Hur behåller man tävlingsmotivationen hos sin häst?

LinnéaL

Trådstartare
Jag har funderat ganska mycket på hur mycket man bör starta sin häst för att den ska få rutin och prestera bra utan att den tröttnar på själva tävlandet.

Jag har ett femårigt halvblodssto som jag tagit ut på sina första starter denna vår. Allt som allt har det blivit tre starter plus en programridning. Första gången, på programridningen, var hon ganska tittig men slappnade av efter ett tag. Första tävlingen spände hon upp sig de första trettio sekunderna inne på banan men var sedan "färdig" och lugn. De övriga två gångerna har hon knappt tittat överhuvudtaget utan verkligen gått in på banan och koncentrerat sig på sin uppgift.

Det känns nästan som att hon, när hon kommer in på banan, höjer sig ett litet snäpp - säger "titta på mig" och sedan gör sitt jobb efter allra bästa förmåga. Jag är lite förvånad över att hon har varit så duktig när jag har startat. Under inridningen var hon ganska skarp och tjurig, så jag trodde nog att när vi skulle börja visa upp oss skulle hon bli istadig och tjurig. Men icke! Hon har nästan känts bättre än på framridningen när hon väl kommit in på banan.

Hur gör man för att behålla den här positiva känslan? Efter senaste starten förra helgen då hon gick så bra att jag nästan började gråta bestämde jag mig för att stryka mig från vår sista inplanerade tävling innan sommaren. Hon hade liksom gjort det hon skulle. Och miljöträna behöver hon ju uppenbarligen inte så mycket. Jag tänkte att det kanske skulle vara bättre om hon fick smälta de här tre mycket positiva tävlingsupplevelserna ett tag innan vi ger oss ut igen.

Eller vad tycker ni? Hur mycket ska man starta sin unghäst (nu är hon förvisso redan 5 år) om man vill ha en lång och rolig (och gärna framgångsrik ;) ) tävlingskarriär tillsammans med henne? Var jag dum som strök mig?
 
Sv: Hur behåller man tävlingsmotivationen hos sin häst?

Nä du känner väl bäst själv om hästen är färdig för dagen, hon är ju bara fem. Du har ju hela livet på dig att starta. Min häst har inte varit ute så mkt men älskar det! Hon kommer ut från transporten med en blicksom säger "Yes, tävling igen" Hon är helt lugn och fokuserad, skitkul. En riktig tävlingsindivid. Där jag jobbade innan (hästskötatare) så fanns det bara hästar som älskade tävlingingsbanan och hon som red sa alltid: Vilken tur jag har haft som bara får hästar som älskar tävlingar. Men jag tror inte att det var enbart tur, hon tänkte nog inte på det men hon berömde alltid sina hästar på tävling oavsett hur det gått. Hon red aldrig igenom saker som inte fungerade hemma utan lät det vara på tävling, ställde inga stora krav och MYCKET godis och beröm. Aldrig stress och press. Och dom presterade alltid sitt bäst och njöt av att vara på tävlingsplatsen. Detta har jag försökt efterskapa med min häst och hittillls verkar det funka, hon är som ett tänt ljus när jag kommer och börjar knoppa manen. På träning kan hon vara lite fånig och jag får "ta i lite" men på tävling gör hon alltid sitt bästa. De tråkiga arbetet (som måste göras för att de ska bli bättre) görs hemma och på tävling ska vi bara ha kul, om man tänker så så tror jag att man får en positiv tävlingshäst. Positiv förstärkning helt enkelt! (ni som läst psykologi vet vad jag menar;) )
 
Sv: Hur behåller man tävlingsmotivationen hos sin häst?

Jag anser att det oftast är mer ryttaren som behöver tävlingsrutinen - inte hästen.

Tycker du har gjort helt rätt! Det ska vara roligt och de sk ade alltid tycka.

Jag tävlar max var tredje vecka och som någon annan också skrev så ska man inte sitta och fila på saker som inte funkar hemma heller, för på tävling så ska allt bara funka.

Lycka till!
 
Sv: Hur behåller man tävlingsmotivationen hos sin häst?

Jag kan tycka att man kan tävla fler helger på raken, men bara en klass o sen låta bli en del- just för att de ska få lite rutin.
 
Sv: Hur behåller man tävlingsmotivationen hos sin häst?

Hur menar du? Att man först tävlar några helger på raken och sedan låter bli helt en period?

Detta med att bara starta en klass per dag är något som jag tillämpar. Tror det skulle vara svårt att få henne att ladda om till klass nummer två än så länge.
 
Sv: Hur behåller man tävlingsmotivationen hos sin häst?

Typ att man startar 2-3 ggr på våren april- maj som 5-åring o sen på hösten
 
Sv: Hur behåller man tävlingsmotivationen hos sin häst?

:angel: :d
 
Sv: Hur behåller man tävlingsmotivationen hos sin häst?

Vad? Eller är det något internt skämt med axel? :idea:
 
Sv: Hur behåller man tävlingsmotivationen hos sin häst?

Jag tycker också det är vettigt att ta det lugnt i början. Gör det till en positiv upplevelse och "don't overdo it"!

Å andra sidan red jag div 2-allsvenska hösten när min ponny var 5, med dubbla klasser osv. Då var han såpass stark att han inte blev jättetrött efter första, utan istället gick bättre och mer avslappnat i den andra klassen.

Det är väl som vanligt när det gäller hästar, stressa inte och var lyhörd. Din inställning verkar sund!
 
Sv: Hur behåller man tävlingsmotivationen hos sin häst?

nej jag skämtar inte med axel skulle aldrig göra det.det blev fel när jag skrev förut
 
Sv: Hur behåller man tävlingsmotivationen hos sin häst?

Tävlingsmotivationen behåller du bäst hos din häst om du försöker se till att det alltid blir en positiv upplevelse. Du gjorde rätt i att stryka din häst när det kändes som bäst, då har hon den positiva erfarenheten med sig.

I övrigt gäller för alla tävlingar: en väl förberedd häst, fysiskt och mentalt, så att det inte blir någon ansträngning för den att prestera inne på banan och den känner igen vad den förväntas göra. Tävla en nivå lägre än vad man tränar hemma.

Alltid sitta av och ställa in hästen efter genomförd ritt, man vinner inte något på att försöka rida till det som gick galet inne på banan efteråt. Hästen har gjort sin prestation, gick det fel var det ryttaren som inte hade förberett tillräckligt väl, hästen ska inte straffas för det utan belönas för att den gjorde sitt. Det finns ingen bättre motivationsdödare än att nöta på hästen före och efter tävlingsritten.
Träningen sköts hemma, inte på tävlingsplatsen.
 
Sv: Hur behåller man tävlingsmotivationen hos sin häst?

Det är svårt att få tävlingsrutin- hemma.

Det spelar ingen roll om hästen går som en Gud hemma o sen blir jättestörd av allt runtikring på tävling.

Hästar är ju vanedjur.
Samhällskunskap är viktigt för en blivande tävlingshäst.
 
Sv: Hur behåller man tävlingsmotivationen hos sin häst?

axel skrev:
Det är svårt att få tävlingsrutin- hemma.

Det spelar ingen roll om hästen går som en Gud hemma o sen blir jättestörd av allt runtikring på tävling.

Hästar är ju vanedjur.
Samhällskunskap är viktigt för en blivande tävlingshäst.

Jag har väl inte sagt något sånt :confused:
Jag skrev att träningen sköter man hemma, d.v.s dressyrträningen.
Miljöträningen på en tävling kan man naturligtvis inte skaffa hemma, men trots det: ju bättre förberedd hästen är på sin uppgift, ju lättare har den att klara av tävlingsmiljön. Som du själv säger, hästar är vanedjur. När den då känner igen vad den ska göra får den lättare att slappna av och koncentrera sig.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 263
Senast: TinyWiny
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 315
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 813
Senast: yamyam
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 614
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp