Hur bantar jag honom?

Sasse

Trådstartare
Min katt har gått upp lite i vikt den senaste tiden, så jag hade tänkt testa att banta honom. Han är inte tjock, men helt klart rundare än tidigare.

Jag har sökt i forumet och hittat tips som att blötmat är bra, då allra helst Mjau. Rått kött skulle tydligen också vara bra? Torrfoder däremot kunde göra katten fet.

Nu är det så att min katt inte äter Mjau, överhuvudtaget är han kräsen med alla typer av blötfoder, så även rått kött. Han har istället fri tillgång på torrfoder, som han glatt äter. Just nu Perfect Fit-In Home.


Hur bantar man en sådan katt? Kan jag ge något slags "bantningstorrfoder"?

I övrigt så motioneras han med bl.a. laserpekare eller annat där han får springa och röra sig mycket.
 
Sv: Hur bantar jag honom?

Det finns speciella foder för inomhuskatter som dom flesta katter håller sig lagom i hullet på, om man ger lagom mängd. Fri tillgång är ju inte att rekomendera en katt som ska gå ner i vikt.
Sedan finns det ju även rena bantingsfoder men det tror jag inte att du behöver ta till om han inte är direkt fet.
Bra foder finns i djuraffären eller tex granngården.
 
Sv: Hur bantar jag honom?

Då är min fråga, hur räknar jag ut vad som är lagom mängd?

Jag har hört att Eukanuba och Olivers är bra foder, men var köper man det? Jag har varit inne i djuraffärer, men inte sett dessa två fodertyper. Finns de på granngården?

Tack för hjälpen. :)
 
Sv: Hur bantar jag honom?

Granngården vet jag inte, men Eukanuba köpte jag alltid i djuraffärer när jag gav det, så där borde det finnas? Oliver's tror jag man köper via deras hemsida eller med Foderbilen (som också har Eukanuba).
 
Sv: Hur bantar jag honom?

Jag tycker det är helt omöjligt att säga att ett visst foder är bra till alla katter. På pappret kan fodret vara bra, sen hur det fungerar på varje enskilld katt är ju olika.

Jag vet inte mkt om dessa foder då jag alltid kört med RC, det har fungerat bra på mina.

Jag vet iaf att RC har foder anpassat för tex kastrater som lätt lägger på sig, men kan tänka mig att Eukanuba också har sådana varianter.

Mängd foder står alltid på påsen, men detta är ju riktlinjer, en del man behöva lite mer, andra lite mindre.

Så mina tips är alltså, byt till ett foder som är anpassat för katter som lägger på sig lätt, börja med den mängd som står på paketet. Bli inte förvånad i början om katten tjatar om mer mat i början, den är ju van att ha tillgång hela tiden och inte tex 2ggr/dag. Väg gärna katten ofta för att se vilket håll det går åt, det är ju inte meningen katten ska snabb banta, då får du kanske ge lite mer än det som står. Din katt behöver ju inte ens vara en som lägger på sig ovanligt lätt, den kanske bara äter för mycket.
 
Sv: Hur bantar jag honom?

Då är min fråga, hur räknar jag ut vad som är lagom mängd?

Det finns mått för katter, precis som det finns för hundar hur mycket katten ska ha om dagen, fråga där du handlar fodret, djursjukhus brukar ha bra bantningstorrfoder.

Du fyller ju upp så mycket som du rekomenderas i "måttet" på morgonen och fördelar det på x antal mål om dagen och ser till att du inte ger mer än det.

Lycka till! :D
 
Sv: Hur bantar jag honom?

Fast som jag skrev i mitt inlägg tidigare så behöver ju katten inte ens ha ovanligt lätt för att lägga på sig, den kanske bara äter för mkt pga fri tillgång. Så något rent bantningsfoder skulle inte jag börja med.
Men som jag skrivit innan, ett foder för katter som har lätt att lägga på sig kanske är mer rimligt.
 
Sv: Hur bantar jag honom?

Banta på ett riktigt bantningsfoder, t ex Royal Canins Satiety Support eller Hill´s r/d. Båda finns hos veterinär och på de flesta ställen kan du även få hjälp att utforma en viktkurva och väga regelbundet.

Man kan tjafsa hit och dit om kött och kolhydrater, men när det gäller viktminskning så är de senare onekligen bra som bulk för att uppnå en mättnadskänsla hos kissen. Det rör sig då alltså om mer svårsmälta kolhydrater och inte korta, snabba. Med en sådan diet vet man också att katten får i sig allt det den behöver.

I ditt fall kan man förstår fundera på om det skulle räcka med att se över vad du egentligen ger katten att äta. Fri tillgång på torrfoder + burkmat låter som en tjockisdiet... Läs hur mycket katten verkligen ska ha och portionera ut det så kanske du har lösningen på problemet.
 
Sv: Hur bantar jag honom?

Välj ett foder med hög kvalité framför så kallade bantningsfoder. Du bör inte ge katten fri tillgång på torrfoder om den lägger på sig, en kontrollerad mängd av ett bra foder är en bra melodi. Fri tillgång kan göra alla katter feta.

Väldigt många, inklusive jag själv, har haft bra erfarenheter av att "banta" katter med hjälp av kolydratsfattig kost som bra blötmat eller rå föda. Sådan typ av mat som kattens kropp är anpassad för att fungera på. :)
 
Sv: Hur bantar jag honom?

Så mina tips är alltså, byt till ett foder som är anpassat för katter som lägger på sig lätt, börja med den mängd som står på paketet. Bli inte förvånad i början om katten tjatar om mer mat i början, den är ju van att ha tillgång hela tiden och inte tex 2ggr/dag. Väg gärna katten ofta för att se vilket håll det går åt, det är ju inte meningen katten ska snabb banta, då får du kanske ge lite mer än det som står. Din katt behöver ju inte ens vara en som lägger på sig ovanligt lätt, den kanske bara äter för mycket.

Efter att ha läst på paketet och räknat på det så verkar det inte som att jag överdoserar mängden torrfoder han får. Men jag undrar, hur gör ni? Ger ni en portion på morgonen och när katten ätit klar (även om den inte ätit upp) så tar ni bort maten? Jag gör ju inte på det sättet, utan ger antingen en morgonportion och sedan ytterligare en portion på kvällen, minus det han har kvar i skålen. Eller så ger jag både morgon/kvällsportionen på morgonen, så har han det till nästa dag, eller nästa dag igen beroende på hur mycket han vill äta. Hmm... var det förståeligt?

Jag tror hur som haver inte att det är torrfodret som är boven till att han har gått upp, antagligen har han fått för mycket av en massa annat den senaste tiden som gjort att han gått upp. Oavsett så ska jag se vad jag kan göra för att han ska gå ner i vikt igen.

I ditt fall kan man förstår fundera på om det skulle räcka med att se över vad du egentligen ger katten att äta. Fri tillgång på torrfoder + burkmat låter som en tjockisdiet... Läs hur mycket katten verkligen ska ha och portionera ut det så kanske du har lösningen på problemet.

Han får ca 1-2 teskedar blötmat varje eller varannan vecka. Torrfoder får han, efter vad jag läst mig till nu, enligt rekommendationen på foderpåsen. Detta i vanliga fall då. Ibland får han perioder då han kastar i sig mat, och eftersom jag har "snälla" föräldrar så har det troligtvis blivit för mycket mat "för att han var så hungrig" under den här tiden. Rimligtvis så har han gått upp i vikt av en sådan period, om han inte helt plötsligt börjat reagera på den vanliga fodermängden, som han har fått ett bra tag nu.


Tackar så mycket för alla svar, råd & tips! Man lär sig väldigt mycket :)


Reykur: Vet du vad det finns för bra blötmat förutom Mjau? Eller vad ska man titta efter när man handlar maten? Det finns väl en pytteliten chans att han kan börja äta mer burkmat istället, om jag sänker mängden torrfoder rejält. Men han gillar inte Mjau, öht inga burkmatssorter där det finns bitar i, han vill endast äta gegga :p
 
Sv: Hur bantar jag honom?

Så länge din katt inte är ohälsosamt fet, utan bara lite i övekant, så skulle jag byta foder. Jag hade valt något för katter som lägger på sig lätt, sedan hade jag givit lite mindre än rekomenderat och fyllt ut med bra blötmat för lite mer bukfylla om den blev tjatig. Skulle detta inte ge något resultat hade jag gått över till något bantningsfoder.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur det fungerar med att ge morgon/kvällsgiva, men det är väl som med en hund, man ger och äter den inte upp så tar man bort. Har den svårt att äta upp så kan man fördela på fler mål/dag.

Jag har mina katter på fri tillgång och har alltid haft, har alltid haft tur med katter som sköter det där bra själva, till och med mina kastrerade hankatt höll sig i fint trim :eek:
 
Sv: Hur bantar jag honom?

Reykur: Vet du vad det finns för bra blötmat förutom Mjau? Eller vad ska man titta efter när man handlar maten? Det finns väl en pytteliten chans att han kan börja äta mer burkmat istället, om jag sänker mängden torrfoder rejält. Men han gillar inte Mjau, öht inga burkmatssorter där det finns bitar i, han vill endast äta gegga :p

Det finns blötfoder som är som "gröt".
 
Sv: Hur bantar jag honom?

Hej tant Ester!

Jag har sett dina tidigare inlägg och du verkar kunnig:)

Jag har en honkatt och en hankatt, båda kastrerade. När jag
kastrerade honan ville jag veterinären skulle kolla hennes bakben för jag tyckte att hon gick konstigt, hon var då 8 månader. Det visade sig att hon lider av atros i båda bakbenen, hon är innekatt och jag blev rekommenderad att fortsätta ha henne så, och gå ut i sele som vi gör varje dag när vädret tillåter.
Hon bör ju hållas någorlunda smal så hon inte belastar benen så mkt. Hon är överviktig men det har blivit mkt bättre, nu är dom 2 år. Men när jag tar bort maten eller sätter in lightfoder magrar han alldeles för mkt och blir jättesmal.
Hur löser man det här, förlåt att jag slinker in på tråden och kommer med mitt problem men kändes som ett bra tillfälle att kanske få ett gott råd:)
Hon verkar inte lida, äter tvättar sig och skuttar upp i fönster och soffor, dock inte lika smidigt som hankatten.Veterinären sa att hon kan leva ett fullvärdigt liv men som utekatt nej, om hon blir jagad av tex hund kommer hon inte undan och kan klättra upp i träd lika lätt som andra.
 
Sv: Hur bantar jag honom?

Det enklaste borde ju vara att du serverar dem light/bantningsfoder så att båda katterna kan äta och sedan ger hankatten lite extra vid ett annat tillfälle då du helt sonika låset in honkatten i ett annat rum. Finns nog inte så mycket annat att göra!

Har du testat Hillś j/d reduced - super för onda leder och så lite mindre energi än i de flesta andra foder.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 125
Senast: mackan
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 016
Senast: giovanna
·
Katthälsa Funderar på att hämta hem en familjemedlems katt för att hjälpa till att få ner den i vikt. Hur mycket/lite kattmat per dag kan jag ge...
Svar
11
· Visningar
1 440
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Har 3 kräsna katter, varav 2 på 16 år som har problem med sköldkörteln som de medicinerar för. De äldre är tunna och behöver få i...
Svar
4
· Visningar
3 923
Senast: Coop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp