Hur bedömer man hullet på en katt?

Blå

Trådstartare
Hur bedömer man hullet på en katt?

jag har en katt som jag anser vara normalviktig och en vän tycker han är jättetjock. Min vän har också en katt som jag tycker är mager.

hur bedömer man?
 
1570791714257.png

Sedan är den inte alltid korrekt eftersom olika raser har olika kroppsbyggnad. Min burma ska ha en getingmidja så enligt diagrammet så är hon för smal. En mer cobbig typ som britterna ska vara mer bastanta och skulle klassas som överviktiga. Ett av de lättaste sätten är annars att dra med fingret längs med ryggraden. Du ska kunna känna kotorna om du trycker lätt. Med avräkning av päls om du har en lurvis :)
 
Visa bifogad fil 37853
Sedan är den inte alltid korrekt eftersom olika raser har olika kroppsbyggnad. Min burma ska ha en getingmidja så enligt diagrammet så är hon för smal. En mer cobbig typ som britterna ska vara mer bastanta och skulle klassas som överviktiga. Ett av de lättaste sätten är annars att dra med fingret längs med ryggraden. Du ska kunna känna kotorna om du trycker lätt. Med avräkning av päls om du har en lurvis :)
Pälsen är verkligen lurig ibland :cautious: /Ragdoll-ägare
 
Visa bifogad fil 37853
Sedan är den inte alltid korrekt eftersom olika raser har olika kroppsbyggnad. Min burma ska ha en getingmidja så enligt diagrammet så är hon för smal. En mer cobbig typ som britterna ska vara mer bastanta och skulle klassas som överviktiga. Ett av de lättaste sätten är annars att dra med fingret längs med ryggraden. Du ska kunna känna kotorna om du trycker lätt. Med avräkning av päls om du har en lurvis :)
Är det innan eller efter de ätit?

Jag har en utekatt som kommer in ibland när han vill ha mat och han ser ut ungefär som Ideal när han kommer men som Obese när han går efter att ha krängt i sig ett halvt kilo rå kyckling.
 
Är det innan eller efter de ätit?

Jag har en utekatt som kommer in ibland när han vill ha mat och han ser ut ungefär som Ideal när han kommer men som Obese när han går efter att ha krängt i sig ett halvt kilo rå kyckling.

Fast i "obese" ligger fettet över hela kroppen. Klart att en katt kan verka "bloated" efter en stor måltid men hela kroppen blir ju inte tjock av det.
 
Hur bedömer man hullet på en katt?

jag har en katt som jag anser vara normalviktig och en vän tycker han är jättetjock. Min vän har också en katt som jag tycker är mager.

hur bedömer man?

I min erfarenhet händer det oftare att folk tycker att att en överviktig katt är normalviktig, än att en katt som folk tycker är mager faktiskt är det.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 060
Senast: Bison
·
Katthälsa Grannens katt, som tydligen flyttat hem till oss (...) åker på rumpan på mattan. Jag vet att hundar gör så, när de har problem med...
Svar
7
· Visningar
1 547
Senast: Keb71
·
Övr. Barn Jag har en äldre vän som sagt rakt ut att jag inte ska ha några barn med motiveringen att jag alltid är trött. (Vilket inte ens...
Svar
6
· Visningar
1 038
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp