till på min tant. Första bilden visar hur hon såg ut efter att ha bott på kenneln ett tag, där var hon knappt 8 år gammal. Nästa bild är tagen nästan exakt ett år senare, så där är hon nästan 9 år. Då hade hon bott hos mig i lite mer än ett halvår.
zala.jpg

Nu syns det nog inte på bilden, men om man tittade på henne uppifrån när hon var tjock så var hon väldigt bred, hade inte en tillstymmelse till midja och tja, inga muskler som sagt var. Hon har "ställt upp sig" själv på båda bilderna.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Nu har jag inte behövt banta någon hund, men om jag skulle göra det, så skulle jag ge ett bra foder och i den mängd som en normalviktig hund av rasen behöver/dygn och öka motionen.

I början med längre promenader (det kan du ju göra även om hunden simmas ibland) för att allt eftersom hullet minskar, lägga in in lite hårdare träning i raskare tempo.

Skynda långsamt alltså och ett bra foder!
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Min erfarenhet är att RC's Satiety support fungerar fint får många hundar.
En stor fördel är att hunden får äta sej mätt - ingen risk för mat-tjuvande osv. eller en massa egna tillägg av morötter eller annat.

Sedan gäller det att plocka bort alla extra "godbitar".

Öka längden på promenaderna och helst även lägga till ett antal extra promenader/vecka.

/Swat
 
Sv: Hur bantade ni er hund?


Jag kan inte vinthundar, ska jag först av allt säga och hon är säkert helt perfekt på sista bilden.
Men om jag ska gå efter mina ögon, så skulle jag tycka att hon skulle vara finare någonstans mellan båda bilderna. Alltså det är hur jag skulle vilja se en gullig vinthund då, om du förstår mig rätt.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Kan inte längre promenader vara skadligt just nu när hon är så kraftig och har besvär av lederna nu också? En liten fundering bara :confused:
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Eftersom hunden inte har några pålagringar enligt vad ts skriver så kan jag inte se att utökade promenader ska utgöra stor risk för att det ska bli några men av det.

Övervikten är en betydligt större risk för att ge ledproblem enligt min åsikt.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

När jag hämtade hem en hund som jag tidigare sålde så va han väldigt tjock.
Det här va en hund som man verkligen va tvungen att ge exakt rätt mängd mat, fick han för lite blev han snabbt smal, å det minsta för mycket så la han på sig.
Det jag gjorde va helt enkelt att ge han halva fodergivan han brukade få hos mig och tog ut han på många alt långa promenader.
det resulterade i att han åter blev bra i mage (dom som köpt honom hade gett honom dels mkt mer torrfoder än vad jag sagt han skulle ha, samt ge ALL annan sorts mat inkl väldigt kryddad mat så hans mage var kass) och han började få tillbaka sina muskler.
Dock hade de på inte ens ett år lyckats förstöra en hund som aldrig haft problem att vara ensam hemma att få världens seperationsångest vilket resulterade i att han hoppade upp på bänkar och bord för att hitta nånting att stjäla. (detta var en husky, vorsteh, pointer modell lite större)
Så tog det tunga beslutet att låta han somna in då jag då inte hade tiden, samt att han redan haft tillräckligt många hem.

till vänster som han va när jag hade honom, till höger precis efter att jag hämtat hem honom igen
Oriskillnad.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur bantade ni er hund?

Svårt att säga, har aldrig direkt bantat en hund.
Men jag tänkte på det där tillskottet för lederna till din hund.

Min hund har C på ena höften och fått pålagringar, men har gått hos en veterinär som är som typ kiropraktor och fått sprutor till min hund då jag kom dit i så pass tidigt stadie med hans c-höft så gjorde den sprutan så att det bildades mer muskler runt pålagringen så det inte skulle slita på leden samt att jag ger honom Glucosamin varje dag 1 gång per dag.

Sedan är nog som många andra nämt att låta bli att ge hunden den där sista kanten av sin smörgås som man äter, det är lät hänt att det slinker ner en liten kant bröd till hunden. Detta är något man får se upp med och samt öka motionen, simning är ju jättebra! :)
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Jag tror du missförstått något i det din vet sagt. Mej veteligen finns inga sprutor/läkemedel i världen som kan bygga muskler - utom anabola steroider ;)

Vet du vilket läkemedel det handlade om, Cartrofen?

/Swat
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Schäfertik på 56 kilo? Hur stor/hög är hon?

Min schäfertik är relativt "stor" ( 59 cm hög) och väger 32 kg.....Jag får inte ihop det till att din väger 24 kilo mer och endast ska banta 10 kilo?

Råden du fått är bra, motion är det viktigaste just nu dock. Simning är utmärkt.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Hejsan, ni som behövt banta er hund, hur gick ni tillväga?

Jag känner mig som världens sämsta hundägare, som blivit så bedrövligt "blind" och inte sett att min hund blivit fet.

Du ska inte alls känna så, alla blir vi hemmablinda - även jag som är veterinär och älskar att banta andras hundar.
Döm om min förvåning när min 32 kilos hund vid vägning vägde 35 kg! Kastrerad tik 5 år. Då hade ändå bekanta som inte sett hunden på ett tag påpekat att Vad tjock X har blivit! Det tyckte inte jag. Jag väger inte mina hundar regelbundet.

Nåväl, på en säck RC satiety support SAT 30 var hon tillbaka på normalvikten 32 kg, men fick för säkerhets skull 1 säck till delad 50/50 med nåt lightfoder och höll då vikten - och blev fss vägd.

Enligt min erfarenhet går det inte att banta hund med lightfoder eller begränsad tillgång till normalfoder utan det krävs ett bantningsfoder.
Eftersom jag är veterinär och har lite koll, gör jag lite som jag vill och jag snålade med bantningsfodret, gav lika många dl (torrt) av bantningsfodret (mindre än rekommendationen) som hon annars fått av annat foder och hon klagade inte.
För din del kommer det att ta längre tid eftersom det gäller en större viktminskning - jag skulle tro att en viktminskning på ½kg/v i 20 veckor borde fungera och sedan fortsättningsvis ett lightfoder gärna med vägning någon gång i månaden.
Lycka till med bantningen - du kommer att få en ny hund.
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Oj vilken skillnad på bilderna! Hållningen, hullet, muskelmässigt och uttrycket är ju helt olika. Du har fått henne o bli riktigt fin :)
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Jag tror du missförstått något i det din vet sagt. Mej veteligen finns inga sprutor/läkemedel i världen som kan bygga muskler - utom anabola steroider ;)

Vet du vilket läkemedel det handlade om, Cartrofen?

/Swat

Hm, Ojsan, jag läste mitt inlägg nu och insåg att det blev lite fel formulering på det jag skrev,
Självklart kan inte en spruta börja bygga muskler, men svårt att förklara, kommer inte ihåg vad läkemedlet heter tyvärr, kanske kan söka på det på fass eller ngt, men det har funkat väldigt bra på min hund iaf, det som är i sprutan är iaf som ett slags skyddande hinna/lager runt pålagringen så om jag då motionerar och så med hunden så bildas det muskler lite lättare för att skydda runt om eller nåt sånt.
Svårt att förklara. :confused: :d
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Jag kan inte vinthundar, ska jag först av allt säga och hon är säkert helt perfekt på sista bilden.
Men om jag ska gå efter mina ögon, så skulle jag tycka att hon skulle vara finare någonstans mellan båda bilderna. Alltså det är hur jag skulle vilja se en gullig vinthund då, om du förstår mig rätt.

En vinthund ska inte vara gullig, utan en snabb och uthållig jägare med ytterst lite underhudsfett, bra muskler och en exteriör som gör det möjligt för dem att jaga på sitt sätt :)
Sedan har ju alla olika sätt att se på allt, absolut, men så som hon ser ut på bilden där hon är vältränad och i toppkonditon (vilket hon faktiskt var där), det är det närmsta min "ideal-saluki" jag någonsin sett :love:
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Cartrophen vet.

Det är nog det du skrev jag menade,

"Preparatet är godkänt för behandling av degenerativa ledsjukdomar hos hund och ska administreras subkutant vid fyra tillfällen (en gång per vecka)."

"NaPPS har vissa antiinflammatoriska egenskaper och förmåga att dämpa katabola processer genom att minska metalloproteasers aktivitet samtidigt som nysyntesen av hyaluronsyra och proteoglykaner ökar."

Så man det hjlper till med ledvätksna och det och på så sätt är det kanske som en skyddande hinna och det kanske blir lättare eller vad man ska säga att bygga muslker runt om eller så. :P
 
Sv: Hur bantade ni er hund?

Oj vilken skillnad på bilderna! Hållningen, hullet, muskelmässigt och uttrycket är ju helt olika. Du har fått henne o bli riktigt fin :)

Vilka muskler! Hon är ju ursnygg, trots att hon börjar bli till åren ;) bra jobbat :)

Kan inte annat än att hålla med :laugh:
Hon är verkligen riktigt snygg :d

Oj, tack alla tre :D
Nu är det 1½ år sen bilden på henne som vältränad togs, men jag har lyckats rätt bra med att hålla henne i ungefär samma skick fortfarande. För en vecka sedan blev hon misstagen för att vara en valp (visserligen hoppade hon runt och gjorde lekinviter då) och många tror att hon är syster till sin dotter som jag också har. Får ta det som ett tecken på att jag har en fräsch 10åring ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: Castellini
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 408
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 572
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 753
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp