Hur bedöms korrigering på tävling?

A

Arbogamarre

Om man t.ex. behöver korrigera en rörelse, säg om galoppen far iväg eller om hästen brallar hur bedöms det?
Är det bättre att bara rida på eller ska man "rädda" situationen genom att ta tag i hästen lite?
Eller om man måste styra upp hästen i skänkelvikning, är det bättre att göra det eller ska man bara fullfölja rörelsen? Ser domaren det som bra att man försöker rätta till problemet?

Kanske låter som konstiga frågor men jag har fått lite olika teorier om detta... :)
 
Sv: Hur bedöms korrigering på tävling?

Dommare tycker inte om när man tar i hästen drar i den sparkar osv, utan försök få hästen lite lugn och bara rid vidare..
 
Sv: Hur bedöms korrigering på tävling?

Jag brukar tänka så att bryter hästen ut mitt i en bedömningsgrupp så får man kanske en 3a på den, då tycker ajg att de e bättre att man tar tag i hästen och korrigerar den, samtligt som hman får den lugn. Och "räddar" följande bedömningsgrupper än att strunta i de och få sämre på alla områden!
Eftersom att man troligen förlorar mer i längden på att rida en okoncentrerad häst, som bara väntar på nästa tillfälle att busa/bryta ut!

Domaren dömmer hur bra man hanterar sitiationen, det är självklart att kan man reda upp hästen på ett par sekunder får man kanske inga - poäng alls, (om det är hästen som busar) men om man inte tar tag i problemet/misslyckas drar domaren av massa poäng..
Men allt händer på tävlingsrutin, det måste sitta i benmärgen.. det tar tyvärr lång tid att få allt så "inprenatat" så att man kan handla reflexmässigt i sånna situationer.. :p
 
Sv: Hur bedöms korrigering på tävling?

Om hästen drog iväg i fattningen för mig skulle jag självklart ta tag i hästen och sakta in galoppen, absolut inte rycka tag eller nånting sånt, men korrigera det. Inte bara ösa vidare.
 
Sv: Hur bedöms korrigering på tävling?

Det där har jag diskuterat både med tränare och en domare och de anser att du ska korrigera (naturligtvis med måtta och mjukt). Ursprungsfrågan jag hade var om galoppvolter, min häst fattade gärna fel ibland i volterna i höger galopp (vi talar LÄTT klass btw) och jag undrade vilket som eg var bäst, att bryta av och fatta ny galopp, eller byta om galopp i rörelsen sas, med 'risk' för att det då tog några galoppsprång extra innan hästen bytte (eftersom bytena inte satt riktigt på hjälpen). Och både tränare ochd omare var eniga om att jag skulle bryta av för attså fort jag uppmärksammat felaktigheten korrigera den. Även om det blev hackigare än att ge henne tre språng till if el galopp och sen ett byte i språnget och inte förlora flytet.

Då började vi prata lite generellt, och det domaren ville se var att JAG som ryttare hade uppmärksammat felet och gav en signal till hästen om att det var fel. Just detta med att 'dra iväg' i galoppen kom upp, att man kan ju rida framåt genom buset med och ta tillbaka sen och få mer 'flyt', eller så sätter man tillbaka direkt mitt i buset och riskerar ett avbrott. Men domaren ville hellre se avbrottet (tränaren med, men de har ju lite olika mål och syn).

Sen kan det säkert skilja sig från olika domare förvisso
 
Sv: Hur bedöms korrigering på tävling?

I fallet bus så beror de ju på HUR MKT bus...

Men i fallet korrigera en påbörjad rörelse så e de ju helt klart så att en domare (vad jag hört iaf) klart föredrar att du korrigerar när de barkar åt fel håll än att du "håller god min" eller "låssas som ingenting" för de betyder ju att du inte gör de du ska till 100%...

Om du kollar tex grandprix ekipage så kan de ju korrigera ganska tydligt å det är BÄTTRE än att låta hästen "rinna iväg"...

Ett lysande exempel i låga klasser är om man tex lägger en volt å hästen inte följer för enbart "lätt tygeltag" och vikten så är det ju SJÄLVKLART att du tar tag mer i tygeln å kanske lägger till mer ytterskänkel... Det är absolut inget negativt i att visa att du SVÄNGER , motsatsen skulle ju bli att du gör för lite å inte får tillsäckligt rund eller kanske tom oval/för stor volt.
 
Sv: Hur bedöms korrigering på tävling?

Tack för svaren! :)
Då vet jag lite mer hur jag ska göra...

Tack, tack!!
 
Sv: Hur bedöms korrigering på tävling?

Vem gillar egentligen att se när någon drar och sparkar i hästen? Korrigering är väl inte liktydigt med hårda tag? Jag har fått uppfattningen att domarna gärna vill se att man som ryttare är medveten om att det blir fel och gör något åt det.
 
Sv: Hur bedöms korrigering på tävling?

tittar du på ett startfält i tex LA så hälften av dem skyller på hästen och hästen får skiten för det mesta. Vi tar ett exempel:
Min ponny och jag skulle rid adm,,i första klassen blir jag tvåa..nästa klass alltså själva dm:et så ska han inte gå på den nedre delen av ridbanan..hade jag då drämt till med skänklarna och sagt till hästen : Nu går vi! så hade dommarna och de som sitter på läktarna kommit ihåg det en lååång tid eftre men nu så red jag programet så got jag kunne, lungt och bara försökt erida som vanligt..vet du vad jag fick? 59% trots att han inte gick på de 4 meterna närmast dommaren och jag fick kommentarer som: Bra ridet!, Mycker rutinerat ridet på häst som spelar apa idag!..

det ser så illa ut när folk tex ska fatta galopp så blir det fel galopp så drar de i hästen för att de ska stanna så fort så möjligt..
 
Sv: Hur bedöms korrigering på tävling?

Jag tycker inte heller att en korrigering är lika med hårda tag? Jag rider inte med hårda tag i vanliga fall heller, och på tävling vill man ju har harmoni..
Nu tävlade jag igår, och pålle gick som en gud, ända till galoppen då han inte kunde hålla sig utan fick bralla till i fattningen. Det jag gjorde då var att bara hålla ihop honom och rida på, blev bra! I andra varvet blev det också bus, och jag lyckades inte hålla ihop honom riktigt utan han bröt av, men jag samlade och fattade ny galopp (kändes som en evighet men handlade säkert bara om någon sekund). Domaren skrev då i kommentaren: Snabbt rättat. SÅ det är nog bra om man försöker korrigera men på ett snyggt sätt! Någon slags gyllene medelväg!
 
Sv: Hur bedöms korrigering på tävling?

Brukar vara domarsekreterare ibland och det jag märkt är att det är bättre att att rätta/korrigera på ett snyggt sätt än att rida på som inget hänt. Men det beror ju lite på vad som händer också...
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 578
Senast: JohannaB
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: zarmino
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 792
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp