Hur belönar ni?

FrökenM

Trådstartare
Har en unghund som nu, lagom till att vi kommit igång med kurser fått skallen full av hormoner. Han har förvisso varit rätt disträ innan också, tappat fokus helt om en fluga flugit förbi eller ett barn hojtar till nån helt annan stans i kvarteret. Träning där andra hundar varit känns helt galet svårt då han ignorerar allt godis och lek. Till och med VOM och köttbullar spottar han ut om det skulle lukta tik. Är där inget som stör honom är han världens duktigaste!

Så i jakt på bra idéer så undrar jag hur ni belönar, vad har ni för knep som era hundar inte kan motstå?
Eller har ni några bra tips på strategier för att få en hund som har mer fokus på dig?
 
Du kan inte använda dofterna som belöning (kanske dock inte just fläckar du vet är löptiksfläckar dock)? Detta gör jag med min som förvisso älskar mat och leksaker men när luktstörningarna är för svåra kan det vara mer effektivt att styra lukterna. Dvs "kräva" fokus i någon/ra sekunder och sen säga varsågod nosa el liknande. Jag har alltså koppel och håller det tillräckligt kort för att han inte ska kunna dra iväg på egna luktäventyr. Sen väntar jag ut honom. På en kort stund brukar han tröttna på lukterna inom närmaste kvadratmetern och vilja lukta på andra ställen, men det får han inte! När jag håller emot när han drar mot nästa luktfläck brukar min efter en stund söka kontakt och då kan jag belöna kontakten med att han får nosa men inte förrän han fått belöningsord såklart! Efter han fått nosa i 10 sekunder stannar jag till igen och väntar på nytt kontaktförsök. Numera kan jag ge kommando för gå fint på promenad och belöna med dofter. Så jag har utvecklat det vidare från kontaktövningar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 806
Senast: YorkWann
·
Övr. Hund Nog för att tänket kring hundträning svängt de senaste tio åren, men nu börjar jag verkligen fundera... Generellt sett så förfasar...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
13 963
Senast: Zobri
·
Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
4 964
Senast: Grålly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp