Hur bekväma är ni med att samhället öppnar upp?

Fullt av hostande snoriga människor i kollektivtrafiken också. Jag gick av och gick istället, kommer bli mer gående till och från jobbet för mig än nånsin tidigare tror jag.
Då tänker man väl framförallt att folk är ignoranta, de här var liksom ute och gick (ensamma lät det som) så de smittade kanske inte någon annan. Men har inte riktigt lagt märke till folk som hostar lungorna ut sig flera kvällar i rad, utomhus när jag var inne, förut tror jag. Jag själv var den personen större delen av 2019 inser jag, men inte 2020-21. :angel:
 
Då tänker man väl framförallt att folk är ignoranta, de här var liksom ute och gick (ensamma lät det som) så de smittade kanske inte någon annan. Men har inte riktigt lagt märke till folk som hostar lungorna ut sig flera kvällar i rad, utomhus när jag var inne, förut tror jag. Jag själv var den personen större delen av 2019 inser jag, men inte 2020-21. :angel:
Jag har nu åkt på första riktiga förkylningen på ja, säkert två år - i alla fall sedan pandemin startade. Riktigt jäkla eländigt, täta bihålor och hosta. Först var sonen sjuk så det kommer ju från förskolan, han var hemma en vecka och nu jag däckad en vecka… misstänker RS men vad vet man, Covid var det inte i alla fall.
 
Jag skulle vilja få chansen att fortsätta leva i min bubbla så länge som jag känner behov av (är i riskgrupp), men min arbetsgivare vill att vi träffas hela arbetsgruppen för möten och dessutom att vi åker iväg på obligatorisk arbetsresa med övernattning. O_o Jag är verkligen inte intresserad av att åka buss med folk jag inte brukar träffa eller kommer träffa mer, bo på hotell med en person utanför min bubbla och sitta o umgås med folk jag inte har behov av att träffa just nu...

Är dessutom ordentligt trött och irriterad på folk som inte håller avstånd. Flås i nacken i mataffären, möten i trånga korridorer, kramar med folk man inte bor med och förkylningssymtom på jobbet.
Fast rekommendationen att stanna hemma vid symtom är väl inte ändrad? Just nu känns jobbet som en av de få platser där galenskapen inte tog fart. Där är reglerna, städningen och rutinerna kvar, förutom att rekommendationen om att jobba hemifrån är borta.

Efter rekommendationerna släppte har jag fått återgå till att handla på de butiker och tider där man handlar tillsammans på ett rimligt sätt. Under pandemin funkade det bra på de flesta ställen.
 
5 dagar tog det, sedan blev två av mina kollegor tvärsjuka. Båda åker kommunalt till jobbet. 💁‍♀️
Samma här. Min närmaste kollega var helt däckad igår. Pappa och min bror förra helgen. Jag har typ inte träffat en person som är äldre än tio år som varit ens förkyld under pandemin, förutom min syster som fick covid. Hon jobbar på en infektionsavdelning…
 
Samma här. Min närmaste kollega var helt däckad igår. Pappa och min bror förra helgen. Jag har typ inte träffat en person som är äldre än tio år som varit ens förkyld under pandemin, förutom min syster som fick covid. Hon jobbar på en infektionsavdelning…
Precis så! Har ju känt mig lite hängig någon gång och testat mig tidigare några gånger. Men ingenting som det här!

Jag har blivit van med munskydd på jobbet trots att jag inte måste ha det (sjukhus men administrativt arbete), börjar nästan bli lite ifrågasatt nu men vet inte hur jag ska göra faktiskt… tycker det är ganska skönt att ha det. Även om det kanske är störst risk att bli smittad i lunchrummet där man ändå inte kan ha det på, för man äter.
 
Att tro att vi skulle kunna öppna upp samhället utan att typ förkylning sprids tycker jag är naivt. Hur ofta har vi inte hört att covid kan ligga latent utan symptom bara för att ge ett exempel. Ibland undrar jag om det blir som när man får barn och ser barnvagnar överallt när det gäller snörvel och host. Antalet barnvagnar har inte ökat, man lägger bara märke till det mer.
Det är som alla små barn och RS-epedemin.. Vi har inte träffat folk klokt på nästan två år, vi ställer om psykiskt och fysiskt med återgång till arbete, karensdagen är borttaget osv. Klart att vi blir sjuka!
 
Samma här. Min närmaste kollega var helt däckad igår. Pappa och min bror förra helgen. Jag har typ inte träffat en person som är äldre än tio år som varit ens förkyld under pandemin, förutom min syster som fick covid. Hon jobbar på en infektionsavdelning…
Jag blev dunderförkyld efter första mötet som hölls på kontoret. Var tvungen att åka tunnelbana både dit och hem och sen var det kört. Testade mig och det var inte covid men så jävla surt när jag hade varit frisk hela tiden under isoleringen. Hatar pendling, hatar kontorslandskap och hatar att den absoluta merparten av de formella och informella ledarna på jobbet är superextroverta och önskar att allt ska bli som vanligt.
 
Jag blev dunderförkyld efter första mötet som hölls på kontoret. Var tvungen att åka tunnelbana både dit och hem och sen var det kört. Testade mig och det var inte covid men så jävla surt när jag hade varit frisk hela tiden under isoleringen. Hatar pendling, hatar kontorslandskap och hatar att den absoluta merparten av de formella och informella ledarna på jobbet är superextroverta och önskar att allt ska bli som vanligt.
Samma här. Jag kör visserligen bil till jobbet så jag slipper i alla fall andra personer på vägen, men min chef och merparten av mina kollegor är extremt extroverta och typ bara jippie, nu låtsas vi som att de här nästan två åren aldrig har hänt och kramas och kladdar i samma godisskål igen. Jag inser också att jag någon gång måste hasa mig till kontoret, men jag kommer i största möjliga mån isolera mig på mitt rum då.

Vår arbetsplats har definitivt tjänat på att låta folk jobba hemma. Smittor har inte gått runt på samma sätt (som vaccinerad är jag f-n så mycket mer rädd för typ magsjuka än covid) och folk med lite större (skol-)barn har kunnat ”vobba” på ett helt annat sätt.
 
Fast rekommendationen att stanna hemma vid symtom är väl inte ändrad? Just nu känns jobbet som en av de få platser där galenskapen inte tog fart. Där är reglerna, städningen och rutinerna kvar, förutom att rekommendationen om att jobba hemifrån är borta.

Efter rekommendationerna släppte har jag fått återgå till att handla på de butiker och tider där man handlar tillsammans på ett rimligt sätt. Under pandemin funkade det bra på de flesta ställen.
Rekommendationerna finns, men tyvärr stannar inte alla hemma tillräckligt länge.

Jag handlar som vanligt, men försöker hålla avstånd och undvika trängsel...men tyvärr gör inte alla andra det. Oavsett affär eller klockslag.
 
Börjar bli lite trött på kollegor som kommer till jobbet och suckar över dunderförkylda barn eller partners hemma, sen ett par dagar senare är de sjukskrivna...
 
Att tro att vi skulle kunna öppna upp samhället utan att typ förkylning sprids tycker jag är naivt. Hur ofta har vi inte hört att covid kan ligga latent utan symptom bara för att ge ett exempel. Ibland undrar jag om det blir som när man får barn och ser barnvagnar överallt när det gäller snörvel och host. Antalet barnvagnar har inte ökat, man lägger bara märke till det mer.
Det är som alla små barn och RS-epedemin.. Vi har inte träffat folk klokt på nästan två år, vi ställer om psykiskt och fysiskt med återgång till arbete, karensdagen är borttaget osv. Klart att vi blir sjuka!
Ja, det vore såklart naivt att tro att det är görligt utan att personer blir sjuka, vad det nu gäller. Problemet är väl att det liksom inte riktigt går ihop. Ska man stanna hemma vid symtom på covid (som också skulle kunna vara symtom på en förkylning), utan karensdag så vore det smartare att ta saker med gradvis eftersom att folk rimligtvis kommer bli sjuka på ett eller annat sätt. Antingen så riskerar man att tappa inkomst, arbetskraft eller att smitta en sårbar individ. Så..
 
Har har vi restriktioner fortfarande, trotts att allt oppnat igen. Munskydd tills man sitter vid sitt bord pa en restaurang, i alla affarer, och liknande till exempel. De stora technologi jattarna (synopsis, microsoft, IBM, etc) har i Oregon kor fortfarande med att huvuddelen av anstallda helst ska jobba hemmifran ... Sonen som har ett fint horn-rum dar han kan stanga dorren FAR numera komma till kontoret men de som normalt sitter i "cubicles" i kontorslandskap bara jobbar hemmifran.

Det ar klart att aven har har folk blivit forkylda igen, aven om det inte alls ar i samma utstrackning som det brukar vara den har tiden pa aret.
 
Att tro att vi skulle kunna öppna upp samhället utan att typ förkylning sprids tycker jag är naivt. Hur ofta har vi inte hört att covid kan ligga latent utan symptom bara för att ge ett exempel. Ibland undrar jag om det blir som när man får barn och ser barnvagnar överallt när det gäller snörvel och host. Antalet barnvagnar har inte ökat, man lägger bara märke till det mer.
Det är som alla små barn och RS-epedemin.. Vi har inte träffat folk klokt på nästan två år, vi ställer om psykiskt och fysiskt med återgång till arbete, karensdagen är borttaget osv. Klart att vi blir sjuka!

Ja precis, att vi skulle kunna leva våra liv utan att bli sjuka ser jag också som orealistiskt.

Och ärligt talat, om jag har att välja på att isolera mig resten av livet eller att få röra mig fritt och få träffa vänner m.m. men då ibland bli sjuk, så väljer jag helt klart det senare. Det har varit jätteskönt att inte vara förkyld på 1,5 år men att sluta med alla fritidsaktiviteter, resor, umgänge med vänner m.m. har inte varit värt det. Jag har gjort det för laget så att säga, men jag skulle absolut inte vilja fortsätta leva såhär även om jag skulle bli lovad att aldrig mer bli förkyld.

Med bättre tänk på smittskydd i vårt vardagsliv skulle vi komma en bra bit för att minska smitttorna, även om jag som sagt ser att vi behöver leva med dem som den naturliga del av livet som de är.
 
Precis så! Har ju känt mig lite hängig någon gång och testat mig tidigare några gånger. Men ingenting som det här!

Jag har blivit van med munskydd på jobbet trots att jag inte måste ha det (sjukhus men administrativt arbete), börjar nästan bli lite ifrågasatt nu men vet inte hur jag ska göra faktiskt… tycker det är ganska skönt att ha det. Även om det kanske är störst risk att bli smittad i lunchrummet där man ändå inte kan ha det på, för man äter.

Men var inte du själv och skulle byta något i butik häromdagen...men du kanske vet säkert att du inte smittar längre trots symptom? Det är ju lätt att säga om alla andra som går runt med rinnig näsa och hosta också i så fall. Jag tror att det helt enkelt är väldigt svårt att säga var det är störst risk att bli smittad, det kan vara i lunchrummet men lika gärna i matbutiken. Man vet inte vem av de som hostade som var smittsam.
 
Men var inte du själv och skulle byta något i butik häromdagen...men du kanske vet säkert att du inte smittar längre trots symptom? Det är ju lätt att säga om alla andra som går runt med rinnig näsa och hosta också i så fall. Jag tror att det helt enkelt är väldigt svårt att säga var det är störst risk att bli smittad, det kan vara i lunchrummet men lika gärna i matbutiken. Man vet inte vem av de som hostade som var smittsam.
Nej, det är klart, man kan aldrig veta. Jag tänkte mest på mitt jobb, men matbutiken absolut!

Jag var i en butik idag, har varit sjuk nu i en vecka + hade munskydd på mig, så då anser jag att jag inte smittar då.
 
Nej, det är klart, man kan aldrig veta. Jag tänkte mest på mitt jobb, men matbutiken absolut!

Jag var i en butik idag, har varit sjuk nu i en vecka + hade munskydd på mig, så då anser jag att jag inte smittar då.

Jag vet inte hur länge man smittar medan man fortfarande har tydliga symptom, men tänker att alla andra som också skrivits om i tråden, att det är så många som går runt och snörvlar och hostar - de kan ju vara i samma situation, att de varit hemma i en vecka och nu tycker att de inte smittar längre.
 
Jag vet inte hur länge man smittar medan man fortfarande har tydliga symptom, men tänker att alla andra som också skrivits om i tråden, att det är så många som går runt och snörvlar och hostar - de kan ju vara i samma situation, att de varit hemma i en vecka och nu tycker att de inte smittar längre.
Ja visst, jag har aldrig påstått något annat. Inte någon annan heller vad jag sett.

Generellt smittar man mest i början. När det gäller tex Covid får man ju komma tillbaka till jobbet efter en vecka trots milda symtom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp