Hur beräkna värde på ponny?

Sryoqwe

Trådstartare
Vi funderar på att eventuellt sälja en av våra shettisar efter en tids foder.
Ponnyn fyller 16 iår, renrasig shetlandsvalack. Genomsnäll men pigg, inga problem för någon att rida. Enkel att hoppa med. Han har starr i ett öga, men det verkar inte påverka honom med den lätta ridningen som blir på en barnponny. Frisk i övrigt.

Vi tänker att hemmet är viktigast, men vad skulle ni tro är ett rimligt pris?
 
Frågor om pris på specifik individ bör undvikas här, däremot kan man diskutera vad som påverkar prisbilden. Det bästa är att titta på annonser på likvärdiga ponnyer. /moderatorn
 
Vi funderar på att eventuellt sälja en av våra shettisar efter en tids foder.
Ponnyn fyller 16 iår, renrasig shetlandsvalack. Genomsnäll men pigg, inga problem för någon att rida. Enkel att hoppa med. Han har starr i ett öga, men det verkar inte påverka honom med den lätta ridningen som blir på en barnponny. Frisk i övrigt.

Vi tänker att hemmet är viktigast, men vad skulle ni tro är ett rimligt pris?
Generellt tycker jag att det är på tok för mycket penga fixering i denna kat. Av hästar. Det viktigaste är väl VART hästen hamnar? Vet man att dom som verkligen vill ha hästen är bra folk som kommer sköta hästen ordentligt så är det fråga om en symbolisk summa anser jag.
Är det däremot fn frisk häst som har tävlat och sks vidareutvecklas så är det kanske annat...
 
Vi funderar på att eventuellt sälja en av våra shettisar efter en tids foder.
Ponnyn fyller 16 iår, renrasig shetlandsvalack. Genomsnäll men pigg, inga problem för någon att rida. Enkel att hoppa med. Han har starr i ett öga, men det verkar inte påverka honom med den lätta ridningen som blir på en barnponny. Frisk i övrigt.

Vi tänker att hemmet är viktigast, men vad skulle ni tro är ett rimligt pris?
Jag skulle kolla alla som finns till salu på HästNet i samma kategori. Utifrån hur annonserna ser ut skulle jag tänka "min ponny är nog värd mer än den, men mindre än den" och därefter hitta ett pris du är nöjd med. Är ponnyn ute på foder nu? Om den är på ett ställe där du vill att den stannar och där den trivs skulle jag ta mitt tänkta pris och lägga på en rabatt. Alternativt att en del utrustning ingår tex.
 
Generellt tycker jag att det är på tok för mycket penga fixering i denna kat. Av hästar. Det viktigaste är väl VART hästen hamnar? Vet man att dom som verkligen vill ha hästen är bra folk som kommer sköta hästen ordentligt så är det fråga om en symbolisk summa anser jag.
Är det däremot fn frisk häst som har tävlat och sks vidareutvecklas så är det kanske annat...
Hemmet är viktigast, det har jag även skrivit. Vi kommer inte sälja till någon bekant, utan högst troligen genom annons och då vill vi gärna veta ungefär vad som är ett rimligt pris.
 
Jag skulle kolla alla som finns till salu på HästNet i samma kategori. Utifrån hur annonserna ser ut skulle jag tänka "min ponny är nog värd mer än den, men mindre än den" och därefter hitta ett pris du är nöjd med. Är ponnyn ute på foder nu? Om den är på ett ställe där du vill att den stannar och där den trivs skulle jag ta mitt tänkta pris och lägga på en rabatt. Alternativt att en del utrustning ingår tex.
Jag har tittat där, men tycker att det är svårt att veta hur mycket ögat påverkar.

Han är ute på foder nu men verkar inte trivas (ridskola, han har trivts på ridskola innan men verkar inte nöjd nu). Så nu funderar vi på om det är lättare att hitta bra hem genom försäljning. Vi tänker skicka med komplett utrustning, men ser ingen mening med att ta betalt för den.
 
Hemmet är viktigast, det har jag även skrivit. Vi kommer inte sälja till någon bekant, utan högst troligen genom annons och då vill vi gärna veta ungefär vad som är ett rimligt pris.
Personligen skulle jag nog ha det faktum att han har starr som lite broms i ett ev. Köp. Men vet inte riktigt om det är något som kan förvärras på hästar med åldern...?
 
En snäll och "äkta barnponny" är värd mycket, det är många som söker efter sådana.

Jag upplever att shetlandsponnys har ökat i värde de senaste åren. Förut var det normalt att de flesta kostade under 10,000 kr, nu tycker jag det verkar vara mer normalt att de kostar över 10,000 kr.
En inkörd, inriden, renrasig, frisk och genomsnäll ponny i åldern 5-15 verkar annonseras för 25-40,000 kr.

I ert fall tänker jag att starren drar ner priset, om det inte går att få veterinärintyg på att det inte påverkar hästen? :)
 
Generellt tycker jag att det är på tok för mycket penga fixering i denna kat. Av hästar. Det viktigaste är väl VART hästen hamnar? Vet man att dom som verkligen vill ha hästen är bra folk som kommer sköta hästen ordentligt så är det fråga om en symbolisk summa anser jag.
Är det däremot fn frisk häst som har tävlat och sks vidareutvecklas så är det kanske annat...
Själv tänker jag tvärtom, att många tycker att de inte ska behöva betala marknadsmässiga priser för att de tycker att de kan ge hästen ett så bra hem.

Särskilt små ponnyer verkar många vilja ha nästan gratis. Själv tycker jag att en trevlig, vettig och oproblematisk liten ponny har ett marknadsvärde eftersom så många vill ha en sån ponny.
 
En snäll och "äkta barnponny" är värd mycket, det är många som söker efter sådana.

Jag upplever att shetlandsponnys har ökat i värde de senaste åren. Förut var det normalt att de flesta kostade under 10,000 kr, nu tycker jag det verkar vara mer normalt att de kostar över 10,000 kr.
En inkörd, inriden, renrasig, frisk och genomsnäll ponny i åldern 5-15 verkar annonseras för 25-40,000 kr.

I ert fall tänker jag att starren drar ner priset, om det inte går att få veterinärintyg på att det inte påverkar hästen? :)
Tack för svaret :)

Jag tror inte att det går att få veterinärintyg på det, för de vet ju inte och vill inte garantera något. När veterinär var ute trodde de dock inte att det skulle påverka, och det är det vi kan säga.

Vi köpte honom för 5000kr men det känns för lite ( för ca 7 år sen).

Hur mycket skulle ni tro att det påverkar att han inte är inkörd? Han har dragit lite saker och jag ser inget hinder för att köra in, men det kräver ju lite kunskap.
 
En snäll och "äkta barnponny" är värd mycket, det är många som söker efter sådana.

Jag upplever att shetlandsponnys har ökat i värde de

Själv tänker jag tvärtom, att många tycker att de inte ska behöva betala marknadsmässiga priser för att de tycker att de kan ge hästen ett så bra hem.

Särskilt små ponnyer verkar många vilja ha nästan gratis. Själv tycker jag att en trevlig, vettig och oproblematisk liten ponny har ett marknadsvärde eftersom så många vill ha en sån ponny.
Förstår detta också. Jag har bara varit så glad när jag sålt mina små att det funnits familjer omkring oss som blivit så glada över att vi valt att nästan skänka bort dem och det har gynnat oss med för då finns dom små ändå kvar i ens liv men jag förstår absolut din tanke... (vill tillägga att vi inte släppt nån häst billigt för att människor inte haft ekonomi så det har inte handlat om det heller)
 
Tack för svaret :)

Jag tror inte att det går att få veterinärintyg på det, för de vet ju inte och vill inte garantera något. När veterinär var ute trodde de dock inte att det skulle påverka, och det är det vi kan säga.

Vi köpte honom för 5000kr men det känns för lite ( för ca 7 år sen).

Hur mycket skulle ni tro att det påverkar att han inte är inkörd? Han har dragit lite saker och jag ser inget hinder för att köra in, men det kräver ju lite kunskap.
Om jag får spekulera så påverkar inte det priset så mkt att han inte är inkörd... en snäll shettis med bra psyke är oftast inte så mkt överkurs att köra in om dom nya ägarna vill det. Det skulle iaf inte jag lägga någon vikt i som köpare.
 
Tack för svaret :)

Jag tror inte att det går att få veterinärintyg på det, för de vet ju inte och vill inte garantera något. När veterinär var ute trodde de dock inte att det skulle påverka, och det är det vi kan säga.

Vi köpte honom för 5000kr men det känns för lite ( för ca 7 år sen).

Hur mycket skulle ni tro att det påverkar att han inte är inkörd? Han har dragit lite saker och jag ser inget hinder för att köra in, men det kräver ju lite kunskap.
Jag betalade 9500:- för mitt renrasiga sto för tre år sedan. Riden, ej utbildad, nio år gammal, ej inkörd. Ej vaccinerad.

Nu har hon dragit lite grejer och mer utbildad inom ridningen, trevligare vid verkning, urgullig mot mina barn men ingen typisk ursnäll barnponny eftersom det finns enormt mycket egen vilja om hon sätter den sidan till.

Skulle gissa på att hon marknadspriset på henne har stigit ett par tusenlappar, till 12-14,000 kr?

Kanske 10-15,000 kr för en ponny med egenskaper som din?
Om den är ursnäll mot barn i alla lägen borde den vara attraktiv även om den har starr :)
 
Rent generellt har shetlandsponnyer stigit en hel del i värde de senaste åren. ÄNTLIGEN!! Idag är det inte ett dugg konstigt att nyinkörda valacker säljs för 15-20.000 kr. Utställnings- eller tävlingsmeriterade ponnyer kostar mer än så. Och de bästa ponnytravarna kostar betydligt mycket mer än så.
Det finns ingen anledning att sälja billigt för att "hemmet är viktigast", för vad säger att ett lägre pris ger ett bättre hem?
 
En snäll och "äkta barnponny" är värd mycket, det är många som söker efter sådana.

Jag upplever att shetlandsponnys har ökat i värde de

Rent generellt har shetlandsponnyer stigit en hel del i värde de senaste åren. ÄNTLIGEN!! Idag är det inte ett dugg konstigt att nyinkörda valacker säljs för 15-20.000 kr. Utställnings- eller tävlingsmeriterade ponnyer kostar mer än så. Och de bästa ponnytravarna kostar betydligt mycket mer än så.
Det finns ingen anledning att sälja billigt för att "hemmet är viktigast", för vad säger att ett lägre pris ger ett bättre hem?
För OM man säljer till någon som man känner och VET har ett gott hem så kan man gå ner i pris? Låter vettigt för mig men då ska man ju känna/vara bekant...
 
För OM man säljer till någon som man känner och VET har ett gott hem så kan man gå ner i pris? Låter vettigt för mig men då ska man ju känna/vara bekant...
Fast TS ska annonsrea ut ponnyn så det är inte till en bekant. Sen förstår jag inte varför man ska gå ner någon större summa för man säljer till någon man känner? Jag går normalt inte och skänker pengar till bekanta. Och jag tappar kontrollen den dag jag säljer, hästen kan säljas vidare dagen efter, då förlorar jag både en vän och kontakten med hästen.
 
Fast TS ska annonsrea ut ponnyn så det är inte till en bekant. Sen förstår jag inte varför man ska gå ner någon större summa för man säljer till någon man känner? Jag går normalt inte och skänker pengar till bekanta.


Om dom som man känner har tänkt lägga max 15.000 på en ponny och man vill ha 20.000 i annons från främlingar så är valet väldigt lätt för mig iaf... var nog mer så jag menade. Jag hade aldrig gått ner till folk jag inte känner så jag ändå inte vet till 100 hur hästen får det.... men det gäller ju ändå inte dethär ärendet som sagt😁
 
Om dom som man känner har tänkt lägga max 15.000 på en ponny och man vill ha 20.000 i annons från främlingar så är valet väldigt lätt för mig iaf... var nog mer så jag menade. Jag hade aldrig gått ner till folk jag inte känner så jag ändå inte vet till 100 hur hästen får det.... men det gäller ju ändå inte dethär ärendet som sagt😁
Det man gör om man säljer den 5000 kr billigare till en vän är i princip att man ger dem de 5000 man hade kunnat få av en annan köpare.

Det är helt och hållet upp till var och en att sätta det pris hen vill och sälja till vem hen vill. Men det är egentligen ingen som vinner något på att man sänker priser för att man tror att det är det bästa hemmet för ponnyn.
 
Om dom som man känner har tänkt lägga max 15.000 på en ponny och man vill ha 20.000 i annons från främlingar så är valet väldigt lätt för mig iaf... var nog mer så jag menade. Jag hade aldrig gått ner till folk jag inte känner så jag ändå inte vet till 100 hur hästen får det.... men det gäller ju ändå inte dethär ärendet som sagt😁
Det kan vara värt 5000 kr att slippa besväret att leta efter ett bättre hem och du vet inte om du får 20.000 för hästen i slutändan, men är det ett vettigt pris för att kanske förlora vänskapen? Du vet aldrig hur hästen kommer att få det, du kan hoppas, gissa, ana osv. Men du vet inte. Blir det inte som du tänkt dig kanske vänskapen är ett minne blott.

Personligen hade jag kunnat sänka priset lite för att slippa besväret med att annonsera, men det gäller inte bara för vänner utan det är mer om det blir lätt och smidigt. Och jag skulle inte sålt till ett hem jag inte kan acceptera, men det är svårt att veta om hemmet är verkligen är bar och varaktigt.
 
Vi funderar på att eventuellt sälja en av våra shettisar efter en tids foder.
Ponnyn fyller 16 iår, renrasig shetlandsvalack. Genomsnäll men pigg, inga problem för någon att rida. Enkel att hoppa med. Han har starr i ett öga, men det verkar inte påverka honom med den lätta ridningen som blir på en barnponny. Frisk i övrigt.

Vi tänker att hemmet är viktigast, men vad skulle ni tro är ett rimligt pris?
Vad gäller starr, så finns det ju faktiskt hästar som klarar att tävla på högsta nivå med bara ett öga, det finns exempel på både hopp- och dressyrhästar här i Sverige som gjort det. Så om bara synen är fullgod på det andra ögat kan jag inte tänka mig att det påverkar nåt vidare.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 331
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 372
Senast: Askur
·
Ekonomi & Juridik Jag har möjligheten att hyra ett litet stall med 4-5 (små) boxar för en rimlig peng varje månad. Då är det i stort sett fri tillgång på...
Svar
11
· Visningar
1 728
Senast: Ilini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp