hur behandlar ni? (sårskada)

_Skifting_

Trådstartare
Hej.

Då jag upptäckte igår att "fröken tant" hade en mindre sårskada på höger bakkota (troligen trampskada) med lindrig svullnad och värme som följd (dock ingen hälta eller rörelseförändring. Heller ingen reaktion vid tryck, alltså ingen märkbar ömmhet), så kom jag att fundera på hur ni andra där ute i hästvärlden behandlar detta.


Just i tantens fall så har jag gjort såhär:

Upptäckte såret vid 16 tiden, tog in, tvättade med ljummet vatten tills ruvan avlägnade sig av sig själv.
Baddade med klorhexedinlösning. Klämde lite och upptäckte att det vätskade lätt med mindre varblandning.
Fuktade en bomullstuss med jodopax och klorhexedinlösning och la över såret. Lindade med tjock padd och fleecelinda (båda bak självklart).
Ställde in henne och bytte omslaget inför natten. Plockade av hela paketet nu på morgonen.
Mockade riktigt rent, in med mycket rent strö och låter paketet vara av.
Pga vädret så är hagen snarare lerhåla än hage, så har tagit beslutet att hon får stå inne med naket sår under dagen.

Kommer tvätta såret och ev. lägga på ett nytt jodopax och klorhexedin-omslag igen inatt om såret vätskar/varar ikväll. Annars bara en ren kompress mot såret och sen bandage om inatt. Kommer hålla henne bandagerad under några dagar för svullnadens skull (får byta ofta när hon är i hagen), men så fort det är en bra ruva och hon inte är varm så får hon gå naken igen.

Skulle det bli värre, börja vara ordentligt eller hon blir påverkad så rings veterinären ut.

Hur gör ni?
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Ja ungefär så gör jag med.
Här pillas inte i onödan! Är hästen inte öm när man trycker, halt, hudflikar eller att blodet forsar så gör jag inte så mycket.
Hade spolat av leran från benen för att se hur det ser ut och sen på med blåspray eller skillingarydsalva.
Haft noggran koll varje dag och ev bett stallägaren ta en liten titt innan utsläpp.
Hade såret suttit dumt så att hästen riskerade att förvärra det med ytterligare tramp så hade jag övervägt boots vid utevistelse men mest troligt inte.
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Så skulle jag också göra, eventuellt ett luftigt bommullsbandage i hagen för att skydda mot leran om det är en riktig soppa. (har sett hagar där hästarna sjunker ner till kotorna i leran) och låta det lufta på natten. Annars skulle jag bara hålla det rent och låta det lufta jämt. Är hon varm och svullen skulle jag hålla koll på det, och så skulle jag tempa för att tidigt upptäcka om det blir en infektion.

Så länge det inte är en sårficka så skulle jag inte oroa mig. Om det är en sårficka så skulle jag spola med koksaltlösning varje dag.

Jag skulle inte låta hästen stå inne eftersom jag personligen har lärt mig att det är viktigare att de rör på sig och får igång blodcirkulationen. Både för läkningens skull och för att hålla nere eventuell svullnad
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Jag tvättar ALDRIG med jodopax i sår! Det dödar all vävnad även den nya friska... Jag hade hållt mig till att tvätta med en mild lactacyd lösning och ljumet vatten sen hade jag bara hållt koll och inte pillat i onödan..

Efter att ha spenderat hela sommaren med att behandla denna sårskadan har jag faktiskt lärt mig en jäkla massa.. Detta är mitt fullblods has...

267490_2288008124828_1387702995_2758397_7947375_n.jpg
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Jag tvättar ALDRIG med jodopax i sår! Det dödar all vävnad även den nya friska... Jag hade hållt mig till att tvätta med en mild lactacyd lösning och ljumet vatten sen hade jag bara hållt koll och inte pillat i onödan..

Gör som du. Jodopax är gammalt och förlegat. När jag haft hästar med stora sårskador eller i samband med efterbehandling efter op, har det alltid stått på pappret från djursjukhus att man endast ska tvätta med lactacyd och ljummet vatten. Absolut inte jodopax.
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Jag gör ungefär som du. Eftersom såret var infekterat skulle jag valt jodomslag. Jag skulle inte kladda med salvor i ett öppet och infekterat sår.
KL
Vet att många är rädda för jodopax nu för tiden, men på veterinärers inrådan använder jag det till infekterade sår och sår som sitter så till att det kommer att komma i kontakt med bakterier. Ett sår utan infektion tvättar jag endast med ljummet vatten och ev med saltlösning. Har pratat med många veterinärer som tycker det är synd att det blivit sån rädsla för jodopax. De menar att det är bra för infekterade sår, men inte annars. Det är den "i fall att behandlingen" som de vill ha bort. Jodpax dödar inte all vävnad. Då skulle ju inte såren läka alls, vilket de gör. Däremot dödar det inte bara de elaka bakterierna utan även de goda vilket gör att såret tar lite längre tid på sig att läka. (men då är det rent från elaka bakterier)
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Jag hade tvättat med ljummet vatten så jag kunde undersöka såret ordentligt. Vet inte om jag hade vågat linda med en tuss med jodopax emot såret hela natten men kanske nån timme iallafall. Eftersom såret inte såg helt förfärligt ut så hade jag nog bara använt jodopax en gång eller två och sen tvättat med koksaltlösning

Min häst har haft ett par allvarliga sårskador och det allra bästa tycker jag är att tvätta med koksaltlösning:)
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Jag gör ungefär som du. Eftersom såret var infekterat skulle jag valt jodomslag. Jag skulle inte kladda med salvor i ett öppet och infekterat sår.
KL
Vet att många är rädda för jodopax nu för tiden, men på veterinärers inrådan använder jag det till infekterade sår och sår som sitter så till att det kommer att komma i kontakt med bakterier. Ett sår utan infektion tvättar jag endast med ljummet vatten och ev med saltlösning. Har pratat med många veterinärer som tycker det är synd att det blivit sån rädsla för jodopax. De menar att det är bra för infekterade sår, men inte annars. Det är den "i fall att behandlingen" som de vill ha bort. Jodpax dödar inte all vävnad. Då skulle ju inte såren läka alls, vilket de gör. Däremot dödar det inte bara de elaka bakterierna utan även de goda vilket gör att såret tar lite längre tid på sig att läka. (men då är det rent från elaka bakterier)

Det som är lite "farligt" som många faktiskt inte har en aning om är att hästars sårsekret ser ut lite som snor.. och då tror man per automatik att såret är infekterat fast det inte är det! Min häst hade en MASSA gult klet i sitt sår så jag åkte in till kiniken där jag fick detta förklarat för mig. Ett infekterat så är för det mesta rejält varmt, svullet och ömt! Min läkte ihop utan en massa jodopax och skit och då tvättade jag bara med tvål och ljumet vatten..Och som ni ser på bilden var det ett rejält stort och mycket djupt sår...
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Jag brukar tvätta med alsollösing och även lägga omslag med alsollösning om det är lite infekterat. Alsolen drar ut det infekterade och tar ned svullnaden.
Sedan har jag alltid en tub Socatylsalva hemma ( kan ha bytt namn ...). Det är en pastaliknande salva med antibiotika som lägger sig som ett skyddnde lock över småsår. Den är bra speciellt på sommaren när man vill hålla flugorna borta från såren!
Alsolomslag är bra på människor med - om man t ex har fått en speta eller ett infekterat nagelband!
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Sedan har jag alltid en tub Socatylsalva hemma ( kan ha bytt namn ...). Det är en pastaliknande salva med antibiotika som lägger sig som ett skyddnde lock över småsår.

Socatyl i all ära men jag blir bara förbannad på folk som slänger på antibiotika i förebyggande syfte:devil::devil::devil: Hört talas om antibiotika resistenta bakterier!!!? Jisses...
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Har liknande såskada på kotan på mitt föl. Hade lite tur att en veterinär som jag känner stannade till (på väg till en fest ;) och kastade ett öga på det).
Generella rådet var att om det är svullet/infekterat lägga ett spritbandage men bara typ första 1-2 dagarna för sen hindrar ju även spriten läkningen.
Sen bara hålla det rent med koksaltlösning och hålla lite koll på om det bildas svallkött.
Nu när det varit väldigt lerigt har jag faktiskt tvättat ur den någon gång med sprit emellanåt när jag tyckt att svullnaden har ökat lite (även om det hämnar läkningen lite men det har känts bättre att göra så. Har även kört med hibiscrub på kotan i samband med det för att få bort kringliggande bakterier.

Jag får också alltid skäll av henne om jag använder jodopax. Inte så populärt nuförtiden. Fått rådet att använda sprit istället om jag måste, men det är ju knepigt eftersom jodopax är lätt att få tag i, men sprit finns ju bara i löjligt små flaskor på apoteket. Jag bad henne i alla fall skriva ut en dunk till mig inför nästa spritbandage som jag kanske behöver lägga...
Kan ju vara ett tips att be om ett recept om man ändå har veterinären ute.
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

*delvis kl*

vad kul att så många svarade! :bump:

Jag vet att jodopax är lite lätt "tabu" idag, men eftersom hon klart varade när jag tryckte på kotan och det var varmt och svullet så valde jag att lägga ett omslag på henne med UTSPÄDD jodopax och även klorhexedin. Detta fick hon första natten enbart. Hon stod med det totalt i 7timmar. Jag kan absolut hålla med någon (kommer inte på vem) som sa i denna tråden att hästen hellst ska vara ute för blodcirkulationens skull, men just i mitt fall så är hagen till största del lervälling och på ett ställe (som hon måste gå genom för att komma till torrare och bättre ställe) så sjunker hon ner med hela kotan i princip.
Mitt val att låta henne stå inne första dygnet var just för att jag hade haft ett jodopaxomslag på henne. Hon var då dagen efter tunn i huden på och runt såret och detta var därmed "öppet" och mottagligt för all skit. Hon har efter gårdagen inne i box utan bandage fått en fin skorpa på såret, ingen svullnad eller värme alls.
Eftersom jag inte har tillgång till spolspilta och vattenslag i stallet, så har jag valt att lägga på henne bandage och boots på bakbenen med en ren och torr kompress mot såret. Så hon får gå ut och in som hon vill idag. Kommer skifta bandage OFTA idag så det inte blir blött och skitigt. På natten kommer hon få stå naken. Troligtvis får hon gå olindad om 2-3 dagar när där är en rejäl ruxa och ingen större risk för att smuts tränger in.
Tar med spann med ljummet vatten och baddar av eventuell lera som kommit under bandaget inför natten. Kommer inte pilla mer på såret i fråga och skorpan får sitta kvar. Förutsatt att hon inte får feber, blir svullen och varm eller akut halt.

Spännande för övrigt att läsa om hur ni andra gör! Alltid bra att lära sig nytt inför kommande sår.. :banana:
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Det som är lite "farligt" som många faktiskt inte har en aning om är att hästars sårsekret ser ut lite som snor.. och då tror man per automatik att såret är infekterat fast det inte är det! Min häst hade en MASSA gult klet i sitt sår så jag åkte in till kiniken där jag fick detta förklarat för mig. Ett infekterat så är för det mesta rejält varmt, svullet och ömt! Min läkte ihop utan en massa jodopax och skit och då tvättade jag bara med tvål och ljumet vatten..Och som ni ser på bilden var det ett rejält stort och mycket djupt sår...

Ja jag utgick från att man kan se om ett sår är infekterat eller inte. Kan man inte avgöra det själv tycker jag man ska tillkalla någon som kan innan man börjar åtgärda såret.
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Jodomslaget gjorde nog sitt jobb bra låter det som. Snart är såret läkt.
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Hej tänkte svara lite hur man kan gör med olika sår skador. Informationen kommer från boken Hälsoråd för häst 2010. Samt egna förslag :)



Kroppsdelar där sår oftast är svårläkta:


-karleden
-senorna
- hoven
- mitt på skenan
- mitt på hasvecket
- bröstet och buken

Tecken på Infekterade sår:

- Rodnad
- värma
- ökad puls lokalt ( en normal puls på vuxen häst: 28-40 slag/min. unghäst 40 - 55 slag/min. föl 100-120slag/min.
- smärta
- ömhet vid beröring
- svullnad
- feber norml temperatur hos vuxen häst: (37,5 - 38,2)

Kontakta vetrinär vid:

-Pulsåderblödning
- vid stora sårskador
- vid glipande sår som måste sys
- om såret är infekterat
- om sår-ficka bildats
- vid sår i eller nära ögat
- vid spiktramp
- vid bitsår pga av infektions risken
- vid feber (över 38,5 grader)
- när en häst, som lätt får lymfkärlsinflammation (lymfangit - skadar sig
- för stelkrampsvaccination


Att först tänka på vid sårskador:


- spola rent med vatten om såret är smutsigt
- använd desinfektionsmedel för att döda bakterier och hindra dom att föröka sig.
- använd inte salvor i färska sår - bara rengör ordentligt
- kolla så att det inte bildats en sår-ficka, såret måste i såfall dräneras
- lägg eventuellt ett luftigt bandage. Det krävs luft för att läka ett sår
- håll rent från gödsel och urin i boxen. strö rikligt och håll torrt!
- Kontrollera kroppstemeratur varje dag och för dagbok om läkningsprocessen!

Jodopax

Om såret är precis, precis, precis färskt så behöver man inte använda just jodopax. Man kan istället använda andra desinfektionsmedel. Har man upptäckt såret efter ca 7 - 24 timmar bör man använda jodopax då det är extremt bakterie dödande och efter så pass lång tid har bakterier sannerligen börjat frodas och då är det viktigt att bli av med dom snabbt.



Allmänt:

tvätta inte såren FÖR mycket.. det är nämligen inte heller bra då man kan döda goda bakterier också..

Olika sår som kan uppträda

-sticksår
är trånga, ibland djupa och osynliga sår, dit luften (syret) inte når ner. Här ingår även sömstick och spiktramp. Det man ska kolla här är om det ligger något föremål längst in i såret. När sår är så pass djupa är risken för stelkramp ganska stor, då stelkramp trivs i trånga, djupa, lufttätasår. Ett sår som är lika djupt som halva ditt lill-finger, bör det slås om.

-Skär sår
Blöder ofta rikligt. Pulsåderblödningar ska man ta på allvar. En pulsåderblödning är ljusrött och kommer stötvis. En blödning från en ven är mindre allvarlig - det är mörkrött och och strömmar jämnt. Lägg ett tryckförband på en pulsåderblödning och kontakta en vetrinär!

-Krossår
Orsakas oftast av slag eller yttre våld som sparkar från andra hästar. Krossår behöver inte alltid synas utvändigt på hästen. Det kan vara grenar eller störar som trängt igenom huden och krossatvävnaden inunder. Kolla så inget föremål fastnat i såret. Om man tycker att hästen beter sig onormalt i sitt rörelsemönster och inte hitter nåt ytligt sår kan man försiktigt visistera hästen och leta efter ett "sko avtryck" från en annan häst som kanske sparkat..

-Bitsår
medför ofta stor infektionsrisk!

-mugg

är ett samlingsnamn på sår, som uppstår i karleden. Ibland förekommer såren också på kotledernas insidor. En häst som går i obalans eller som har en felaktig ben ställning kan slå i framhovarna och orsaka balltramp


Hoppas någon haft nytta av informationen, och jag rekommenderar att man har en sån här bok i sitt stall!!
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Varför alltid denna trista ton på Buke?????

Jag använder Socatyl på sommaren eftersom ett oskyddat sår på ett ben på häst som går på bete blir infekterat av flugorna om man inte skyddar det. Har du tips på ngt lika bra eller bättre att använda så tar jag gärna emot det!
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Jag brukar inte använda nånting.
Tvättar rent såret, sen lindar jag om det första dagarna om det behövs med ren kompress - bomull och ev padd - benlinda.
Tex när det är mkt lerigt eller mitt i högsäsong för flugor.

Behövs ju faktiskt inget mer avancerat än så för att få såren att läka ihop bra. :p
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Hur gör du när det är regnigt och sol om vart annat?
Det är det mest problematiska sommarvädret tycker jag. Det känns inte bra att linda eller lägga bandage om det blir blött av regn. Om det är torrt kan man bandagera och om det är heldagsregn finns inga flugor, men i blandväder kommer det ju i regel massor av flugor mellan skurarna. Att stalla upp en häst med ett litet sår är inte möjligt för mig på sommaren.
Det är ju också väldigt svårt att bandagera sår på en del ställer,t ex ett balltramp, eller högt upp på ett framben eller insidan av ett bakben högt upp. Det är ju ofta där en beteshäst får en spark av en "kompis" t ex.
 
Sv: hur behandlar ni? (sårskada)

Är det varmt och växlande regn sol så funkar det att linda. Har man en tjock linda,bomull och pad så brukar det inte gå igenom såvida det inte spöregnar. Då får man byta lite oftare eller strunta i det.

Om jag ändå inte väljer att linda, eller inte kan om det sitter för högt upp så smetar jag på såndär tjärluktande salva (minns aldrig namnet) RUNT såret. Det bör man väl dock inte ha mitt i starkaste solen (?) men då kan man smeta in med flugmedel istället. Gör man det regelbundet så brukar inte flugorna vara så envisa så såret blir dåligt.

Den proceduren håller jag på med tills såret är läkt och flugorna inte längre vill äta på det.
 

Liknande trådar

N
Hästvård Hej! I måndags var veterinären hos mej och sydde ihop bakbenet på mitt 5 åriga sto. Hon fick 6 stygn på baksidan skenbenet, nästan...
Svar
10
· Visningar
2 559
Senast: NinaochRambo
·
F
Hästvård Okej, mitt sto har fått ett fult sår på ena fram. Väldigt ytligt, men rätt stort. Sitter på framsidan av benet. Hon fick ett litet...
Svar
5
· Visningar
1 885
Senast: fälttävlansnörd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp