Hur bantar man katten?

maria94

Trådstartare
Vi i familjen har en innekatt som har tidigare varit våran utekatt. Men vi har flyttat och vi vill inte att hon ska springa iväg. Problemet är att hon har blivit tjock över vintern.

Vi har försökt med lite olika kattmat. Just nu har vi Perfect Fit In-Form. Den verkar bra. Att gå ut i sele funkar ganska bra. Ska köpa ett flexikoppel så slipper man springa med när hon vill springa. Vi brukar leka med möss hemma så hon får springa och låta henne springa upp och ner i trappan med laserpekan och även på golvet. Men hon blir snabbt trött.

Har ni några tips på hur man kan banta katten? :crazy:
 
Sv: Hur bantar man katten?

Har hon fri tillgång?
Ja,men hon ska bara få antal gram varje dag men jag hinner inte med att ge henne det hon ska få varje morgon så resten av familjen ger och de brukar strunta i det.
Kanske ska ta upp matskålen när hon har ätit klart....:confused:
 
Sv: Hur bantar man katten?

jag vill också ha tips om detta då min mammas katt är den fetaste jag någonsin har sett. hon får mat två gånger om dagen och äter på samma sätt som min labrador, dvs kastar i sig maten. hon får också blötmat "för hon skriker så mycket annars". nu börjar hon dock få problem att sköta om sin päls på ryggen, och t o m mamma inser att något måste göras.

vilken bantarmat är bäst? vilket är billigast? Eukanuba har något LCD-foder, är det bra? Hill's känns onödigt dyrt som vanligt.
 
Sv: Hur bantar man katten?

Egentligen så vill katter helst ha fri tillgång då det är naturligt för katten att äta flera små mål varje dag men det fungerar ju inte om katten blir för tjock.
Prata igenom det ordentligt med familjen, övervikt på djur är inget att leka med och kan leda till flera följdsjukdomar. När du ger henne maten kan du sprida alla kulor runt hela rummet så hon får springa och leta kula efter kula, blir lite extra motion iaf.
Annars brukar blötmat vara bra att banta katten med, Mjau blötfoder är ett bra märke. Det innehåller ju mestadels vatten precis som katters naturliga byten och är därför både naturligt och lätt att banta med. Torrfoder kan ofta leda till fetma tyvärr, allt spannmål i många av märkena är inte bra eller naturligt för katten att äta. Du skulle ju kunna byta ut något mål mot blötmat varje dag?
 
Sv: Hur bantar man katten?

Min ena katt får Hills R/D och det funkar riktigt bra. Hon verkar mätt och belåten och nu efter ungefär sex veckor börjar man se lite skillnad både på katten och på vågen. Hon äter fodret med mycket god aptit och även den andra (normalviktiga) katten verkar tycka att det är smaskens med tjockisfoder.

Är katten riktig tjock bör väl kanske viktnedgången initieras och övervakas av veterinär? Kanske behöver man även se över tänder och päls då övervikten sällan kommer som ensamt problem.

Sen vet jag inte om Hills är så dyrt i det här avseendet. Min katt får 50 gram per dag och en säck på 5 kg kostade 625 kr. Det blir 6,25 kr per dag vilket jag tycker är riktigt överkomligt!
 
Sv: Hur bantar man katten?

Du skulle ju kunna byta ut något mål mot blötmat varje dag?

Nu har hon fått blötmat en gång per dag denna vecka för att hon har fått mask i magen. Ska testa att ge henne blötmat och prata med familjen.;)
 
Sv: Hur bantar man katten?

Utgångspunkten: Ett bantningfoder (dvs inte ett lightfoder, det är till för att hålla vikten hos en katt som redan har bantat ner till sin målvikt!)tex Hills r/d, Specific FRD, RC Obesity eller kanske ännu hellre RC Satiety för det sistnämnda är i portionspåsar där en katt som väger 4 kg ska ha 2 påsar per dag, en morgon och en kväll. Då behöver man inte hålla på och väga eller mäta upp. Risken när man mäter upp i mätbägare är nämligen att man ger lite för mkt varje gång och dessa extra kulor är ganska mkt i % till dagsransonen. Alternativet är att du väger upp varje morgon och lägger maten i en burk med lock och familjemedlemmarna sen ger av den maten, och inget mer.
Sen måste alla - ALLA - i famíljen vara införstådda med att katten inte ska ha mer mat än dagsransonen. Man är inte snäll mot sin katt om man göder sin katt! Överviktiga katter har ökad risk för att få diabetes, hjärtsjukdomar, ledsjukdomar, urinvägsproblem... förutom att det förkortar deras liv! Borde vara en anledning nog för familjemedlemmarna att inse allvaret.
Motion är jättebra, en innekatt blir ju lätt inaktiv, så går det gå med den i koppel är det ju jättebra! Och att kombinera det med lek inomhus, kasta leksaker, leka med fjäder på pinne, sån där laserpekare brukar vara kul för katten- att jaga ljuspricken alltså.
Skriv upp vad katten väger idag, innan du börjar banta den, sen väger du den säg varje söndag och så ser du om det händer nåt.

Vilket foder som är bäst kan jag inte svara på, veterinärfoder är dyrare än dom man köper på ica, går inte komma ifrån, men i gengäld ger du en mindre mängd/dag och dagskostnaden blir därmed inte så fasligt hög. Se det istället som en förebyggande behandling, veterinärvård är inte heller billigt liksom.
 
Sv: Hur bantar man katten?

jag vill också ha tips om detta då min mammas katt är den fetaste jag någonsin har sett. hon får mat två gånger om dagen och äter på samma sätt som min labrador, dvs kastar i sig maten. hon får också blötmat "för hon skriker så mycket annars". nu börjar hon dock få problem att sköta om sin päls på ryggen, och t o m mamma inser att något måste göras.

vilken bantarmat är bäst? vilket är billigast? Eukanuba har något LCD-foder, är det bra? Hill's känns onödigt dyrt som vanligt.

Se svaret jag skrev till TS. Sen vill jag tillägga att i detta fall när katten är såpass överviktig - FET - så är det direkt farligt att banta den för fort eller svälta den, då den kan få något som heter fettlever. Jag skulle rekommendera dig att först och främst ta kontakt med en veterinär för att dels kolla upp katten så att den inte har någon sjukdom som ligger till grund för fetman tex diabetes eller sköldkörtelproblem (blodprov). Sen be om hjälp av veterinär/djursjukvårdare med goda foderkunskaper och få ett bantningsschema för just den här katten.
Kanske behöver katten även rakas på ryggen, ofta får katter med fetma som en sköld av ihoptovad päls på ryggen, som gör jätteont och drar i håren när katten rör sig => är ännu mera stilla.
Lycka till!
 
Sv: Hur bantar man katten?

Bör tillägga att hon är en steriliserad men innan det var hon dräktigt med en stor kattunge för ca 3 år sen. Tänder och päls är bra däremot tappar hon väldigt mycket päls nu men kan ju vara vinterpälsen.
 
Sv: Hur bantar man katten?

jag ska försöka få mamma att ta katten till vet, men det är ju inte min katt så jag kan inte tvinga henne. tovorna på ryggen är bortklippta, så det blir inga "kakor".

funkar det med blötfoder även till riktigt feta katter? jag tror det hade varit en poäng med det, att katten inte får mer mat än den äter upp på en gång, och så ser det ut som katten får en större mängd mat i skålen. vilket jag nog tror är bra för mamma.

hill's är ju onödigt dyrt till hundar, du kan få mycket bättre foder till nästan halva kostnaden. därför undrade jag om det var samma med deras kattfoder. på innehållsförteckningen verkar kolhydraterna stå först?
 
Sv: Hur bantar man katten?

Det fungerar bra med blötfoder som bantningsfoder, finns även blötvariant av de bantningsfoder jag nämnde ovan. Tycker ändå att du kan "tvinga" din mor att ta katten till veterinär, det är i det närmaste djurplågeri att ha en "katten gustav"!! Och eftersom det kan ligga sjukdomar bakom fetman så kanske det inte är tillräckligt att bara banta lite hemmavid, katten kanske behöver medicineras för att kunna gå ner i vikt ens!
 
Sv: Hur bantar man katten?

Min tjocklis blir smal och fin på bara Mjau burkmat (eller fri tillgång på Olivers).
 
Sv: Hur bantar man katten?

Tack för alla tips som jag har fått!:laugh:

Nu ha vi köpt blötmat (Mjau) till katten och även en större sele som passar henne bättre och flexikoppel till henne. Köpt en mus på snöre som man kan springa med henne hemma. Får hoppas att hon går ner lite i vikt och nu när det blir vår kan hon vara ute mer på tomten.

Tack igen!;)
 
Sv: Hur bantar man katten?

Mjau burkmat är inget bantarfoder. Blötmat i sig innebär inte heller att katten går ner i vikt, det är innehållet som räknas.

Jag tror inte att kattan kommer att gå ner i vikt på detta alternativ, men önskar er lycka till! Bra initiativ, det är så oerhört tragiskt med alla dessa feta katter som drabbas av risksjukdomarna.
 
Sv: Hur bantar man katten?

Jag tycker det bästa sättet att banta en katt, och samtidigt ha den välmående, är att man ger den mindre mål men fler gånger.
En katt som ska gå ner i vikt kan ju aldrig få en stor mängd mat, och om man då bara ger den 2 ggr/dag så går den hungrig väldigt länge = kastar i sig maten = blir hungrig ännu fortare och i slutänden brukar det leda till en liten besatthet av mat och en katt som inte mår så bra..

Är det så att alla är borta hela dagen så katten inte kan få mat, så kanske det funkar med en sån boll som katten måste leka fram maten med?

Sen tycker jag personligen att mjaus blötmat är ett ganska bra "bantarfoder".
Det verkar vara väldigt mättande, och iaf mina katter äter inte så supermkt av det.
Får de samma mängd torrfoder så äter de upp det i ett naffs. :p
 
Sv: Hur bantar man katten?

Jo, visst är det en nackdel om kattstackarn går hungrig, och just därför är de framtagna bantarfodren att föredra - man behöver inte minska mängden foder och katten är nöjd med sin ranson. Det går ju att banta på vad som helst om man bara minskar tillräckligt mycket.
 
Sv: Hur bantar man katten?

Mjau burkmat är inget bantarfoder. Blötmat i sig innebär inte heller att katten går ner i vikt, det är innehållet som räknas.
Vi har pratat med en gammal djuraffär och tipsade oss om att ge Mjau blötmat. Många andra säger också att det funkar så vi får se.;)
 
Sv: Hur bantar man katten?

Fördelen med blötmat är att innehållet är mest likt kattens naturliga föda av de färdigfoder som finns att köpa. Light-torrfoder innehåller för höga mängder kolhydrater och det är katten inte anpassad för utan det blir mest till fett bara. Katter mår bäst av en kost innehållande mycket proteiner och lagom med fett.

Ett extra plus med blötmaten är att katten får i sig vatten på köpet. Katter är generellt dåliga på att dricka.

Det måste vara en fördel att katten får äta sig mätt och inte behöva gå och vara hungrig, kan leda till tiggande, letande/öppnande av skåp och jamande. Man vill ju att ens katt ska vara nöjd.
 
Sv: Hur bantar man katten?

Det kan säkert fungera bra på Mjau burkmat, det är ju trots allt så att man i princip kan banta på vilken kost som helst under förutsättning att man drar ner på portionerna. Fördelen med bantardieterna är att de innehåller mer bulk för att katten ska känna sig nöjd och mätt ändå. Även dessa finns som burkmat.

Jag betvivlar inte att många katter håller sig fina på Mjau (eller Friskies eller JB eller Hills för den delen), men här gäller det ju en viktminskning där det inte räcker att ge ett bra foder. Har du en katt som är överviktig/lider av fetma är det av största vikt att få ner den till en normal vikt för att förhindra följdsjukdomar.

Hur har du räknat fram dagsransonen och hur mycket ska katten få att äta per dag? Hur mycket väger den idag och vilken målvikt har du satt?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
606
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: MissFideli
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
954
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp